Wat zouden jullie doen??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 20:23

Hai allemaal,

Ik hoorde gister van een vriendin van me dat haar bijrijdpaard niet meer als rijpaard gebruikt kan worden.

Het is een bijna 8-jarige KWPN merrie met een lekker pittig karakter en haar opa is Ramiro.het is dus best een toppertje.Ze kon lekker dressuren en springen vond ze super...niet zo gek natuurlijk Haha!

Maar ze had al een hele tijd,ieder jaar terugkerend,bultjes op haar rug.Deze werden steeds groter en uiteindelijk knapte ze en kwam er pus uit.Dit jaar heeft ze al 6 x die bultehn gehad ,en iedere keer kreeg ze weer antibiotica van de veearts.Niet echt goed dus.Ze dachten dat het een ontsteking van binnenuit was ofzo.Maar nu zijn ze dinsdag naar Utrecht geweest,en daar vertelde ze dat ze die bulten kreeg van de druk van een mens op haar rug.Zer ka dus gewoon niet gereden worden,ze is er niet geschrikt voor.
Flink balen natuurlijk want buiten dat het een superbeest is was ze natuurlijk aardig prijzig.
Daar zit je dat met een Ramiro nakommeling met dressuur en spring talent waar je niks mee kan doen.En zie maar een paard goed te verkopen als er niet op gereden kan worden.
We dachten zelf dat het wel een idee was om een fokmerrie van haar te maken?Wat zouden jullie doen?

groetjes
janneke

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 21:29

het is natuurlijk erg jammer ik zou er denk ik ook een fokmerrie van maken ze zou denk ik wel toppertjes krijgen.Ik zou dezelfde beslissing nemen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 21:37

Paard voor de kar zetten, waarom zou je altijd moeten rijden?
Misschien doet het dier het wel heel goed voor de wagen(verkopen aan Ijsbrand Chardon misschien?)
En met zo''n papier moet het toch ook wel een leuke fokmerrie zijn.

Wel een vreemd verhaal overigens.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 21:50

haar misschien een half jaar rust *of langer* geven en misschien een ander zadel? Of extra bescherming er onder? *gelpad..*
en dan over ee half jaartje weer verder zien *kun je haar altijd nog laen dekken*

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 21:59

Ja het is inderdaad heel vreemd.Ik had er zelf ook echt nog nooit van gehoord.
Voor de kar kan ze dus niet omdat ze vrij pittig is.Hebben ze al eens geprobeerd.

Ander zadel hebben ze pas aangeschaft..een verschrikkelijke dure met een vreselijk duur dekje wat speciaal voor rugproblemen is.

Ik denk dat fokmerrie inderdaad de beste optie is.maar kan je zomaar een merrie als fokmerrie verkopen als ze nog nooit een veulen heeft gehad?Ook al heeft ze zulk goed papier?

groetjes
janneke

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 23:00

Is dat beestje gewoon niet allergisch voor een bepaald soort wasmiddel waar ze de dekjes mee wassen?
Nog nooit gehoord van een allergie voor ruiters. Of krijgt ze in de winter ander voer?
Klinkt namelijk hetzelfde wat mijn fjordje af en toe heeft (netelroos), die krijgt het van insecten beten en een paar weken geleden van bedorven gras (wat bevroren is geweest wat nu nog op het land staat). Daar had ze een half uur gegraasd en de dag erna stond ze onder de bulten waarvan er een paar idd open knapten.
Ik smeer er als ik ze zie meteen groene klei op en de dag erna zijn ze dan meestal weer weg.
Ik zou toch niet zo snel opgeven met zo'n paardje.
Viv

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 23:27

Nee helaas ook dat is het niet.En ook al vind ik het ook raar dat zoiets bestaat..ze zullen in utrecht het toch wel weten neem ik aan.Ze hebben met een heel team gekeken en egconcludeerd dat er niks aan te doen is..het gaat nooit over.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 09:39

Jenna schreef:
Nee helaas ook dat is het niet.En ook al vind ik het ook raar dat zoiets bestaat..ze zullen in utrecht het toch wel weten neem ik aan.Ze hebben met een heel team gekeken en egconcludeerd dat er niks aan te doen is..het gaat nooit over.


Nou over de kundigheid van Utrecht heb ik zo af en toe mijn twijffels. Zoals arthrose constateren, eigenaar in de sress en een jaar later blijkt het via een andere kliniek een onsteking van het slijmvlies te zijn in de knie. Paar injecties en beestje loopt weer als een zonnetje. Zelfs geen arthrose te zien op de foto's.

Diagnoses stellen blijft mensenwerk, en ik zou toch zeker nog een second opinion vragen bij een andere kliniek (Vlaardingen of Bodegraven). Vooral omdat die allergie plaatselijk is. Ik weet natuurlijk niet wat ze al onderzocht hebben.
Blijf het een vreemd verhaal vinden.

Viv

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 13:06

Probeer haar eens (als dat met haar 'pittigheid' lukt) een tijdje zonder zadel te rijden. Weet je meteen of het aan het zadel of echt aan het ruitergewicht ligt..

(het klinkt trouwens wel een beetje als een: 'ik heb geen flauw idee wat het is, maar dit klinkt wel aannemelijk' diagnose)

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 19:47

Vraagje: Waarom kan een pittig paard niet voor de kar? De paarden die worden gefokt om in het tuig te lopen zijn meestal juist hardstikke pittig!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 00:44

Dat wou ik net zeggen Miran, waarom kan een pittig paard wel bereden worden en niet voor de kar? heb je weleens een *grote* menwedstridj gezien?
Als je haar op de goede manier beleert, moet het toch kunnen!
Ik vind het ook een heel vreemd verhaal...'t klinkt iig, zoals anderen al stelden, eerder als een allergie oid. (maarja, is wat lastig h`e, als veterinaire leek zittend achter de pc Haha! even een diagnose stellen)
Second opinion?