Wat zouden jullie doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 14:31

Sinds enkele dagen staat er hier bij ons op stal een fjorden ruin van 9 jaar. Nu is er vroeger intensief (goed toch?) met hem gereden, maar de laatste paar jaar is hij er maar 2 a 3 keer per week uitgehaald om te rijden. De rest stond hij in het weiland/stal.

Nu liep deze fjord vandaag voor het eerst mee in een les (met zijn eigen eigenaar). Deze had vliegles gehad en hij had op der hiel gestaan. Nu kwam ik rond 10en op stal en zei de eigenaar dat ik er wel op zou gaan, dus ik had hem opgezadeld, mijn spullen gepakt en ik was naar de binnenbak gegaan, omdat ze in de buitenbak les hadden. In de binnenbak begon het gedonder al, hij staat niet stil als je op wilt stappen, dus de eigenaar erbij gehaald en die hielt hem eventjes vast. Na een paar rondjes gestapt te hebben legte ik mijn been aan en hij vloog ervan door in de draf, dus snel op de volte gezet en hem daarna steeds groter gaan rijden. Nu deedt ie dat dus ook bij haar (ook in de galop want dan vliegt ie weg) en daardoor is zei er af gevallen.

Nu ga ik er morgen weer op, maar hebben jullie nog tips die ik mee kan nemen zodat ik hem rustiger krijg, want hij wil wel heel graag voor je werken! Ik wacht op reacties!!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl


elissa

Berichten: 259
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:39

hoi

Ik zou hem eerst ff een kwartiertje longeren, maak hem maar lekker moe dan kan hij ook minder fratsen uithalen.


ik hoop dat je er wat aan heb OK dan!

Live to ride
ride to live

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 14:47

Dat gaan we morgen zeker doen. Hij is trouwens ook heel moeilijk door links te halen, nu zag ik bij Paardjuhsgek der verzorgpony dat ze de sperriem door het bit haalde (aan 1 kant) zou dat ook helpen bij hem??

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

Anneclaire
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:48

Heey mijn verzorgpaard kwam er een ook niet zo vaak uit hij werd maar 1 keer in de maand gereden ofso. ( kwam ook vooral omdat hij moest aansterken omdat hij vaak koliek had gehad )
Maar de eigenaar heeft toen eerst zijn conditie helemaal opgebouwt en toen is ze begonnen met een half uur longeren aan de bijzet en toe neen kwartier rijden en dat zo helemaal opgebouwt en nu is hij heel erg braaf *LOL* OK dan!

Tong uitsteken I LOVE COCO Tong uitsteken

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:50

Dit is in principe geen groot probleem. Als ze zo weinig beweging krijgt kan ze dan niet op wat minder voer? Kan je instructeur hier niet bij helpen. Vanaf hier kun je moeilijk de situatie inschatten en inspringen wanneer het fout gaat op het moment is ook onmogelijk. Dat is allemaal zó slecht te beoordelen vanaf hier...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:50

Als het dier er maar 2 a 3 keer per week uitkomt en op normaal voer staat lijkt het me vrij logisch dat die even uit de band springt als die mag werken.

Je kan dus idd even longeren van te voren, maar ook gewoon erop gaan en doen wat je al deed.
Rustig maken met figuren en oefeningen en hem lekker zijn energie in zijn werk laten stoppen.

Par heeft ook aardig wat van die dagen, vroeger longeerde ik haar eerst, tegenwoordig stap ik er net zo lief op, pas mijn begin periode aan en binnen 10 minuten stopt ze al haar energie in lekker werken, wel met dank aan mijn instructrice die me dus heeft geleert hoe ik dit kan doen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:41

Het paard is nieuw op stal, voordat deze eigenaar hem had liep ie dus maar 2 a 3 x per week. Het is nu de bedoeling dat ie elke dag gaat lopen! Het punt is dat hij te snel wil gaan, longeren doen we morgen sowieso mn instructrice wil hem morgen ook aan de martingaal hebben!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:26

hoe heet die pony want misschien weet ik dan wel tips

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 14:33

Pjolly ... een fjorden ruin

Dus niet een oud paardje van van Dorsten

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:36

Tadano schreef:
, nu zag ik bij Paardjuhsgek der verzorgpony dat ze de sperriem door het bit haalde (aan 1 kant) zou dat ook helpen bij hem??


Dat lijkt me niet echt een goede oplossing
Dit klink als een dier met teveel energie en waarschijnlijk super stijf.
Kijk inderdaad eens naar zijn voer wat krijgt hij?
Ga morgen voor het rijden inderdaad even longeren zodat hij de eerste stoom af kan blazen.
Ik denk dat als je hem regelmatig aan het werk zet dat je dan al snel vooruitgang zult boeken.
Houdt er wel rekening mee dat hij de eerste paar keer nog wel eens flink spierpijn kan krijgen.

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 14:38

Hij heeft gister super gelopen, als hij op de volte blijft is er niks aan de hand. De eigenaar geeft hem tijdelijk geen Biks, der oude paardjes konden daar ook niet tegen zei ze. Nu mag ik hem dus tijdelijk gaan rijden omdat ze een erge smak heeft gemaakt toen ze er af viel! Het longeren en de martlingaal hielpen wel!!

Dat betekend dus dat ie er nu elke dag uit gaat (wat ook moet). Ik moet alleen mijn ouders over halen om me op de dinsdag naar de manege te brengen, nadat ik klaar ben met mijn werk. (werk tot 8 uur) dan zou ik van 9 tot 10 nog ff kunnen rijden zodat ie toch zijn beweging heeft!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:42

Tadano schreef:
Pjolly ... een fjorden ruin

Dus niet een oud paardje van van Dorsten


neej ik dacht misschien dat eht een pony van mij oude pension stalling was waar ik een pony verzorgde

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:42

Das fijn om te horen. Die pony moet gewoon weer ff in het ritme komen, hij heeft een super lange sabbatical gehad en had zoiets van werk? wat is dat?

Naar mate dat ie meer gereden word gaat het vanzelf beter. Gewoon lekker blijven rijden iedere dag. Hoeft niet eens intensief, maar je kan ook oefenen met opstappen etc om te laten weten wat je van hem verwacht...

Succes, volgens mij gaat het helemaal goedkomen...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:44

Cap op, stevig in het zadel zitten en doorzetten. Haha!
Even van te voren longeren kan helpen, maar het kan ook geen effect hebben. Vraag ook even na hoeveel voer hij krijgt. Mij lijkt 2x daags een handje voor de smaak voldoende voor een fjord doe zo weinig doet.

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 14:45

Bij het opstappen is ie nog erg onrustig, omdat hij erg op je been reageerd is dat dus nog een punt. Het aanleggen van je been onder het rijden valt me mee, het word wel wat Haha! Maar nu blijf ik hem dus op de voltes rijden, vergroot en verplaats ze wel, zouden jullie dit ook doen of hebben jullie andere ideeetjes?

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:47

Probeer veel tempowisselingen te rijden (op je zit), daarvan raken ze over het algemeen lekker van aan het been en het is vermoeiend voor het paard. Haha!

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 14:48

Ik zal het es proberen vanaaf! Vind het wel leuk dat ie eigenlijk zo is, want zelf leer je er ook meer van. Tis wel banketstaaf voor de eigenaar, maar beter voor mij Knipoog *kank gelijk zo'n penny meisje verhaal vertellen*

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 40 bezoekers