Paar vragen: boeken + klein vraagje ivm ORUN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Paar vragen: boeken + klein vraagje ivm ORUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 21:49

Ik vind het leuk om, nu ik niet kan rijden, toch nog enigzins met de ruitersport bezig te zijn door bijvoorbeeld boeken te lezen. Eigenlijk heb ik nu al vanalles gelezen, maar wil nog meer Knipoog . Nu vroeg ik me af... bestaan er boeken die eigenlijk ook bruikbaar zijn voor instructeurs zelf bijvoorbeeld, over mensen helpen gevoel te ontwikkelen, hulpen aanleren etc... zoiets als de theorie achter het lesgeven zeg maar. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, over rijden maar eens vanuit een ander perspectief, lijk me leuk om eens zoiets te lezen (ik besef dat het nog iets anders is dan de praktijk, maar het gaat me echt om het lezen). Ik weet ook dat paardrijden, en al zeker niet lesgeven, niet enkel uit boeken te leren is, maar het kan toch nooit kwaad om eens zo'n boek te lezen? Kan je toch alleen maar extra uit leren? (Deze opmerking zodat niemand zich zorgen zal maken, zeker omdat ik de topics ivm lesgevers en diploma's heb gezien). Maar hier gaat het me niet om, het gaat me echt om het lezen zelf en om al wa extra kennis op te doen.

En is er verder een of ander boek waarvan je echt zegt, die was echt goed "die moet je lezen"?

En nu nog een kleine vraag waarvoor het me te gek leek een ander topic te openen, dus prop ik dat hier even bij:
Verder wat betreft dat lesgeven maar dan wel in de praktijk, zie ik hier vaak ORUN voorbij komen... heeft iemand hier meer informatie over? Want vraag me toch af wat het juist is, wat het inhoud, wat je voor zo'n papiertje moet doen... Ben gewoon nieuwsgieirg, en wie weet ooit, in de toekomst... ach, dromen mag toch Schijnheilig


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:04

Volgens mij kun je info over de ORUN vinden op www.orun.nl, en anders via de site van de KNHS.

Qua dressuur moet je natuurlijk Steinbrecht gelezen hebben, het boek van Ernest van Loon is goed, ik vind zelf Mary Wanless ook een bruikbare theorie hebben.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:13

Het boek van Ulrike Thiel 'beter paardrijden kan je leren' is ook aan te raden. Veel tips voor instructeurs staan erin. Over springinstructie: Parcoursbouw en Springtraining, van Daan Nanning en Martinus Vos...

Verder weet ik nog wel zo'n 100 titels die ook 'de moeite waard zijn'... Haha!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 07:59

Steinbrecht ligt op me te wachten voor na de examens Ulrike thiel heb ik nu bijna uit, en Erest van loon heb ik ook gelezen (denk eerste toch, want het gaat hier toch om ruiters en rechters he? is de tweede even goed?)

Mary Wanless ... is dat het boek rijdne met gevoel toevallig? Deze heb ik nog niet gelezen, dat is wel een goede tip denk ik, eveneens als "Parcoursbouw en Springtraining", van Daan Nanning en Martinus Vos... want nu ik er over nadenk, ik heb al vanalles gelezen maar nog niets over springen eigenlijk.

Dank u voor de tips, meer zijn altijd welkom!

En euh Ragne, 100 titles ivm paardrijden die de moeite waard zijn en waar de informatie niet gewoon exact dezelfde is?

Wat betret ORUN, de eerst site die je opgaf Rieja werkte niet, maar ben dan eens op die van het KNHS gaan kijken. Als ik het zo lees heb ik de indruk dat basisinstructeur overeenkomt met wat we hier 'initiator ' noemen. Is het bij jullie ook zo dat je een eigen paard moet hebben (of leenpaard maar dat komt op zelfde nee) en dat je eerst een dressuurproef en springproef moet afleggen (als een soort test waarop je moet slagen voordat je verder gaat)... en dan over gaat naar de lessen?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:09

Voor de ORUN moet je inderdaad een paard hebben waar je mee op wedstrijd start. De toelatings eisen zijn dan ook wedstrijdniveau (hoe hoog hangt af van welke opleiding je gaat doen) en een bepaalde minimum leeftijd.

Met dat paard moet je bepaalde lessen (wordt aangegeven daar) meenemen en op het examen moet je op het paard van een ander rijden.

w.b Boeken heb ik geen idee

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 08:15

Ow wedstrijd rijden is dus ook een vereiste? Dan neem ik aan dat je om die basisopleiding te mogen doen minsten L-niveau moet hebben op wedstrijd, aangezien je op B/L nieveau (basis dus) moogt lesgeven? Of heb ik het systeem daar nog neit helemaal door? Moet je daar dan ook voor springen voor die basisopleding?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:17

Je kunt Dressuur apart kiezen, Springen apart Verward (heb ik me niet in verdiept) en Allround, dus een combinatie van springen en dressuur. Voor de 1e Fase moet je L1+wp rijden in de richting wat je zelf wilt. Dus wil je alleen dressuur dan hoef je ook alleen L1 +wp dressuur te rijden, bij springen idem en Allround moet je springen én dressuur L1 + wp rijden.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 08:25

ow, ik had pas aparte richtingen gezien/verwacht vanaf de kandidaats-instructeur opleiding (of zoiets) dat is de eerste van drie fases. Maar dan is er ook nog zoiets dat er los van staat (volgens ik begrijp van die KNHS site):
De Basisinstructeursopleiding is bestemd voor iedereen die binnen een vereniging of ponyclub wil begeleiden op B/L niveau.
De cursus is een op zichzelf staande opleiding en is dus geen vooropleiding voor één van de Instructeursopleidingen.
bron: http://www.paardensport.nl/knhs/opleiding02.asp

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:42

Ja ik had het inderdaad over de 1e fase (Kandidaats opleiding).
De Basis opleiding weet ik niet. Vind ik namelijk een beetje verspilling van het geld en energie (in mijn geval dan, kan bij iedereen anders zijn.) Bloos

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 09:17

Haha, ik ben niet van plan om ze te gaan doen hoor... allez ik zeg nooit nooit, want op zich lijkt het me wel wat om ooit les te kunnen geven, maar verder dan de basis zal er voor mij misschien niet meer inzitten als het zo verder gaat Lachen Op zich lijkt die drie-fase opleiding, of hier in belgië opleidingen voor trainer B en trainer A wel wat, maar als je het helemaal moet afmaken is er wel een redelijk niveau vereist he, momenteel kan ik daar alleen nog maar van dromen Knipoog

Maar wat ik me afvraag, is waarom er zo weinig waarde aan die basisopleiding gehecht wordt, waarom iedereen er zo'n beetje neerbuigend naar kijkt... en bijvoorbeeld waarom bijna iedereen die ik hoor/lees het zonde van tijd en geld vind. Is het omdat jullie vinden dat dit echt niet "goed genoeg" is om beginners de basis mee te geven? Of is het probleem eerder dat de ambities verder liggen? Of nog iets anders?

In ieder geval erg bedankt voor je anwtoorden, heb nu toch een duidelijker beeld van hoe een wat, nu weet ik tenminste een beetje waar jullie het over hebben Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:20

De basisopleiding vind ik in mijn geval dan zonde van het geld en de tijd aangezien ik dat niveau ook beheers zonder die opleiding en het niveau op een ponyclub/manege vaak zodanig laag is dat je daar met wat ervaring je ook aardig red. Mijn ambities liggen dus idd hoger. Lachen

Wat houdt dat Trainer A/B dan in?

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 09:48

Ok ik ben het ermee eens. Maar wat als men ervaring niet genoeg vind, vb vwb verzekering ofzo, ik weet niet hoe dat allemaal zit, dan vraag ik me af of zo'n diploma toevoegende waarde heeft. En bovendien zijn er mensen die vinden dat je de basis niet mag 'aanleren' zolang je geen diploma hebt... maar moet je voor die basis dan persé dat diploma hebben ivm die opleding van drie fases... denk ik niet, want ik denk dat je u net dan op een andere doelgroep gaat richten... dus in het geval van hogere ambities snap ik het, maar ik heb mensen denk hier op bokt nogal neerbuigend weten doen over die basisopleding. Is er dan een alternatief, indien je ambities echt gewoon beginners zijn (kan toch?) want iemand moet dat doen...

Ah ja en dan trainer B en A... Vroeger moest je eerst je diploma "initiator' hebben (ofwel zou je tegenwoordig ook obv wedstrijdniveau toegelaten worden). Hiermee kan je dus beginners inleiden in het paardrijden, beginselen rijden en omgang met het paard tot aan het op wandeling gaan en het springen van enkele lage hindernissen. Dan kun je voor trainer B gaan (hier moet je richting kiezen dressuur, springen of eventing). Ik weet enkel iets over dressuur sorry, in de rest niet verdiept. Als je trainer B bent mag/ kan je lesgeven aan ruiters tot op (ons) M-niveau (ik weet niet of dat scheelt met nederlandse M-niveau, weet niet of dat allemaal overeenkomt). Trainer A is dan weer om ruiters te begeleiden op een hoger niveau maar daar is iets aan veranderd volgens ik laatst heb gehoord dus daar ga ik me neit over uitspreken.

Er zijn aanpassingen doorgevoerd naar het schijnt, en dit is natuurlijk heel beperkte uitleg. Als het niet duidelijk is, hier vind je duidelijke uitleg:
http://www.bloso.be/public/trainer/Docs/Brochure2004/Paardrijden.pdf


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 41 bezoekers