Optrekken van rechter achterbeen van draf / galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
microgon
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: lelystad

Optrekken van rechter achterbeen van draf / galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 16:44

Wie kan mij helpen, heeft tips of herkent onderstaand probleem.

Het begon met rijden, dat mijn paard rechtsom lekker los was meer linksom niet los te krijgen was. Hij kwam tijdens het linksom losrijden in verzet. Voor de afwisseling ben ik hem toen een gaan longeren, echter na het longeren had mijn paard links achter plotseling een dik achterbeen. Hij liep niet kreupel maar rond de kogel was het behoorlijk gevuld met vocht. Na twee weken rust (wel weidegang) en koelen, begon hij rechts plotseling kreupel te lopen. Eerst minimaal later zelfs in de overgang van draf naar de galop tilde hij zijn been op als een mankend hondje om deze te ontlasten. Hij lijkt er geen pijn aan te hebben (geen reactie bij drukken, geen zwelling en in stap gewoon ruim). Natuurlijk heb ik er een arts bij gehaald. De diagnose is stijfheid en verslappen van de achterhand en een knie welke daardoor waarschijnlijk af en toe op slot gaat. Ik moet nu een week longeren, zonder al te veel druk, gewoon een sukkel drafje en galop, conditietraining. Daarna mag ik er weer op gaan zitten, ook hier alleen met lange teugel en niet al te veel vragen.

Graag hoor ik van jullie of de oplossing van dit probleem aannemelijk klinkt. Heeft iemand dit al eens met zijn paard meegemaakt of herkent hij in dit verhaal een andere probleem.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:20

Hoe oud is jouw paard?

microgon
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 08:40

Mijn paard is afgelopen dinsdag 10 jaar geworden.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:20

ik heb een merrie gehad met ene knie-probleem. bij haar is dit gekomen doordat ze steigerde met aan andere ruiter erop en zo de knie verdraaide.

ik moest toen ook veel voltes lopen om de spieren sterker te maken, afen toe liep ze inderdaad ook op de manier die jij beschrijft.

heeft allemaal vrij lang geduurd en ze had ook snel weer last ervan als ze een tijd niet bereden werd.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:36

Ben toch wel benieuwd of andere mensen hier meer vanaf weten of dit herkenen??

*Sorry voor het om hoog schoppen Bloos*

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:29

Ik zou het hele been eens laten bekijken. Vocht komt ergens vandaan, maar bij een overvulde kogel zou ik toch eerst daar gaan kijken.
Ik weet niet of je foto's hebt laten maken, maar bij dit soort problemen moet je gewoon een goede diagnose laten stellen door een goede dierenarts.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:44

ellepel schreef:
ik heb een merrie gehad met ene knie-probleem. bij haar is dit gekomen doordat ze steigerde met aan andere ruiter erop en zo de knie verdraaide.

ik moest toen ook veel voltes lopen om de spieren sterker te maken, afen toe liep ze inderdaad ook op de manier die jij beschrijft.

heeft allemaal vrij lang geduurd en ze had ook snel weer last ervan als ze een tijd niet bereden werd.


Maar wat was uiteindelijk die kwaal dan Ellepel?

Micro is een collega van mij en heeft het toen mij ook verteld. Ik vond het een ontzettend vreemd verhaal en adviseerde het ook hier neer te zetten om ervaringen en ideeën. Wat kan het zijnd at haar paard mankeert en heb je voldoende aan je gewone veearts of is een bezoek aan kliniek toch nodig?