Als je een paard koopt wil je dan een proeftijd ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wil je een proeftijd bij het kopen van een paard / pony ?

Poll eindigt op

Ja, een proeftijd zonder voorwaarden
12 (100%)

Totaal aantal stemmen: 12


Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Als je een paard koopt wil je dan een proeftijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 17:15

Dit is natuurlijk de tegenovergstelde pol van Anke die vraagt of je als verkoper een paard op proef weg wilt geven. De vraag kan ook andersom gesteld worden want bij een transactie zijn altijd 2 partijen.
Laatst bijgewerkt door Pegasus op 25-01-02 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:20

Natuurlijk zou ik het wel willen, maar ik denk dat er bijna niemand zo gek is om het doen. Ik zou zelf in ieder geval nooit mijn paard met een vreemde meegeven. Dus ik zou het ook niet verwachten als ik een paard ging kopen. Of het moet een manegepaard zijn waar weinig aan te verpesten valt.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:56

Ik heb bij de poll aangegeven dat ik het wil onder bepaalde voorwaarden, maar inderdaad: er is bijna niemand die het wil doen.
De oude eigenaar van mijn paardje ook niet.
Ik mocht wel zo vaak als ik wilde op haar rijden en komen bezoeken daar ter plekke. Keuren was ook prima, en bij afkeuren betaalde hij.
Ik heb haar een keer bereden, en ook gezien dat terwijl de bijrijdster haar onder het zadel naar de binnenbak reed, het paard verkeersmak was.
De keer daarna dat ik er kwam liet ik haar keuren, ze werd goedgekeurd en toen heb ik haar twee dagen later gekocht.
Maar als het kon had ik haar graag op proeftijd gehad.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:57

nee, dat hoeft niet van mij.. ook niet omdat ik het zelf ook niet zou doen.
ik neem hem natuurlijk niet na 1 keer kijken zomaar mee, maar als ik een aantal keer heb gereden en hij goed gekeurt is, vind ik het best.

het is bij mij toch vaak zoiets van, klikt het of klikt het niet. dat merk ik als ik er een uur opzit ook.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:59

Wij hebben vorige week een spanmaatje voor Isabeau gekocht. Echter deze pony is nog niet (volledig) betaald. Beide partijen in deze, dus verkoper en ik, wilde graag een proeftijd. Ik om te zien hoe Isabeau op de nieuwe pony zou reageren en of het zou klikken in de omgang en of ze wel bij elkaar zouden passen.

De eigenaar wilde ook een proeftijd, meer vanwege het feit dat ze misschien na de proeftijd vindt dat haar pony niet goed verzorgd wordt en hem dan kan terugnemen. Zit wat in, indien de pony helemaal betaald zou zijn heeft zij geen recht van spreken meer.
Dit is wel een afspraak op wederzijds vertrouwen, maar wij weten waar zij wonen en vice versa!

De (oude) eigenaar had de pony van veulen af aan (ze is nu 6), dus wilde pertinent een goed tehuis voor de pony en ook een adres waar er wel met haar gewerkt zou worden! Nou dat laatste gebeurt zeker, ze moet natuurlijk straks met Isabeau in het span! Ook het eerste kan ik -zonder arrogant over te komen Haha! hoop ik- wel garanderen!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 18:21

Ja, altijd! Ik koop geen paard dat ik niet op proef kan nemen Lachen .
Ik zou mijn paarden zelf alleen maar kopen van mensen die ik ken (of die ik ken via via, maar dan wel betrouwbare bronnen) en ik zou mijn paard best zelf ook op proef willen geven, aan mensen waarvan ik weet dat ze het goed bedoelen. *LOL*
Een paard kopen is nu eenmaal niet eenvoudig.
Ik heb maar voor't eerste gekozen, omdat ik niet helemaal snap wat je met voorwaarden bedoelt.
Gewoon als ze zeggen 2 weken op proef, of een maand, dan ben ik tevreden, maar is dat dan 'een voorwaarden'?

Pegasus: Ik denk dat veel mensen wel graag de tijd nemen om zo'n beslissing als de aankoop van een paard te nemen, maar veel van die mensen zullen het misschien zelf moeilijk vinden om hun paard 'zomaar' mee te geven en daarom iets anders antwoorden. Je vraag vind ik erg interessant *LOL* .

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 19:38

visje schreef:
Gewoon als ze zeggen 2 weken op proef, of een maand, dan ben ik tevreden, maar is dat dan 'een voorwaarden'?


Zal het even toelichten. Sonja heeft in de andere poll al wat voorwaarden genoemd die je als verkoper zou kunnen stellen :

* Niet in de wei in een groep paarden
* Niet in een loopstal met andere paarden
* Geen buitenritten
* Geen andere ruiters dan de koper op het paard
* Bezoekrecht op elk gewenst moment door verkoper.

Dat beperkt natuurlijk het gebruik van het paard door de koper, maar daarvoor krijgt hij wel de proeftijd terug.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:01

Voor mij is het niet belangrijk om een pony op proef te hebben omdat ik ze voornamelijk voor de fokkerij gebruik. De belangrijkste karakter eigenschap is voor mij toch het gedrag in een groep paarden. En uiteraard dat ze vriendelijk zijn in de omgang. Maar dat is soms moeilijk te beoordelen bij jonge import pony's die geen ervaring met mensen hebben.

Vroeger nam ik ook nooit paarden of pony's op proef. Vaak waren het hele jonge paarden/veulens die nog niet ingereden waren en waar je dan zo weinig mee kan doen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:14

Ik heb een lage tijd een pony te koop gehad en daar meldde zich een koper voor die m 2 weken op proef wilde hebben zonder te betalen! Mooi nie dus, bleek hij al twee ponys van een handelaar op proef te hebben en die van ons kon er mooi tussen, dacht tie. Ik zei dat hij hem moest betalen en hem binnen 2 weken terug kon brengen indien niet goed. Maar daar ging hij niet mee akkoord! Ik ben er als verkoper een beetje huiverig voor stel je voor dat ze dat paardje kapot rijden of er gebeurt iets?
Nou heb ik wel een oplossing bedacht daarvoor. We lieten de mensen proef rijden en ze konden zo vaak komen bij de pony als ze wouden maar dan wel op de stal waar hij stond. Ze konden dan twee weken of desgewenst langer rijden en leerden zo die pony kennen hoe hij is. Als hij naar een andere stal verhuisd zijn ze vaak niet in hun normale doen. De mensen die hem uiteindelijk kochten zijn een paar keer komen kijken voordat ze m kochten en ze kregen de garantie dat ze hem bij eventuele gebreken of anders m terug konden brengen. Ik wist in dit geval wat ik verkocht, namelijk een gezond en vrolijk beestje door de da goedgekeurd en ook nog eens een eigen fokproduct.
Ik kan me als koper wel voorstellen dat je een proefperiode wilt hebben, 2 weken is genoeg om rare dingen als acute kreupelheden op te merken maar om na een korte periode te beslissen of het paardje bij je past lijkt me moeilijk. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:21

het was niet mijn pol Haha!

Maar ik durf wel een paard te kopen waar ik maar 1 x op gereden heb.
Zou hem wel gekeurd willen hebben.
Maar na jaren op handelstallen gereden te hebben weet ik na 1 x rijden wel wat ik aan een paard heb en of het wat voor mij is.

Maar ik geloof dat als ik er nog en paard bij zou kopen dat hij/zij onder de 3 jaar zal zijn en dus niet veel te proberen valt.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 22:07

wij hebben mijn paardje bij een handelaar gekocht, een betrouwbare, die gaf ons gewoon alle tijd van de wereld om aan elkaar te wennen, ik heb er dan ook een half jaar over moeten doen om mijn paard de baas te worden, maar zelfs na een jaar, zou ik hem nog terug mogen brengen, het moet wel klikken tussen jou en het paardje, anders kan je het wel vergeten!!!

succes rianne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 09:38

De paarden die ik koop zijn altijd groen, dus een proeftijd heeft dan weinig zin.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 09:40

tuurlijk wil ik als koper een proeftijd, het allerliefst zonder restricties....Kan ik lekker uitgebreid in mijn eentje uittesten of dit het paard van mijn dromen is....

Maar eh....als verkoper geef ik dus mijn paard never nooit niet mee aan een potentiele koper ....
Lekker tegenstrijdig he....

Maar als koper heb je nu eenmaal een ander belang dan als verkoper. De koper wil graag zo veel mogelijk over het paard te weten komen en gaat het uitvoerig uitproberen. Zeker als in een periode geldt : niet goed geld terug....
Bij dat uittesten gaat wel eens wat mis, de koper kent het paard immers niet.
Als die koper dat doet voor eigen risico, dus zonder terugbrenggarantie, reken maar dat de meesten een heel stuk voorzichtiger worden met het dier....

Mijn beide paarden heb ik overigens gekocht zonder proeftijd. ik had een proeftijd bij mijn eerste paard, en binnen de proeftijd zag ik al iets waarvan ik achteraf zeg, hij had terug gemoeten. Echter, [naam verwijderd] was al verliefd, het paard is gebeleven tot ver na zijn proeftijd. Daarom, ik breng het dier toch niet terug...

Wanneer ik een paard bezichtig, kijk ik goed naar hoe het loopt en hoe het omgaat met de eigenaar...ik kijk ook goed naar die eigenaar, hoe die met het paard omgaat. als het kan wil ik natuurlijk wel even rijden om te voelen. ik kijk het paard diep in zijn oogjes; en dan weet ik vaak al genoeg. Ik laat het paard wel altijd klinisch keuren door een dierenarts.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 10:25

het was trouwens mijn poll......niet dat et iets uitmaakt!

Ik zou een paard op proef willen als ik twijfel over de aankoop.
Dan niet de twijfel dat het paard me niet helemaal aanstaat ofzo, want dan zou ik hem of haar nooit kopen.
Maar meer als het paard een gedragsprobleem heeft, als dit te verhelpen is, wil ik dit eerst proberen, maar als het niet over gaat wil ik niet met zo'n paard opgezadelt zitten.
BO, ze bokt....ik wil dan in de proefperiode de oorzaak achterhalen en als dit niets met valsheid of onbetrouwbaarheid heeft te maken, heb ik er geen problemen mee. Elk paard wil zich wel een strekken, zeker degenen die veel op stal staan..... Maar je let bij zo'n paard toch beter op met de aankoop ervan.......

Ik heb nog nooit een paard op proef genomen, altijd zo gekocht.
Dit wordt dus dan misschien de eerste keer.

Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 10:44

Ik kan me indenken dat mensen een paard graag 'op proef' willen, maar in mijn geval is dit niet met de verkoper afgesproken. Het is een bekende van mijn familie en ik weet dat ik een goed paardje bij hem koop. Het is wel zo dat ik hem laat keuren.
De verkoper en ik zijn mondeling overeengekomen dat hij het paardje zonder pardon terugneemt mocht het niet klikken. En dat is een fijn gevoel. Niet dat ik Ynse terug ga brengen, hoor Haha!.
Ik denk wel dat als je dit soort afspraken maakt met een onbekende verkoper, dat je een en ander op papier moet laten zetten.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-02 10:49

Flootje schreef:
Ik denk wel dat als je dit soort afspraken maakt met een onbekende verkoper, dat je een en ander op papier moet laten zetten.

Juist als je de verkoper kent is het beter om e.e.a. op papier vast te leggen. Dat voorkomt ruzies achteraf. En je kennis weet gelijk waar hij/zij aan toe is. Zo blijf je ook bij problemen nog goede vrienden !

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:37

Ik vind het twee kanten hebben.
Aan de ene kant lijkt het zo vertrouwd, dat de eigenaar het paard zomaar meegeeft. Hij wil dat het klikt en staat garant voor het paard.
Maar aan de andere kant, als de eigenaar gek is op het paard, dan geef je het niet zomaar mee. Het risico dat er wat gebeurt, brr, ik moet er niet aan denken.

Ik zou zelf toch meerdere malen bij mijn toekomstige paard gaan kijken. Kijken hoe het behandeld wordt, hoe het paard is op stal en of het zo blijft onder het rijden als dat het de eerste keer was.
Mocht het paard verborgen gebreken hebben dan kan je juridisch gezien altijd terug met het paard. Ik geloof dat daar een bepaalde periode voor staat.
In ieder geval zal ik het laten keuren.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 13:33

wij hebben 5 paarden bij een handelaar weg en er mankeerde helemaal nix aan! die handelaar kent m'n vader heel goed en zal ook nooit met opzet een verkeerde pony/paard aan ons verkopen hij is gewoon heel betrouwbaar. Meestal als het paardje even geshowd word en het is wel wat mogen we hem meenemen en alle paarden zijn nooit weer trug gegaan naar hem! Maar als er ooit een niet zo'n betrouwbaar paardje komt kunnen we hem gewoon weer trug brengen'!

~Be as you are~

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:55

helaas is niet iedereen zo makkelijk in het terug brengen....
Dat is mij al vaker verteld, maar dan kwam het er wel op neer dat ik er minder voor kreeg of dat ik dan een andere moest nemen, dus inruilen. Bij een handelaar en het ging om shetlanders)
Ook heb ik een keer een welsh cob van zes jaar geprobeerd bij de mensen thuis, ze zou 6 jaar zijn en veel dressuur en springtalent.
Ik vind haar nogal onstabiel lopen, slingerig, zoals een vrijwel groen paardje zou doen.
Ik heb toen de dierenarts haar laten keuren, zonder dat de eigenaar er iets vanaf wist, hetgeen achteraf ook niet bleek te mogen.....we hadden alleen de afspraak gemaakt met de staleigenaar en die was blij dat we er een dierenarts bijhaalden (vond ik al zo vreemd) Nou de dierenarts hoefde weinig te doen voor zijn geld, aangekomen bij de wei, de stalhouder had de sleutel meegegeven en de wei gewezen, liep ze heel erg kreupel, hij heeft nog een aantal dingen gecontroleerd, leeftijd was 3 jaar ouder (9) en ze had last aan haar luchtwegen.....toen is ie gestopt, want verder nakijken was niet nodig.....Wat een oplichters!
Ik had dat paard dus zo goed als gekocht, maar mijn moeder vertrouwde het niet.... Als ik haar op proef had genomen was het ook kenbaar geworden..... Dit was dan duidelijk te zien maar er zijn ook minder duidelijke gebreken en die je pas ziet als je het dier op stal hebt.
Ik vind dat je eigenlijk de kans moet hebben om het dier goed mee te maken, dus zij negatieve en positieve kanten kent voordat je besluit tot koop over te gaan. Dan heb je volgens mij ook veel minder miskopen!

Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:12

Ik heb op nee gestemd, maar dan wel onder een voorwaarde:

Als ie na een bepaalde tijd afwijking in gedrag ed gaat vertonen meteen terug, dat zijn dan verborgenstal gebreken, daar kun je je op beroepen tot een half jaar na de aankoop.

groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 14:49

Wij vragen het paard altijd zo'n week op proef, ik vind dat wel fijn, je kan dan zien hoe die reageert enzo. Er gebeurt vaak dat eigenaren als iemand komt kijken kalmeringsmiddelen geven...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:47

Het liefst een proeftijd, maar dat is vaak niet mogelijk, dus dan iig een aantal keren op het paard rijden en een objectief persoon mee nemen....
daarna laten keuren en als dat goed zit, verkocht.

Letten op tekenen van stal ondeugden, verdoving etc.

Mijn eerste paard was een instinker, de 2de op proef mankeerde helaas het een en ander, de 3de was scheepsrecht!

Ik had bij mijn paardje het geluk zijn moeder en zusters te kunnen ontmoeten en ik heb eerst heel veel ge-emaild met de fokker (eigenaar toen). Zijn karakter was echt wat ik toen zocht en nodig had.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 01:54

wjerdo schreef:
verborgen stal gebreken, daar kun je je op beroepen tot een half jaar na de aankoop.


6 maanden? 6 weken bij mijn weten??? Is wel een verschil, zal eens uitzoeken!

Sorry, off-topic (had al on-topic gereageerd Haha! )

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, grace1989, s1993 en 36 bezoekers