Hoe paard dat nog niets kent laten keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Hoe paard dat nog niets kent laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 19:15

Een vriendin is geïnteresseerd in een driejarig paard dat bij de fokker tot nu toe altijd op de wei gelopen heeft. Benen opheffen gaat nog niet, paard aan de longe zetten ook niet. Hoe kan je zo’n paard laten keuren? Heeft het wel veel zin om een dierenarts te laten komen?

Graag advies! Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:24

ik zou m eerst even leren te longeren ...
en ook voeten opgeven .... gaat ie nooit naar de smid????/

de dierenartsen kunnen veel minder zien als ze moeten vechten met een paard!
foto's zijn wel te beoordelen , maar klinisch word t lastig....

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:24

Ik vraag me af in hoeverre het zin heeft om een dierenarts te laten komen bij een dergelijk paard. Hij zal ook niet veel meer kunnen zeggen dan wat hij, en jij dus ook, aan de buitenkant kunt zien.
Simpelste is natuurlijk om het aan je dierenarts te vragen, mits je zo goed met hem bent dat ie je gewoon een eerlijk advies geeft en niet adviseerd om gewoon te keuren, enkel om dat concult te kunnen vangen.
Zo-wie-zo zou ik terughoudend zijn met een 3-jarige die helemaal niks kent, dat gaat je een hoop geduld kosten voordat je ergens bent.

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:28

Een drie jarige die geen voetjes kan geven en niet aan de longe kan lopen. Poeh,dan koopt jouw vriendin een "wild" paard.
Vreemd, heeft hij nooit een smid nodig gehad, zo'n paard zoek ik ook Tong uitsteken

Het lijkt me handig dat het paard dit alles eerst geleerd wordt, voor dat zij hem koopt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:33

ach welnee, een va en een smit zijn vaak (let op het woordje vaak) kundig genoeg om ook uit paarden die niks kunnen het gevraagde te halen. Zelf heb ik het liefst een paard dat niks kan. Voor een keuring van de va moet ie alleen maar met je meelopen en dat doen ze vaak uit nature al. Het geven van voetjes kan je heel makkelijk doen met een paard die niks kan, vooral als je met zn tweeen ben...... het enige wat je moet doen is zorgen dat het gewicht op het ander been staat.

Zo een paard kan je gewoon laten keuren, is geen probleem

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:27

Gk :
nee is meestal gene probleem ... maar een paard wat nooit in de hand is geweest kan soms te angstig zijn IMO...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:30

Valt wel mee
gewoon laten keuren.
Kost wat meer tijd als een andere, maar gaat goed.
DA is wel wat gewend, maken ze echt wel veel vaker mee Lachen

En ik neem aan dat de smid in die 3 jaar het ook gelukt is zijn hoeven te doen.
of het moet een gemene mepper zijn, dan houd het op,m aar dat valt vaak wel mee.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:56

crossmonster schreef:
Gk :
nee is meestal gene probleem ... maar een paard wat nooit in de hand is geweest kan soms te angstig zijn IMO...


daarom moet je ook een goede rustige va hebben en die man-vrouw van te voren ingelicht hebben dat het hier om een zeer groen paard gaat. Dan kunnen ze rekening houden met de tijd dat dit vergt

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:03

Max kon ook niets toen ik hem liet keuren, maar daar weten ze bij de DA wel raad mee hoor! Maak je geen zorgen...

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:01

Ik heb Nagoya ook laten keuren, terwijl ze nog niks kende. De keuring was heel goed gegaan, de da heeft alles goed kunnen bekijken. Je moet gewoon een rustige ervaren en geduldige da nemen. Ook is het wel handig als er nog een of twee mensen bij zijn, voor eventuele hulp.

Een 3-jarige die nog niks kent vind ik geen probleem, mits het karakter goed is. Je weet in ieder geval dat er niet te vroeg is begonnen met beleren..
Ik heb Nagoya nu 3,5 week en het gaat super goed. Voetjes geven kon ze binnen 3 dagen, ik kan met haar wandelen in het bos en ik heb haar dit weekend voor het eerst heel even aan de longe gepakt.
Nagoya is vrij temparementvol (arabiertje), maar heel lief van karakter. Bij een trapper/bijter is het allemaal misschien wat moeilijker..