Grote bult!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Grote bult!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 19:49

Mijn jaarling Sabiha heeft sinds vorige week dinsdag pijn bij haar linkerflank als ik haar daar borstel (met een zachte borstel). Sinds woensdag zat daar een lichte verdikking, en sinds donderdag zit daar een bult. Ik heb toen de DA laten komen omdat haar temperatuur ook 38,1 was. Hij dacht aan een bloeduitstorting of een ontsteking. Ze heeft toen ook antibiotica en ontstekingsremmers (en een zalf) gekregen. Nu lijkt het wel of de bult groter wordt. Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken en het zit me niet lekker. Er zit geen wond bij of afgeschaafd haar, dus een trap of een bijt verwacht ik niet, ook niet omdat hij dus groeit. Ik kan maandag pas terecht bij de kliniek in Someren omdat ze het druk hadden. Haar temperatuur blijft boven de 38,0 zitten (volgens de fokker is dat normaal bij jonge paarden, tussen de 38 en de 38,5), haar eetlust is goed (vliegt zowat aan als ze eten krijgt :mrgreen: ) en ze kijkt ook helder uit haar ogen. Weet iemand miss wat dit kan zijn...
Hieronder wat foto's, ze is daar ingesmeerd met die zalf vandaar dat ze daar wat donkerder is...

Afbeelding

Afbeelding

De bult is nu dus wat groter en dikker. Deze foto is van afgelopen zaterdag... Doorsnee is ong 20cm nu...

Wie kan me helpen...?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:05

Dat is wel vreemd! Zeker als de bult nu 20cm is, doet het wel denken aan een ontsteking, maar een dierenarts kan je het beste informeren. Je kan evt. bij andere dierenartsen advies vragen. Hier heb ik zelf goede ervaring mee: Bijv. Emmeloord van Muiswinkel kan je 's ochtends tussen 8.00 en 8.30 gratis telefonisch advies krijgen. Ook bij Pijls hebben ze tussen 12.30 en 13.00 gratis telefonisch spreekuur. De telefoonnrs vind je op de site van Fairmount bij dierenartsen of via de paarden.pagina
Succes!

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:06

Misschien is het een alergische reactie op een steek van een insect?

Doe eens maf met een haf!!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 20:08

Ik zou het niet weten of het een allergie is. Zouden er dan niet meer bulten moeten verschijnen aangezien het een allergie betreft?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 22:43

Foto's van vanavond... Ter vergelijking. De bovenste foto's in het topic zijn van afgelopen zaterdag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De bult is hard, maar niet zo hard dat ie zeg maar op knappen staat. Ze vind het niet prettig als ik eraan zit maar dat ze nu door het dak vliegt, nee dat ook niet. Ik moet wel zeggen dat ik er zachtjes aan kom. De bult blijft op dezelfde plek zitten en verschuift niet. De bult is iets warmer als de rest van haar lichaam. Haar temp was net 38,38...
Haar afspuiten heb ik echt wat sterke armen voor nodig omdat ze volgens mij nog nooit een waterslang gezien heeft. Daarbij komt dat als ze zich losrukt ze zo een 80km weg op kan rennen omdat er geen poort zit bij de inrit van het terrein. Ik wil wel spuiten/koelen, maar hoe kan ik dat dan het beste aanpakken...
De zalf die ik heb is trouwens een zalf voor kneuzingen etc...
Ook merkte ik dat als ze briest en dus haar buik spant, dat de bult ineens 1x zo groot wordt.
Wat is wijsheid???

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 07:40

Jammer dat je die foto's er van de week niet bij had staan, want dit lijkt inderdaad meer op een abces. Wat Kyota zei over Emmeloord en Dr. Muiswinkel klopt. Volgens mij hebben ze ook internet, misschien kun je hen, na overleg deze foto's wel mailen, dat maakt het misschien allemaal wat duidelijker. Wel het hele vehaal zoals hierboven er bij geven. Succes.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 08:45

Als ik vervoer kan regelen voor morgenmiddag kan ik naar een goede DA die een biopsi en een scan gaat maken... nu hopen dat ik dat vervoer kan regelen...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:07

Sterkte en succes meisje, ik duim voor je.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:53

ik duim ook!!! jeetje zeg, dat is nog eens een bult.
krijgen we de uitslag wel te horen?
sterkte!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:14

Uiteraard!!!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:56

Als ik hoor dat ze briest en het dan groter wordt, ben ik bang voor een breuk. Dat zou hechten betekenen. Hopelijk heb ik het verkeerd. Sterkte.

De zon schijnt voor iedereen!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 12:21

De bult kan natuurlijk ook op een spier zitten, dus aan een breuk denk ik nog niet meteen. Ik weet morgen hopelijk meer. Ik heb nu een 2prds trailer met een chauffeur kunnen regelen, nu moet ik alleen weten of onze Volvo van 1361 kg die mag trekken als de chauffeur E achter B heeft??? Iemand???

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:40

Geen idee, maar ik ben wel benieuwd wat het nou is. Die bult ziet er in ieder geval enorm uit!
Succes!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:45

Jeetje, dat ziet er niet lekker uit.
Ik ben heel benieud wat het is.
Ik hoop dat het niets ernstigs is.
Sterkte OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:09

Hangt van het type volvo af, kijk trouwens even in je pb, ik heb wat extra info voor je achtergelaten.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:10

Hangt van het type volvo af, kijk trouwens even in je pb, ik heb wat extra info voor je achtergelaten.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:11

oliebol, dit kan dus ook nog, sorry, verkeerde knop.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:31

Ik denk het wel, want 1361 + 2000 kg komt niet boven de 3500 kg uit en dat mag je dan geremd trekken. Mits de trekhaak gekeurd is op 2000 kg.

Anders moet je een andere auto zien te regelen.
Laatst bijgewerkt door Imker op 03-06-04 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Toos paardloos

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:37

jee dat is echt een bult, zou echt naar DA gaan..
laat wel de uitslag horen he!!

beterschap voor je paardje.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:19

Klinkt stom hoor....Liesbreuk?
Bij een mens heb je daar danook een bobbel en als je dan blaast zwelt deze ook op, het klinkt heel stom maar moest hieraan denken...
Of een ontsteking...ofzo
Maar heb geen vestand van paarden lichaam, ik zeg wel zo mooi liesbreuk haha Clown

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 08:38

bakkie schreef:
Klinkt stom hoor....Liesbreuk?
Bij een mens heb je daar danook een bobbel en als je dan blaast zwelt deze ook op, het klinkt heel stom maar moest hieraan denken...
Of een ontsteking...ofzo
Maar heb geen vestand van paarden lichaam, ik zeg wel zo mooi liesbreuk haha Clown


Nou klinkt helemaal niet stom want dat was ook mij gedachte! Een liesbreuk... weet alleen niet tot in hoeverre dit bij paarden ook kan.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:00

ja, maar een liesbreuk onstaat daar waar er structuren vanuit de buik door de buikwand gaan. Daar is van nature dus al een gat in het buikvlies en daar kan een zwakke plek onstaan waardoor de darm erdoorheen kan glippen en je dus een liesbreuk hebt. Lies-breuk. Die zit dus in de liezen. omdat daar een streng met urineleider, bij een hengst de zaadleider doorheen loopt. Het kan ook bij de navel zitten, dan heet het een navelbreuk. Maar in de flank?? Ik zie wel dat het erg snel groeit en denk aan idd ook aan een abces. Bij een liesbreuk hoort ook geen verhoging. Hopelijk wacht je idd niet tot maandag!!! Hier moet snel een DA bij komen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:50

Ai, dat ziet er niet mooi uit zeg !
Ik ben nu wel benieuwd wat het is, want ik zou het niet weten. Er komt zo even niets in me op wat het zou kunnen zijn. Mijn vorige paardje heeft dat gehad, maar dat was op haar kont. En dat was een ontsteking geworden. Maar dat ziet er toch iets anders uit als bij Sabiha.
Succes, ik bel je vanavond even.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 20:54

UPDATE!!!

Nou vandaag dus naar die DA gereden met Elma, de eigenaresse van de pony's die ik rijd.
Laden ging goed, ze loopt er nu zelfs zo in, maar dat mag ook wel na vandaag 3x erop en eraf geweest te zijn... Verklaring staat in de rest van het verhaal.
Aangereden, kwamen meteen in de file terecht. Toch nog redelijk op tijd (had wel even gebeld hoor) aangekomen. Sabiha liep redelijk de trailer af, alleen op het laatst ging ze even scheef van de plank af... Ze keek wat opgewonden rond op die voor haar vreemde plaats. Liep wel braaf met me mee, ook naar binnen. Daar binnen was ze ook zo braaf, ik bleef haar de hele tijd krabbelen omdat ik weet dat ze daar echt van geniet. De DA kon er alles mee doen. De DA voelde eerst en dacht aan een enorme bloeduitstorting, daarna is de bult gewassen (meerdere keren), en geschoren (met de hand). Toen ter controle een soort van echo gemaakt, daar bleek uit dat ze gelijk had. Nog even goed gekeken of er toch niet ergens iets anders zat, maar dat was dus niet. Daarna nog even schoongemaakt en ontsmet, en toen ging ze een dubbel-check doen door er een dun naaldje in te steken en wat uit te zuigen met het spuitje wat aan het naaldje zat. Ook hier was het gewoon weer een bloeduitstorting, er kwam helder rood bloed in het spuitje terecht. Dit alles heeft Sabiha doorstaan door heel rustig te blijven, zelfs toen die naald erin ging, zonder ook maar enige vorm van een verdoving. De DA dacht zelfs dat ik haar al heel goed opgevoed had, en dat ze veel in handen is geweest. Ik vertelde dat ik haar zowat groen kreeg en precies vandaag 2 weken in mijn bezit heb. Dat vond ze heel knap!!! Haha!
Toen moest ze weer de trailer op, en dit keer liep ze er zo op... Zonder handen om haar kontje heen. Ondertussen had ik een oproep gemist... Ik teruggebeld. De hoefsmid, of we nu tijd hadden...
Elma's pony's moesten ook dus zijn we met Sabiha naar de pony's gereden. Sabiha weer uitgeladen, dit keer iets rechter Haha! en de smid kon zijn gang gaan. Ging ook allemaal redelijk netjes, ze werd alleen wat moe op haar benen... Dat begreep de hoefsmid gelukkig ook en heeft veel geduld gehad. Daarna Darwin uit de wei geplukt en is die ook nog gedaan. Igor niet, want die moet platgespoten worden als je leven je lief is... hihi
Sabiha weer ingeladen, en terug naar huis... Ging lekker en dit keer recht de trailer af! OK dan!
Lekker in haar stal nog wat brokjes gegeven en daarna weer terug de wei in...
Al met al een drukke geslaagde dag. Ik ben zeer trots op mijn meisje...

Overigens de bloeduitstorting is wrs van een trap van een paard, maar dan op een zeer ongelukkige plaats... Ik moest zalf blijven smeren en afspuiten om te koelen...
Zo en nu ga ik eten Schijnheilig
Ben niet meer ongerust nu!!! Haha!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:01

Fijn om te horen dat het niet echt wat ernstigs was!!
Goed smeren en dan komt het wel goed!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, henshem, Jadero, Kanto, kimmetje26, nadcha, Nef1985, paardje2013 en 29 bezoekers