Stang en trens plus slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Stang en trens plus slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 15:28

Bij ons op stal rijden er tegenwoordig mensen die tegelijkertijd met stang en trens EN slofteugel rijden. Okee, ze rijden bijvoorbeeld ZZ-zwaar, maar ik vind die manier van het paard met S&T plus slof in elkaar trekken en het paard dan met je sporen en zweep vooruit trappen dus nergen op slaan ! Wie kent deze merkwaardige "rijstijl" en wat vinden jullie ervan ?

--


Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:43

ik houdt niet zo van hulpteugels....

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:46

ik denk dat je zelf het antwoord al weet ........
lees maar eens goed de andere topics op bokt door ....klinkt als een schaduwaccount

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:47

O, o, o...... dit gaat weer zeer veel reacties opwekken.

Ik denk persoonlijk dat deze methode alleen opgaat voor mensen die niet kunnen rijden en het getuigt van weinig liefde voor je hobby en sport...

Verder wil ik er eigenlijk geen woorden aan vuil maken...

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:48

Ik vind het zowieso knap dat die persoon met 3 teugels kan rijden Haha!

Maar alle gekheid op een stokje: als je je paard zo rijdt, kan je niet rijden...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:56

Ik durf het bijna niet te vragen.....maar aan welk bit doen ze dan de slof? De stang of de trens?
En rijden ze dan inderdaad met 3 teugels, of met 2?

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:57

Inderdaad erg knap met 3 teugels rijden, ik heb met 2 al moeite. Maarja zo'n mensen heb je. Niks aan te doen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:57

Ik mag hopen aan de trens... Scheve mond

Ik neem aan dat ze 2 teugels voor de S & T nodig hebben en 1 voor de slof. M.i. kan je, als je uberhaupt zo WILT rijden, toch nooit genoeg doseren met al die teugels tussen je vingers??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:59

Volgens mij...
Als je met S&T kán rijden, dan heb je die slof toch niet nodig!

:evaw:

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:00

Das idd iets vreemd Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:00

Ik hoop tenminste ook de trens, maar je weet het nooit....
Zijn er genoeg die als ze met een trens alleen met slof rijden ook één teugel hebben: Die slof. Zou me dus niets verbazen als deze mensen met stang en trens en slof rijden dat met 2 en niet 3 teugels doen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

obelixje

Berichten: 701
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:02

ik heb het ook wel eens iemand zien doen en het zag er niet echt ontspannen uit nee... denk ook niet dat dat zo gek is...

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:34

Stang, trens en slof vind ik ook wel veel.
Maar ik vind het een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat het dierenbeulen zijn en dat ze niet kunnen rijden.
Bij goed gebruik ben ik niet tegen het gebruik van bijv. een slof (niet dat ik het zelf gebruik. Ik waag me er (nog) niet aan omdat ik vind dat ik er nog niet goed genoeg voor rijd om de slof goed te kunnen gebruiken). Een trensje kan in onervaren handen misschien wel minder prettig zijn dan goed gebruik van een slof.
Er zijn misschien zat mensen die de slof verkeerd gebruiken, dat ontken ik ook niet. Wel denk ik dat mensen een standaard afkeer van de slof hebben en iedereen die een slof heeft betiteld als iemand die niet kan rijden en zijn paard in elkaar trekt en schopt met sporen en zweep. Die zijn er vast, maar er zijn ook mensen die hem wél goed gebruiken.
Ik weet niet of Babette iemand is die een standaard slof-afkeer heeft, maar ik neem haar verhaal even met een klein korreltje zout. Ik weet ook niet of Babette wel eens op het betreffende paard heeft gereden, maar misschien weet ze niet hoe dit paard is. Misschien is dit wel een heel sterk paard, dat nu de slof (even) nodig heeft totdat het misschien niet meer nodig is (want dat vind ik wel; een slof moet je niet altijd nodig hebben, maar gebruiken als tijdelijk hulpmiddel)
Ik weet ook niet of die betreffende mensen een goede instructeur hebben, maar ik zou dat wel doen op dat niveau. Een goede instructeur weet waar hij mee bezig is, dus er zal dan wel een reden voor zijn.

Meteen je (negatieve) oordeel geven over een slof vind ik wel heel erg makkelijk (QQQQ, daar heb je ze weer, het begint met een m en het eindigd op oraalriddertjes) Uit dit verhaal maak ik te weinig op om een oordeel te vellen over mensen die met stang, trens en slof rijden. Dan zou Babette even wat moeten schrijven of ze zelf wel eens een slof gebruikt of een standaard afkeer heeft, of ze zelf wel eens het paard heeft aangevoeld en of de instructeur die erbij hoort een goede instructeur is (en dan bedoel ik niet: duur, maar: goed)

Dan pas kan ik die mensen BEoordelen of VERoordelen, want meteen VERoordelen staat wel erg interessant (meer iets voor m...............)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:42

Op ZZ-zwaar niveau mag je toch wel uit kunnen gaan van een gehoorzaam en controleerbaar paard.
Alleen goede ruiters kunnen een slof vanuit het zadel goed gebruiken.
Goede ruiters zullen een slof echter zeer zelden nodig hebben. En als ie dan nodig is, zullen die dat niet snel in combinatie met stang en trens doen.
Een slof is overigens niet bedoeld om een sterk paard toch maar aan te kunnen, maar om een paard te helpen de weg naar beneden te vinden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:44

als je met S&T rijdt dan heb je toch geen ruimte meer over in je hand voor een slof Verward en hoe ga je in godsnaam per teugels goed doseren hoeveel je hem gebruikt, als je 3 teugels in je handen hebt!

als je Z of ZZ-zwaar of wat dan ook rijdt, kan het best voorkomen dat je eens een dagje met slof rijdt, niets mis mee, maar rij dan of met S&T of met slof en dan een gewone trens in zn mond ipv S&T

stang&trens en slof vind ik nogal een wanhopige poging richting in de krul trekken/controle krijgen over je paard, terwijl je op dat niveau toch verwacht genoeg controle over je paard te hebben!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:55

Zo zie je, niveau zegt niets over de kwaliteit van het rijden.

Ik heb zelf ook vaak genoeg met zo'n combi zien rijden die LT en ZT reed. En nee, ook dan keur ik het niet goed.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:56

Ik heb het ook weleens gezien op de stal waar ik gereden heb, stangteugel werd in een knoopje gelegd en er werd op de trens en slof gereden. Paard ging vreselijk lopen kloteen zodra de stang erbij hing, op een trensje liep hij alles. Maar of dit dan de oplossing was?!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:28

phoe da's nog eens je handen vol hebben! Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:30

Remember schreef:
Ik heb het ook weleens gezien op de stal waar ik gereden heb, stangteugel werd in een knoopje gelegd en er werd op de trens en slof gereden. Paard ging vreselijk lopen stinkmodderen zodra de stang erbij hing, op een trensje liep hij alles. Maar of dit dan de oplossing was?!

Maar waarom dan een stang en trens hoofdstel inhangen, dan kun je toch netzo goed met een trens hoofdstel rijden?

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:52

Overstap naar het ZZ-Licht, dan is S&T verplicht. Er hing al een baby-stang in, met mini scharen, maar het paard ging dan in 1 keer in de staak zomaar uit het niets (leek het in ieder geval)...

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:59

af en toe met slof rijden op een correcte losse manier, heb ik niks op tegen, met stang en tres rijden ook niet, maar met de combinatie van die drie kan ik me niet zoveel bij voorstellen, je handen vol en waar zit doorheen en de functie of nut ervan kan ik me niks voorstellen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:23

Babette1 schreef:
1. Bij ons op stal rijden er tegenwoordig mensen die tegelijkertijd met stang en trens EN slofteugel rijden.

2. Okee, ze rijden bijvoorbeeld ZZ-zwaar, maar ik vind die manier van het paard met S&T plus slof in elkaar trekken en het paard dan met je sporen en zweep vooruit trappen dus nergen op slaan ! Wie kent deze merkwaardige "rijstijl" en wat vinden jullie ervan ?


Dit zijn eigenlijk 2 hele verschillende dingen die je zegt.

Rijden en trekken zijn tegenstrijdig. Ik heb zelf wel eens met S&T met slof moeten rijden tijdens les, stangteugel heb je er dan niet bij. En tja, of het werkte Verward? Voor mijn gevoel toen wel, maar opbouwend is het niet.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:26

ach jah...ik ken er zoveel.
allemaal rijden ze op hoog niveau,en al die paarden zijn of binnen no time verrot,of ze laten het gewoon toe...
ik ken zelfs iemand die bij onze dressuur-koningin lest,die dat ook regelmatig deed...tja,het is maar hoe je het wil en kan heh?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:27

Remember schreef:
Overstap naar het ZZ-Licht, dan is S&T verplicht. Er hing al een baby-stang in, met mini scharen, maar het paard ging dan in 1 keer in de staak zomaar uit het niets (leek het in ieder geval)...


maar als de stang los lieten hangen deed ie het wel?
beetje raar om er dan een slof bij te hangen,want gewoon je teugels anders vasthouden,en dus je stang losser,en hetzelfde is bereikt imo.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:34

Wel eens eerder gezien. Tje, ik hou er absoluut niet van, en ik blijf er bij; er zijn er maar weinig die goed met een slof overweg kunnen...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers