Warme hoef bij de kroonrand!? Wat is dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Warme hoef bij de kroonrand!? Wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 00:32

Op stal staat een paard, dat een paar weken terug ineens kreupel liep (hoefzweer?), maar toen konden we niets vinden. Inmiddels loopt ze nog steeds kreupel, ze hobbelt maar staat wél op de hoef als ze stilstaat, of het lijkt zo, maar ze brengt m niet naar voren. Vandaag was de hoef warm ter hoogte van de kroonrand, is dit een uitbrekende hoefzweer? Scheve mond


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:41

Zou heel goed kunnen!Een hoefzweer kan soms weken sluimeren voordat het doorbreekt.Lekker soppen in de biotex!! *LOL*

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 08:22

Biotex? Daarmee kan je ook vlees van botten afweken Scheve mond , jakkes! Maar als het helpt.........

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 09:57

Waarschijnlijk is dit een diepe hoefzweer, die bij de kroonrand door zal breken. Inderdaad weken met warm water en biotex groen zal het proces versnellen. Oveleg wel met je DA, want hoefzweren in de kroonrand zijn hele nare dingen, wacht met antibiotica totdat de zweer daadwerkelijk is doorgebroken, want eerst moet de troep eruit, maar vraag wel om een tetanis prik. sterkte.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:43

als je geen biotex wil gebruiken kun je ook soda oplossen in water, heeft het zelfde effect als biotex

momenteel paardloos

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 14:11

Oke. Wat gebeurt er verder als de zweer doorbreekt? Is een hoefzweer gevaarlijk? Kan het uitlopen op een onbruikbaar paard?

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:16

Groene leem werkt ook.
Als de hoefzweer is doorgebroken is de kreupelheid over het algemeen weg.
Je paard wordt er niet onbruikbaar van, mits de hoefzweren snel naar buiten kunnen breken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:20

de meeste hoefzweren zitten in de zool van de hoef, als het paard goed kreupel is kan de hoefsmid deze open snijden zodat de troep eruit kan, de druk is er dan af. de wond moet je dan goed schoonhouden zodat er niet gelijk weer troep in kan komen om een zweer te veroorzaken. na een paar dagen kun je gewoon weer rijden. maar soms kan het zijn dat een hoefzweer naar boven trekt en daar (aan de kroonrand) uitbreekt dit duurt alleen veel langer. er ontstaat dan gewoon een wond op de kroonrand waar troep uitkomt, dit moet je gewoon goed verzorgen/ schoonhouden en dan gaat het vanzelf over. als je het gewoon verzorgd en in de gaten houdt, houd hij er niks aan over. mijn paard heeft al 5 keer een hoefzweer gehad, en 1 die naarboven toe uitbrak. succes ermee

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:30

Ik smeer altijd trekzalf op de plek waar het warm is. Bij mijn vorige paard is ie ook aan de kroonrand uitgebroken, liep weer als een kieviet en er is geen antibiotica aan te pas gekomen!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:08

Mijn paard had ook vaak een hoefzweer en dit lijkt er zeker op ja!!
wat ik altijd deed was nat verband aanleggen en met soda weken zolang het zacht en nat blijft komt het snel open....

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:42

Je paardje loopt al een behoorlijke tijd rond zonder zicht op verbetering. Pas alsjeblieft op met dokteren (trekzalf) zonder de veearts te informeren! (De hoef is het fundament van het paard, daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn... ) Sterkte-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 23:54

Hoe lang duurt het uitbreken van een hoefzweer via de kroonrand? Het is niet mijn paard, dus ik kan de DA niet bellen. Ik koel nu elke dag de hete hoef met water en week de hoef in biotex, maar het wil niet echt opschieten. Ze is al twee weken kreupel.... maar haar hoeft gloeit pas sinds kort, moet ik nog even geduld hebben?

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:47

Hoe lang het duurt voordat een hoefzweer doorbreekt wisselt van geval tot geval. Maar omdat jullie er niet zeker van zijn dat het ook werkelijk een hoefzweer betreft zou je er beter aan doen te stoppen met afspuiten / weken en er echt de dierenarts bij halen (evt. hoefsmid).
Ik hoop dat je de eigenaar er van kunt overtuigen dat langer afwachten niet reeel t.o.v. het paard is! Hij/zij zal toch ook het beste willen voor het dier, niet waar?
Laatst bijgewerkt door JBijl op 07-06-04 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt


marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:10

een paard kan wel een aantal weken kreupel hiervan zijn, bij ons op stal had een paard vorig jaar vier maanden last hiervan, dit is wel extreem, maar het kan heel lang duren. maar idd even da/hoefsmid langs laten komen

momenteel paardloos

Smorrel

Berichten: 1
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:45

Mijn paard had precies dezelfde klachten. Na twee weken aankijken ben ik met 'r naar de dierenarts gegaan en daar dachten ze ook aan een hoefzweer. Maar na verder onderzoek bleek ze vernageld te zijn, terwijl ze echt de klachten had van een hoefzweer.

succes!

It's nice to be important, but it's more important to be nice

Sorola

Berichten: 156
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Helvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:17

bij een hoefzweer is toch alleen de hoef warm?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Lenexa, sannedeedee1, Trendiction en 66 bezoekers