Welke hengst voor mijn merrie? (v. D-Day)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Welke hengst voor mijn merrie? (v. D-Day)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 19:21

Ik heb een merrie van 8 jaar oud. Ze is 1.55m hoog.
Volgend jaar wil ik haar graag laten dekken. Daarom ben ik op zoek naar een passende hengst voor haar.

Het wordt haar eerste veulen. Ik zou graag zien dat het veulen groter wordt dan mijn merrie (Donnee). Misschien net een paard. Donnee haar vader (D-day) is een schimmel. Ik wil liever geen schimmel-veulen dus ook daar moet wel rekening mee gehouden worden.
Ook wil ik een dressuurgericht veulen. Het mag heus wel een sprongetje kunnen maken, maar het is geen must.

Als je meer wilt weten over haar afstamming, dan moet je deze link even aanklikken: http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Donnee
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alle tips en aanwijzingen zijn welkom!


Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:41

Als je een dekhengst kiest die geen schimmel is, heb je 0% kans op een schimmelveulen Lachen Schimmel is namelijk dominant; als een paard het schimmelgen draagt, IS hij ook schimmel (zoals D-Day dus) Hij heeft het schimmelgen blijkbaar niet aan jouw paardje doorgegeven. Dat scheelt alweer Knipoog

Wat de hengst betreft... Dat laat ik aan anderen over die er meer verstand van hebben Lachen

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 19:43

Ronja schreef:
Als je een dekhengst kiest die geen schimmel is, heb je 0% kans op een schimmelveulen Lachen Schimmel is namelijk dominant; als een paard het schimmelgen draagt, IS hij ook schimmel (zoals D-Day dus) Hij heeft het schimmelgen blijkbaar niet aan jouw paardje doorgegeven. Dat scheelt alweer Knipoog


Ok, dat wist ik niet, dus dat is iets waar ik wat aan heb. Bedankt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:57


paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:36

he maar dat is grappig,die isabella staat hier volgens mij hier in de buurt,ze was iig ster geloof ik en dachtdat ze ook m dressuur was,das grappig zeg.verder zie ik niet echt veel overeenkomsten,maar toch leuk idd.

Z1+4

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 07:05

paulanda schreef:
he maar dat is grappig,die isabella staat hier volgens mij hier in de buurt,ze was iig ster geloof ik en dachtdat ze ook m dressuur was,das grappig zeg.verder zie ik niet echt veel overeenkomsten,maar toch leuk idd.


Ik heb je een pb gestuurd.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 07:27

Ronja schreef:
Als je een dekhengst kiest die geen schimmel is, heb je 0% kans op een schimmelveulen Lachen Schimmel is namelijk dominant; als een paard het schimmelgen draagt, IS hij ook schimmel (zoals D-Day dus) Hij heeft het schimmelgen blijkbaar niet aan jouw paardje doorgegeven. Dat scheelt alweer Knipoog

Wat de hengst betreft... Dat laat ik aan anderen over die er meer verstand van hebben Lachen


ja dat wist ik ook niet. en ik heb me bio nog wel zo goed geleerd

Teamspirit... Je bent een toppertje!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 07:56

Het zou handig zijn als we wisten wat er aan de merrie moet verbeterd worden of aan welke criteria de hengst zeker moet voldoen.

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 09:10

petraaken schreef:
Het zou handig zijn als we wisten wat er aan de merrie moet verbeterd worden of aan welke criteria de hengst zeker moet voldoen.


Tja kijk, daarom vraag ik dus jullie hulp. Knipoog Donnee is best compact en dat vind ik persoonlijk mooi om te zien. Wel heeft ze wat steile schouders waardoor het voor haar moeilijk is om een mooie uitgestrekte draf te laten zien. Dat zou dus wel verbeterd kunnen worden.
Ik vind het ook wel belangrijk als de hengst een goed achterbeen gebruik heeft. Ook mag hij van mij best wat rust in zijn koppie hebben. Donnee is al een geval apart, dus dan wordt het met een "drukke" hengst misschien juist wel verergerd. Het hoeft van mij natuurlijk ook weer geen dooie te zijn. Ik zou het wel leuk vinden als het veulen zich een beetje laat zien. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Nou ja, verder gelden de punten die ik bovenaan heb genoemd. Ik hoop dat je zo wat meer info hebt.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:29

even samenvatten: je zoekt dus een hengst met een koel, rustig karakter maar zeer werkwillig, hij moet zowel vooraan goed bewegen als achteraan goed kunnen meekomen en dragen.

tot hoe hoog kun je gaan qua dekgeld?

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 09:34

petraaken schreef:
even samenvatten: je zoekt dus een hengst met een koel, rustig karakter maar zeer werkwillig, hij moet zowel vooraan goed bewegen als achteraan goed kunnen meekomen en dragen.

tot hoe hoog kun je gaan qua dekgeld?


Ja klopt. Dekgeld maakt me niet zo veel uit op dit moment. Ik wil eerst weten wat voor soort hengst bij Donnee zou passen. Dekgeld is natuurlijk wel belangrijk om te weten, maar daar hoeven jullie nu even niet naar te kijken.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:46

Afgaande op de foto's en de gegevens van jou zou je volgende hengsten eens kunnen gaan bekijken.

Florencio NRPS en duits stamboek. Weet alleen niet welk juist.
Rubiquil maar hier zit je wel met het probleem dat het veulen een zware hals kan hebben.
Radetzky zoon van Rubiquil zelfde dekstation. Mogelijks minder zware hals vererving.

OOseven

Houston als je van geen al te grote paarden houdt.

Er zijn bokkers die er nog wel enkele weten.

Als ik een tip mag geven bezoek de hengsten indien mogelijk thuis neem ze op video zodat je thuis op je gemak kan vergelijken en bestuderen.

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 10:47

Bedankt Petra. Ik zal ze eens op mijn gemak opspeuren op het internet en zo meer informatie over ze opzoeken.
Op zich houd ik wel van grote paarden, maar Donnee is ook maar 1.55m. Ik neem aan dat ik er dan niet een al te grote hengst op kan zetten.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:17

De grote van de hengsten zelf speelt geen rol om te veulenen. Maar ik bedoelde in de uiteindelijke stokmaat van je veulen. Houston fokt niet vergrotend. Rubiquil zeker wel en van Florencio en Radetzky denk ik het ook van OOseven vermoed ik het.

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 11:21

petraaken schreef:
De grote van de hengsten zelf speelt geen rol om te veulenen. Maar ik bedoelde in de uiteindelijke stokmaat van je veulen. Houston fokt niet vergrotend. Rubiquil zeker wel en van Florencio en Radetzky denk ik het ook van OOseven vermoed ik het.


Dus als ik het goed begrijp, zou ik beter niet voor Houston moeten kiezen omdat ik graag wil dat het veulen van Donnee groter wordt dan haar?

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:34

Deebje"]
[quote="petraaken schreef:
De grote van de hengsten zelf speelt geen rol om te veulenen. Maar ik bedoelde in de uiteindelijke stokmaat van je veulen. Houston fokt niet vergrotend. Rubiquil zeker wel en van Florencio en Radetzky denk ik het ook van OOseven vermoed ik het.


Dus als ik het goed begrijp, zou ik beter niet voor Houston moeten kiezen omdat ik graag wil dat het veulen van Donnee groter wordt dan haar?
[/quote]

Je hebt inderdaad minder kans dat het veulen groter wordt dan Donnee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:37

Rubiquil heeft ook Amor in zijn pedigree, dus dan krijg je 3 keer Amor in het veulen. Ik vind Amor geweldig, maar koel en rustig zijn ze zeker niet te noemen.
Met OO Seven fok je terug op Doruto en ook weer Amor (zit er dan ook weer 3 keer in), als je wil vergroten zou ik dat niet doen. Wederom is het karakter dan ook een aandachtspunt.

Houston fokt verkleinend.

Petra,
leuk dat je die hengsten weer noemt, maar bovenstaand had jij ook kunnen toevoegen.


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:24

Wist niet dat Amor in OOseven zat. Ik moet er wel bij vermelden dat in mijn eigen Rubiquil nakomelingen niets vind van het karakter van Amor. Amor zit ver genoeg omdat Risico te nemen evenals dat Doruto bloed ben ik ook niet bang van. Sultana komt uit Roxetten en die is een Ravel STV x Uniform x Variant.Roxette is geen gemakkelijke tante om mee te rijden. Sultana echter is veel nuchterder, is haast niet kijkerig. Sultana komt uit een Sultan x Roemer x Doruto hengst.

Ik vind dat ze het wel kan riskeren met dat bloed hoor.

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 13:41

Sjuimpje schreef:
Rubiquil heeft ook Amor in zijn pedigree, dus dan krijg je 3 keer Amor in het veulen. Ik vind Amor geweldig, maar koel en rustig zijn ze zeker niet te noemen.
Met OO Seven fok je terug op Doruto en ook weer Amor (zit er dan ook weer 3 keer in), als je wil vergroten zou ik dat niet doen. Wederom is het karakter dan ook een aandachtspunt.

Houston fokt verkleinend.


Welke hengsten zou je dan wel aanraden?

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:26

Nog iemand die wat weet?

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:59

Hmm, vind het verdacht stil bij de andere bokkers omtrent jouw merrie. Ik had toch gedacht dat er meer bokkers hengsten zouden aanbieden.

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 19:44

petraaken schreef:
Hmm, vind het verdacht stil bij de andere bokkers omtrent jouw merrie. Ik had toch gedacht dat er meer bokkers hengsten zouden aanbieden.


Ik vind het ook jammer, ik kan best wat hulp gebruiken. Zou het goed of slecht nieuws zijn dat niemand zich er mee bemoeit? Verward

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:27

Okee, ik wil er wel een paar noemen die ik leuk vind, maar hecht er niet teveel waarde aan Knipoog

Maakt het eigenlijk uit of het KWPN of NRPS is?

Ik heb zelf nog een tijdje aan Turbo Magic gedacht (Cabochon x Cocktail) Ik heb veel goeie dingen over hem gehoord en zijn type sprak me wel aan. Schijnt ook koel in de kop te zijn. Hij dekt nog niet zo lang, dus je kunt nog niet zoveel nakomelingen vergelijken. Daar staat tegenover dat het dekgeld ook nog niet idioot hoog is.
http://www.magicstables.nl

Als allrounder vind ik Hemmingway (Leandro x Romantiker) erg leuk, maar hoe het met zijn karakter zit weet ik niet. Hij zit wel akelig dicht bij Landgraf (subjectief, ik vind Landgraf niks qua karakter).
http://www.zwartjens.nl/

Als je een allrounder zoekt en niet krap bij kas zit, kun je natuurlijk altijd nog voor Kigali gaan (Wolfgang x Voltaire). Prachtig paard en misschien wel nog mooiere afstamming Knipoog
http://www.azoer.nl/nl/index_nl.html

Rubiquil is een mooi klassiek paard en geeft ook mooie veulens. Dat compacte wat je mooi vind, heeft hij ook. En hij kan springen. Daarbovenop heeft hij het karakter én de aaibaarheid van een konijntje Lovers
http://www.stalhexagon.nl/dutch/navs/fr ... kerij.html

Anders moet je misschien eens over de grens kijken. Duitsland of België bijvoorbeeld, daar hebben ze ook nog leuke

Ikzelf ga met Alabastro dekken (Alabaster x BrentanoII). Die kan bewegen én springen, en dat vind ik erg belangrijk. Springen is misschien dan geen must, maar als een paard het niet kan, tsja, dan vind ik toch dat er iets aan ontbreekt. Een goed gebouwd paard moet voor mijn gevoel toch kunnen springen, anders is er iets mis
http://www.stal-smeets.com
Alabastro is wel niet zo groot, 1.65m, maar een te groot verschil in stokmaat tussen merrie en hengst zag ik toch niet zo zitten (merrie is 1.52m). Als er maar geen C-pony'tje uitkomt, dan vind ik het best Haha!

Zooo, dat waren er... vijf! Ik geef de beurt voorlopig door Lachen

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:36

Wat vind je van Alabastro? (www.stal-smeets.com) Die is goed van voor en van achter OK dan! , maakt tevens een nette sprong! Zijn karakter is bijzonder goed *LOL* . Daarnaast is het dekgeld niet al te hoog. Het is wel een fris gekeurde hengst, maar met zijn afstamming en moederlijn loop je wat dat betreft niet echt een risico. De stam fokt wel niet al te groot, ze zijn allemaal rond de 1.67. San Brentano komt ook uit die lijn (moeders zijn volle zusters)

Verder zou ik bij je keuze iig wel goed naar de stand van het achterbeen kijken. Ik vind jouw merrie behoorlijk steil, zou dus oppassen dat de hengst dat niet is!

Houston vind ik voor deze merrie echt geen optie, voor mijn gevoel past dat totaal niet

edit: paar kleine foutjes Knipoog

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:44

Citaat:
Als je een allrounder zoekt en niet krap bij kas zit, kun je natuurlijk altijd nog voor Kigali gaan (Wolfgang x Voltaire). Prachtig paard en misschien wel nog mooiere afstamming
http://www.azoer.nl/nl/index_nl.html


Mee eens!!

Citaat:
Rubiquil is een mooi klassiek paard en geeft ook mooie veulens. Dat compacte wat je mooi vind, heeft hij ook. En hij kan springen. Daarbovenop heeft hij het karakter én de aaibaarheid van een konijntje
http://www.stalhexagon.nl/dutch/navs/fr ... kerij.html


Mij staat het kruis van Rubiquils niet zo aan. Ik raad je dan ook aan om de nakomelingen te bekijken een daar even op te letten Knipoog


Citaat:
Alabastro is wel niet zo groot, 1.65m,


Zei ik net ook al Haha! Hij is wel pas 3 dus die groeit nog wel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers