** HAAKJES STRAALBEEN **

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

** HAAKJES STRAALBEEN **

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 16:41

Bij mijn paard (10) zijn op de foto haakjes geconstateerd. Het gewricht is nu ingespoten met een ontstekingsremmer. Waardoor onstaan die haakjes nou precies? Wat kan je zelf doen of geven om de doorbloeding te verbeteren/ondersteunen en op peil te houden om erger te voorkomen (Glucosamine door het voer of iets van Biosynov). Ze krijgt per dag ongeveer 2 uur los in de bak en 30/60 minuten training per dag in de wintermaanden. In de zomer gewoon weidegang. (Het is een smal voetje, ter info). Alvast bedankt.


Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:33

Van haakjes heb ik nog niet gehoord, bedoelen ze niet dat er kanaaltjes zijn geconstateerd?

Om de doorbloeding te stimuleren is beweging heel belangrijk, maar jouw paard krijgt al vrij veel beweging. Wat je kan proberen is appelazijn en eventueel knoflook, voordat je naar dure middelen gaat grijpen.

Je schrijft dat je paard een smal voetje heeft. Een goede smid kan ervoor zorgen dat de hoef wat ronder en hoger bekapt wordt. Dat is ook beter voor de doorbloeding. Vaak snijden smeden vooral aan de achterkant van de hoef wat weg, zodat ze erg laag op de verzenen komen te staan en lange smalle hoeven krijgen. Natuurlijk is ook een deel aanleg, maar een goede smid kan veel verbeteren.

Ik denk dat het belangrijk is dat je erachter komt waardoor jouw paard kreupelt (dat doet ie toch, daarom zijn er toch foto's gemaakt?). Afhankelijk van de diagnose kan je aan speciaal beslag denken, geneesmiddelen of een andere trainingsmethode.

Succes ermee, Mirjam.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 19:33

Bedoel je met een smalle hoef een klemhoefje?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 19:55

Ze loopt alleen onregelmatig op de kleine volte op harde ondergrond, alle overige onderzoeken waren gewoon goed. Als ik dus normaal train zie je niks. Er zijn geen kanaaltjes te zien, het is ook geen hoefkatrol. Je ziet gewoon ''haakjes'' aan de zijkanten op het straalbeen (verbening ofzo??). Ik heb er ook nog nooit van gehoord vandaar hier mijn vraag. Voor die dierenarts is het geloof ik de normaalste zaak van de wereld en vertellen ze niet zoveel. De hoef staat in een verkeerde stand, veel te steil/smal en de verzenen te hoog. Er was ongeveer 3 cm verschil tussen links en recht. Ze is natuurlijk geboren met een smallere voet maar de laatste tijd werd die smalle steeds steiler, niet erg zei de smid. Dat vond ik al vreemd. Ik ben dus naar de dierenarts gegaan voor de zekerheid en dit kwam eruit. Die voet moet langzaam in een goede stand geleid worden maar mijn smid was het er helemaal niet mee eens en heeft in 1 keer gecorrigeerd. Erg fijn dus!! Ze stond al op eggbars maar moet nu van de dierenarts op een gewoon ruim gesmeed ijzer staan. Ik moet nu min. 2 keer mijn paard bij de smid van de DA laten beslaan. Ja je moet er wat voor over hebben toch.....

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 00:23

Bijzonder, idd nog nooit van haakjes van gehoord.

Kun je zien, wat een smid wel niet kan doen (= verknallen)! Zeker als je paard hebt met een wat andere hoefstand of beenprobleem, dan heb je echt een professionele smid nodig. Gelukkig heb ik ook zo'n smid gevonden. Echt fantastisch, zonder hem was mijn paard er al niet meer geweest. Als ik jou was zou ik bij die smid (van de DA) blijven, als het goed bevalt. Je hebt er ook niets aan terug te gaan naar die andere smid met het risico dat je paard weer gaat kreupelen.

Succes ermee, Mirjam.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

haakjes/spurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 16:53

ik heb een paard met spurs aan beide achterbenen, het is gewoon een soort artrose; verkalking van de banden,
groetjes Jade

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Maritjuh2000 en 69 bezoekers