stalbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-02 14:44

hoihoi
gisteren zou de staleigenaar meron buitenzetten maar heeft dat blijkbaar niet gedaan en nu heeft hij dikke benen... hij loopt een beetje stijf maar niet kreupel.
ik ben met hem gaan stappen op het asfalt, en nu staat hij in de longeerbak... deze is overdekt dus hij heeft geen last van de wind enzo. en daar kan hij lopen zoveel als hij wil.

zal ik ze nog afspuiten met koud water ik hoorde namelijk een keer dat dat goed was bij stalbenen.

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 16:31

Ik rijd altijd op een arabiertje die na een dag stilstaan ook stalbenen heeft. Na een uur rijden, zijn ze alweer weg. Ik heb geloof ik een keer gehoord dat het gewoon vocht is, wat daarna gewoon weer verdwijnt op een of andere manier...

maar afspuiten hoeft dus niet.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 16:34

ik reed op een welsh/arabiertje en die had daar ook last van, maar zodra ik haar naar de manege liep waren ze op de manege weer weg, ze liep trouwens nooit een pas kreupel wel wat stijfjes

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:11

Afspuiten wil inderdaad nog wel eens helpen en beweging is zeker een must als een paard gauw last heeft van stalbenen.

Stalbenen is nl. een ophoping van vocht en dat moet afgevoerd worden.
Op zich kan het niet zo heel veel kwaad maar goed is het niet.
Als hij/zij er frequent last van heeft dan is het te overwegen om stalbandages te gaan gebruiken, die moeten wel vakkundig aangelegd worden anders doen ze meer kwaad dan goed.

Een verkoelende gel wil ook wel eens helpen want wil afspuiten effectief zijn dan moet je toch zo'n 10-20min per been doen.

Spuit de benen niet af met vorst!!

Groetjes Gwen

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:34

Beweging doet wonderen.
Er zit in het geval van stalbenen gewoon wat vocht op gehoopt, dat verdwijnt langzaam weer na beweging.

Afspuiten hoeft dus niet, maar het kan nooit geen kwaad.
Tenzij het vriest dan hé? Haha!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-02 22:36

ik heb hem vandaag lang laten stappen op het asfalt, ik zat er niet op, omdat ik niet zeker wist of belasting kwaad kon.
een van zijn benen die ook het dikst is is warm. daarom heb ik dus al zijn vier benen goed en lang afgespoten, ben in totaal denk ik een halfuur aan het spuiten geweest.
ik heb wat meer bodembedekking in de stal gegooid, want ik hoorde dat het ook daar aan kon liggen.

als het niet over mocht gaan binnen een paar dagen en veel beweging zal ik dan stalbandages aanleggen?

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:13

Hallo Liselot,

Werden de benen dunner nadat je met hem hebt gelopen op het asfalt?
Hielp het afspuiten?

Op zich kan lichte arbeid geen kwaad als een paard stalbenen heeft, maar hou het rustig hij zal waarschijnlijk erg stijf aanvoelen.
Gewoon lekker wat stappen en rustig draven in zijn eigen tempo...lekker met het neusje naar beneden...voltes etc...... om zo alles lekker los te maken.

Als je er echt 100% zeker van bent dat het stalbenen zijn dan kunnen stalbandages een oplossing zijn.
Leg ze goed aan!!! dus na het rijden en haal ze er s'ochtends meteen af.
Wees er dan wel zeker van dat de staleigenaar het nu wel doet want het is niet de bedoeling dat de bandages hele dagen blijven zitten.
Leg ze niet te strak want dan knelt alles af en ben je verder van huis, ook niet te los om ongelukken te voorkomen en gebruik altijd zeer dikke grote onderlappen die boven en onder de bandages uitkomen.

Weet je hoe je een goede stalbandage aanlegd?
Gebruik ook alleen echte stalbandages en niet de bandages waarmee je rijdt, dus bandages van min. 4 mtr en NIET elastisch.

Maar als de benen ook na wat lopen (ca. 15min) dik blijven en warm aanvoelen is het beter de dierenarts er even na te laten kijken om er zeker van te zijn dat hij niets anders heeft...echt heel belangrijk..zonder benen geen paard..LOL

Want waar komen zijn stalbenenvan daan? overal is bijna een oorzaak voor..........meer arbeid verricht...ander voer.....etc.

Groetjes GWEN

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 10:37

waar het vandaan komt. tja dat kan meerdere oorzaken hebben. hij staat nu sinds 2 weken op een andere stal en krijgt daar ander voer.
hij schuift met zijn bodembedekking en staat dus op een rubber mat, ik leg alles elke keer weer goed, maar dan gaat hij dus weer aan het schuifen.
en hij is dus zijn stal niet uitgeweest zondag, terwijl dat wel zou gebeuren.

de benen werden wel iets dunner na het afspuiten, maar zijn rechtervoorbeen bleef een beetje dik en warm.
ik heb een stukje gedraafd met hem en hij kreupelt niet (op harde grond aan de hand)

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:47

Het is positief dat zijn benen na het wandelen en afspuiten dunner zijn.

Normaal gesproken moeten de benen ook na ca. 15min lopen dun zijn, tenminste als het stalbenen zijn.

Het vocht mag niet blijven zitten.

Welk voer kreeg hij voorheen? en wat nu? en de hoeveelheid?
Misschien zitter er teveel eiwitten in.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 11:44

Ik zou geen stalbandages aanleggen. Als je ze net te strak omdoet, en er hoopt zich te veel vocht op in het been, dan kan het gaan knellen en dan ben je verder van huis. Het arabiertje waar ik op rijd, loopt ook altijd gewoon normaal. Tijdens het rijden kan ik niet zien hoe lang het duurt voordat het vocht weer vertrokken is, dus dat zie ik dan altijd pas na de les Lachen

Drachtige paarden hebben het ook vaak. Zo ook een paardje wat een tijdje terug gereden heb. Die moest elke dag gewoon even naar buiten anders had ze ongelooflijk dikke benen. Weet iemand misschien hoe dat vocht zich ophoopt in de benen?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 11:59

hij kreeg erst altijd een halve kilo mueslie per dag. en hooi
nu smorgens een halve kilo onderhoudsbrok (daarvoor hooi) en savonds ook hooi en een halve kilo onderhoudsbrok. zou dat te veel zijn?

ik zal vandaag ook nog weer met hem gaan stappen en weer afspuiten

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:43

zijn het wel stalbenen?
je hebt geen stalbeen maar stalbenen en daarmee bedoel ik dat als er 1 dik en warm is, dat het geen stalbeen(en) is, dan is er wat anders aan de hand.
of beide achter of alle 4, beide voor kan ook maar komt minder vaak voor.
dus of beide achter of alle vier de benen.
en dat was bij Meron niet echt zo, vooral rechtsvoor dik en warm en de rest viel wel mee, niet normaal maar ook niet schrikbaarwekkend.

dus ik denk niet dat het stalbenen zijn, als dat wel zo was is afspuiten wel goed en in beweging houden ook. ze lopen er niet kreupel door.
sommige paarden hebben zowat continu stalbenen en bij het losrijden vermindert het alweer.
zou het na beweging niet verminderd zijn, dan zou het ook geen stalbenen zijn.

hoe gaat het nu dan?
zijn ze nog steeds warm en dik?
loopt nog steeds rad?
ik zou het afspuiten, veel stappen en evt de eigenaarresse op de hoogte stellen om dan evt te bespreken of de da nodig is.

ach, ik bel je zo wel even, dan hoor ik het ook wel.
zat er vanmiddag aan te denken en vroeg me af of het wel stalbenen zouden kunnen zijn en was er met iemand aan over het praten die er best wel veel verstand van heeft (kwam ook doordat haar paard dikke benen had en ik dat opmerkte) en die zei dat het geen stalbenen zouden kunnen zijn als het niet gelijk was (dus of beide achter, evt dus voor, of voor en achter, en dat was dus bij jou niet helemaal het geval).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers