Juryleden: Kreupele paarden in de proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Juryleden: Kreupele paarden in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 14:12

Ik ben zondag in Huizen/Bussum geweest en heb daar in de L1 toch echt 2 kreupele paarden zien starten. En écht zo onregelmatig dat het niet alleen even in bepaalde oefeningen was maar de héle proef. Ik snap dat niet: waarom grijpt de jury niet in? Waarom kan iemand met zo'n paard uberhaupt een tweede proef starten?

Juryleden onder ons?? Ik snap hier niks van...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:16

Ik ben dan wel geen jurylid, maar ik vind het geen taak van de jury.
Deze mensen rijden vrolijk de dag later toch weer omdat het ze blijkbaar niets doet. Dus ze uit een proefje houden heeft geen zin, je krijgt ook geen minpunten.
Ik zou ze gewoon 2en geven bij elk onderdeel waar ze onregelmatig zijn. Lachen Dan heb je wel een minpunt en dat geeft denk ik meer effect.

En dan zal ik maar niet nog eens over juryleden klagen die het verschil tussen taktfouten door spanning en onregelmatigheid door kreupelheid niet herkennen

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:17

Belachelijk!
Van ons team is er ooit iemand de ring uitgestuurd die een kreupel paard wilde laten starten, en terecht, dat doe je gewoon niet.
Ik vind het erg slecht dat de jury niet ingegrepen heeft.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 14:18

Jury's grijpen voor van alles in, dus waarom niet bij kreupelheid? Dat líjkt mij wel een taak voor hun, maar ik weet niet wat daarover op papier staat?

...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:18

ik vind ook dat de jury moet ingrijpen ...
ik zou een echt kreupel paard niet nog de hele proef uit laten lopen ....

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:18

Hier geen jurylid maar wel een verklaring.

Ik zat een paar weken terug te schrijven toen er ook echt een zwaar onregelmatig paard de ring in kwam. Jury besloot hem niet de ring uit te sturen vanwege alle problemen die dit zou geven. Paard liep al zo om de ring heen en de ruiter vond dit kennelijk normaal. Op het moment dat een jury daar iets van zegt en een combinatie uitsluit dan komt daar een hoop gezeik over.
Heb zelfs al gehoord van mensen die er een zaak van wilde maken omdat een jury geen dierenarts is en dus niet bevoegd zou zijn om kreupelheid te constateren.

Anders wordt het als een paard regelmatig begint en dan door bijvoorbeeld een misstap kreupel wordt.

Helaas zijn er nog veel kreupele paarden op deze wereld die volgens hun eigenaren en ruiters 100% goed zijn,

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:22

Ik las afgelopen week iets in de P&S over 'onregelmatig in de wending als gevolg van een aanleuningsprobleem'. Geloof dat jury's dit in de lagere klassen niet horen te bestraffen in de punten.
Kan me zo voorstellen dat als dit elke wending voorkomt dat het paard dan behoorlijk onregelmatig zn proef loopt. Lijkt me dat dan 'zuiverheid van de gangen' een nogal laag cijfer wordt.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 14:30

Ja maar daar ging het dus om: een kreupelheid in de héle proef, niet alleen in de wendingen, die alleen maar erger werd.

Het is toch wat als je gelijk hebt dat juryleden het niet durven in verband met rechtzaken enzo...maar heb dan het lef om op alle onderdelen de onregelmatigheid mee te wegen!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:33

Ik kan wel met Katja meegaan.

Ooit op de kampioenschappen AB kwam er een pony'tje hartstikke kreupel de ring binnen. Ik snap zowiezo al niet dat mensen dan gaan starten. Ten eerste; dat doe je het beest niet aan. En ten tweede; hoeveel punten denk je te gaan halen??

Ik was niet de hoofdjury, en keek dus opzij wanneer die andere jury er iets van zou zeggen, maar hij gaf het startteken. Op dat moment heb ik hem toch ff geroepen en gevraagd of hij niks aan die pony zag. Hij bevestigde dat maar had niks durven te zeggen omdat ik ook niks zei. Uiteindelijk heb ik de combinatie verzocht om met een lange teugel op de grote volte te draven (ik wilde teugelkreupelheid uitsluiten, en dat is dan het eerste wat in me opkomt).

De pony was nog steeds heel kreupel en uiteindelijk durfde de hoofdjury toch te zeggen dat ze niet mee mocht doen. Klein meisje huilend de ring uit en moeder klagen dat de hoefsmid de dag ervoren was geweest dattie dan altijd zo kreupel was, enz. Maar ze moest toch gaan.

Voor hetzelfde geld gaan die mensen daarna naar een veearts die dan zegt dat er niks aan de hand is en daar kun je als jury een hoop gezeik mee krijgen. Vandaar dat jury's zo vaak niks ervan zeggen.

Vorige week in de ring naast mij liep een hartstikke onregelmatig/kreupel paard. De jury riep het meisje bij zich en vertelde haar dat haar paard onregelmatig liep en of ze wel zeker wist of ze het hem wel wilde aandoen om te starten (op deze manier maakte hij het meisje duidelijk dat ze beter kon vertrekken, zonder dat hij het haar verbood om te rijden). Maar ze reed gewoon. Stom, want je weet van tevoren wel hoeveel punten je nog krijgt.

Owja, lees net wat Lot schrijft. Als ik een onregelmatig paard in de ring zie krijgt hij op geen enkel onderdeel waarop hij onregelmatig is een voldoende van mij.

daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:44

ik ben afgelopen maart door een jury verzocht niet de tweede proef te starten omdat zij dacht te zien dat mijn paard onregelmatig was. Uiteraard wist ik heel goed wat ze bedoelde (jong paard, aanleuning niet goed genoeg, dus nam hij soms een korter pasje tussendoor), maar ik heb geprobeerd haar te laten zien dat hij echt niet kreupel was door aan de lange teugel te draven, zowel rechtuit als op de volte en hierbij was niets te zien. Zij bleef bij haar standpunt en gaf wel aan dat ze me niet mocht verbieden te starten. Zou ik toch gestart hebben, had ik alleen vieren en vijven gekregen, en daar zat ik ook niet echt op te wachten. Leuk was het niet, maar discussie is op dat moment toch zinloos, ben maar naar stal gegaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:02

Ik kan het niet laten Lachen
Ik ben er in het z door een doos uitgezet.
kawa was kreupel volgens haar, helaas was zij hoofdjury, want de andere jury vond van niet.
En ik kan je vertellen, ik ben niet zo'n fanatieke ruiter dat ik met een kreupel paard start, zie daar het nut ook niet van, kun je toch geen wp halen, buiten het feit om dat me paard me te lief is.

Ik weet verder heel goed wat er met Kawa was, heb ik ook uitgelegd.
Kawa is soms een gruwelijke zeikerd.
In de B en L stond ik als hij iets engs vond in een sec de andere kant op, en bij terugdraaien stond hij overeind.

Nu was hij zover dat ik hem wel langs enge dingen kreeg, alleen niet van harte, vol spanning in het lijf, idd niet regelmatig door de spanning.

In die proef was hij net voordat ik binnen moets komen al 2x opzij gesprongen van enge dingen en 1x vol in de remmen gegaan.
Dus duidelijk dat er spanning in het spel was.
En als je dan met een gespannen paard meteen oefeningen moet inzetten richting het enge iets, dan word het natuurlijk niet beter met de takt.
Echter geen overdreven slecht punten op de protocol, ook niks over onregelmatigheid erbij als opmerking.

Later nog strekdraf over de 60 meter diagonaal, die voor een 6
mag iemand mij vertellen hoe je dat doet met een kreupele knol Lachen
En dat zijn punten gegeven door die gene die mij eruit heeft gezet, waarom geen 2en dan?

Ook na "overleg" (kon je geen overleg noemen, zij stond bij haar punt en klaar) dat ik wel door wilde rijden en 2en wilde scoren omdat ik weet dat het spanning is, mocht dat niet.

Later thuis in de bak was hij lekker rond aan het spelen en bokken, echt kreupel
ook volgens de stalhouder, ook jurylid

Van de schrijfster hoorde ik later dat ze er nog iemand uit had willen zetten.
ook dat paard begon als Kawa met spanning.
En net toen ze haar hokje uit wilde, was bij hem de spanning eraf en had dus mazzel.
Stiekum had ik wel gewild dat hij er ook uit was gezet, niet voor hem natuurlijk, maar dat we dan sterker zouden staan tegen iemand die geen verschil kan zien tussen spanning en kreupelheid.

Want ja ook paarden in de Z zijn nog wel eens gespannen en ik denk dat mensen die hier een paard rijden die flink bloederig is en zich opfokt en van nature geen draf talent is, nu wel weten wat ik bedoel.

Dit waren toen mijn punten, zijn dat punten gepunt naar een kreupel paard?

Citaat:
1. A-x binnenkomen in verzamelde draf
X Halthouden en groten
voorwaarts in verzamelde draf
C rechterhand 6 6
--------------------------------------------
2. R-P schouderbinnenwaarts
P-v Halve grote volte 5 5, impulsverlies
---------------------------------------------------------
3. V-I appuyeren
C linkerhand 4 6
----------------------------------------------------------
4. H-X-F van hand veanderen in middendraf
F verzamelde draf 6 6

Eerste punt is van de jury die me verwijderd heeft.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:09

Sja Kawa klopt inderdaad niet zoveel van het verhaal van die jury. Maar wat bij een paar (ik zeg dus zeker niet allemaal!!) juries zo is is dat ze weigeren hun fouten toe tegeven.. Zij zijn de jury en zij zullen er dan ook wel het meeste verstand van hebben... Zo een proef moet je dan maar zo snel mogelijk vergeten als je zelf maar beter weet dat jij niks verkeerds met je paard hebt gedaan toch..

maar het is en blijft wel vervelend idd

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:15

Ja balen is dat he.
Ik had dat een tijdje geleden met een jury, niet dat ik eruit moest maar het volgende:

Na prijsuitreiking krijg ik mijn protocol, daar staat op dat mijn paard uit de contra is gevallen en te laat hersteld.
Nou is de galop het sterke punt van mijn merrie en wist ik zeker dat dat niet gebeurt was.
Ik naar de Jury (zal hier geen namen noemen) en gevraagd wat mijn paard nu verkeerd deed. Dat wist ze niet meer, ze zei hij zal er wel uitgevallen zijn, dus ik zei dat dat niet zo was.
Tja zei ze, ik zal toch wel iets gezien hebben anders zet ik er niets neer.
Misschien zat die wel overkruist. Ik zei weer nee want dan had ik het wel gevoeld, nou zei de Jury misschien ging het wel zo snel dat je het niet gevoeld hebt. Dus ik weer oke...maar waarom zet u dan neer....te laat hersteld...??

Ja dat wist ze ook niet, uiteindelijk eindigde ze met:" oke misschien heb ik het fout gezien maar nu kan ik er toch niets meer aan veranderen".
Ben je ff blij met zo'n Jury.

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:18

Agh het is bij veel mensen een beetje zo als je onder de 150 hebt dan kunnen ze niet jureren en als je minstens 160 hebt dan heb je een top jury...

En echt ze zullen heus wel is fouten maken. Maar het is altijd wel makkelijk om alles op de jury af te schuiven. Ze zitten daar toch ook maar voor jou...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:21

Ik had winst in mijn proef maar ik wil graag kunnen leren van de uitleg van de jury.
Als er dan iets staat wat mijn merrie en ik fout doen dan wil ik ook graag weten wat er fout ging en hoe ik het moet verbeteren.

Ik ga niet naar een jury toe om te zeuren, ik train om beter te worden. Winst of geen winst de uitleg vind ik belangrijk. Het kan altijd beter.

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:24

Ik ben het zeker met je eens dat veel mensen klagen over een jury wat niet terecht is, ik heb nog maar 2 nare ervaringen.
Die hierboven en een kleintje, daar was geschreven dat ik geen travers had getoont en had een 2.
kan, maar ik weet zeker dat ik het wel gedaan had.
En ik had het juist onthouden omdat ik vond dat hij hem zo goed deed en zo trots op hem was Lachen
Opzich was dat niet het ergste, maar het scheelde me wel net een wp, ook nog niet erg, maar het scheelde me ook in eindplaats en omdat het een selectie wedstrijd was, scheelde me het net de plaatsing naar een kampioenschap en dat is niet leuk Verdrietig

En rijvereniging genoot (meerde malen ZZ geweest, dus weet wel iets Lachen )had ook een 2 in diezelfde ring voor ook geen travers
We hebben er later op de club nog smakelijk om gelachen en ons afgevraagt of ze wel wist wat travers was. Haha!

maar voor de rest ben ik het altijd met mijn punten eens geweest.
natuurlijk wel eens lager als verwacht, maar net zo vaak hoger dan je had verwacht, dat is nu eenmaal dressuurrijden.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:26

runningkawa schreef:
natuurlijk wel eens lager als verwacht, maar net zo vaak hoger dan je had verwacht, dat is nu eenmaal dressuurrijden.


amen Knipoog

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:26

Als een jury 20 combinaties krijgt dan is het zowat onmogelijk om 20 * 26 (of 30) onderdelen in opperste concentratie te bekijken. Indien je iets niet goed hebt meegekregen, of je twijfelt dan moet je een 6 geven is op de cursus verteld. (dat kan dus ook in het nadeel van een combinatie uitpakken).
Kun je je ook voorstellen dat een jury zich echt niet alle onderdelen van een bepaalde combinatie kan herinneren? Je vroeg haar door over een onderdeel wat ze blijkbaar echt niet meer wist, en dat heeft niet zoveel zin.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:30

Ahum, waar ging dit topic ook alweer over??? Schijnheilig

WestBestJarig
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:56

Back to the topic. Ik ga met de billen bloot Clown : ik heb die rubriek gejureerd afgelopen weekend in Huizen. Ik heb geen kreupele paarden gezien, maar wel paarden die door toedoen van de ruiter TEUGEL-KREUPEL liepen. Deze mensen hebben van mij ook hele lage punten gekregen, want bij elk onderdeel van de proef kunnen zij niet hoger scoren dan een 4 (tactverlies).

Dat is mijn mening van afgelopen wedstrijd. Natuurlijk sta ik open voor discussie, maar kom niet te veel met specifieke gevallen; ik heb bijna 40 combinaties gejureerd en ken dus niet iedereen uit mijn hoofd Knipoog

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:29

Als er in Nederland geen specifieke regels zijn (maar die zijn er wel degelijk) gelden de FEI-voorwaarden. Bij kreupelheid dient terstond gebeld te worden. De eerste tien pagina's van het FEI regelement gaat alleen maar over het welzijn van het paard, en zo hoort het ook.

Dus juryleden (zelfs bij twijfel) UITBELLEN !!!, en dit wordt helaas nog veel te weinig gedaan.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv


Zweig

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Nes, Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:40

Het blijft natuurlijk een jurysport waarbij altijd wel punten ter kritiek aan te voeren zijn. Als een jury, tenslotte ook maar mensen, een paard moet beoordelen op kreupelheid, hoe kundig zij ook is, zal dit telkens tot discussie leiden. Bij samengesteld rijden is er een vertrinaire keuring die de paarden tussen de trajecten controleerd. Als je dus problemen t.a.v. startende kreupele paarden will voorkomen zou je er over kunnen denken om een vetrinaire keuring bij dressuurwedstrijden in te voeren. Gezien de kosten die dit met zich mee zal brengen is dit een gedachte die niet of nauwelijks uitvoerbaar is en daarom zal dit ook in de toekomst een hekel punt blijven. Ik ben wel van mening dat als je met een wedstrijd meedoet en de jury besluit dat je niet mee mag doen vanwege een of ander mankement aan paard of het geheel, je je daar bij neer moet leggen. Jij kiest er tenslotte voor om je door iemand te laten beoordelen en, hoe zuur het ook mag zijn, die beoordeling kan ook negatief uitvallen.

tja... dat bedoel ik nou

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:43

Hmmm... Ik start een paard met een stijf rechterachterbeen. Ben daar zondag voor het eerst op 'afgerekend'. Het been is allang zo stijf niet meer als toen ik begon met rijden, en is medisch prima in orde. Ik voelde het zelf niet in de proef, maar blijkbaar zaten er tactfouten in mijn stap Boos! Nu vraag ik je, moet er dan bij elk onderdeel dat er een tactfout in zit een 4 worden gegeven? Of komt dit allemaal bij elkaar bij 'zuiverheid van de gangen'?

Ik snap heus wel dat een tactfout nou eenmaal een tactfout is, maar het was B en als je het 1 keer bij 'zuiverheid van de gangen' opschrijft snap ik het ook wel. Maar ik had nu dus voor elk stap onderdeel (in draf en galop loopt hij gewoon zuiver) een 4 of een 5 vanwege de tactfouten...

Nou ja, maakt me verder niet uit hoor, waarheid is waarheid, maar ben gewoon nieuwsgierig of jullie ook vinden dat ik in elk onderdeel moet worden afgestraft of alleen bij 'zuiverheid van de gangen'...

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:45

De jury waar ik vaak bij schrijf, die staakt meteen de proef. Als het echt kreupel is, je hebt ook nog wel eens dat een paard onregelmatig loopt door de ruiter. Dan vraagt ze zich alleen af wat ze aan het mutsen is.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:51

teriema schreef :

Citaat:
De jury waar ik vaak bij schrijf, die staakt meteen de proef. Als het echt kreupel is, je hebt ook nog wel eens dat een paard onregelmatig loopt door de ruiter. Dan vraagt ze zich alleen af wat ze aan het mutsen is.


Zo'n jurylid moeten we koesteren, en als ze ziet dat het komt door het gemuts van de berijder, dan zal dat wel in uitdrukking komen in de scores, en na een jaar lang mutsen, zullen ze er van zelf wel een keer mee stoppen, of goede begeleiding zoeken.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, GrapeshotBot en 14 bezoekers