is rijden dan zo belangrijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

is rijden dan zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 23:21

Lijkt wel of heeeeel veel meidjes die bv verzorgpony zoeken alleen een pony zoeken om te rijden! Is hij te klein, of kan er niet gereden worden, dan is het niet goed genoeg!
Verward

Ik heb ook ponys verzorgt die niet bereden werden (jaarlingen, oude pony)
Alsof rijden het enigste is wat er te doen is!

En nou merk ik dat ook met Tos, ... heb ik een dag niet gereden is het zo van: Rij je niet elke dag?

Ben ik nou de enige die rijden niet op de 1e plaats zet?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 23:57

Kijk dat is hem.

Meestal hebben die meiden geen eigen paard.
Rijden dan een uur per week op een manege.

Die meiden kunnen niet even een uurtje naar buiten of even een uurtje lekker in de bak je eigen gang gaan.

Die mogen alleen draven en galoperen als de instructiese dat zegt.

Op de manege kunnen ze ook poesten en verzorgen.
Meestal is dit de voornaamste reden dat die meiden een verzorg pony zoeken.

Je hebt ook van die figuren die willen alleen rijden,en daarbij niet verzorgen.
Die moet je een schop onder de kont geven.

Ik kan mij best voorstellen dat die meiden een groter beestje gaan zoeken om te veerzorgen.

Maar aan de andere kant kan ik ook best jou kant van het verhaal begrijpen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 00:50

Ja...dit verhaal heeft inderdaad twee kanten. Mensen die wel willen rijden en mensen die niet per sé hoeven te rijden. Ik kon het gelukkig allebei (veulens + rijpaarden) Haha!

Maar ik kan het me best voorstellen als ze wel willen rijden. Ik zelf vind er persoonlijk ook minder aan om met een paard alleen maar te kunnen wandelen e.d. En mennen ligt mij al helemaal niet.

Maar ja...ik zie het gewoon als voorkeur, ik vind het niet iets waar je iemand op mag veroordelen. Niet dat ik zeg dat jij dat doet, maar ik ben wel berichten tegengekomen op Bokt die dat dus wel doen.

June_oud
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 01:06

Natuurlijk is het verzorgen van een paard of pony ook heel leuk, maar ik denk dat de meesten toch ook graag willen rijden. Juist de combinatie van het verzorgen en het rijden vind ik erg leuk. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een eigen paard heb. Ik snap ook wel dat niet iedereen die mazzel heeft en ik kan me wel voorstellen dat je dan al heel blij bent met een verzorgpony die je lekker kunt poetsen en verzorgen. Maar ik kan me ook voorstellen dat als je kunt kiezen tussen alleen verzorgen of verzorgen èn rijden, dat de meesten kiezen voor het laatste.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 09:33

Vroeger (ahum, wat ben ik oud....)heb ik op een springstal rondgehuppeld. Daar ben ik het eerste jaar alleen maar bezig geweest met het uitmesten van stallen, vegen van gangen, tuig poetsen, grind harken en nog meer van dat soort gedoe.
Toen kwam de dag dat ik paarden mocht poetsen, en nog een maand later mocht ik voor de eerste keer een paard droogstappen (erop nogwel) Ik was de koning te rijk. Van lieverlee werd dat steeds meer en ging ik op de pensionpaarden rijden als de eigenaren niet konden. Dat heeft lang geduurd voor het zo ver was.
Wat ik probeer te zeggen is dat ik heel veer theoretische dingen heb geleerd in de tijd dat ik niet op de paarden mocht rijden, maar langs de kant heb gekeken. Rijden is nu wel belangrijker geworden, omdat ik nu een eigen paard heb en ik ook wedstrijden rijd. Dan is trainen belangrijk. Maar in mijn verzorg-periode was verzorgen het belangrijkst.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 09:38

Ik mocht van mn ouders ook nooit manegen rijden.

Dus ik had het er wel voor over.

Als ik al een paard mocht mesten was ik al blij.

Ik liep op een bekende dressuur stal,en daar heb ik ook een tijd moeten mesten,en daarna poesten e4n na twee jaar mocht ik rijden ofzo.

Ik was allang blij met alleen poetsen.

In dit opzicht zijn die meiden dan weer verwent.!!!!

Want als ik niet op die stal rond had mogen huppelen,had ik ook geen paard om naar om te kijken.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:34

Dat verzorgers ook willen rijden, dat snap ik best. Zelf rij ik ook graag. Maar wanneer ze alleen maar willen rijden vind ik dat geen paardenliefde.

Voorbeelden:
wanneer een pony tijdelijk niet gereden kan worden (verkouden, kreupel o.i.d.) niet komen want ze kunnen toch niet rijden.
Wel genoeg tijd hebben om te rijden maar niet om te poetsen of, nog erger: de pony gezadeld, bezweet en al in mijn handen drukken met de medeling dat ze op tijd thuis moeten zijn en dus geen tijd meer hebben om uit te stappen en af te zadelen.
Wel met de shetlander en kar gaan rijden en vervolgens kar en tuig op het erf laten staan want ze hebben geen tijd meer om op te ruimen. Pony wordt bezweeet de wei ingegooid.
Het meisje wat met vader langskomt met de mededeling dat de koude wintermaanden voor haar niet zo leuk zijn en of ik pony niet zelf op conditie kan houden zodat zij het weer kan oppakken als het weer beter wordt.

Bovenstaande voorbeelden heb ik allemaal een of meerdere malen mee mogen maken. En de lijst kan nog veel langer.

Ik heb ook een paar wel goede verzorgers gehad, maar die kom ik in elk geval, helaas, niet vaak tegen. Ik weet zeker dat ze er zijn want hier op bokt zitten er meerdere Haha!

Ik heb er geen zin meer in om kinderen de pony's te laten verzorgen, als ik het zelf doe kost het me minder tijd en ergenis.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

is rijden dan zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:56

Ethelate schreef:
Lijkt wel of heeeeel veel meidjes die bv verzorgpony zoeken alleen een pony zoeken om te rijden! Is hij te klein, of kan er niet gereden worden, dan is het niet goed genoeg!
Verward

Alsof rijden het enigste is wat er te doen is!

En nou merk ik dat ook met Tos, ... heb ik een dag niet gereden is het zo van: Rij je niet elke dag?

Ben ik nou de enige die rijden niet op de 1e plaats zet?


Zelf vind ik de verzorging leuker dan het rijden. Ik heb zelf een stal en heb 2 en soms 3 paarden te doen op een dag. Ik rij er 1 per dag en soms 2. Ik rij ongeveer 3 a 4 keer per week, de rest van de week longeren of lekker een dagje de paddock in. Paard wil ook wel eens wat anders dan dat je elke dag op zijn rug zit.
Rijden vind ik leuk, maar ik heb liever een paard op stal met een giga wond of ik koop een paard die het slecht heeft gehad om die weer opknappen. (Zie homepage).

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:16

Ik denk dat dat een probleem is waar veel mensen mee zitten. Maar ik begrijp de kant van zo'n verzorger ook wel. Zij hebben niet de kans om veel te rijden.
Mogen op de manege alleen maar doen wat de instructeur zegt of mogen van pap en mam helemaal niet naar les. Dan kan ik me voorstellen dat zo'n meisje (of jongen) zelf een paardje gaat zoeken om te rijden.
Maar aan de andere kant: het rijden moet ook niet het belangrijkste worden. Ze moeten ook leren dat er meer bij komt kijken dan alleen maar het leuke van het rijden.
Ik ben zelf gek op het lekker tutten met paarden. Rijden vind ik een leuke bijkomstigheid, maar ik ga net zo lief een eind wandelen of lekker poetsen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 15:35

die mensen rijden vaak alleen op de manege, dus dan is rijden natuurlijk het einde. ik heb ook 2 jaar lang een falabella verzorgd, fanatiek!
kan ik dus niet op rijden en ik irjd ook maar 4/5 keer per week, verzorgen is veel leuker vind ik dus je bent niet te enigste Lachen

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:13

Rijden is leuk, maar niet het belangrijkste vind ik. Toen ik Renza nog verzorgde, reed ik bijna elke dag, maar ook uitmesten (meestal min. 2 stallen), poetsen, gangen aanvegen etc. En als ik weinig tijd had, ging ik eerder niet rijden dan niet uitmesten. Nu rijd ik op een manege, 1x per week. Daar mag je alleen poetsen als je er een pony verzorgd, dat vind ik zelf wel jammer... Ik mis het (bijna) elke dag poetsen meer dan het rijden...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:20

Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat mijn paard is afgekeurd als rijpaard en waarschijnlijk nooit meer bereden kan worden.
Meteen kreeg ik reactie's van : verkoop hem toch en koop een nieuw paard.
Mijn antwoord..never nooit. Hij is mijn maatje en hij blijft ook al moet ik daarvoor krom liggen. Wedstrijden rijden is mijn droom, maar dan wacht die droom nog maar. Hij gaat nu ook naar een weiland. In de tussentijd ben ik al door een stuk of 8 mensen gevraagd of ik hun paard wil gaan rijden, maar pas wanneer mijn lieve bollie op zijn plek is, en hij gewent is ga ik verder zoeken naar een paard waar ik wedstrijden mee kan gaan rijden...
Ik vind rijden leuk, maar niet het belangrijkste...

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 18:00

Ik ken ook zat mensen die alleen het rijden belangrijk vinden. Kijk, ik vind rijden kei leuk, maar het staat voor mij niet op de eerste plaats.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:39

tuurlijk is rijden niet het belangrijkste , verzorging is veel belangrijker.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:49

ik ben gek op rijden,vin het geweldig, maar het staat absoluut niet op de eerste plaats. Ik vind het ook geweldig om lekker aan zo'n paardje te prutsen. Ik poets ook altijd een uur, dat hoor ik ook wel es van anderen("jee wat doe jij er lang over zeg" Haha! )
En ik heb ook stallen gemest, tuigen gepoetst, erven geveegd.
Soms was ik zelfs in zo'n erge opruimbui,noem me maar gek Haha! , maar dan maaktte ik alles wat dan ook maar los of vast zat schoon.
ik heb nog altijd het geluk gehad dat ik kon verzorgen EN rijden

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 23:09

ook van die reacties: "oo zal ik mee gaan, gaan we naar de ponyclub, ff een uurtje rijden!" *alsof hun dat bepalen, dus ik kijk ze vreemd aan:" nou, vandaag rij ik niet, morgen weer fantiek les, maar van mij mag je mee hoor, ga met hem wandelen" en INEENS hebben ze geen tijd...

Maar ik laat ook geen vreemde op Tos, ik ben vreemd voor hem en dat is al zat! Haha! maar van mij mogen ze best mee hoor... maar als ze er niet op mogen ben ik verwaand enzo...! Alsof dat het enigste is dat telt!
Maar ook van mensen, die zelf een pony hebben, krijg je van die reacties...

Heb ik minder tijd of bijna GEEN tijd om te rijden? Wordt het een extra lange poetsbeurt! Lovers

of leuk met hem spelen... maar rijden... ik doe het wel zo;n 3/4x per week, en vind het zeker leuk om te doen, maar ... het is niet nummero uno!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 00:17

Mijn pony was voorheen mijn verzorgpony. Toen kwam ik zo'n 5 keer per week en reed niet elke keer, maar toch bijna wel. Nu is hij van mij en omdat ik niet elke dag hoef te rijden (een knuffel en poetsbeurt vind ik net zo leuk, of laten grazen of wandelen) heb ik er een verzorgster bij. Voor hem afwisseling, en voor mij wat minder druk. Ik vind het belangrijk dat mijn pony buiten komt en beweging krijgt. En als hij een hele dag op stal heeft gestaan dan laat ik hem soms liever een uur lekker los, dan dat ik er op klim.
Ik denk dat ik zo'n 3 a 4 keer per week rijd, en mijn verzorgster dus twee keer. De andere dagen laat ik hem los, speel met hem of longeer.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 00:21

Hai,
Rijden is voor mij ook niet het belangrijkste,verre van dat zelfs.
Toen mijn pony was overleden(waar ik ook bijna niet meer op reed omdat ik wat te groot werd en daar een lieve verzorgster voor had gevonden) kochten we(ik en de verzorgster van mijn vorige pony) een nieuw paard,die bleek een verborgen gebrek te hebben.Kan/mag niet galloperen.
Ik kreeg gelijk de vraag:nu doe je hem zeker wel weg he??NEVER DUS!!
Wat kan het dier daar nou aan doen!!??
Het mooiste van alles kwam nog voor mijn toenmalige stalgenoten(niet allemaal hoor!)dat ik tot hun grote verbazing de afgedankte en zeer slecht behandelde draver van de stalbaas kocht,die werkelijk waar vanalles mankeerde.
Ik kreeg een hoop over me heen en dat zal ik hier maar niet neerzetten.
Ben nu weg bij die stal en beide paarden zijn goed opgeknapt maar zeker de draver.
Beter worden dat gaat niet meer,er is te veel schade aangericht maar met beleid hebben deze dieren een nog heel leuk en zeker prettig bestaan en dat is me meer waard dan het hele rijden!Iets wat met regelmaat best wel gedaan wordt hoor,buitenritjes enz.
Vroeger deed ik het graag hoor en ik had er zeker aanleg voor maar het is nooit nummer 1 geweest voor mij.
Echter heb ik reuma gekregen en kan ik lichamelijk niet echt meer verbetering verwachten op rijgebied.
Gelukkig heb ik wel enkele mensen kunnen helpen vanaf de grond met hun problemen met hun paard(soms even erop om het probleem te kunnen voelen) en dat is ook dankbaar om te doen en dan mis je toch eigenlijk niets.
Ik pas goed bij mijn paarden,we zijn alle 3 kneusjes op de shetlander na,die is gelukkig gezond(afkloppen!)
Ik wens ieder veel plezier met zijn/haar paard/en toe en geniet van iedere dag die je gegeven is in gezondheid van jezelf en je dieren.
Groetjes Smousje Knipoog

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 13:09

ik rijd heel vaak niet
Deze week ook, heb ik nog niet gereden
niet dat Arie daar onder lijd ofzo, maar gewoon
omdat ik ook graag andere dingen met hem wou doen.
Ik ben nu veel aan het oefenen voor te mennen, en
vandaag heb ik met hem gewandeld en gerend. En vaak kom ik
ook alleen maar om Aar te poetsen en de stal uit te mesten Haha!
Ik vind rijden zeker niet het belangrijkste dat er is, een groote
poetsbeurt ofzo is ook erg leuk en vind je pony ook leuk!
Maar aan de andere kant snap ik ook wel dat veel mensen
rijden wel het belangrijkste vinden (op de gezondheid van hun
paard na natuurlijk) als je wedstrijden rijd en je wilt graag een beetje
hoog eindigen moet je gewoon oefen. (nou heb ik daar niet zo erg
veel zin in Schijnheilig )[/list]
Laatst bijgewerkt door Klijn op 31-01-02 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 20:49

tja, ik begrijp wel dat ze graag rijden, maar als ze alleen willen rijden... Misselijk ik heb vroeger een mini pony verzorgt, daar heb ik echt heel veel lol aan beleefd en ook van geleerd en nooit het rijden gemist(ik reed wel nog op een manege he)maar ik heb ook ergens verzorgd waar ik elke dag 2/3 pony's reed..ook leuk, maar niet perse leuker dan die mini ofzo..
eerst reed ik pluut 2 keer in de week, les en carroussel, toen alleen nog carroussel en op het einde helemaal niet. maar reken maar dat ik er elke dag was om hem te poetsen en te zadel(voor anderen he) en toen hij ziek was reken maar dat ik hem elke dag aandacht kwam geven en poetsen en stappen 2 keer per dag...elke middag en avond en als ik vrij was 's ochtens ook...tja, en daar heb ik zoveel liefde voor terug gekregen(van pluut he)dat ik die situatie gewoon liever terug heb dan een eigen paard..pluut was gewoon mijn alles, maar oke, daar gaat het hier niet over. maar ik heb dus voor die verzorging ook terug gekregen dat ik met hem naar buiten mocht als het goed ging(is maar 1 keer het geval geweest..)met hem, want in de bak was teveel stof.
kortom: ik ben van mening dat het niet uitmaakt of je mag rijden, voor mij gaat het om de liefde die je ervoor terug krijgt. kijk, die mini pony was een hengstje en was 4 jaar lang bijna nix mee gedaan en ging dus stijgeren, bijten, noem maar op. maar toch, ik heb liefde gehad van hem.
misschien dat die meisjes van te voren denken: ik wil wel rijden, maar als ze eenmaal met die pony bezig zijn en liefde geven en terug krijgen denk ik dat ze het rijden al snel vergeten(zo is het iig bij mij..)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

is rijden dan zo belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 08:50

Ethelate schreef:
Ben ik nou de enige die rijden niet op de 1e plaats zet?


Nee hoor hier nog een. Ik maak ook veel lange wandelingen met haar, wandel gezellig op het pad om te oefenen op de keuring of we gaan lekker spelen in de silo (doet mijn vriend meestal: handstandje er tegenaan, koprol eraf, erop staan, achterstevoren er bovenop liggen, er onderdoor kruipen enz enz).

Toen ik haar kocht was ze net 2 dus kon ik nog niet rijden, op die manier wordt je wel creatief aan de hand en vindt je rijden niet zo belangrijk meer als je weet dat je ook wat anders er mee kunt.

Viv