Wat versta jij onder inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Wat versta jij onder inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 00:38

Maak je geen zorgen, dit is geen topic over een meisje dat begot niet weet wat inrijden is Knipoog

Ik bedoel de vraag letterlijk: Wat versta je onder "inrijden"? Ik hoor hier nogal verschillende, sommige bizarre visies over. Wat wil je ermee bereiken? Leer je het paard iets aan, of maak je het paard mak, leer je het luisteren, tem je het paard, enz. En vooral, hoe probeer je dat daadwerkelijk te bereiken?

Kortom, met welk idee begin jij aan het inrijden van een paard?

Ben benieuwd Hyper!


Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 01:27

Ronja schreef:
Maak je geen zorgen, dit is geen topic over een meisje dat begot niet weet wat inrijden is Knipoog

Ik bedoel de vraag letterlijk: Wat versta je onder "inrijden"? Ik hoor hier nogal verschillende, sommige bizarre visies over. Wat wil je ermee bereiken? Leer je het paard iets aan, of maak je het paard mak, leer je het luisteren, tem je het paard, enz. En vooral, hoe probeer je dat daadwerkelijk te bereiken?

Kortom, met welk idee begin jij aan het inrijden van een paard?

Ben benieuwd Hyper!

ik ben voorstander om een paard "technisch "voor elkaar te krijgen wat je er ook mee wilt gaan doen
dus een goede basis,leren lopen, beenlengte gebruiken en zijn gangen regelmatig maken in combinatie met een goede hoofd/hals houding en rust,kortom balans dus,spieren lenig maken en oprekken door middel van "gym". vooral de rust en de balans tussen ruiter en paard vind ik er belangrijk, pas dan kan je leren.

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:41

Inrijden zelf vind ik dat een paard braaf is en de stap, draf en galop knap beheerst. Verder gaan komt wel als je paard gaande weg het goed op pakt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:50

eerst worden ze zadelmak gemaakt, dus het accepteren van het zadel. Daarna begint het inrijden, Het accepteren van de ruiter en het accepteren en reageren op de hulpen. Zodra het paard enigzinds zelfstandig een bak door kan lopen met een soort van stuur, rem en gas dan wordt het beleren Haha! Haha! zo zie ik het


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:48

Ik ga helemaal met gijsenkim mee (zo dat scheelt een hoop typwerk Haha! ).

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:40

ik sluit me ook hierbij aan, Het gaat puur om de reactie van de hulpen en het vertrouwen

Teamspirit... Je bent een toppertje!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:43

ik ook, ode aan gijsenkim Haha!

eraan toe wil ik voegen dat ie ook fatsoenlijk stil kan staan met opstijgen, beetje lastig als ie al aandraaft voor je je been eroverheen hebt Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:59

Hmm... tja, niet erg origineel, maar ook ik ga met GenK mee Knipoog (en met crossmonster natuurlijk)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 14:20

Ik zal zelf even meedoen aan mijn eigen topic Lachen

Persoonlijk zie ik inrijden als iets psychisch. Het laten wennen aan het zadel en hoofdstel spreekt voor zich. Hoe minder stress, hoe beter.
Bij het longeren leert een paard de aandacht bij jou te houden. Hij zal vooral reageren op je lichaamstaal. Dit is het punt waarop je paard ervoor moet kiezen om met je mee te gaan in de africhting, en dat hij zich niet hoeft te verzetten.

Als je erop zit gaat het om het paard, en niet om het rijden. De hulpen worden aangepast aan het paard; elke reactie op een hulp moet een natuurlijke reactie zijn. Rijden is een aaneenschakeling van krachten: als je ergens energie in stopt, waar komt het er dan uit? Natuurkunde zeg maar Knipoog

Verder vind ik dat je het paard zoveel mogelijk "paard" moet laten. De term 'mak maken' vind ik nergens op slaan. Ook het aanleren van truukjes (hals in de krul trekken en actief draven lijkt al heel wat) keert zich uitendelijk tegen je.

Het maakt natuurlijk verschil of je het paard voor jezelf inrijdt, of voor een ander. Dan zul je je manier van rijden moeten aanpassen aan de klant.

Zooo dit was mijn filosofisch verhaal Lachen

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:39

Ja nogal filosofisch!!
Ik ga ook met gijsenkim mee:
eerst conditie opbouwen aan de longe. Hier leert het paard ook de stemhulpen, zodat ie je, als je erop gaat zitten of voor de kar zet, al een beetje begrijpt
Dan het zadel erop, dan issie naar mijn mening zadelmak. Het inrijden is dat ie de ruiter accepteert en dat er een stuur, gas en rem op zit (om het maar even makkelijk te zeggen) Dan begint de training.

Persoonlijk vind ik het een beetje (sorry als ik je beledig, ik heb persoonlijk niks tegen jou!!) een l ulverhaal. Je kan er moeilijk, filosofisch en psychologisch over denken, maar je kan ook gewoon je paard aan dingen laten wennen zodat je er later fijn op kan rijden.
En btw, ik denk niet dat je alle reacties van een paard natuurkundig kan verklaren. Er zijn zat jonge paarden die de ene moment hartstikke fris zijn en even later niet op het been reageren (en niet alleen omdat ze moe zijn) Een paard is nu niet echt een robot.
En ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat je een paard geen truukjes moet leren, jong of oud! Dat kun je mooi in een filosofisch papiertje verpakken. Maar iedereen past zijn hulpen wel aan aan het paard, lijkt mij, (niemand houdt van vliegles) en iedereen weet ook wel dat je een paard geen truukjes moet leren (al past niet iedereen zijn kennis even goed toe!!)

En als het je niet gaat om het rijden maar om het paard: waarom rijdt je hem dan in??

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:10

een ingereden paard is een paard dat de ruiter accepteert en in alle 3 gangen rond te rijden is. Dit kun je al vrij snel bereiken. Het paard is zo nog erg groen.

Ben het verder met gijsenkim eens.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:11

hahaha, voor de verandering: ik ben het ook met gijsenkim eens. Of het psychisch, filosofisch of wat dan ook is, doet neits af aan wat zij al eerder schreef!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:18

Inrijden = IMO het paard leren te luisteren naar aanwijzigingen van ruiter. Stap, draf en netjes in galop aanspringen.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 19:10

Het was niet mijn bedoeling om hier een les te komen afdraaien of iemand tegen te spreken of wat dan ook.

Ik heb het topic gestart om de verschillende visies van mensen te horen/lezen, niets meer en niets minder. En dan vind ik het alleen maar eerlijk om ook mijn visie te geven. Ik zeg niet dat ik de volle waarheid sta te verkondigen.

Als ik les zou willen geven, zou ik er wel geld voor vragen Knipoog

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:39

Inrijden: Zadelmak Knipoog , een gecontroleerde stap,draf, en galop, nageeflijkheid en aanleuning, en wat grote wendingen. En dat alles met de nadruk op gecontroleerd. Dit is de basis van het "inrijden" en van hieruit kan je werken aan de wat kleinere wendingen, tempowisselingen, wat meer de achterhand eronder etc. Tenminste zo deed ik het, en het beviel me prima

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:16

En dan de grote vraag, vanaf welke leeftijd, want bv een veulen aan een halster laten wnnen en bv een 2 jarige stemhulpen, ik vind dit ook bij het inrijden horen, dus waarom vinden mensen de grens inrijden als er echt een zadel opmoet of bv er echt opzitten? een kleuter kan ook nog niet schrijven en lezen, maar zit wel op school.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:21

Omdat je dan niet rijd, maar er langs loopt misschien? Haha!

Wat jij noemt is gewoon een stukje opvoeding.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:25

Omdat je pas begint met een paard als hij 3 plus is misschien??????

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:17

ik ga ook met gijsenkim mee

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:21

gijsenkim schreef:
Omdat je pas begint met een paard als hij 3 plus is misschien??????


inderdaad, ik vind dat je pas met 3 hoort te beginnen

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:07

On topic: Je bent klaar met inrijden als je het paard zonder spanning kunt rijden in alle gangen, zonder hulpmiddelen.
Even off topic: Ik vind wel dat Iowara een punt heeft. Ik begin meestal ook al met twee, twee en half jaar met het wennen aan een zadel en een hoofdstel. Ik ga er gezadeld aan de hand mee wandelen langs de straat en door het bos, en zo eens in de 2 weken longeer ik hem best een keer een minuut of 10. Tegen de tijd dat hij drie jaar is weet het beest niet beter of het hoort zo. Waarom zou je drie jaar wachten en dan alles in een paar maanden tijd geregeld willen hebben?
Steeds vaker zie je driejarigen met slof en sporen in een houding gereden worden die pas gevraagd wordt in een Z2-proef. "Hij kan het beter direct goed leren" hoor je dan.... Frusty

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:24

ik rij paarden ook "pas" in met de 3
Nog nooit sporen, slof ed nodig gehad hoor.
Dat ligt meer aan de ruiter die het doet, dan dat het wat over inrijden qua leeftijd zegt.
Net als dat er zijn die zeggen ik begin met de 2 want dan is hij nog niet zo sterk.
Dat zegt ook meer over der ruiter en zijn kwaliteiten, dan over het paard.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:32

Bij inrijden versta ik het paard laten wennen aan een zadel en later later het leren accepteren van een mens op zijn rug. Beleren is niet inrijden, beleren is dat je je paard bijvoorbeeld leert te springen ofsjoow..

xjuhs Cadish Schijnheilig

pegasa
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 16:01

Ik ben het ook eens met Gijsenkim. Maar ik lees hier dikwijls dat mensen hun paard zelf ingereden hebben.. Wat bedoelen ze daar dan mee? Dat ze het dan ook zadelmak maken, of pas er zelf mee beginnen na hetzadelmak maken?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:46

pegasa schreef:
Ik ben het ook eens met Gijsenkim. Maar ik lees hier dikwijls dat mensen hun paard zelf ingereden hebben.. Wat bedoelen ze daar dan mee? Dat ze het dan ook zadelmak maken, of pas er zelf mee beginnen na hetzadelmak maken?


Ik denk dat ze dan bedoelen, zadelmak maken, inrijden en vervolgens beleren (met deskundige hulp).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 75 bezoekers