roestend westernbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

roestend westernbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:13

Sinds kort heb ik een nieuw westernbit van een donkergrijskleurig metaal (weet niet wat voor metaal). Nu komt er bij het rijden roest uit de plek waar de bitringen vastzitten aan het mondstuk. Deze roest loopt dan langs het metaal van de bitringen en droogt daar op. Lijkt me trouwens ook niet lekker smaken voor mijn paard, het komt ook bij haar mondhoeken te zitten. Ik ging hem net schoon maken en bleek dat onder de opgedroogde roest het metaal staalkleurig is geworden. Verward Nu zijn de bitringen dus als het ware gespikkeld.
Heeft iemand dit ook met zijn of haar bit? Wat kan ik hier aan doen?
Ik was mijn bit elke keer na het rijden, moet ik dit dan niet meer doen? Hoe krijg ik de roest er dan af?

Iemand tips????


bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:36

Roest vinden paarden juist wel lekker.
En veel bitjes gaan dan ook standaard roesten(vooral bij western)
Maar idd niet al het ijzer mag roesten ligt ook aan de koting of hoe ja dat ook schrijft.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:39

Oh, maar dan nog, als ze het lekker vinden...van dit bit komt wel heel veel roest af! Nu vraag ik mij af of ik hem misschien kan coaten met een speciaal middeltje...

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:10

Het roesten hoort volgens mij.
Het hangt er vanaf of je een trainingsbit of een showbit hebt.
Trainigsbitjes roesten aan alle kanten behalve de bitringen en de showbitjes niet of alleen het midenstuk.
Ik zou de roest gewoon laten zitten je kunt het er niet echt afwassen.
Het kan verder ook geen kwaad. Je paard vind het lekker. en daarom roest het.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:21

Dat roesten hoort en paarden vinden het juist wél lekker. Daarom zijn mondstukken ook roestend: paard neemt het bit goed aan. Dat het bij jouw paard heel erg is, is alleen maar een teken dat hij het juist heel lekker vindt en veel speeksel aanmaakt. Goed teken dus eigenlijk. Bij een goed bit roest alleen het mondstuk, de ringen of scharen niet. Als het een nieuw bit is kan het roesten nog wel iets minder worden, vooral als je paard er eenmaal aan gewend is, dan gaan ze vanzelf wel minder speeksel aanmaken en 'kwijlt' ie geen roest meer.
Niks aan doen dus en lekker laten roesten. Coaten zou ik zéker niet doen, want dat komt er altijd weer af en dan krijgt je paard dat dus binnen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:24

Ja maar mijn bit roest dus niet alleen bij het gebroken deel van het mondstuk (hier roest het ene klein beetje), maar ook heel erg bij aan beide uiteindes van het mondstuk, daar waar de ringen of scharen zitten bevestigd... Daardoor komt er dus heel veel roest op de ringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:12

Mocht je het vervelend vinden dat de mond van je paard steeds rood wordt van de roest, dan kun je je bit een paar nachten in de slaolie leggen. Daarvan stopt het afgeven, maar blijft het lekkere roestsmaakje behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:29

kan het ook in zonnebloemolie?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:31

Zonnebloemolie vinden ze ook heel lekker Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:36

Dus als ik hem in zonnebloemolie leg, dan stopt het roesten ook? Ik vind het zo zonde dat de bitringen ook onder de roest komen te zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:40

Nee het roesten zelf wordt door olie niet gestopt, alleen het afgeven.
Zonnebloem- en maiskiemolie werken even goed. Het gaat erom dat je het in plantaardige olie legt.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:40

Nee het roesten zal niet stoppen, dat is een proces wat met vocht te maken heeft. Als je bitringen 'droog' blijven zul je geen last hebben van roest. Dat houdt in dat je na het gebruik die dus goed moet afdrogen en het bit in een niet-vochtige ruimte moet bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:44

okee, nou...ik denk dat ik dat maar eens ga proberen... en dan maar hopen dat de roest niet meer over de bitringen gaat 'lopen'...

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:18

mijn bitringen zijn ook geroest, ik hoor nu eigenlijk voor het eerst dat dat niet de bedoeling is... het zal wel per bit verschillend zijn, ik heb mijne zo overgenomen (pas een paar keer gebruikt op dat moment), maar hij roest niet zo heel erg, en dolly krijgt er ook geen vreemde kleurtjes van in haar mond dus Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:20

Als je geen roestend bit wilt hebben moet je geen ijzeren bit kopen maar RVS. Roestende bitjes horen bij western. En het paard vind het lekker, want roest is zoet. Dat de roest ook op de scharen komt te zitten hoort bij het soort bit.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:48

Dat mijn bit een roest vind ik ook niet erg, maar zeker in het begin droop de roest er bijna letterlijk vanaf, gevolg: paard, leer en ik onder de oranje smurrie... Scheve mond dat is dus niet echt de bedoeling lijkt me. Het is gelukkig al minder, en ik probeer gewoon even die olie in de hoop dat het leer en ik niet meer oranje worden... Haha!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:04

Ik heb ook zo'n bit gehad en waste m nooit, totdat je echt door de smurrie het bit niet meer zag. Hoe meer jij je bit wast, hoe sneller het ook gaat roesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:09

Ik rij nu 2 jaar met dit bit en heb 'm volgens mij nog nooit gewassen Haha! Ben ik nu BoktVarken van het jaar? Tong uitsteken

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:18

Cassidy schreef:
Dat de roest ook op de scharen komt te zitten hoort bij het soort bit.


't Is niet zozeer dat dat 'hoort'... 't is meer een teken van een goedkoper bit is... Als ik bijv. naar m'n Myler shanks kijk, die heeft ook een roestend mondstuk, maar de overgang van roestend ijzer naar roestvrijstaal zit al op het mondstuk, zo'n 1½ cm. van de shanks vandaan. En die roesten dus echt niet.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:29

Bij mij komt de roest uit de 'scharnieren', dus uit de plek waar de ringen vast zitten. De ehh..zeg maar buitenkant van het bit, dus dat wat je allemaal kunt zien, roest niet. De roest komt echt uit de scharnieren lopen.
(Verder roest het een klein beetje op de plek waar het bit 'gebroken' is, maar dat is verder niet storend.)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:15

Dat lijkt me niet echt goed... niet negatief bedoeld, maar waarschijnlijk is dit een goedkoper bit... érg oppassen dat het bit niet op een punt kan 'doorroesten' en zo tijdens het rijden een keer kan breken. Ook kan er door het roesten te veel speling ontstaan in het scharnierpunt en daar kan het paard z'n lip lelijk in beschadigen. Wel even in de gaten houden dus en misschien toch maar uitkijken naar een ander bitje?

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:47

Vraag voor "de grap" maar eens aan Dick wat er gebeurt als je bit breekt tijdens het rijden. Is bij hem 2x gebeurd, vrij snel achter elkaar, en met hetzelfde type bit dat we bij dezelfde persoon gekocht hadden.... (en die dus haar reet eruit probeerde te draaien door te zeggen dat je dan wel heeeel hard moet trekken om dat voor elkaar te krijgen... domme truttebol...)

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:55

toen ik mijn bit in vorstenbosch kocht,nog niet zo lang geleden,zei artur dat het bit juist moet gaan roesten,daarom heet het sweet iron,en nemen ze het bit goed aan.

en ik kan je zeggen,cheyenne had eerst een dubbel gebrokken bitje,best dik.
maar schudde toch veel met haar hoofd,nu we western rijden met sweet iron snaffle,blijft ze aan het kauwen,en schud niet meer met haar hoofd.

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:01

Er zit verschil tussen roest op het mondstuk, en roest op de verbindingslassen. Als het op de lasstukjes zit en elders niet, dan is dat geen goed teken en op den duur ronduit gevaarlijk.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:07

oeiiiiiiiiiiii,maar goed daat ik dat nu weet ,kan ik er bij ons ook rekening mee houden,
bedankt Knipoog Haha!

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers