zuivere galop, aanspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nel
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: arnhem

zuivere galop, aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 12:09

Hallo,
Hoe krijg je een (lastige) 8 jarige merrie in een zuivere galop, als zij niet reageert op de normale zit en beenhulpen en in de stress schiet van een zweep?
Wie, o wie?
Nel


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:33

Ik denk met sporen rijden, omdat ze van de zweep in de stress schiet, dus dan is dat niet zo'n geschikt hulp middel. Ik zou veel met haar galopperen, bij voorkeur op rechte en brede paden. Daarvan wordt ze sterker en komt ze in balans. En als je dan later in de bak met haar gaat oefenen heeft ze het misschien gemakkelijker. Je moet als eerste dan eens het paard leren gesloten te lopen. Een paard dat gesloten loopt, dus aan elkaar, heeft het gemakkelijker met aanspringen, dan een paard dat uit elkaar loopt. Nog een hulpmiddel zou zijn een balkje in een hoek leggen, net genoeg om overheen te springen. en dan komt ze hoogstwaarschijnlijk in de galop terecht.

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 19:55

Ik heb dat opgelost door die overgang vanuit de stap te maken en daarna goed te belonen. Ik zou zowiezo vanuit een hoek maar liever vanaf een volte aanspringen dan heb je nl. al de juiste stelling. Soms kan je het ook doen vanuit het wijken voor het been (dan moet ze wel eerst goed voor het been zijn) en zo gauw als je op de hoefslag komt aanspringen in galop. Ik wwet niet of dat balkje veel helpt omdat de meeste paarden er gewoon overheen blijven draven, ik zou eerder een heel klein sprongetje doen en gelijk na de sprong iets meer been te geven.

Mariek
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:16

Consequent zijn, blijven proberen! Het lukt uiteindelijk vanzelf wel een keer. Anders gewoon een keer een schop geven.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 23:42

Hai,
Ik ben het met blieb eens.
Vooral vanuit stap de aansprong oefenen(versterkt de achterhand)en daarvanuit rustig aan steeds meer gallopsprongen laten nemen.
Eerst op de volte en later rechte lijnen met tempowisslingen.
Onthou dat je alles rustig op moet bouwen en niet te veel te snel willen!!
Het paard moet begrijpen wat er van hem/haar verlangt wordt.
Denk echter ook aan je eigen houding en hulpen!!
Als jou houding verkeerd is,dan zijn je hulpen ook niet goed en dan kan je van je paard niet veel verbetering verwachten.
Ga ook niet te lang door als je paard het goed doet maar geeft het dier een beloning en stop met dat onderdeel,of stop helemaal met de training.
Dit als beloning voor het dier en om het dier een kans te geven het goed in zich op te nemen.
Succes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:04

Ik ben het eens met Desiree; een balkje in de hoek, niet te hoog, en op het moment van 'afsprong' de hulpen voor galop inzetten. Denk ook aan stemhulp. Misschien kan je dit ook oefenen tijdens het longeren? Dan went hij/zij aan de stemhulp. Succes ermee.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 20:58

Nou als normale zit en beenhulpen niet helpen, waarom wil je dan zuivere galop oefenen??? Dit klinkt erg negatief, maar kijk ook eens van de andere kant. Waarom reageert je paardje hier niet op?? (vroeger mishandelt of zo??) Misschien moet je een stapje terug nemen en been-oefeningen gaan doen, stap-halthouden, stap-draf, en zo ook stap-galop als je paard daar aan toe is. Zorg in ieder geval dat de basis goed is, anders loop je "vast" in de toekomst. Wees geduldig, en beloon je paard op het moment dat ie, al is het maar 1 pasje, goed loopt. Ga desnoods een hele training lang stappen! Dit is de basis bij het trainen, ga maar na je begint met instappen/losrijden. Zo kun je stapje voor stapje verder gaan.

De geest is geen vat die gevuld moet worden, maar een vuur dat je moet ontsteken.
-Plutarchus-


Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 17:52

Ben het helemaal met GAB eens, als je later nog plezier met je paardje wil hebben, moet je toch zorgen dat hij luisterd naar normale hulpen.

Veel succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers