Bne je verplicht ruiterspaspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Bne je verplicht ruiterspaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 15:01

ik vroeg me af moet je voor buitenritten een ruiterpaspoort hebben?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 15:09

Nee, maar in sommige gebieden dien je een ruiterbewijs te hebben. Met name op de Veluwe.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:29

En op het strand? Dat dacht ik namelijk ook altijd...maargoed Lachen De veluwe is toch vééééél te ver lopen Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:33

Ja, trouwens ook op het strand. Was ik in de haast even vergeten.

DubbelFun

Berichten: 88656
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:40

imker schreef:
Nee, maar in sommige gebieden dien je een ruiterbewijs te hebben. Met name op de Veluwe.


Je hebt alleen in het park "De Hoge Veluwe" een ruiterbewijs en entreekaart nodig. Verder mag je op de Veluwe gewoon op alle openbare (ruiter)paden rijden.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:00

onder begeleiding mag je wel op het strand rijden....op de hoge veluwe weet ik niet

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:14

Ja, onder begeleiding van iemand die bevoegd is, dus een instructeur of iemand die het ruiterbewijs heeft. Maar ik neem aan dat niet iedereen zo'n ding heeft, dus zou het verstandig zijn om hem toch te gaan halen. Ik ga hem ook halen in maart. Boeken zijn gisteren naar me verstuurd. Ik ben benieuwd.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:20

succes..mail je me hoe het beviel??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:29

doe ik (oeps oneliner) Haha!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:41

Ruiterpaspoort is voor mij geheel nieuw, ik geloof dat er eentje voor me klaar ligt op de manege, ik kan niet veel over het paspoort vertellen, ben zelf ook wel benieuwd :)

Ruiterbewijs is wel handig ivm de aan vast zittende verzekering, ook mag je hiermee in gebieden rijden waar het vereist is (en dat komt tegenwoordig meer voor dan toen ik mijn ruiterbewijs had gehaald geloof ik :) )
Het behalen van het ruiterbewijs is niet zo heel moeilijk, ik heb hem met alle gemak behaald, terwijl ik een jaar of 10 was...
Een keertje het boekje doorgelezen, theorie met maar 1 foutje behaald, het rijden was een makkie, aanwijzen van delen van het harachement e.d., correct op en af stijgen, stukje rijden waarbij een stukje verlichte zit in galop e.d. het leverde me iig 0 foutjes op :)
Iedereen kan hem wel halen, dus eigenlijk klopt er niet veel van, of iedereen is gewoon echt zo goed en gepassioneerd ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 18:38

Tegenwoordig is het examen voor het ruiterbewijs niet meer zo gemakkelijk als een jaar of 5 terug, toen ik het haalde. Er wordt strenger gekeken en je moet ook echt in het verkeer rijden enzo. En de theorie is wat verzwaard.
Het ruiterpaspoort is redelijk nieuw, maar is niet verplicht bij buitenrijden. En bij ons op het strand is een ruiterbewijs trouwens ook niet verplicht. Op de Hoge Veluwe idd wel.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:21

ben ik nou in de war of halen we 2 dingen door elkaar???? paspoort en bewijs, of is het nou toch hetzelfde? nou ik snap er niks meer van! Haha!

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 20:18

welk bewijs moet ik halen om buitenritten te halen
?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Je ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:46

Om buitenritten te mogen maken moet je je ruiterbewijs hebben. Het is op de openbare weg nog niet verplicht om je ruiterbewijs te hebben, maar ze willen het wel verplichten. (Kan nog een hele tijd duren.)
Een ruiterbewijs heb je dus nodig om in sommige natuurgebieden te mogen rijden zoals de veluwe en sommige stranden. Het is natuurlijk wel handig als je hem al hebt. Het examen voor ruiterbewijs worden alleen maar moeilijker en duurder.

Een ruiterpaspoort is geloof ik een soort rapport wat ze bij houden als je lessen volgt op een manege. Wordt in bijgenhouden wat je kan en hoe ver je bent. (dacht ik hoor, weet ik niet zeker).

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 14:21

nou..een paardenpaspoort is gewoon een bewijs dat het paard van jou is, het chipnummer enzo staan er ook op.
en de entingen horen erook op te staan!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 15:37

Je hebt ook nog zoiets als het ruiterpasoort. Die kun je halen bij FNRS maneges. Het wordt hetzelfde als een ruiterbewijs. meer info kun je lezen op de FNRS site. Of aan mij vragen. Weet er intussen het een en ander van

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 20:37

Heike schreef:
Je hebt ook nog zoiets als het ruiterpasoort. Die kun je halen bij FNRS maneges. Het wordt hetzelfde als een ruiterbewijs. meer info kun je lezen op de FNRS site. Of aan mij vragen. Weet er intussen het een en ander van


hoe heet die site?

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 23:13


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 00:03

Heike, betekend dat, dat als je je ruiterbewijs al hebt, geen ruiterpaspoort nodig hebt en omgekeerd? Bij de eerst beste keer dat ik in Ned. ben, zou ik graag weer eens op het strand rijden (zal zo met pasen zijn!) Lachen .
Ruiterbewijs heb ik, ruiterpaspoort is voor mij volslagen onbekend Verward !