[LO]pessoa teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

[LO]pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 11:41

hai,
ik ben van plan om mijn pony meer te gaan longeren, nu wil ik dat niet gaan doen met slof, lijntjes enz. maar met een pessoa teugel.
ik vraag me af hoe jullie over de pessoa teugel denken en hoe je eventueel je pony eraan kan laten wennen dat ze het bontje achter haar achterbenen krijgt.
(pff uitleggen is nu niet mijn sterkste vak , maar ik hoop dat jullie het begrijpen).

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:42

Verplaats naar UZ en titel aangepast.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 11:44

dank je (sorry ik had er niet aan gedacht dat het ergens anders hoorde)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:54

Gewoon de pessoa er aan hangen maar nog niet aan het bit vast. Gewoon enkel langs de achterhand en gewoon gaan longeren. Dennis ging in het begin achter onwijs kort lopen terwijl hij een dubbele longe geen probleem vind. Zodra ze dat 'ding' tegen hun achterhand niet eng meer vinden kan je hem ook aan het bit vast maken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 12:07

okee ga ik dat proberen bedankt voor de tip !

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Anneclaire
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:51

Ik heb er hele goeie ervaring mee.
Ik zou inderdaad eerst nog niet aan het bit vast maken en dat pas later doen.

Tong uitsteken I LOVE COCO Tong uitsteken

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 13:53

maar dat je pony dus inkrimpt is heel normaal?
(ik geloof dat er ook een handleiding boekje bij zat als je een pessoa teugel koopt?)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:58

Dennis ging zowat zitten en met z'n achterhand ver er onder lopen dribbelen. Dat werd daarna al beter. Maar ik ken ook pony's die als een idioot er naar gaan bokken. De reacties kunnen dus verschillend zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 14:00

dan weet ik dat alvast, dat ik dus niet in paniek raak als mijn pony gekke dingen gaat doen

zijn er trouwens verschillende maten? ik keen net maar stond verder geen maat bij..
(pony en paard zijn toch verschillend dacht ik zo)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:05

Nee, Dennis heeft ook de gewone standaard maat. Die heb ik van iemand gekregen met een Iers sportpaard(van ong 165). Ze passen beide de zelfde.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 14:12

okee je kan ze dus gewoon verstellen naar de maat van de pony neem ik aan?

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:24

ja dat kan. je kan ook proberen eerst een bandage er achter te knopen als hij dta niet erg vind kan je de pessoa er ook wel aan hangen (zonder de bandage natuurlijk) en niet de eerste keer te strak en te hoog doen. is redelijk zwaar voor ze

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 14:26

wat bedoel je precies met die bandages, dat snap ik niet helemaal. hoe moet je dat bevestigen enz?

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:03

Ik ben ook een voorstander van eerst longeren met een dubbele longe of een bandage achterlangs (gewoon vastknopen aan de singel). Als je nl. oefent met de pessoa zelf zonder die door het bit te doen en je paard/pony begint echt onwijs te bokken dan weet je niet waar je pessoateugel blijft (ergens in de lucht Haha! ), en voor dat je er op verdacht bent hangen ze toch ergens met hun benen in. Ik vind dat dus een beetje eng - maar 't hangt ook wel van je paard af, maar dat kun je natuurlijk zelf het beste inschatten.
En niet dat het hier iets mee te maken heeft, maar ik zeg het in alle topics die over de pessoa gaan: ik doe geen katrol aan het bit maar aan de singel en vind het nog steeds erg vreemd dat zelfs op plaatjes in Divoza catologus de katrollen aan het bit zitten Schijnheilig .

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 18:09

ik weet niet precies wat de katrol inhoud, (ik heb er wel 1 aan een andere hulpteugel van mij maar die zit vast aan het kopstuk)
maar ik zal het in ieder geval onthouden Knipoog

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:18

ik doe de katrol wel aan het bit, en zo hoort het volgens mij ook. Mijn paard reageerde totaal niet gek of bang op het bontje maar zij was ook al vaker met dubbele longe gelongeerd.

Er is geen geheim zo diep, als dat tussen een ruiter en zijn paard.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:54

Ik gebruikte de pessoa op aanraden van Senors fysiotherapeut(nu niet meer omdat hij ziek is) en hij liep er erg goed mee, hij is heel ontspannen met de pessoa. Ik doe het katrolletje ook altijd aan het bit.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:02

VOlgens mij hoort het katrolletje ook gewoon aan het bit... zo staat het namelijk in de handleiding die erbij zat, toen ik hem kocht... ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je hem dan vast hebt als je de katrol aan de singel vast maakt.

Ik denk er wel positief over, mits je hem niet te kort insteld en goed de tijd neemt om je pony er aan te laten wennen. Het is namelijk best zwaar voor ze. Ik gebruik hem om beter ruggebruik bij mijn paard te krijgen. Haar rug is haar zwakke plek. (=overbouwd)

Mijn paard vond het eigenlijk wel meteen best. Ze reageerde helemaal niet op het bontje. Alleen toen ze zelf dacht dat ze genoeg gedraafd had en zelf aangalopeerde, zag je haar helemaal haar achterhand onder haar lijf duwen en heel kort galoperen. Ze stopte er zelf dan ook weer heel snel mee.


Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 14:10

ik heb wel met dubbele lijnen gelongeerd en dat ging erg goed.
ik zag inderdaad in de divoza dat de katrol ook aan het bit zat.
mn pony haar rug is een tijdje terug ook gekraakt, en nu wil ik dus met de pessoa teugel meer gaan longeren zodat ze dus ook beter haar rug gaat gebruiken, aangezien ze dat nu niet helemaal doet. (helemaal niet eigenlijk, het rijden wordt als maar moeilijker)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:21

Dat had ik ook,CH. 3 jaar geleden ofzo begon mijn pony opeens te bokken en verzet onder het zadel te vertonen terwijl dat eigenlijk niks voor hem is. Bij mij heeft de pessoa en de fysio erg geholpen. De kraker heeft niet zo goed(lees: helemaal niet) geholpen. Ben je ook naar een zadelmaker geweest?(heb ik wel gedaan)

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:21

OK, Over de katrol aan het bit (kan het niet laten, iedereen z'n hobby OK dan! ):

Ik knip de katrol dus gewoon vast aan de singel. Voordeel: ik hoef nooit geen ingewikkelde toeren uit te halen (als je 'em aan het bit wilt, moet ie nl. door een singelring en soms past dat niet) en bovendien kan ik de lijnen ook aan de singel heel makkelijk verstellen (hoog/laag).
En wat is het voordeel van de katrollen aan het bit? Volgens mij is het veel onrustiger in de mond (ik doe dus gewoon de lijn door de bitringen en maak ze dan, afhankelijk van wat ik wil tussen de voorbenen of opzij aan de singel, vast).

Nou ja,iedereen moet het doen zoals het hem of haar het beste past, maar ik............. Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:24

Hoezo eigenwijs? Het staat toch niet voor niks in de handleiding dat het aan het bit moet?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:37

Ik ben verder niet eigenwijs hoor, alleen met dit ene dingetje wel - zei het toch, ieder z'n hobby Haha! Haha! Schijnheilig .
Vind het trouwens prima dat iedereen het op z'n eigen manier doet - grappige is dat ik 'em ongeveer 5 jaar heb en dat toen in de handleiding stond dat de katrol aan de singel moest. Misschien ben ik dus ook gewoon een beetje ouderwets.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:40

Wat vreemd dat er 2 verschillende handleidingen zijn.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 15:07

ja dat is inderdaad vreemd.
maar goed, kan het natuurlijk altijd nog in de winkel vragen..

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers