Nier en/of leverproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:32

Pff, hier blijft het aanmodderen.
Ik heb daarstraks de DA aan de lijn gehad over de laatste bloedwaarden. En die zijn weer een stuk slechter. Ondanks ondersteunende medicatie voor haar lever. Naar de oorzaak blijft het gissen.
Mijn DA wil dat het verder onderzocht wordt en had het over een echo, eventueel biopsie.
Ze ging eerst overleggen en dan hoor ik of het paard al dan niet naar de kliniek moet. Scheve mond

Mijn paard is overgings ook helemaal niet 'ziek'. Ze glanst je tegemoet, is alert, goed op gewicht,... Alleen onder het zadel is het een drama. Het is dat die bloedwaarden zo duidelijk zijn, anders zou je niks vermoeden.


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 07:58

Bij Anouar was het juist andersom, hij zag er niet gezond uit, was mager, dof, slecht in de vacht etc. Maar met rijden was hij niet heel slecht. Hij had niet zoveel energie als dat hij ervoor had en nu weer heeft (véél te veel energie), maar hij deed wel heel braaf z'n werk en liep zelfs klasse 3 wedstrijden goed uit.

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:52

Ik vond dit op internet, mss is dit veiliger voor paarden?

Orale suspensie voor de behandeling van acute, subacute en chronische fasciolasis of leverbot bij schapen en runderen.

Omschrijving en Samenstelling


De actieve stof in Fasinex is triclabendazol, een anthelminticum hetwelk behoort tot de chemische klasse van de benzimidazoles.

Fasinex 5% bevat 5,00mg triclabendazol per 100ml.


Fasinex 10% bevat 10,00mg triclabendazol per 100ml.

Eigenschappen


Het werkingsmechanisme van triclabendazole is niet bekend. Het is waarschijnlijk verschillend van dat van de andere benzimidazoles daar het geen activiteit vertoont in associatie met tubulin. Triclabendazol en zijn sulfoxide metaboliet zijn anthelmintisch actief.

Indicaties voor gebruik


Voor de behandeling van acute, subacute en chronische fasciolasis bij niet-melkgevende schapen en runderen ten gevolge van vroeg onvolwassen (1-4 weken), onvolwassen (4-8 weken) en volwassen stadia van Fasiola hepatica. Wanneer de dieren worden behandeld voordat zich fasciolosis heeft ontwikkeld kan de ziekte voorkomen worden.

Voor de behandeling van niet-melkgevende schapen gebruikt u Fasinex 5%.


Voor de behandeling van niet-melkgevende runderen gebruikt u Fasinex 10%.

Dosering en Toediening


Fasinex 5% wordt toegediend in een dosering van 2 ml per 10 kg, hetgeen overeenkomt met een dosering van 10 mg triclabendazol/kg lichaamsgewicht. Fasinex 5% wordt oraal toegediend na goed schudden van de suspensie. De meeste types van drenchpistolen kunnen voor de toediening worden gebruikt.


Fasinex 5% wordt eenmalig toegediend. De behandeling kan worden herhaald na enige weken tot maanden na de eerste behandeling afhankelijk van de epidemiologische situatie. In geval van acute fasciolosis wordt aangeraden met een tussenpoos van 4 tot 6 weken te behandelen.

Fasinex 10% wordt toegediend in een dosering van 6 ml per 50 kg, hetgeen overeenkomt met een dosering van 12 mg triclabendazol/kg lichaamsgewicht. Fasinex 10% wordt oraal toegediend na goed schudden van de suspensie. De meeste types van drenchpistolen kunnen voor de toediening worden gebruikt.


Fasinex 10% wordt eenmalig toegediend. De behandeling kan worden herhaald na enige weken tot maanden na de eerste behandeling afhankelijk van de epidemiologische situatie. In geval van acute fasciolosis wordt aangeraden met een tussenpoos van 6 weken te behandelen.

Speciale Voorzorgen en Waarschuwingen


In verband met mogelijke overgevoeligheidsreacties en contactdermatitis dient bij de toepassing direct huidcontact en inademing vermeden te worden. Draag daartoe handschoenen.


Bij gebruik van Fasinex geldt een wachttijd van 42 dagen voor vlees.


Fasinex is noch embryotoxisch noch teratogeen. Het kan worden toegedient aan dieren tijdens alle stadia van de dracht of lactatie.

Verpakkingen


Fasinex is verkrijgbaar in 2 verpakkingen, nl. 0,8l en van 2,2l.

Opslag en Houdbaarheid


De houdbaarheidsduur van Fasinex is 5 jaar bij bewaring bij kamertemperatuur (15-25° C) en donker.


De houdbaarheidsduur van een aangebroken flacon is 1 jaar bij bewaring bij dezelfde omstandigheden.

Registratie


Registratie nummer Fasinex 5%:Reg NL 7980.


Registratie nummer Fasinex 10%:Reg NL 7979.


Vrij van voorschrift.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:20

Mijn pony heeft fasinex gehad en het hielp goed.
De DA had het in een spuit gedaan zodat ik het inderdaad als wormspuit kon geven.

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:27

Flurk, eerder schreef je dat de leverwaarden niet verbeterd waren. Is nu alles wel goed?
Heeft je pony 1 of 2x Fasinex gehad?
Valbazen kan ook tegen leverbot en lijkt me ook heel wat veiliger dan Ivomec Plus.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:34

JaneJansen schreef:
Flurk, eerder schreef je dat de leverwaarden niet verbeterd waren. Is nu alles wel goed?
Heeft je pony 1 of 2x Fasinex gehad?
Valbazen kan ook tegen leverbot en lijkt me ook heel wat veiliger dan Ivomec Plus.

jij let goed op.
De leverwaardes zijn niet verbeterd maar de leverbot is wel weg
Er zijn ook diverse mestonderzoeken gedaan om dit te constateren.
De leverwaardes zijn zelfs verslechterd maar dit komt omdat mijn pony nu 3 zakken (ben nu mee gestopt) speciaal voer voorgeschreven had gekregen van DA dat heet Sanequi COLON
Hij eet nu echter alleen nog maar hooi en PAVO LIGA en het gaat veel beter.
Als hij dit een poos heeft gegeten doe ik weer een bloedonderzoek en dan moet het sterk verbeterd zijn.
Door dit voer kreeg hij zgn leververvetting.

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:46

Ja wij hebben best droog kuil voor mijn gevoel, maar de DA heeft het gezien en zei dat ik beter hooi kan gaan voeren. Hij zei idd ook dat er teveel eiwitten inzitten omdat het bedoeld is voor koeien, die melk moeten geven. Ons kuil is iniedergeval heel kort, zeker niet lang en strengelig. Granen waren ook beter zei de DA. Vooral Havens is goed aangeschreven hoor ik.

Na mijn afstuderen medio/eind 2019 ben ik op zoek naar een paardenbaantje in het buitenland voor een aantal weken/maanden (zoals buitenritten begeleiden). Hoor graag tips en ervaringen!

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:29

Flurk gelukkig dat de leverbot ieg weg is!
Jeetje levervetting van voer van de DA, wat een pech..
Pavo Liga klinkt grappig, ik ga het even opzoeken.

Mijn pony's krijgen kuil overdag. Maar tis wel hooiachtig. Het had nog 1 dag nodig om hooi te worden, de voorspellingen waren slecht en toen is het nog snel ingepakt.
's Nachts eten ze hooi van 2007. Het ruikt nog zalig!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:26

JaneJansen schreef:
Flurk gelukkig dat de leverbot ieg weg is!
Jeetje levervetting van voer van de DA, wat een pech..
Pavo Liga klinkt grappig, ik ga het even opzoeken.

Mijn pony's krijgen kuil overdag. Maar tis wel hooiachtig. Het had nog 1 dag nodig om hooi te worden, de voorspellingen waren slecht en toen is het nog snel ingepakt.
's Nachts eten ze hooi van 2007. Het ruikt nog zalig!

http://www.pavo.nl/brokken/pavo-liga.html hier de link hoef je niet te zoeken

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:27


moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

amnesia
Berichten: 128
Geregistreerd: 09-12-06
Woonplaats: Breugel

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:11

hee
ik raad sterk een osteophaat aan.
mijn pony had ook iets aan lever, is nu afgehandel door osteophaat, heb het zelf kunnen voelen
groetjes

Mon Highlights Djinty:)...bitloos the best. When we listen to our horses we get education, when we do not we get experience (Mark Rashid)

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:56

Een osteophaat kan geen leverbot bestrijden. Natuurlijk kan een osteophaat wel leverproblemen opsporen en in veel gevallen behandelen. Maar leverbot kun je echt alleen behandelen met iets dat de leverbot dood maakt.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:01

Een osteopaat die leverproblemen kan oplossen??? Vertel? Knipoog

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:19

Ik heb contact gehad met een kliniek in Garijp, zij hebben leverbot bestreden met Fasinex bij een Friese jaarling.
Dit is het verhaal:
De handel en wandel van de leverbot

Dit voorjaar werd een jaarling aangeboden die al een tijdje vermagerde. Bij het eerste

onderzoek konden we niet zo veel vinden. Bloedonderzoek gaf sterk afwijkende
leverwaarden te zien. We denken dan onder meer aan:



- jacobskruiskruid
- leverbot



In het gesprek met de eigenaar bleek dat er kontakt was geweest met schapen die in

een vrij natte drassige wei liepen. Alleen onder deze omstandigheden kunnnen paarden

een leverbotinfectie oplopen. Paarden besmetten elkaar niet met leverbot maar lopen

dit op in een door schapen of runderen besmette wei waarin bovendien natte greppels of sloten aanwezig zijn.



De jaarling is behandeld tegen de vermoedelijk aanwezige leverbotten maar bleef te schraal.
Omdat er door de matige eetlust ook gedacht werd aan maag zweren werd de maag van binnen bekeken met een endoscoop.



In de maag kropen twee levende leverbotten rond die blijkbaar tegen de stroom in vanuit de darmen naar de maag waren gekropen of die nog onderweg waren van de maag naar de lever.



De leverbot is een platworm die in de lever behoorlijk wat schade kan aanrichten en soms ernstige ontsteking geeft van de lever. De larfjes worden door het paard opgegeten en kruipen door de maag en de dunne darm naar de lever.
Daar groeien ze uit tot volwassen leverbotten.



De jaarling heeft een hogere dosis van het wormmiddel gekregen en is goed opgeknapt.
(bij navraag bleek dit Fasinex te zijn dus)




Unieke beelden van levende leverbotjacobskruiskruid

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:00

Via hun site kwam ik idd bij het idee leverbot

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:44

dames bedankt voor jullie tip over de osteopaat ga ik denk ik wel mee aan de slag

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nier en/of leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:46

Ik heb er een osteopaath bij gehad die helaas niets over de lever zei...

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Trendiction en 6 bezoekers