Penny-meisjes vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WizzeL

Berichten: 53
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Voorburg

Penny-meisjes vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 19:29

Nou, als je gaat paardrijden, zitten mijn beugels vaak niet zo lekker als ze precies evenlang zijn. Ik heb liever mijn linkerbeen ietsje langer, maar wat is er nou belangrijker Verward :
1. Dat ze lekker zitten?
2. Dat ze gelijk zitten?
Beetje domme vraag, maar ik wou het ff weten Vingers aflikken

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:31

Dat ze lekker zitten lijkt mij , heb er eigenlijk nooit over nagedacht , het is niet van belang hoe ze hangen , maar dat jij je gewicht goed kan verdelen...

*edit ; ik ging er van uit dat je benen niet helemaal gelijk waren Haha! *
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 09-06-04 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:32

heb je wel eens gekeken of je benen misschien ook ongelijk zijn?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:32

ik denk dat ze gelijk zitten
behalve als er bv 1 been langer is dan de andere
het is zo ik ga effe een tekeningetje maken, beetje geduldt

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:38

Afbeelding
bij de eerste tekening zie je dat het zwaartrpunt in het midden ligt
bij de 52 de tekening zie je dat doordat je scheef zit je zwaartepunt overhelt naar 1 kant
vergelijk het met een rugzak zdie langs de rechterzijde gevuld is met een fles water, en lanks de linkerzijde een zakje pluimen
je bent uit evenwicht, zo is ja paard dat ook
misschien kun je es controleren of de beugelriemen helemaal gelijk zijn, en ofdat je benen evenlang zijn
is het ene been langer dan de ander, dan moet je wel je beugel langs de ene kant langer doen, omdat je dan andes uit evenwicht zit
snap je?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:39

Afbeelding
was beetje klein uitgevallen daarstrx

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:40

Dat bedoelde ik dus ook te zeggen Knipoog

WizzeL

Berichten: 53
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 20:06

Maar als je benen opgevouwen zitten, zit je ook scheef, toch? Verward En ik rij op een manege, daar kun je niet je eigen beugeltoestanden meenemen Knipoog

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:09

Zijn de gaten in je beugelriemen op gelijke plekken? Als je 2 verschillende beugelriemen hebt denk je misschien dat ze recht zitten maar zitten ze juist scheef. En omgekeerd....

WizzeL

Berichten: 53
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 20:27

cracker schreef:
Zijn de gaten in je beugelriemen op gelijke plekken? Als je 2 verschillende beugelriemen hebt denk je misschien dat ze recht zitten maar zitten ze juist scheef. En omgekeerd....


Weet ik niet, maar ik wil altijd mijn beugels zo dat ze lekker zitten, vaak zit het gewoon vervelend als ze gelijk zitten

lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:47

volgensmij is het omdat het lekkerzit misschien moet je met wedstrijden wel gewoon zitten omdat je dan anders scheef zit maar anders zou ik niet weten wrom je niet lekker mag zitten niemand die je in je vrije tijd punten gaat geven voor een prijsje toch???
groetjes Ellen (lexluxeflex)

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:48

Vaak zijn de beugelriemen op de manege aan 1 kant uitgerokken door het elke keer opstappen aan 1 kant. Dus je moet niet nagaan aan de cijfertjes die naast de gaatjes staan maar ga voor je paard staan voor te kijken of ze gelijk zijn. Of misschien zijn je benen niet helemaal gelijk.. . Maar je beugels moeten normaal wel gelijk zijn anders zit jij , zoals op de rechtse tekening staat idd scheef.. .

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:52

je zit inderdaad met gebogen benen, maar je benen moeten vanuit je heupen en je knieen beide een gelijke hoek maken
als jr scheef zit heeft dat een grote invloed op het paard geloof me
ik ben nu op het punt gekomen dat ik een van de manege paarden redelijk goed aan teugel kan rijden, en al de wat "moeilijkere" oefeningen leer
ik heb redelijk veel problemen om achteruit te zitte en men schouders achteruit te houden
als ik zit zoals het moet, heb ik haar direct goed
zodra ik voorover zit, gaat die neus voorover, valt ze op haar voorhand, en ben ik haar kwijt
en dat gewoon doordat ik met men schouders beetje voorover hel
als jij zo zit, dat er in plaats op 2 kanten van het paard 20 kilo hangt, dat jij aan de ene kant 30 en aan de andere kant 10 hangt, gaat het paard of scheef lopen, of het gewicht compenseren door naar de kant te kijken waar het minst gewicht hangt
omz zen evenswicht te bewaren
gevolg, je paard kijkt, loopt en groeit scheef
de gewrichten en beenderen worden scheef belast
en uiteindelijk heb je een paard dat goed is voor de slacht
dus llf, als je schheef zit heeft dit wel gevolgen

WizzeL

Berichten: 53
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 21:00

Okee, dus ik moet gewoon kijken of mijn beugels gelijk hangen? Knipoog En het maakt niet uit of het goed zit? Verward

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:59

Mijn beugels zijn ook altijd ongelijk.. maar ik zit tog echt recht... je zit tog op je kont en als je rijd heb je tog je beugels niet nodig *niet helemaal dan* dat is mij altijd zo geleerd je moet rijden vanuit je knieen en je onderbenen zo rustig mogelijk hebben.. dat kan niet als je vanuit je voeten rijden en dus op je beugels steunt..!! Ik begrijp dus wel wat je bedoelt Dutske en je heb ook wel gelijk.. maar het kan dus ook gewoon met ongelijke beugels..!!

identitytje
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:40

ik zit altijd links 1 gaatje langer als rechts maar gewoon omdat me benen ongelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:13

WizzeL schreef:
Okee, dus ik moet gewoon kijken of mijn beugels gelijk hangen? Knipoog En het maakt niet uit of het goed zit? Verward


Het lijkt me belangrijker dat je gewoon recht boven het paard zit. Stel dat je ene been iets langer is dan je andere been, dan zit je met gelijke beugels dus eigenlijk scheef.

Toch denk ik dat de kans groter is dat je benen wel gelijk zijn, maar dat je zelf scheef zit. Als je eenmaal gewend bent aan scheef zitten, is het logisch dat het vreemd aanvoelt als je wel recht zit. Dan moet je hier opnieuw weer aan wennen. Al met al lijkt het me een heel goed idee als je aan je instructeur/trice vraagt of hij/zij eens goed wil kijken of je wel recht op je paard zit.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:23

Je went eraan als je ene beugel altijd iets alnger is dan de andere, Zelf rijd ik ook met ongelijke beugels, zit denk ik ook iets scheef.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 01:08

dutske schreef:
[image]
was beetje klein uitgevallen daarstrx

Het is dus wel belangrijk dat je gelijk zit?
Nooit over nagedacht eigenlijk, maar wel interessant om te weten Lachen

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 01:14

ik denk ook dat als je benen ongelijk zouden zijn, je dat allang gemerkt had, want een heel klein verschil zou je met lopen en staan al wel op moeten vallen.

je zegt dat je op een manege rijdt he? stijgt iedereen altijd links op? misschien zijn alle linkerbeugelriemen behoorlijk uitgerekt en kan je die eens ruilen om te kijken of dat al verschil maakt.

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:09

Mijn beugels zitten nooit gelijk,maarja mijn benen zijn ook niet even lang. het scheelt misschien net anderhalve centimeter,maar dat is genoeg om konstant je beugel te verliezen.

Als je benen even lang zijn, dan moet je eens kijken of je zadel wel recht is. Als je scheef zit dan slijt je zadel ook scheef, lijk mij.