zwaar in de mond.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

zwaar in de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 00:42

ik heb kimmie nu een tijdje,en eerst was ze niet aan het been.
nou reageerd ze heel goed op het been,nu het volgend probleem:
ze is heel zwaar in de mond(als ik haar wil laten nageven),ze schud de hele tijd met haar hoofd,en gaat vervolgens weer hangen.
rechts zit ze ook steeds vast lijkt maar alsof dat niet weggaat.
nog suggesties.
oefeningen zoals figuren rijden doe ik al.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 01:01

Op het moment dat ze hangt meer been geven en niet terug gaan hangen.
Gewoon loslaten, ze zoekt het maar uit Haha!

Ik denk voor alles bij elkaar dat je het beste eens goed les kan nemen* als je het al hebt heb ik natuurlijk niets gezegt*
Maar dit soort dingen zijn eht makkelijkste op te lossen *zoals zoveel dingen* met een lesgeefmens in het midden.

horseslove_1

Berichten: 0
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 01:13

Moet vooraln iet trekken..................................... gewoon nog meer aan het been laten en langzaam elke keer de teugels iets korter maken en anders als ze gaat hange goed voorwaarts drijven

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 05:52

Veel tempo wisselingen rijden . Tiffany heeft heeft er ook vaak last van (zie maar in mijn profiel) maar ik merk wel dat het werkt als ik dat doe OK dan! , dus gewoon een paard pasjes weg en weer terug.
Veel suc6 OK dan!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:31

"luchten", het zogenaamde luchten werkt erg goed. Dat wil zeggen dat je tijdens het rijden je handen af en toe helemaal los maakt van de mond van je paard. Korte momenten, 1/10 van een seconden of 2 seconden, dat ligt er net aan, dat kun alleen JIJ voelen. En dan niet met 2 handen tegelijk, maar afwisselend, dan es je linker hand en dan es je rechterhand. Het is een gevoelskwestie, alleen jij kan bepalen wanneer en hoe lang. En zeker geen steun bieden, laat haar niet hangen in je hand! Succes!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 13:43

bedankt voor de tips,ik zal ze vanavond even proberen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:37

Let erop dat je via "luchten" niet vervalt in zagen ("ritmisch luchten").
Essentie is inderdaad: geef je paard niets om op te leunen. Rijdt hem niet in de aanleuning met je handen, maar rijdt hem van achter naar voren in je handen, mbv je been dus.
Veel overgangen, zoals voorgesteld, puur op been en zit, zo min mogelijk teugel. Een licht contact met de mond houden, en niet toestaan dat die zwaar wordt. Wordt ie wel weer zwaar: laat JIJ los en geeft been bij.
Zo zorg je dat je paard op eigen benen gaat lopen, en niet in jouw handen een handig steuntje of 5e been gaat zien.
Succes ermee.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:52

Probeer ook eens warm te rijden met lange teugel. Zo heeft ze van begin af aan niets om op te gaan hangen. Pak haar na het losrijden op en werk idd zoals hierboven vermeld.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:19

Weet je nog wat ik gezegd heb een tijdje terug? Over je bijrijdster? Denk ook dat het daardoor kan komen, vanaf sec 1 flink in de krul en diep, kin op de borst.

Probeer haar op lengte te blijven rijden, veel overgangen, vlot voor je been, licht contact met de mond.

Ga je morgen zelf rijden? Kom ik eens kijken hoe het eruit ziet Lachen Denk nl dat het hetzelfde is wat ik een tijdje terug ook met Kado heb gehad Lachen

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:09

ik heb dat soms ook. ik moet dan gewoon een aantal passen voorwaarts rijden en dan weer terug. en ook ophoudingen maken en drijven zonder dat ze harder gaat. na een tijdje ging het echt al beter. verder veel overgangen rijden, zoals hier al gezegt is.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:10

Miss_Blimm schreef:
Probeer ook eens warm te rijden met lange teugel. Zo heeft ze van begin af aan niets om op te gaan hangen. Pak haar na het losrijden op en werk idd zoals hierboven vermeld.


ik weet niet hoe deze/dit pony/paard is, maar ik deed dat ook altijd met amber en na een tijd kreeg ik juist dat ze ging hangen en heel laag wou blijven lopen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:21

capopjekop schreef:
ik weet niet hoe deze/dit pony/paard is, maar ik deed dat ook altijd met amber en na een tijd kreeg ik juist dat ze ging hangen en heel laag wou blijven lopen.

Dan was ze achter niet actief genoeg

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:52

je moet ophoudingen maken, en soms kan je op het moment dat ze gaan hangen, been geven en het contact met de mond verbreken(handen naar voren) dan moet ze op eigen benen lopen en soms schrikken ze daar wel van... en inderdaad ze moet er achter wel goed bij zijn en actief zijn

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:59

Als ik op de manege een paard rijd dat erg zwaar in de hand is, geef ik altijd wat liftjes. Ik til mijn handen dan snel een klein stukje recht omhoog en weer omlaag en dat herhaal ik een paar keer. Dit werkt bij mij meestal wel. Succes ermee!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:03

Maybe schreef:
Als ik op de manege een paard rijd dat erg zwaar in de hand is, geef ik altijd wat liftjes. Ik til mijn handen dan snel een klein stukje recht omhoog en weer omlaag en dat herhaal ik een paar keer. Dit werkt bij mij meestal wel. Succes ermee!


dat noemen wij dus ophoudingen *LOL* Haha!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 14:30

heb vandaag jullie tips geprobeert,en het ging super.

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:38

Citaat:
dat noemen wij dus ophoudingen



Oke dan! Bloos

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:57

danifur schreef:
dat noemen wij dus ophoudingen *LOL* Haha!


Scheve mond Ik vind een ophouding toch wel even iets anders dan het liften van je paard hoor.....

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:13

ik ben blij te horen dat het goed ging en dat al deze tips en meningen je hebben geholpen (althans vandaag!).
Ga zo door!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:59

ze kan alleen gaan hangen als jij haar de kans geeft om te gaan hangen.

dus zodra zij wil hangen, been geven en hand naar voren! dan maar niet dat koppie in de krul, maar alles is beter dan zwaar in de hand in de krul 'hangen'

van achter naar voren rijden, zonder veel gewicht in je hand te krijgen, dan wordt ze vanzelf echt nageeflijk, zonder zwaar te gaan hangen!
ik weet niet of je les hebt, maar dat is wel aan te raden, iemand die ziet wat er gebeurt kan je op het moment zelf goede tips geven en helpen met het probleem op te lossen!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:21

Maybe schreef:
Oke dan! Bloos


*LOL*

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:21

Jasmijn schreef:
:\ Ik vind een ophouding toch wel even iets anders dan het liften van je paard hoor.....


wat vind je er anders aan dan?

poepie1
Berichten: 35
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:45

heel erg voorwaarts rijden en dan weer terugnemen en zo steeds meer die overgangen maken zodat ze op zich zelf gaat lopen