TQ 7 juni - Nageven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

TQ 7 juni - Nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 21:40

Ok, een rijtechnische vraag. Ben niet zo goed in uitleggen, maar ik zal mijn best doen.
Ik rij sinds Januari western met Jamaica. Heb eens in de 2 weken les, en dit bevalt me prima.
We zijn nu bezig met nageven (en natuurlijk nog met heel veel andere dingen)

In draf kan ik haar laten "stofzuigen" vooral op de lange zijdes doet ze dit keurig, voltes en wendingen zijn nog moeilijk en komt ze vaak met haar koppie omhoog.
Vandaag les gehad. Eerst flink voorwaarts rijden, dit omdat ze aan de voorkant wel nageeft, maar niet haar kont erbij zet. Dus flink van achter naar voor rijden (hoezo western is zoooo anders Haha!)

Ik vind dit gewoon heel erg moeilijk.
Vind het moeilijk te voelen wat ze met haar lijf doet (volgende x dus les zonder zadel zodat ik die rug beter voel) vind het moeilijk haar voorwaarts te houden, of, laat ik het zo zeggen, 2 dingen tegelijk te doen.
Ik ben of met de achterhand bezig, of met het hoofd, en ik krijg die 2 nog niet zo goed gecombineerd.
Hoe doen jullie dit? En hebben jullie tips?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:45

Vergeet dat hoofd, gewoon iets blijven begrenzen zodat wat je er achter instopt niet gelijk uitmondt in snelheid.
Je kan pas het hoofd instellen waar jij het wil als je haar op het achterbeen hebt en ze dus goed aan je hulpen staat..
Het één is een gevolg van het ander.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 21:59

Ik snap wat je zegt sjuim, (denk ik)

Probleem is alleen dat als ik haar goed met de kont mee heb en aan de voorkant kom, ik de achterhand "vergeet". Dus valt die weg, ga ik hem er weer bijzetten terwijl ik dan weer niks met de voorkant doe, etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:35

Dit is een typisch probleem dat je echt alleen maar leert door rijden, rijden en nog eens rijden. En dan het liefst ook eens op goede paarden die het klappen van de zweep kennen, zodat je de goede momenten op je eigen paard gaat herkennen.
Overigens wil ik wel van je weten wat jij verstaat onder nageven.
Met het hoofd over de grond (stofzuigen) heeft namelijk absoluut niet alles met nageven te maken. De laatste foto's die ik van Jamey zag liep ze gewoon met haar hoofd naar voren, neus er helemaal uit, hals strak (ik heb het nu over buiging in de bovenlijn he, dus niet over lengtebuiging). Je zei toen ook al dat je het hoofd graag lager wilde hebben. Maar dat zegt niet alles. Ik zou het dier liever eerst daadwerkelijk zien nageven, oftewel wijken voor druk.
En dat is een fout die ik toch vooral bij koudbloeden in de western gemaakt zie worden: ze willen hun hoofd best laten zakken (ja hoor, lekker op de voorhand verderkachelen, vinden ze best een strak plan) maar nagefelijkheid en op eigen benen lopen is vaak ver te zoeken.

Hoe legt je instructrice je dit uit?

(overigens vind ik 1x in de 2 weken lessen voor een groenxgroen-combinatie lastig hoor, als je verder geen hulp of stevige dressuurmatige achtergrond hebt)

Ik denk dat je bij deze combi het 'western' gewoon niet te veel moet benadrukken. Niet die teugels los gaan gooien 'want ik rij western en dat moet met lange teugel', maar leer 'm eerst maar eens gewoon met aanleuning wat de bedoeling is. Dat is over het algemeen al moeilijk zat in die beginperiode met een jonge koudbloed. En als DAT dan goed gaat, kijk dan eens naar het volgende stapje dat je gaat nemen.
Niet te veel ineens.
En wat je al wel goed doorhad: het begint allemaal achterin, en dat zal de rest van je paardrijcarriere ook zo blijven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:49

Helemaal met Sonja eens

Het is gewoon een kwestie van oefenen,
Fietsen heb je ook moeten leren, dat viel ook niet mee: Èn blijven trappen en het stuur vasthouden.
Dit is hetzelfde alleen moet je hier ook nog leren om weer op het juiste moment los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:51

Tip: doe dat niet met je fiets want dan ga je op je bek Haha!


Stef, probeer anders de 20e naar de training te komen, dan kunnen we je eens e.e.a. laten voelen en vergelijken, en kun je in de spiegels ook zien wat voor effect e.e.a. heeft.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:07

Sonja schreef:
Tip: doe dat niet met je fiets want dan ga je op je bek Haha!


Stef, probeer anders de 20e naar de training te komen, dan kunnen we je eens e.e.a. laten voelen en vergelijken, en kun je in de spiegels ook zien wat voor effect e.e.a. heeft.
Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Nageven komt van achteren, eerst die motor aan de praat, dan nageven. Anders krijg je een paard dat in de krul loopt (of dat nu een western of dressuurkrul is, is alleen een optisch verschil).

Je kunt een paard laten nageven op alleen een halstertje, en dat gevoel moet je zelf ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:15

Sonja schreef:
Hoe legt je instructrice je dit uit?


Graag antwoord van TS.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 09:34

Het "stofzuigen" ben ik zelf mee begonnen, omdat ik het idee heb dat van laag omhoog rijden makkelijker is dan van hoog omlaag.
Omdat Jamaica van zichzelf best een sukkeldrafje heeft moet ik haar flink over haar tempo rijden. Als ik dan voel dat ze goed loopt (dus kont erbij) gaan we aan het hoofd werken. Probleem is dus alleen dat ik (nog) niet goed kan voelen wanneer ze goed loopt, dus volgende x zonder zadel (wordt ik vast zandruiter, maar dat zien we dan wel weer Haha!)
Het is dus (denk ik) niet zo dat jamaica niet wil oid, maar ik vind het zelf gewoon moeilijk.
Over de 20ste.
Willen wel, alleen geen flauw idee hoe ik er moet komen Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:26

We hebben een snelweg die A1 heet en
Een station dat Station Holten heet
Haha!

Ik snap wat je wilt zeggen met "van omlaag naar omhoog" maar het gaat niet om de hoogte van de instelling. Is al 3 stappen te ver.
Het gaat nog steeds om het de kont naar de neus toe rijden ipv de neus neerleggen waar je 'm wilt. Dat kan pas als je die eerste voorwaarden hebt voldaan.
Mijn advies is en blijft; rij 'm nu eerst maar eens dressuurmatig netjes naar je hand toe, dan komt die westernhouding (ooit) vanzelf wel. Nog lange niet druk maken om dat hoofd dus.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:56

stef schreef:
Omdat Jamaica van zichzelf best een sukkeldrafje heeft moet ik haar flink over haar tempo rijden.

Waarom 'moet' dat? Het is belangrijk om voorwaarts te rijden maar dit heeft in principe niks te maken met het aantal km/uur. Pride bv moest ik juist tijdens de dressuurlessen in een laag tempo rijden zodat hij goed zijn passen af ging maken. Als ik hem naar voren zou 'schoppen' werd de boel alleen maar krabbelig en gehaast en vooral met veel stuwing. Het dragende hebben we juist in een laag tempo getraind en van daaruit steeds enkele passen naar voren en weer terug. zodat juist dat motortje getraind werd. Zodra dat verbeterde kwam de voorkant weer in beeld.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 17:10

omdat ze, als ik haar laat draven zoals ze zelf wil dus echt een slof drafje heeft. Ok, ze gaat vooruit, maar voorwaarts??? Nee, dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:56

Balkjes draven. Prima oplossing voor sloffers. En vooral niet precies uit gaan passen hoe ver ze uit elkaar liggen; laat haar zelf maar opletten.

Ik sluit me overigens qua voorwaarts rijden wel aan bij je instructrice. Zeker met een (te) trage koudbloed. Anders krijg je d'r nooit op het achterbeen, maar zal ze op de voorhand blijven sjouwen. Typisch haflinger/fjorden/tinker-geintje.