Welke keuze zouden jullie maken? ingereden-onbeleerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Welke keuze zouden jullie maken? ingereden-onbeleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 13:22

Zoals jullie weten is bram afgekeurd als rijpaard.
Nu ben ik zo'n beetje aan het rond kijken wat voor paarden er zijn.
Maar het is echt nog heel erg moeilijk om een paard te vinden dat echt klikt.
Zo had ik een supermooi paard gevonden, had al wedstrijd ervaring, mooie aftekeningen, goede leeftijd, etc, maar hij was veel en veel te duur

Nu is mijn vraag dus, zouden jullie eerder kiezen voor een jong,groen paard dat nog alles moet leren, maar qua budget wel precies klopt. Of zouden jullie nog even doorsparen en zoeken naar een paard dat al ingereden is en al wedstrijdervaring heeft?

1: Jong, groen paard dat wel al een zadel opgehad heeft en dat je verder zelf moet beleren

2: Paard met goede ondergrond,wedstrijd ervaring dat al vrij hoog loopt (M) maar waarvoor je nog even moet doorsparen !

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:30

Heel persoonlijk, ik kies een groen paard, omdat ik het leuk vind om een paard alles te leren. Maar het kan ook leuk zijn om een 'leerpaard' te hebben. Wat wil je? Snel wedstrijden starten of opleiden? Nadeel van een ervaren paard is dat je vaak andermans problemen koopt. Nadeel van een groen paard is dat je je eigen problemen koopt Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:34

Persoonlijk vind ik M echt niet een vrij hoog niveau...
Je zal snel zien hoeveel M paarden er aangeboden worden die niet eens nageeflijk te rijden zijn, stug in het lijf, super scheef, met een slechte tact en balans...

is schrikken hoor, als je paarden gaat uitproberen.

Kan je niet vragen aan de stalhouders of die niet wat rond kunnen kijken?
Die hebben continue nieuw materiaal.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:37

Ik zou niet een groen paard kopen als ik jou was. Ik koop zelf echter wel paarden die nog helemaal niets kunnen. Een paard op M-niveau is al veel en veel duurder. Maar je zou een paard op B-niveau kunnen kopen. Die kun je verder dan wel zelf opleiden, maar die zijn tenminste niet zo duur. Dat zou een mooie concessie zijn.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 14:29

Ik zou een groen paardje kopen. Ten eerste vind ik het gewoon leuk om mijn paardje alles te leren en ten tweede is het veel goedkoper dan een volledig bereden paard. Bovendien geeft het mij niet echt veel voldoening, een paard kopen die in principe alles al kan. Wel een leuk paard om jezelf naar een wat hoger niveau te rijden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:10

Ja maar Xono, jij kan dat, ik ook en Lielle ook. MAar kan Ymke een paard ook zelf zadelmak maken en zo? of moet ze hulp van een prof inschakelen zodat ze straks achteraf net zo duur uit is?

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 18:22

Als je het zelf leuk vind (en aankan) om een paard GOED in te rijden zou ik voor die groene gaan....Als je er eigenlijk toch niet zoveel zin in hebt en liever gewoon gelijk wilt beginnen zou ik nog maar even doorsparen, andars krijg je afteraf alleen maar spijt als je het geld wel hebt....

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 18:31

Ik zou zelf geen heel groen paardje kopen, omdat ik weet dat ik daar net niet genoeg geduld voor heb. M'n vorige verzorgpaard (Estor, is nu afgemaakt) was aangereden en ong. 9 jaar toen ik erop ging rijden. Hij drukte alleen altijd zijn rug weg en daarom was er eigenlijk nog geen goede B-proef mee te rijden. Vorig jaar zomer (2000) hebben we wel L gestart, omdat ik in 5 wedstrijden 10 winstpunten had in de B. Ik was niet eerder aan starten toe gekomen, omdat ik er geen geld voor had. Het heeft dan nog wel lang geduurd voor ik echt wat met hem kon, zo'n jaar of 3 a 4, maar ik was zelf ook pas ongeveer een B ruiter en reed toen ik begon nog maar 1 keer in de week. En alles wat hij uiteindelijk kon, had hij wel van mij (met hulp van een goede instructrice uiteraard) geleerd. Duvel is ook B niveau. Die hebben we nu sinds oktober en ik ga er binnenkort voor het eerst mee op wedstrijd. Hij heeft nog geen wedstrijdervaring ofzo, dus ik ben heel benieuwd hoe snel ik met hem ga.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 18:44

het ligt eraan wat jij kan.
Iedereen kan een paard zadelmak maken echt iedereen.
maar vraag dan niet wat een paard kan. Als het voor jou de eerste keer is en je vind het niet erg om hier en daar een foutje te maken die je misschien later in je training weer tegen komt dan zou ik het doen.

Hier in de buurt zie je veel pony's die zelf zijn ingereden.
Ik heb er wel eens opgezeten hoor stug in de mond ho is ho en hoe harder je drijft hoe harder ie loopt.meer kunnen ze niet maar diegene zien daar geen probleem in.

Ikzelf ga ook voor jonge paarden puur omdat ik hetzelf inrijden erg leuk vind.
Ik heb het vaker gedaan.
misschien is een leuk B paard wat voor jou?
Ik weet ook een leuk Z2 leerpaard maar die is ook aardig aan de prijs Knipoog

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 18:48

Desiree schreef:
Ja maar Xono, jij kan dat, ik ook en Lielle ook. MAar kan Ymke een paard ook zelf zadelmak maken en zo? of moet ze hulp van een prof inschakelen zodat ze straks achteraf net zo duur uit is?


Waarom zou Ymke dat niet kunnen? Jij rijd toch zelf ook geen Z niveau? Wat start je nu? L?

Voorzitster AFM

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 18:54

Hoe kan Desiree nu pas L zijn, ze heeft toch van die goede paarden? Misschien toch iets verkeerd gedaan in de africhting?

Ymke, als ik jou was zou ik kiezen voor een redelijk groen paard, dus wel licht aangereden maar nog niet uitgebracht oid. Dan kun je iig niet zo heel erg veel verpesten.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:00

volgens mij heeft het er niets mee te maken of iemand Z rijd of B hoor als je ervaring hebt met inrijden kun je ongeacht je klasse een paard inrijden.
Bovendien vraagt Desiree zich af of Ymke het kan en zegt ze niet dat Ymke het niet kan.
Misschien kan Ymke dit wel en dan zou ik idd voor een jong paard gaan kan ze het niet of heeft ze het nooit eerder gedaan kan ze misschien beter voor een B paard gaan .

Maar Roos met een jong goed paard ben je ook niet in 1 week Z hoor.
Wat ik heb begrepen zijn zowel paddy als die nieuwe jong en daarnaast heeft Iones net een operatie achter de rug start een beetje moeilijk he?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:08

Ach Nimber, eens moet de eerste keer zijn, en daar hoef je inderdaad geen Z voor te rijden. Dus al is het voor Ymke de eerste keer, zegt niks over of ze het zou kunnen of niet.

Voorzitster AFM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:09

idd het nivo van concoursen zegt niets over hoe je een paard kan beleren.
Ik heb heel veel paarden zadelmak gemaakt en naar mijn idee die paarden een hele goede basis meegegeven.
Terwijl ikzelf toen ook "pas" L was.
Maar de jonge beesies die ik reed werden verkocht als ze net lekker begonnen te lopen en dan kom je vaak niet verder dan de B, want dan zijn ze alweer weg.

Verder ontopic.
Heb je vaker jonge speelse paarden gereden die misschien overal voor opzij springen en lekker puberen of heb je meestal paarden gereden die al uitgepuberd waren en al het 1 en ander gezien hadden.
Dat is namelijk een heel verschil.
Zorg bij een groen paard dat je zeker hulp hebt die weet wat jonge paarden doen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:12

Desiree schreef:

Ik zou niet een groen paard kopen als ik jou was. Ik koop zelf echter wel paarden die nog helemaal niets kunnen.
Een paard op M-niveau is al veel en veel duurder. Maar je zou een paard op B-niveau kunnen kopen. Die kun je verder dan wel zelf opleiden, maar die zijn tenminste niet zo duur. Dat zou een mooie concessie zijn.


dat stukje klinkt echt of jij heel goed rijdt en ymke er niks van kan.

als jij denkt dat je het kan en niet meteen wedstrijden wilt rijden, zou ik een groen paard kopen, dat al wel zadelmak is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 20:16

Nope Ym, zou geen groene doen. Je loopt bij dat paardje wat je traint, ook al een beetje tegen wat problemen aan. Stel voor dat je je eigen paard álles moet leren....

Als je dan iets fout doet, werkt dat helemaal door, en zit je met de brokken. Ik zou het zelf ook niet doen hoor, ik heb met Waldo soms al moeite zat om hem ergens mee te corrigeren. Hij corrigeert mij ook wel eens, gelukkig. Maar mocht ik een jong paardje hebben zou dat allemaal veel moeilijker gaan... en ik zou er supergoede begeleiding bij willen hebben, misschien wel iedere dag!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 20:30

Ligt er helemaal aan wat je er mee wilt. Wil je er wedstrijden mee rijden?

En ook of je het aanduft zelf een paard in te rijden. Ik zelf rijd redelijk, maar zou nu nog geen groen paard kopen om in te rijden. Het lijkt me niet makkelijk en wat als je hem verpest? Lijkt me dan iet makkelijk om hem weer te verkopen. En een paard inrijden is niet zo makkelijk als het lijkt, al spreek ik niet uit ervaring. Maar op de manege wara ik vroeger reed werden er ook geregeld paarden door hun ingereden, maar na een aantal maanden waren die weer weg omdat ze helemaal verpest waren!!!

Dus, laat het afhangen van wat je ermee wilt gaan doen en het niveau waarop je zelf rijd. En of je het aandurft.

Overigens lijkt het me specialer als je je paard zelf hebt ingereden. Je hebt dan nog een jong paard dat je dus van jongs af aan kent. En misschien wel zelf helemaal tot een hoog niveau gereden hebt!!!

Onderschriftloos :Y)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 20:57

Nimber schreef:
Maar Roos met een jong goed paard ben je ook niet in 1 week Z hoor.


maar in 8 maanden kan het wel Frusty
dit slaat op Bennie die Sixtine verprutst heeft door haar op een 3 jarige leeftijd in 8 maanden naar de Z toe te rijden.

sorry offtopic maar ik moest het ff kwijt.....

nu ontopic:
waar heb jij zelf het beste gevoel over, wat zou jij fijner vinden: alles op je eigen manier aangereden, jijw eet precies wanneer hij zij dat doet
of
door iemand anders aangereden en jij helemaal meoten uitvinden hoe enwat.

ik geef het al aan wat ikz elf fijner ozu vinden: zelf inrijden.

en bovendien ik ben 15 en rijd nu voor de 2e keer een paardje in, en daar hoef je dus geen Z voor te zijn want ik heb nog geen eens ervaring met officiele wedstrijden.

suc6 met het zoeken naar een peerd Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:00

Anna-Jelly"]
[quote="Nimber schreef:
Maar Roos met een jong goed paard ben je ook niet in 1 week Z hoor.


maar in 8 maanden kan het wel Frusty
dit slaat op Bennie die Sixtine verprutst heeft door haar op een 3 jarige leeftijd in 8 maanden naar de Z toe te rijden.
[/quote]

das knap ze moeten 5 zijn om in de M1 te mogen starten?
Heb ik nog gedoe over gehad op de vereniging Lodewijk werd in mei 5 en ik wou in april M1 mee starten (kon toen toch niet door de mkz) maar je schijnt pas M1 te mogen starten vanaf 1 januari in het jaar dat je paard 5 word.
wat jij zegt met een 3 jarige in het Z (of een net 4 jarige) kan dus niet???

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:03

Ik ga voor een aardig groen paard. Moet we al wel lekker kunnen lopen en een beetje kunnen springen. Voor de rest wil ik alles zelf aanleren. Natuurlijk met goede begeleiding. Ik weet niet hoe het zit bij jou, maar een wat jonger paard is erg leuk! Lachen

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:47

Als ik zo op je berichtjes af ga zou ik gaan voor een wat meer doorgereden paard.
En die hoeven echt niet vreselijk duur te zijn tenzij je een GP paard zoekt Haha! .

Daar kom ik weer met mijn verpeste jonge paarden verhaal, maar dat komt omdat ik bij ons op stal altijd weer zie hoe mijn instructeur de paarden weer mag corrigeren.
Een jong paard africhten en correct rijden wordt door ontzettend veel mensen onderschat!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 00:38

Citaat:
wat zou jij fijner vinden: alles op je eigen manier aangereden, jijw eet precies wanneer hij zij dat doet
of
door iemand anders aangereden en jij helemaal meoten uitvinden hoe enwat


Nou als je een goed ingereden paard hebt hoef je niet op zoek te gaan naar knopjes, die moeten gewoon op de goede plek zitten! Haha!

En wat betreft op je eigen manier: Let wel... Dat wil dus ook zeggen dat al jouw fouten heel snel duidelijk worden! Ik weet van mezelf dat ik te veel naar buiten val. Wal laat me dat merken en daar kan ik me aardig op corrigeren. Maar als ik nu een paard in ga rijden... dat beestje vindt zijn evenwicht met mij erop. Ik hang naar buiten..?
Get the point?

Ik ga met Fitz mee. Paarden inrijden is een vak apart wat helemaal niet makkelijk is!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 08:06

Ligt helemaal aan je eigen rijkunsten.
Als je ervaring hebt met groene paarden en je hebt hulp en goede instructri dan kun je rustig die groene kopen (zou mijn keus zijn).

Wil jij juist nog wat leren, dan kun je beter een wat ervarener paard kopen, en ja daar hangt vaak een prijskaartje aan.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 09:15

O ja, en nog even ter aanvulling: een goed jong paard is ook niet goedkoop!
Voor die prijs heb je echt wel een leuk leerpaard.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 10:11

Zelf zou ik niet snel gaan kijken naar een paard wat L of M loopt. Ik vraag me dan af waarom zo'n paard wordt verkocht, heeft hij gewoon absoluut geen talent, verkeerd gereden, noem maar op. Ik ga zelf liever voor een groen paard, of eentje die licht is aangereden. Een paard dat al minstens Z loopt en nog vrij jong is, is natuurlijk ook wel ideaal maar die zijn vreselijk duur en dan heb je het toch niet zelf gedaan.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Plus_en_Min, su72 en 131 bezoekers