[LO]overkruist aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

[LO]overkruist aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 10:37

Mijn jonge merrie heeft moeite met de goede galop aan de longeerlijn. Het is echt een prestatie als ze de goede galop te pakken heeft. Vaak springt ze als ze al galopeert over in de andere galop, of springt ze maar half over en is ze dus overkruist.
Wat kan ik hier aan doen? Kan ik haar op de een of andere manier helpen?

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:53

Het is een kwestie van veel geduld en veel tijd. Je zegt al dat het een jong paard is. Niets is voor een jong paard moeilijker dan aan een longeerlijn op een volte aangalopperen . Ook al springt ze overkruis, laat haar dan. Ze begrijpt de hulp die je haar geeft en reageert daarop. OK dan! Ze moet niet gaan denken dat ze het verkeerd doet, want dan krijg je alleen maar een paard wat helemaal panisch wordt op het moment dat ze merkt dat ze moet galopperen. Immers, ze doet het toch nooit goed. Verward Je zult zien dat ze langzaam maar zeker, sneller goed zal aanspringen. Springt ze verkeerd? Maakt niet uit. Laat haar een rondje galopperen, laat haar dan gaan draven en probeer het later nog eens. Doet ze het goed? Braaf en stoppen. Net zo lang tot je bevestigd krijgt dat ze steeds vaker goed aanspringt. Dan kun je het meer gaan trainen.

Alles op zijn tijd. Zoals mijn instructeur altijd zegt: "Heel houden is bij jonge paarden het belangrijkste, de rest komt later" Knipoog

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 16:02

Tjah, dat is wat ik nu ook doe, maar hoe kan ik haar helpen, juist meer of minder ruimte geven bij het aanspringen bijv. Een grote of een kleinere volte?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:13

grote volte en geen druk op de longeerlijn, zo kan ze haar eigen evenwicht vinden in plaats dat jij haar op de voorhand (en dus uit evenwicht) trekt door de druk die je op de lijn hebt staan...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:05

Waarschijnlijk is dit een probleem van het nog niet lenig genoeg zijn en het niet bewust zijn van zijn benen.

Ik zeg ook gewoon laten galopperen. Ze merkt vanzelf dat het niet fijn loopt en door de verdere oefeningen maak je haar leniger zodat het goed aanspringen ook makkelijker gaat.

EN zoals Duncan zegt, los van de longe houden. Dit kan ook al een reden zijn waarom ze verkeerd aanspringt.