sporen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 11:41

Mijn instructeur zegt dat ik eens moet porbere met sporen te rijden, omdat hij af en toe maling aan de been hulp heeft en ik dan met de zweep moet tikken
Maar bij de galop ben ik altijd mijn beugels kwijt Haha! '
*blijft moeilijk, hakken uitdrukken in galop, Tos gooit altijd wild op dus dan ben ik ze alweer kwijt, opzich gaat dat goed, dat blijven zitten, maar is het dan wel slim om dat sporen om te hebben?*
Ik wil hem niet onnodig prikken!

Wat zouden jullie doen?
Verward

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:08

Ja, k kan niet zien of jy je benen zeg maar stil houd of niet.
Iets wat dus belangrijk is in de overweging om met sporen te gaan rijden of niet. Want onnodig geprik geeft alleen maar irritatie bij het paard.
Maar als je zoals je zei in de galop je beugels verliest, klappen je benen dan alle kanten op of hou je gewoon je kuit er aan gedrukt??
Dat moet je ff voor je zelf bekijken, als ze redelijk stil blijven kan je dus idd wel met sporen gaan rijden, als je heel erg onrustig bent in je been zou ik eerst dat proberen af te leren.

Suc-6

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:17

Als je steeds je beugels verliest dan doe je toch iets waardoor je been beweegt...als je je voet en been niet genoeg onder controle hebt dan kun je beter daar aan werken. Als je ongecontroleerde spoor hulpen gaat geven heb je er nog niks aan.
Klinkt dat je misschien een beetje gaat spannen in de galop, daardoor zou je been iets spannen en omhoog gaan waardoor je beugel of doorschiet of verliest. Wacht een paar keer met galopperen tot aan het eind en galoppeer dan zonder beugels net zolang tot je je ontspannen voelt.
Doe het daarna nog een keer met beugels op dezelfde manier,
ik vond het verschil de eerste keer best merkbaar.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 23:08

Denk er aan dat als jij vaak met sporen rijd,je pony op een begeven moment niet meer naar je beenhulpen luisterd als je geen sporen om hebt.

En op een begeven moment heeft hij ook maling aan de sporen die je om hebt,dan moet je scherpere sporen kopen en zo is het eind zoek.

Ik dacht ook dat het de oplossing was.

Tot dat goof dood was bij zn buik.

Toen liep hij niet meer zonder sporen.

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 02:01

Hoi Ethelate,
Je kan ook voor je gaat galoperen tijdelijk ff je beugels een gaatje korter maken. Je steunt dan wel meer op je beugels. Een spoortje kan je best om doen maar je moet niet op je spoor gaan rijden , je gebruikt die alleen als het nodig is (net als een zweepje) en verder niet. Ik rij bijna altijd met sporen maar heb nog niet mee gemaakt dat een paard dood werd op z'n buik. Ik zou een stomp spoortje proberen in de les als je constant zit te prikken denk ik dat je instructeur er wel wat van zal zeggen. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 08:44

Ik ben van mening dat een spoor bij een beginnend ruiter absoluut niet geschikt is.
Als jij je beugels nog verliest met galopperen, is dat voor mij reden genoeg om namens je pony te vragen om het alsjeblieft niet te doen. Overigens is een zweepje een prima hulpmiddel als je paardje niet goed voor het been is. Met sporen gaan zitten prikken heeft dan geen enkele zin. Het zal een paar keer lijken of het dan beter gaat, maar het paard stompt er alleen maar verder van af.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:36

Ik dacht ook altijd datn sporen super slecht waren maar mijn pony neemt me veel serieuzer met sporen.
Ze reageert gewoon beter op m'n been!
En ik gebruik het alleen maar als het echt nodig is!
Dus gewoon proiberen en anders moet je ze eerst is van iemand lenen.
Kun je kijken of dat beter gaat of niet?

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 21:52

Ik zou pas met sporen beginnen als je zekar weet dat je pony niet onnodig prikt in de buik, want dan heb je het niet meer als hulp middel, want dan gaat het alleen maar averegs werken, want dan luisterd hij alleen nog maar slechter naar het been.
Als je je benen goed kan stil houden dan is het kleine beetje hulp met je sporen juist harstikke fijn.
Ik zou beginnen met die kleine maat en dan stompe spoortjes.
En dan zou ik er niet iedere dag mee gaan rijden maar zo af en toe.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

sporen ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:05

Ik zou inderdaad nog net met sporen gaan rijden.
Zolang je de beugels nog verliest betekend dit dan je nog geen onafhankelijke zit/beenligging hebt.
Misschien een leuk tip: haal je beugels eens van het zadel af en laat iemand je pony longeren en maak er een "zitoefening" van. In het begin zal het erg moeilijk zijn maar je leert er zekers goed door zitten.
Lekker relaxed zitten en je benen zo lang mogelijk maken.

Om je paard meer voorwaarts te krijgen kun je beter de zweep gebruiken.
Geef een hulp...geen reactie...tik met de zweep. Net zolang totdat hij/zij reageert

succes
Gwen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:31

sja ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom sporen om je voet gaan, je drijft toch met je kuiten. Het is bedoeld om je hulpen te versterken, maar daar worden ze niet altijd voor gebruikt, meestal worden ze gebruikt om een sloom paard vooruit te schoppen. Ik rijd ook weleens met sporen maar ik gebruik ze alleen bij bepaalde oefeningen, flair heeft bijvoorbeeld bij schouderbinnenwaarts dat ze snel terugvalt in haar tempo dan heeft ze even wat extra`s nodig (aangezien een tikje met de zweep TEveel effect heeft, gebruik ik daar sporen voor)

Ik heb zelf, ik weet niet hoe het bij andere zit als ik met sporen rijd dat ik dan er constant op let dat ik haar niet zit te prikken, ik ben dus voorzichtiger dan dat ik zonder sporen rijd.

als je besluit om met sporen te rijden kies dan om te beginnen een knopspoortje, hier zal je paard zeker geen gaten van in zijn buik krijgen als jij per ongeluk wat onvoorzichtig bent.