Juryleden: Kreupele paarden in de proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:52

ik moest laatst een onderlinge wedstrijd jureren en er kwam een meiske binnen met haar paard in zo een halve aanleuning Haha! Haha! paard was zo kreupel als maar zijn kon.......... omdat zij geen goede aanleuning had Haha! Haha! Haha! Als je dat niet kan zien dan zet je zo iemand uit de ring........ ik heb op haar protocol geschreven hoe ze dat probleem op kan lossen....... maar inwendig moetst ik wel errug hoofdschudden Haha!


teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:53

Horsedances schreef:
teriema schreef :



Zo'n jurylid moeten we koesteren, en als ze ziet dat het komt door het gemuts van de berijder, dan zal dat wel in uitdrukking komen in de scores, en na een jaar lang mutsen, zullen ze er van zelf wel een keer mee stoppen, of goede begeleiding zoeken.

Theo


Als je een lamme hand wil moet je bij haar schrijven, vaak zet ze nog een persoonlijk bericht achter op het protocol!
En bij mutsen is dat bericht niet positief!

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:59

Citaat:
Als je een lamme hand wil moet je bij haar schrijven, vaak zet ze nog een persoonlijk bericht achter op het protocol!
En bij mutsen is dat bericht niet positief
!

Zo hoort het ook, zachte heelmeester maken stinkende wonden.

En volgens mij is dressuur rijden, paard rijden en niet paard pesten.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:32

Met je eens, maar oordeel dan eens over het stuk wat ik geplaats had.
En dan ook nog wetende dat ze er ook bijna een ander uit had gezet wegens kreupelheid. Wat volgens de schrijfster (ook Z amazone) ook niet kreupel was. En waar de punten ook niet op kreupelheid lijken te zijn gebasseerd.
Dus een paard door spanning met dan zeker weten zonder enige discussie taktfouten heeft, maar niet kreupel is, ook niet teugel kreupel, hoe moet dat beoordeeld worden?

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:41

Als we er niet van uit kunnen gaan dat de jury terzake kundig is, dan moeten we niet aan deze sport deelnemen.

Als ik jou was zou ik de volgende keer de proef op video laten zetten, want alleen op deze manier kun je een second opinion krijgen, en heb je een handvat om ten strijde te trekken.

Als ik jurylid zou zijn gaan ze er allemaal uit; bij alleen maar de verdenking van kreupelheid.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:45

Ik heb het jaren geleden andersom gehad.Mijn merrie(Z2)begon tijdens de proef te kreupelen.Ik steeds maar kijken naar de jury om het verlossende woord van stoppen te krijgen.Ze liet mij de hele proef uitrijden.Toen ik na de proef aan haar ging vragen waarom ze me niet liet stoppen zei ze dat mijn paard teugelkreupel was.De volgende dag kwam er een joekel van een hoefzweer naar buiten Verward

Marrgriet
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Huizinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:46

Ook ik schrijf regelmatig tijdens de wintermaanden, als "assistente" van de jury. Wat mijn ervaring met de jury is voor wat betreft een kreupel paard in de ring, is dat er op elk onderdeel gewoon gekort wordt op de punten, en dat er ook zo vaak mogelijk bijgezet moet worden dat het paard onregelmatig is.. De jury's die ik heb getroffen heb ik ook nog nooit over een paard de ring uitsturen gehoord, ze straffen de ruiters en amazone's gewoon door middel van de punten..
Zoals al eerder gezegd valt daar denk ik ook wel iets voor te zegge. Deze mutsige ruiters zullen dan hun lesje uiteindelijk toch wel leren? En inzien dat het rijden van proeven op een onregelmatig/ kreupel paard totaal geen zin heeft. Eerst maar eens zien of de oorzaak van de onregelmatigheid te achterhalen is, en vervolgens thuis werken aan een oplossing voor het probleem, als dit al mogelijk is, alvorens je paard weer ergens te starten.
Ik kan me er ook erg kwaad om maken. Een paard loopt kreupel omdat er ergens iets verkeerd zit toch zeker?? Verward

Bezig met de omheining van de bak, wordt erg mooi!
Ko Z2 + 50, Um Z1 + 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:46

Horsedances schreef:
Als we er niet van uit kunnen gaan dat de jury terzake kundig is, dan moeten we niet aan deze sport deelnemen.

Als ik jou was zou ik de volgende keer de proef op video laten zetten, want alleen op deze manier kun je een second opinion krijgen, en heb je een handvat om ten strijde te trekken.

Als ik jurylid zou zijn gaan ze er allemaal uit; bij alleen maar de verdenking van kreupelheid.

Theo


maar het is toch te gek voor woorden dat je zo op wedstrijd zou moeten gaan.
Nogmaals om naar mijn idee te lage punten kan ik goed tegen, dat is nu eenmaal jury sport, maar zoiets, nee daar ben ik zacht gezegd niet blij mee.

En helaas kende ik de jury niet (let er eigenlijk ook nooit op wie er zit, van alle kun je wat leren als ze er netjes bijzetten wat er mis gaat)
maar ik geeft toe als ik nu weet dat zij er zit ik geen trek meer heb.
want kundig was ze zeker niet. Jammer dat er zulke jury's zitten, want die maken wel veel kapot in de wedstrijd sport.
En haar onbekwaamheid is ook bevestig door anderen (ook door haar eigen punten), dus niet alleen de illusie van mij dat het wel mee viel.
verder ben ik zelf een meirenneuker als het op mijn proefjes gaat en een echte profectionist, dus vind het zelf al vaak heel erg verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:48

Helemaal met je eens Marrgriet
wat ik ook al zei, bij uitsluiten heb je geen minpunten, dus wat let je om als je wel een echt kreupele hebt om door te starten (als je niks om je paard geeft)
Rij je allemaal 2en en 3en, heb je verliespunten, dus werkt imo veel beter Lachen

Zweig

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Nes, Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:37

Dan zijn er ook nog mensen met een dusdanig dikke plaat voor hun kop, excuse le mot, die, als ze door een kreupel paard lage punten gekregen hebben, gaan beweren dat de jury niet goed was en slecht beoordeeld. Ze willen dan niet zien dat het probleem bij henzelf ligt i.p.v. bij de jury. Beter zou zijn om bij constatering van kreupelheid dit gewoon te zeggen en een aantekening op het wedstrijdformulier maken. Bij een volgende start met hetzelfde verhaal kun je misschien minpunten gaan geven. Dit om het paard tegen zijn eigenaar in bescherming te nemen. Verder is een goede opleiding van toekomstige ruiters heel belangrijk, welzijn van het paard is belangrijk, het brengt jouw geen zadel met de vraag of je alsjeblieft wilt komen rijden.

tja... dat bedoel ik nou

WestBestJarig
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:46

runningkawa schreef:
Met je eens, maar oordeel dan eens over het stuk wat ik geplaats had.
En dan ook nog wetende dat ze er ook bijna een ander uit had gezet wegens kreupelheid. Wat volgens de schrijfster (ook Z amazone) ook niet kreupel was. En waar de punten ook niet op kreupelheid lijken te zijn gebasseerd.
Dus een paard door spanning met dan zeker weten zonder enige discussie taktfouten heeft, maar niet kreupel is, ook niet teugel kreupel, hoe moet dat beoordeeld worden?


Feit blijft dat een oefening zonder taktfouten moet worden laten zien. Dus de oefening MET taktfouten kan imo nooit boven de 5 uitkomen en meestal zelfs niet boven de 4, ongeacht wat de oorzaak is (ook spanning bij het paard kan bij de ruiter liggen).

Het wordt natuurlijk anders zodra er sprake is van kreuplheid (natuurlijk is er een groot grijs gebied tussen). Bij twijfel laat ik de combinatie op een volte en rechte lijn op beide handen stappen en draven met wat lengte in de hals, zodat het paard op eigen benen moet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:49

Tuurlijk geen voldoendes, zeker weten van niet, zou niet eerlijk zijn.
2en 3en mijn part nog minder, helemaal mee eens

maar om op dat voorbeeld van mij terug te komen, niks geen lange teugel, niks niet weet ik veel, wegwezen, geen gesprek mogelijk, terwijl jury 2 het niet met haar eens was.
En geen enkele opmerking op mijn coupon over onregelmatigheid, nergens 3en enz te bekennen
En iedereen mag mij vertellen hoe je 6 kan scoren met een kreupel paard in middendraf, want als jet het ergens terug in ziet, is het daar wel in.

daarom zeg ik nog steeds, niks eruit zetten, maar desnoods 2en geven, dan krijg je verliespunten en ga je wel eens nadenken over wat je doet.
heb je dan echt een kreupele en rij je elke week zo, stop je echt wel een keer.

WestBestJarig
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:54

Ik had je eerste verhaal te snel (en daarmee niet zo grondig) gelezen. Ik ben het met je eens. Bij de uitslagen is te zien dat 1 iemand afgelopen weekend ook met een verliespunt van mij naar huis is gegaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:59

Super, dat is zeer terrecht!!

Mij is in die tijd ook gevraagd, nu heb je geen verlies punt dan is het toch beter dat je mocht gaan.
Ik heb daarop geantwoord, ik had liever een verlies punt, dan een paard wat loopt te klooien die mag gaan, kan als je pech hebt leuk uitpakken.
want slechte punten had ik terecht gevonden, uit zetten niet.

Als hij door bv verstapping in de proef kreupel zou worden, zou ik zelf naar de jury gaan (ook desnoods met 2 minpunten) om te beeindigen.
Ik heb graag dat mijn paard langer meegaat dan vandaag en doorrijden betekend alleen maar meer kans op ergere blessures.

WestBestJarig
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:01

Inderdaad.

Ik heb trouwens wel eens iemand niet laten starten wegens kreupelheid. Degene bleef me verzekeren dat hij dat alleen doet tijdens wedstrijd. Omdat hij er onderuit zou willen komen.....nou vraag ik je!

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:01

Allereerst wil ik zeggen dat op jurycursussen de cursisten voorgehouden wordt dat ze NIET op de stoel van de DA mogen gaan zitten.

Hoe ga ik daar zelf mee om? Als ik vind dat paarden onregelmatig zijn in mijn beleving, laat ik ze op een rechte lijn - dat is nl. ook waar je de zuiverheid van de gangen moet beoordelen, maar dit terzijde - aan een lange teugel draven.
Indien de paarden in mijn beleving dan onregelmatig zijn leg ik dit voor aan de ruiter in kwestie en vraag wat betrokkene wil: starten of niet starten, waarbij ik dan wel zeg dat als persoon door rijdt, dit geen hoge punten op zal leveren. (en dan druk ik me nog voorzichtig uit)

Overigens in antwoord op Effy: een paard dat niet zuiver is in stap kan in mijn beleving ook geen voldoendes krijgen. Dat reken je niet alleen aan in de zuiverheid van de gangen maar in ieder onderdeel. En ook al is het B: een paard hoort zuiver te lopen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:15

Apple schreef:
Ik las afgelopen week iets in de P&S over 'onregelmatig in de wending als gevolg van een aanleuningsprobleem'. Geloof dat jury's dit in de lagere klassen niet horen te bestraffen in de punten.
Kan me zo voorstellen dat als dit elke wending voorkomt dat het paard dan behoorlijk onregelmatig zn proef loopt. Lijkt me dat dan 'zuiverheid van de gangen' een nogal laag cijfer wordt.

en merkwaardig genoeg mag dat dus NIET meegenomen worden in de 'zuiverheid van de gangen'. Alleen de gangen op de rechte lijnen mochten worden beoordeeld Frusty

/edit
Fitz, ik zie dat jij dat ook net zegt. Waarom is dat zo?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-06-04 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:22

ik rijd ene springpaardje, en die breng ik ook uit i dressuur, klasse L2, krijg altijd 3en voor de stap omdat deze gewoon onregelmatig is...
maar ze loopt verder niet kreupel, ze heeft gewoon een ka uu thee stap...gelukkig heeft er niemand wat van gezegd...of gezegd dat ie kreupel is want dat is niet zo.

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:34

Ik had het er laatst over met een jury dat die B proeven soms zo zwaar worden gejureerd. Zo had ik laatst een 5 voor halthouden omdat die niet vierkant stond Verward

maar goed ze zei ook dat veel juryleden de paarden op L-M niveau willen zien lopen. En dat een paard aanleunig moet hebben maar er nog niet onder gereden hoeft te worden. Verder zei ze als dat paard er wel onder gereden wordt dan moet je 7 geven ipv een 6..

Helaas denken niet alle juries het zelfde als haar...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:36

chickey schreef:
Ik had het er laatst over met een jury dat die B proeven soms zo zwaar worden gejureerd. Zo had ik laatst een 5 voor halthouden omdat die niet vierkant stond Verward

vierkant hoeft niet, maar hij moet wel met het gewicht gelijk verdeeld over 4 benen staan. Overigens is een 5 wel voldoende Knipoog

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:37

missmuts schreef:
Inderdaad.

Ik heb trouwens wel eens iemand niet laten starten wegens kreupelheid. Degene bleef me verzekeren dat hij dat alleen doet tijdens wedstrijd. Omdat hij er onderuit zou willen komen.....nou vraag ik je!



Haha hoe bedenken ze het....dat het paard alleen kreupel loopt op wedstrijd Frusty denken zeker dat de jury dom is ofzo Verward

Waarom zouden ze er dan wedstrijd meer rijden? Schiet toch ook niet op??

Maarre net goed dat je die niet heb laten starten!! OK dan! *LOL*

http://www.vanderwijstfotografie.nl
Prachtige trouwfotografie http://www.theysaidyesfotografie.nl

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:37

Ja maar dan moeten ze dat er bij op mijn protocol zetten dat die zijn gewicht moet verdelen.. Niet "niet vierkant"...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

WestBestJarig
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:48

om het paard te laten denken dat hij toch aan het werk moest (ik kreeg haar echt niet op andere gedachten) heb ik toegestaan dat ze er een rondje mee in de ring reed....

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 08:46

missmuts schreef:
Ik had je eerste verhaal te snel (en daarmee niet zo grondig) gelezen. Ik ben het met je eens. Bij de uitslagen is te zien dat 1 iemand afgelopen weekend ook met een verliespunt van mij naar huis is gegaan...


Dat vind ik ook prima. Hopenlijk leren ze er van!!!! Die 2e was trouwens volgens mij niet in de L1. Maakt ook niet uit, als ze op wat voor manier ook maar bestraft worden.

RunningKawa: jou verhaal is natuurlijk net de keerzijde van het verhaal. Op zich ben ik het eens met de stelling dat je bij twijfel actie moet ondernemen, maar ja, wat als je geen goede jury hebt?? Dat blijft natuurlijk lastig. Ik vind het helemaal kwalijk als iets niet bespreekbaar is met een jury!! Volgens mij heb jij hier gewoon pech gehad.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:52

Een stalgenootje startte van mij in de L1 en ik heb ook even met verbazing gekeken. Ik snap hier namelijk iets niet (maar ik ben geen jury): teugelkreupel is toch óók kreupel? Wellicht door toedoen van de ruiter, maar toch...

Vorige week in Hoogland was ook leuk: daar heeft iemand de héle tijd haar proef geoefend in de M-ring. Toen de jury kwam en vroeg of zij bij haar in de ring moest starten was ze héél snel gevlogen! Sommigen mensen...

Culemborg here I come!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers