Borstelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 18:17

Mijn paardje houdt helemaal niet van borstelen. Hij staat maar een beetje shagie te kijken, gaat lopen onder het bostelen en als hij in een hele slechte bui is wil hij ook nog wel eens in m'n jas bijten of even z'n achterpootje optillen (niet uithalen ofzo, maar even optillen en dan op de grond stampen) Hij vind er duidelijk niks aan. Dat is vooral lastig als ik z'n manen moet gaan uitkammen. hij heeft nl een hele bos en dat duurt best wel lang om dat netjes te krijgen. Wat in noodgevallen bij hem wel helpt is een pluk hooi neerleggen, maar als hij die op heeft begint hij weer te klieren.
Vooral onder z'n buik zit de gevarenzone *LOL* Ook z'n manen vindt hij niet fijn en z'n hoofd ook helemaal niet.

Heeft iemand tips om het borstelen voor hem en mij aangenamer te maken?? Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 18:38

Sorry ik heb geen tip maar ik zou er ook graag horen want dit is de Pinky 2 waar jij het over hebt :d irri he?

myrthe

Berichten: 1353
Geregistreerd: 30-10-01
Woonplaats: ijsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 18:40

mischien moet je eerst even een lekker plekje van hem doen en als hij een beetje gaat ontspannen dan kan je de lastige stukjes doen

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 18:46

myrthe schreef:
mischien moet je eerst even een lekker plekje van hem doen en als hij een beetje gaat ontspannen dan kan je de lastige stukjes doen


Dan zal ik eens op zoek gaan naar zijn lekkere plekjes maar volgens mij heeft hij die gewoon niet. Op z'n rug, hals, buik, benen, hij vindt het allemaal heel irritant en ik ook Haha!

Hij heeft ook vaak allemaal van die aangekoekte mest onder z'n buik, want hij gaat altijd liggen in z'n stal. Hij is in staat om er in 1 uur een bende van te maken en er dan ook nog lekker in te gaan liggen/rollen. Tja als ik dat dan moet gaan schoonmaken breekt helemaal de hel los }>

myrthe

Berichten: 1353
Geregistreerd: 30-10-01
Woonplaats: ijsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 18:51

bij vrag maar raak staat ook een bericht van dat de pony ook zo vies word ! ze hebben het over een handschoen borstel mischien vind ie dat iets fijner ??

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 18:24

myrthe schreef:
bij vrag maar raak staat ook een bericht van dat de pony ook zo vies word ! ze hebben het over een handschoen borstel mischien vind ie dat iets fijner ??


Ja ik heb wel eens zo'n handschoen geprobeerd, maar dat helpt helemaal niet. Het is bij hem ook wel een beetje een soort trauma..Een van z'n vorige eigenaren sloeg hem nog al eens met de borstels als hij niet wou blijven stilstaan Boos! Huilen
Op het moment laat ik (als er iemand aanwezig is die tijd heeft ) iemand hem vasthouden die hem onder het borstelen af en toe beloond als hij netjes stil blijft staan.. Maar ik ben vaak alleen of de anderen hebben geen tijd om te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:40

In de manen zou ik van die anti klit spuiten. Equiastar b.v.
Dan is het sneller gebeurt en trekken de klitten niet zo erg en is het dus prettiger voor je paard.
De meeste paarden vinden zachte borstels het fijnste, maar ja je ontkomt er niet aan om een harde te gebruiken.
Ik zou hem dus niet voor het plezier gaan borstelen maar alleen als het nodig is.
Bijten meteen afstraffen want dat hoef je niet te accepteren.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:54

Kheb ook precies hetzelfde probleem met Jason (hij loopt ook altijd met z'n achterbeentjes te "trappen" oftewel "strekken").

Wat ik doe: ik beloon hem vaak als ie braaf is.

Ook kom ik gewoon 's avonds (als ik de tijd heb), hij is dan echt veel liever, staat helemaal stil (jaah, hehe, hij is gewoon aan t slapen). Ik kan dan ook gerust zijn hoofd aaien, zonder dat ie aan me wil schuren of wat dan ook.

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:55

Probeer je paard eens met je handen te poetsen in plaats van met borstels. Je kunt hem dan ook wat af en toe masseren met je handen zodat hij zich gaat ontspannen en het prettig gaat vinden. Je bent wel een tijdje bezig maar het kan helpen. Je wrijft en kneed gewoon. Het is inderdaad een goed idee om dan ook zn lekkere plekjes te zoeken en m daar dan lekker lang te "poetsen". Je zou je ook een beetje kunnen verdiepen in de paardentaal zodat je begrijpt wat hij met bepaalde dingen bedoeld. Ik geloof gerust dat je paard je bijt als ie het niet lekker vind maar mijn pony geeft me ook vaak genoeg een hap onder het poetsen maar dat is meestal omdat ze het juist wel lekker vind. Als je ziet hoe paarden elkaar poetsen, dat is ook niet echt zachtzinnig. Probeer met je handen na te doen wat paarden bij elkaar doen. Enne, als ie vies is maar je wilt rijden poets je desnoods alleen zn zadel en singelplekken totdat hij poetsen lekkerder begint te vinden en je zn hele lijf kunt doen. Succes!

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:19

De meeste paarden knabbelen elkaar bij de manen (-top). Nou dat hoef ik niet te proberen hoor, hoofd omhoog, oren naar achter, etc, etc. Kheb ook al een massageborstel geprobeerd met rubberen stekels (zeg maar), vond ie ook niet goed. Maar met munhanden heb ik t nog neit geprobeerd, goeie! Ik doe t nou ook nog steeds alleen met zachte borstel, vind ie niet zo erg en haal ik ook niet al z'n vet van z'n haren.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 19:32

Redemption schreef:
Enne, als ie vies is maar je wilt rijden poets je desnoods alleen zn zadel en singelplekken totdat hij poetsen lekkerder begint te vinden en je zn hele lijf kunt doen. Succes!


Ik borstel vaak idd alleen z'n hoofd en de plekken waar zadel en singel liggen. Ik ga het ook maar ns met m'n handen proberen, denk dat hij dat misschien wat fijner vindt. Ik ga morgen wel verslagje uitbrengen Knipoog