Over buitenbeen weglopen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

Over buitenbeen weglopen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 12:55

Hoi,

Mijn paard (grote E-poy) loopt in de rechtergalop over het buitenbeen weg. Over de hoefslag wil hij wel maar op een volte loopt hij in de 2de of 3e bocht weg over het buitenbeen, draait zich om en wil op de andere hand verdergaan.
In de linkergalop gaat het eigenlijk altijd wel goed op de voltes.
In draf is er niks aan de hand. In het begin met inrijden had ik in draf ongeveer hetzelfde probleem, uiteindelijk is dit ook goed gekomen maar pas nadat mijn instructice erop heeft gezeten.
Ik ken de hulpen en heb ook priveles 2x per week maar misschien heeft iemand tips, ik wil het graag zelf oplossen.

Het is een jong paard 3, 5 jaar en een paar maanden onder het zadel.

Alvast bedankt

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:26

de meeste jonge paarden zijn linksom beter, zeker in de galop. DIt komt door de houding de het dier in de baarmoeder heeft (buiging). Gewoon blijven oefenen en niet te veel en te lang achter elkaar, dan komt het vanzelf goed. Vergeet niet, het is geen onwil, maar onkunde van je beestje, zn spieren moeten langzaam getraind worden! Dus niet afstraffen maar negeren en gewoon nog eens proberen. Ga je het namelijk afstraffen wordt het een machts spelletje en hij is toch sterker dan jij. Bovendien moet je stress en nervositeit zo wie zo zoveel mogelijk voorkomen. Kost een paar maanden, maar dan heb je ook wat! Succes!+

mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 13:34

Klopt het is nu een machtsspelletje dat hij aan het winnen is.
En ik zit letterlijk met de blaren op mijn hand, de teugels er door getrokken want hij is idd sterker.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:54

ik zou de rollen net omdraaien, als je merkt dat hij wil omdraaien, draai JIJ hem snel om, geef je die hulpen! Dan overbluf je hem en dan is er dus geen (macht)spel meer aan!!! En nogmaals, het kost gewoon tijd voordat beide kanten even goed ontwikkeld zijn.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:55

Par *nu een jaar onder het zadel* had daar ook een handje van.
Ook in draf, ik had hetzelfde idee als Amadeo, zelf de hulpen geven voor het de andere kant opgaan.

Mocht dus absoluut niet van mijn instructrice, want paard had zo weer zijn zin.
het maakt niet of of die het moeilijk vind, Par wordt niet gestraft als het geen perfecte volte is of wat dan ook, maar ze moet het wel proberen.


Daarbij dat ze dus 1 keer haar zin heeft gehad, en dat duurde 2 lessen om het er weer uit te krijgen,. en dan ben je nog harder aan het vechten dan als je in eerste instantie doorgezet had.

Ik zou wel even teruggaan naar de basis, in stap en draf nog even extra de nadruk leggen op je been, veel figuren rijden met je benen, kwartjes werken bij mij ook heel erg goed, hierna is ze losser en beter aan het been.

Ook kan je je zweep aan de buitenkant houden, neit om mee te slaan, maar gewoon als extra begrenzing buiten je teugel en been om.
Een klein tikje naast je begrenzende buitenbeen kan dan ook net haar aandacht richten op dat waar ze op moet reageren.

Uit eigen ervaring zou ik iig zeggen, nooit haar zin geven..als ze eenmala haar kant op heeft mogen gaan zal ze het blijven proberen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:07

Mijn ervaring is dat paarden meer over de buitenschouder weglopen als je meer binnenteugel vraagt. Probeer eens de binnenteugel even helemaal los te geven, geef met je zit aan welke kant je op wil (binnenheup naar voren) en hou je buitenbeen erbij (of een zweepje). Het klinkt onlogisch en je hebt de neiging om juist meer binnenteugel te vragen maar probeer het maar eens.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:46

heel veel buitenbeen en buitenteugel heb ik geleerd en het werkte bij mij ook altijd. Maar dan ook wel heel veel hè, je moet de teugels even lang houden en je buitenbeen ook goed naar achteren leggen. Veel succes!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:53

laat je in elk geval even weten hoe het verder gaat? Wat de vorderingen zijn en hoe je het allemaal doet en probeert? Ik ben namelijk wel benieuwd!

mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 08:02

Bedankt voor jullie reacties.

Afgelopen zaterdag heb ik weer met mij instructrice aan het 'probleem' gewerkt. En na hard werken en 2 keer erafgevallen omdat ie zo scherp draaide en zijn hoofd naar beneden deed zodat ik eraf gleed lukte het wonderwel.
Hoe het uiteindelijk is gelukt?
Door het paard in draf op de grote volte te zetten en op deze volte in galop te zetten. Niet dat het de eerste keer lukte maar na dus 2 keer erafgevallen en 10 keer of meer omgedraaid te hebben lukte het wonderwel. Kwestie van niet opgeven, als ik alleen was geweest had
ik het allang opgegeven maar ik moest doorgaan van mijn instructrice.
De volte ging alsnog niet helemaal zoals ik in gedachte had (niet rond en groot genoeg) maar het is gelukt! na deze overwinning ben ik gestopt en heb het paard goed beloont.
Ik heb het idee dat het paard gewoon aan het uitproberen is omdat ze de rechtergalop zelf moeilijker vind en dus niet leuk is, ze is er na mijn idee wel sterk genoeg voor en al voldoende in balans.
Tuurlijk zal het probleen wel weer terugkomen maar nu weet ik dat ik het kan winnen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:27

Hou de voltes lekker groot om 't 'm niet nog moeilijker te maken. Goed met buitenteugel en buitenbeen de buitenkant begrenzen (de 'muur' waarlangs ie moet blijven lopen). Buitenhand vooral niet te hoog houden en zoals AstridH zegt binnenteugel LOS, zodat ie zich daar niet op kan leggen. De stelling behoudt je met je binnenbeen, mag je hooguit af en toe even KORT vragen ('aangeven') met je binnenhand.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:39

Het is logisch dat je paard nog veel moeite met de galop heeft, hij is nog jong.
Probeer hem rechter te maken op de volte, dus buitenteugel tegen de hals, buitenbeen iets naar achter en binnenteugel ontspannen. Blijf wel je gewicht op je binnenbeen houden maar probeer met je buitenteugel-buitenbeen de volte iets te verkleinen en hem helemaal recht te maken, zonder stelling. Op de tweede hoefslag galoperen wil ook helpen. Zo rustig mogelijk gaan zitten en proberen het paard niet te veel te corrigeren, daardoor maak je vaak alleen maar meer kapot.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:52

Mijn pony doet het ook nog welleens. Maar als je dan je buitenteugel dan weer beter aanneemt gaat hij weer verder met het volte'tje.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:12

Als ik het goed begrijp doet je paard het alleen in de gallop en op een plek. Als het nou telkens dezelfde plek is zou ik het paard telkens voordat je op die plek bent laten draven en dan telkens een stukje verder gaan in de galop. Geeft hem/haar niet de kans om om te draaien wees hem/haar voor door naar draf te gaan en na een paar passen weer aan te galopperen. Door de vele overgangen die je dan ook nog eens maakt is het paard met jou bezig en niet met het omdraaien.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:21

Probeer ook je paard wat van voren rechter te houden. Niet teveel stelling, liever wat rechter. Alleen wat buiging... dan heeft ie ook minder kans om naar buiten te vallen.