Longeren met touwtjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Longeren met touwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 11:13

Ik heb gedeeltelijk een clinic van Lammert Haanstra gezien waarvan een 10 minuten praktijk...(na anderhalf uur ruim geluisterd te hebben in een warme benauwde ruimte)...moest helaas toch echt de laatste Interliner terug richting huis.

Maar mijn vraag dus, is het boek duidelijk genoeg?
Wie heeft ervaring met die touwtjes en hoeveel touw gebruik je daarbij.
Onduidelijk was, (misschien heeft hij dat later wel uitgelegd) hoeveel touw je gebruikt bij bepaalde manier van bijzetten.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 11:31

Ik longeer heel regelmatig (naar volle tevredenheid) met touwtjes, idd gebaseerd op het boek van Haanstra. Daar staat de lengte e.d. in, maar die wil ik ook wel voor je opzoeken. Het boek zelf is aardig, maar als je voldoende ervaring hebt met longeren niet echt noodzakelijk. Je kunt de touwtjes op verschillende manieren bevestigen, maar dat wijst zich eigenlijk vanzelf.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 13:00

De eerste 'techniek' die hij liet zien, sprak me wel aan omdat het paard qua halshouding en bouw overeenkomtsen toonde met mijn paard, leek het me wel een aardige...
Dan gaat het touw door de bovenste ring naar de laagste aan de zijkant,
door het bit en dan tussen de benen...
Hij zei dat hij een knoop legt in het midden van het touw om de helft te weten...

Ik heb geschikt touw bij de Gamma gehaald Lachen
Propylleen ofzo 5 mm dik en ik heb er 20 mtr van voor minder dan 15 gulden.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:06

Op die manier kun je je paard mooi laag instellen. Wat ook werkt is : midden van de singel - door zijn voorbenen - bit - bovenste ring. Ik gebruik ook wel eens: laagste ring - bit - bovenste ring. Daarmee lopen ze meer opgericht. Maar gewoon wat proberen en kijken hoe je paard erop reageert. En een knoopje in het midden is ideaal Haha! Moet ik nog wat opzoeken voor je?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 13:08

Oprichten kan hij wel, echter niet op de correcte manier Knipoog
Ja graag de lengte die hij ongeveer gebruikt...
Laatst bijgewerkt door orri op 31-01-02 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:22

Ik heb het touwtje doormidden geknipt. Bij elk touwtje een musketon aan 1 uiteinde, kun je ze zo aan een ring van je singel vastklippen, andere uiteinde gewoon knopen om de boel verstelbaar te houden. Werkt prima! Vind ik persoonlijk veel fijner dan 1 zo'n lang eind touw. Sta je ook niet zo te prutsen met knoopjes tussen de benen van je paard, want daar doe je dan de musketon, klik, vast.
Ik heb 2 stukken van zo'n 2,5 meter elk, misschien nog wel iets minder, en dat is lang zat!
Misschien is het dan net iets lastiger om beide kanten even lang te krijgen, maar dat is een kwestie van ervaring en goed naar je paard kijken (ik zet haar altijd net een fractie binnendoor, de rest van de stelling/buiging vraag ik zelf)

Nulla tenaci invia est via


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:46

Hihi...ik vroeg het me ook al af.....

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:50

Ik dacht dat hij zo'n 6 meter adviseerde (hangt natuurlijk af van de lengte van de hals van je paard, haha).
Ik gebruik ook altijd touwtjes, naar tevredenheid tot nu toe.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

flien

Berichten: 18
Geregistreerd: 24-01-02
Woonplaats: Den burg - Texel

pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 00:40

Ik heb sinds kort een pessoa , het bevalt me nog beter dan touwtjes! Daar worden ze zo 'hangerig' van vind ik. Ik stel haar laag en diep in. Zodat ze mooi los door haar rug loopt.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 01:15

In zijn boek heeft hij het over 6.5 meter, maar dat lijkt me erg veel. Ik zal wel eens kijken hoe lang de mijne is (touwtje dus)

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 09:58

Ik had eerst ook 6,5 meter, maar dat is echt veel te lang! Ik kon de benen van m'n paard ook nog vastbinden als ik dat zou willen *LOL* Dus heb er maar gauw een stuk afgeknipt, nu is het alles bij elkaar iets van 5 meter, maar daar kan ook nog wel een stukje vanaf. Maar je kunt het beste gewoon met een ruim eind touw beginnen, 6,5 meter is best mooi als uitgangspunt en dan in het gebruik ontdek je vanzelf wat de goede lengte is om je paard z'n hals nog te kunnen laten strekken, maar ook weer niet zo lang dat het uiteinde op de grond hangt als je 'm bijzet. Afknippen gaat nog altijd makkelijker dan er een stukje aanknopen Haha!
Maar het hangt ook een beetje van de bouw van je paard af, een pony heeft nou eenmaal minder nodig dan een Shire.

Nulla tenaci invia est via

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 10:40

Hahahahaha, oke, mijn paard heeft geen echte lange hals, eerder wat aan de kortere kant...en hij is ook compact gebouwd.

6,5 mtr...hihihihi jippie, dat word een cm-meter meenemen naar stal Lachen
want dat touw is 20 mtr dat ik heb...
Zal het wel eerst door de helft doen en vandaar uit eens kijken hoeveel eraf moet nog Lachen

Thnx!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 10:43

Ik gebruik die touwtjes al jaren en sinds kort ter afwisseling ook de pessoa teugel.

Mijn touw is 5 meter, niet door midden. Boven op de longeersingel zit het "midden-knoopje", ook vast gemaakt op dat punt. Dan door de laagste ring aan de zijkant, dan door het bit, dan tussen de voor benen of juist hoog vast. Ik heb ook musketons aan het einde, ideaal. De touwtjes laat ik ook altijd aan mijn longeersingel zitten. Ook heb ik van die lichtogen aan mijn longeersingel zitten, daar draai ik die touwtjes een aantal keer om heen voor de stelling en om ze strakker/losser te zetten. Werkt prima op deze manier!

Edit: typo's

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 21:54

Hoe maak je de touwtjes vast aan bv de onderkant van de singel (aan de ring uiteraard) wat voor knoop?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 22:00

Paardenknoop werkt heel handig. Ik doe het vaak andersom, middenknoop (met een musketonhaak) onder aan de singel en de touwtjes door het bit naar de ringen. Hoef je niet tussen zijn benen te pielen Haha! }> }>

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 01:12

ik heb 6 meter en dat heb ik ook wel nodig, gewoon bij de formido gekocht. mijn paard vind het alleen wel een erg leuk speeltje en probeert altijd in het touwtje t happen! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers