Belangrijk beveiligingslek in Internet Explorer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Belangrijk beveiligingslek in Internet Explorer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 22:53

Zie:

http://www.webwereld.nl/nieuws/18746.phtml

Is helaas nog geen patch voor beschikbaar Scheve mond Enige oplossing is het uitschakelen van ActiveX en Javascript in IE of overstappen naar een alternatieve browser zoals b.v. FireFox. Het klinkt allemaal iig nogal ernstig.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:28

Gotta love FireFox anywho Lachen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 00:39

Hmmm? Is dit niet al veel langer bekend? Zo is er ook al geruime tijd een probleem met URL's op IRC. Klinkt alsof het precies hetzelfde werkt Verward

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:49

Verward Is het raar als ike r niks van snap? Haha!
Dus het is dan dus verstandig om een andere browser te nemen.. En hoe gaat dan? Download je dat ofzo? En kan je gewoon zomaar veranderen van browser? *ja hier spreekt een complete digibeet Haha! *

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:56

Ik weet niet of het echt zin heeft om van browser te verwisselen hoor... ook Mozilla en Netscape hebben hun gaten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:09

De oplossing stond trouwens tussen de reacties op dit artikel.

Citaat:
Oplossing voor IE is er wel. Trusted zones instellen die JS mogen uitvoeren. De rest niet! Ook SP2 van Windows XP is hier tegen beveiligd.


Als het bovendien echt zo gevaarlijk zou zijn, zou er dan niet al eerder iets aan gedaan zijn en niet een jaar na ontdekking van dit lek.

Hoewel, MS... Verward

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:18

hmm ik begrijp het bericht niet echt, en ik heb hier andere browsers geloof ik dus dat is dan even pech...

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:55

Vanavond meldde een nieuw lid zich aan bij ons op het forum (van de Shires), die heeft 3 berichtjes geplaatst, met daarin elke keer dezelfde link. Ik heb er 1 x op geklikt en kwam bij een site uit die in flash was gemaakt. Heb helaas niet het adres onthouden. Opeens dacht ik aan dit berichtje en heb onmiddelijk alle berichten van die gebruiker + gebruiker zelf verwijdert.

Zie ik spoken ?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:44

Hmm ik heb nog nooit een viruslink gezien die een flashsite opent Verward

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:52

Yessy schreef:
hmm ik begrijp het bericht niet echt, en ik heb hier andere browsers geloof ik dus dat is dan even pech...


Idd... Ik begrijp er ook niet zoveel van...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 10:40

Er is een beveiligingsprobleem met Internet Explorer bekend gemaakt. Of ja, twee problemen. Het komt er op neer dat iemand een speciale link ergens neer kan zetten (op een forum, op een website, in een mail) en zodra je op die link klikt kan die persoon zo'n beetje alles met je PC doen wat hij/zij wil.

Ik las vandaag dat dit probleem al een heeeeeeeeele tijd bekend is bij Microsoft maar ze hebben gehoopt dat het lek niet bekend zou worden en hebben dus geen patch uitgebracht. Wel is het zo dat het gefixed is in SP2 voor Windows XP (maar die is officieel nog niet uit, iig niet voor de normale gebruiker).

Er zijn een aantal oplossingen:
- Je zet ActiveX e.d. uit (waardoor een aantal sites onbruikbaar worden)
- Je gebruikt geen internet meer tot MS met een patch komt
- Je hoopt dat je niet gehacked wordt en wacht op de patch
- Je stapt over op een andere browser (wat idd alleen even downloaden, starten en klaar is Haha!). En ja, ook bij andere browsers worden problemen ontdekt maar de makers van die browsers brengen dan wel meteen een patch uit Lachen

Ik gok echter dat het gros van de mensen (wereldwijd) weer niets gaat doen en er weer duizenden en duizenden PCs kwetsbaar blijven voor dit lek

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:46

Ik neem toch aan dat deze link ook onder de kop virussen valt?