Pjelk aan de pessoa. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Pjelk aan de pessoa. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 12:26

Ik heb Pjelk nu een paar keer met pessoa gelongeerd. De eerste keer had ik er hulp bij en ging het heel leuk; eerst wel wat protesteren maar na 5 nin. ofzo gaf hij heel mooi na.

Na die ene keer is dat niet meer echt gelukt. Pjelk verzet zich best wel tegen de druk en wel zo erg dat hij gewoon het bontje achter zijn kont omhoog trekt zodat dit niet meer inwerkt zoals bedoelt. Het kan goed zijn dat ik de pessoa niet goed vastgemaakt heb ofzo, vandaar dat ik maar even foto`s plaats. Kunnen jullie mooi mijn pessoa constructie controleren Lachen

Afbeelding
even instappen. Hier hangt de pessoa nog mooi slap want in stap wil het nageven nog wel.

Afbeelding
Drafje Lachen

Afbeelding
Stap geloof ik maar waarschijnlijk na een stukje draf genomen. Hier zie je heel duidelijk hoe het bontje omhoog schuift Frusty

Afbeelding
Kjelp zonder staart

Afbeelding
Wel een ruime draf maar Pjelk stapt lang niet over terwijl hij dat onder het zadel makkelijk kan. Wederom met omhoog geschoven bontje

Ik dacht dat ik veel meer foto`s van het longeren had maar die vblijken allemaal kwijt. Nou ja, hopelijk geeft dit ook een idee. Dus hoe vinden jullie Pjelk lopen zo en wat zit er evt niet goed aan mijn pessoa?

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten


ienna

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:37

volgens mij moeten die haakjes die je nu samen met andere stuktouw naar de schoft hebt gebracht recht naar de zeikant van de singel lopen en daar vast maken. maar weet ik niet zeker!!

Nijmegen

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:42

die lange touw die ook naar het bit loopt en het bontje die moet je aan de zeikant vastmaken Haha!
vandaar dat die bontje omhoog komt en hij waarschijnlijk protesteeerd Haha!
wel dat touwtje die je aan de tweede ring van boven heb doorgehaald (als ik het goed zie) met dat lusje die heb je goed en die moet ook strakker .

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:04

Ik denk dat je een nieuwe singel aan moet schaffen om hem optimaal te kunnen gebruiken. Zelf heb ik zo'n singel met meerdere ringen ook aan de onder en zijkant. Ik bevestig de pessoa meestal bovenop om het kontstuk hoog te houden, en de grote katrollen aan de zijkant, dan haal ik de laatste "touwtjes" door zijn bit naar de onderkant van zijn singel. Zo blijft hij keurig met zijn hoofd op basis lengte. Snap je nog wat ik bedoel?!

...

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:08

Sorry dat ik het ook moet zetten.
Maar de Pessoateugel zit idd niet goed.

Hier een foto van Noureyev met zijn Pessoateugel.
Afbeelding

Zo hoort hij ongeveer te zitten.
Ik maak hem alleen vast aan de zijkant en jij waarschijnlijk tussen zijn benen.
Ik gebruik de Pessoa alleen om hem van achteruit te laten lopen, en tegelijkertijd zijn rug te laten ontspannen waardoor hij meer vrezameld gaat lopen.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:12

Je hebt het bontje ook te hoog hangen. Zoals je bij Noureyev ziet moet dat net in het "kuiltje" hangen omderaan zijn billen.

~Turbohoof Solutions ~

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:13

esther82 schreef:
Ik denk dat je een nieuwe singel aan moet schaffen om hem optimaal te kunnen gebruiken. Zelf heb ik zo'n singel met meerdere ringen ook aan de onder en zijkant. Ik bevestig de pessoa meestal bovenop om het kontstuk hoog te houden, en de grote katrollen aan de zijkant, dan haal ik de laatste "touwtjes" door zijn bit naar de onderkant van zijn singel. Zo blijft hij keurig met zijn hoofd op basis lengte. Snap je nog wat ik bedoel?!


De musketons met katrollen moet je juist aan het bit bevestigen.
Dit staat duidelijk beschreven in het bijgesloten boekje.
Daarom is het juist zo'n mooi systeem.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:49

Ik hoor dus iedereen over het boekje, maar er zat bij mij geen boekje bij. Ik heb het op deze manier van andere mensen afgekeken. Maar het werkt schijnbaar net zo goed.

...

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:21

Er zijn hier hele topics over, over het gebruik van de Pessoa Die staan bij Uit het zadel. Maar je hebt inderdaad je Pessoa niet helemaal goed zitten... Knipoog Daarom gaat het bontje ook omhoog Lachen Er is bij UHZ een discussie over of de katrollen aan het bit vast moeten of aan de singel, ik denk dat je dit zelf moet uitvinden, wat het beste werkt voor jou. Ik heb ze zelf aan het bit zitten...
Afbeelding

:+: Caylinn Mae (v. Stedjeblakken x Sebastian x Haugeblakken x Holunder x Oswin) :+:
Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) Marga (v. Sebastian) :+:

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:47

Noureyev schreef:
Sorry dat ik het ook moet zetten.
Maar de Pessoateugel zit idd niet goed.

Hier een foto van Noureyev met zijn Pessoateugel.
[image]

Zo hoort hij ongeveer te zitten.
Ik maak hem alleen vast aan de zijkant en jij waarschijnlijk tussen zijn benen.
Ik gebruik de Pessoa alleen om hem van achteruit te laten lopen, en tegelijkertijd zijn rug te laten ontspannen waardoor hij meer vrezameld gaat lopen.


Zo hoort hij idd ongeveer te zitten. Maar nog is deze neit goed. Tong uitsteken
Die muscetonhaken moeten tussen de voorbenen aan de singel bevestigd worden. Verder is het wel goed! OK dan!

Hoe Ullwinn het heeft zitten is dus goed! *LOL*

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:32

Ze hoeven niet tussen de voorbenen hoor, dit is afhankelijk van de graad van africhting van je paard. (Staat in mijn boekje) *LOL*

~Turbohoof Solutions ~

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:46

Idd tussen de voorbenen is om te zorgen dat je paard naar beneden loopt met zijn hoofd.
Noureyev heeft dit niet nodig.
Hij heeft de pessoateugel nodig om zijn ruggebruik met de achterhand samen leren te gebruiken met ontspanning.

Hij loopt te snel op de voorhand, en vergeet heel zijn achterhand.
DE Pessoa corrigeerd hem hierin.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:47

hij zit idd nie goed en daarom gaat je pony in protest. Zoals bij Noureyev en Ullwinn zit die goed..

En hij hoeft niet tussen de benen vast gemaakt te worden hangt van je paard af hoe die erop reageerd.

Je kan beter ook laag beginnen ipv gelijk een hoge stand. Zo went je paard ook eraan..

Leuke fjord trouwens en succes ermee he Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:55

Die van jou zit dus echt heel erg fout, die van Noureyev is nog te doen en die van Ullwinn zit prima.

Ik snap niet dat degene die je dit heeft uitgelegd, zo fout heeft kunnen doen. Verward

Toos paardloos

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:03

hey!

van zo'n pessoateugel heb ik echt geen verstand! gebruik het zelf nooit

maar wat me wel opviel is dat teken op zn kont... is dat een brandmerk ofzo?

doegdoeg

Pepper

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 20:13

Bedankt voor alle tips! Ik denk dat ik allereerst het beste een andere singel aan kan schaffen omdat aan deze heel weinig ringetjes zitten. Ik ga binnenkort toch naar Divoza dus dat kan zo.
Bovendien ga ik dit topc even printen om eens rustig na te lezen voor het optuigen Lachen

imker schreef:
Die van jou zit dus echt heel erg fout, die van Noureyev is nog te doen en die van Ullwinn zit prima.

Ik snap niet dat degene die je dit heeft uitgelegd, zo fout heeft kunnen doen. Verward


Ik denk dat degene het wel goed uitlegde, want alleen die keer liep Pjelk er fijn mee. Ik ben dus zelf vervolgens weer vergeten hoe het precies moest en heb Pjelk dan ook de daarop volgende keren een beetje raar opgepessoaad Verward Haha! .

Ik ga iig binnenkort verder proberen en dan hoop ik jullie snel foto`s van een Pjelk aan een correct bevestigde pessoa te kunnen laten zien

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:28

imker schreef:
Die van jou zit dus echt heel erg fout, die van Noureyev is nog te doen en die van Ullwinn zit prima.

Ik snap niet dat degene die je dit heeft uitgelegd, zo fout heeft kunnen doen. Verward


Toch wel goed dat die van mij dan wel goed zit OK dan! , want ik ben er ook nog niet zo lang mee bezig... Haha! Ik zie trouwens al wel resultaat en ik ben er heel erg positief over! *LOL* Ik wil trouwens wel zeggen dat er verschillende standen zijn en ik die van Noureyev op zich ook goed vind zitten. Alleen dacht ik altijd dat de lijn van de kont naar het bit toe altijd de onderste lijn moest zijn, in de hogere standen (dus de laatste 3 standen: Middelhoog, hoog en dressuur) en in de laagste stand, zoals bij mijn foto alleen niet... Lachen

En Mellien, als je naar de Divoza gaat, kom je dan ook ff bij mij langs?

:+: Caylinn Mae (v. Stedjeblakken x Sebastian x Haugeblakken x Holunder x Oswin) :+:
Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) Marga (v. Sebastian) :+:

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:33

Noureyev schreef:
Idd tussen de voorbenen is om te zorgen dat je paard naar beneden loopt met zijn hoofd.
Noureyev heeft dit niet nodig.
Hij heeft de pessoateugel nodig om zijn ruggebruik met de achterhand samen leren te gebruiken met ontspanning.
Hij loopt te snel op de voorhand, en vergeet heel zijn achterhand.
DE Pessoa corrigeerd hem hierin.


De laagste stand is naar mijn weten ook om het paard zijn rug en hals te laten ontspannen en om te zorgen dat hij zijn achterhand er goed onderbrengt...

:+: Caylinn Mae (v. Stedjeblakken x Sebastian x Haugeblakken x Holunder x Oswin) :+:
Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) Marga (v. Sebastian) :+:

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:08

De laagste stand is ook alleen maar bedoeld om mee te stappen en draven. Galopperen wordt afgeraden in deze stand.
Verder is een rustige opbouw van het pessoa-gebruik wenselijk, omdat het ineens veel meer spieren aan het werk zet en de rug ineens goed gebruikt moet worden en de achterhand (als je het goed doet) onder de massa moet komen.
Begin daarom met korte stukjes longeren en bouw het ajb rustig op met het naar boven werken (midden, dressuur en hoog), want als je dat te snel doet, is heel het effect van ontspanning weg.

Ik train meestal met de pessoa in de lage stand, puur voor het betere ruggebruik, zo'n 10 minuten aan iedere kant. Dan evt. nog op de dressuurstand voor 5 minuten, maar dat doe ik lang niet altijd.

Met de lage stand kun je goed wisselingen in tempo en volte-grootte oefenen. Volte sluiten, openen enzovoorts.

Toos paardloos

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:34

Noureyev schreef:
Idd tussen de voorbenen is om te zorgen dat je paard naar beneden loopt met zijn hoofd.
Noureyev heeft dit niet nodig.
Hij heeft de pessoateugel nodig om zijn ruggebruik met de achterhand samen leren te gebruiken met ontspanning.

Hij loopt te snel op de voorhand, en vergeet heel zijn achterhand.
DE Pessoa corrigeerd hem hierin.


Gelukkig maar! OK dan!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:30

Ullwinn schreef:
De laagste stand is naar mijn weten ook om het paard zijn rug en hals te laten ontspannen en om te zorgen dat hij zijn achterhand er goed onderbrengt...


ik ga ok nog een aanschaffen kom jij m dan afstellen claudia?

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:53

Hmm ?? Waar is de Pessoa eigenlijk goed voor? Ik bedoel in het algemeen hoor! niet voor dit paard!!

Shariff you rock my world. (L)

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 23:02

Shariff97 schreef:
Hmm ?? Waar is de Pessoa eigenlijk goed voor? Ik bedoel in het algemeen hoor! niet voor dit paard!!


Met de pessoa probeer je vanaf de grond je paard toch zo aan het lopen te krijgen als wanneer je er op zit. Net als met veel hulpteugels overigens. Het grote voordeel van de pessoa is echter dat je niet alleen met touwtjes druk op de mond uitoefent maar OOK de achterhand stimuleert. Het bontje achter de kont van het paard is in verbing\ding met de lijnen naar zijn mond. Zou het paard nu koppig zijn hoofd omhoog doen dan komt er extra druk op de achterhand waardoor de achterbenen meer onder het lichaam treden en het paard dus weer makkelijker nageven kan en zijn rugspieren dus mooi lang maakt. Snappie?

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:41

Pjelk schreef:
Met de pessoa probeer je vanaf de grond je paard toch zo aan het lopen te krijgen als wanneer je er op zit. Net als met veel hulpteugels overigens. Het grote voordeel van de pessoa is echter dat je niet alleen met touwtjes druk op de mond uitoefent maar OOK de achterhand stimuleert. Het bontje achter de kont van het paard is in verbing\ding met de lijnen naar zijn mond. Zou het paard nu koppig zijn hoofd omhoog doen dan komt er extra druk op de achterhand waardoor de achterbenen meer onder het lichaam treden en het paard dus weer makkelijker nageven kan en zijn rugspieren dus mooi lang maakt. Snappie?


oh dat wist ik ook niet Haha!

Pepper

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 21:03

PePpeRL0vE schreef:
hey!

van zo'n pessoateugel heb ik echt geen verstand! gebruik het zelf nooit

maar wat me wel opviel is dat teken op zn kont... is dat een brandmerk ofzo?

doegdoeg


Ja dat is idd een brandmerk. Het is een soort boter kaas en eieren teken met stipjes er in die als ik het goed heb, staan voor het geboortejaar van de Fjord in kwestie (het is een brandmerk echt horend bij het Fjordenpaardenstamboek). Toteen jaar of vijf geleden werd dat nog bij alle Fjorden gebruikt. Nadien worden ze gechipt.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 70 bezoekers