Wordt mijn Haflinger aanhaliger/rustiger????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Wordt mijn Haflinger aanhaliger/rustiger????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 07:50

Hoi!

Zoals sommigen wel weten heb ik dus een Haflinger merrie van 5 jaar. Ik heb haar nu bijna 3 maanden...
Ze heeft bij een boer gestaan (liep toen voor de kar) en daar is ongeveer 1x per week een beetje op haar gereden. Ze is dus verkeersmak, voor de kar beleerd en zadelmak/enigszins ingereden. Er is nog veel wat we moeten leren. Ze reageert niet op benen en zit. Ze reageert wel op aandrijven Lachen
Maar naast het rijden is ze zo druk op het moment (eigenlijk altijd al geweest, wordt al iets minder)... ze is me aan het uittesten (en ze is gewoon eigenwijs/dominant); met het leiden draaft ze me vaak voorbij en als ze een grassprietje ziet, trekt ze me er naar toe Haha!
Hier ben ik mee aan het oefenen, alleen word ik er soms echt wanhopig van Lachen
Maar wat ik eigenlijk wil weten; toen jullie je paardjes pas hadden waren ze toen ook zo, of waren ze al meteen knuffelig enzo?
Mijn haflinger is namelijk echt een schat hoor en ik ben gek op haar, maar soms ben ik ongeduldig en wou ik dat ik ook gewoon zonder zadel op haar kon rijden en dat ze ook lekker wou knuffelen.... ik lees altijd van die leuke verhalen en dat wil ik ook Lachen
Het gaat wel beter nu; in het begin kon ik haar niet eens opzadelen.... en dat gaat nu perfect.... behalve dan dat ze er niets aan vindt om te rijden.....
Maar hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie paarden het echt leuk vonden om met jullie te werken????
O ja, ik rijd om de dag.... de dagen dat ik niet rijd, doe ik grondwerk (leiden op het moment) en poets ik haar en geef haar een appel enzo.....

Groetjes Cindy


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:48

Ik heb Par nu anderhalf jaar, ze is bijna 4, en ik rijdt nog steeds niet zonder zadel.
Ja een beetje stapen en draven, maar intensief rijden is ze veelste druk voor, dan lig ik er zo vanaf Haha!

In het begin was ze ook helemaal niet aanhalig, nu ook nog niet op en top maar soms zitten er momenten tussen dat ze even met haar hoofd tegen me aanhangt en een lekkere tutmuts is.
Duurt maar een paar minuten want tjsa je bent jong en hebt altijd haast he Tong uitsteken

Als jij gewoon duidelijk bent naar haar toe in je opvoeding komt de rest vanzelf wel.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 09:29

Ik kan ook niet stappen zonder zadel Lachen
Ze gaat namelijk alle kanten op (zelfs op de hoefslag moet ik sturen) en ze gaat steeds uit zichzelf draven Lachen
Ik vraag me af waarom, lijkt mij juist inspannender Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:54

Ik denk dat het vanzelf wel beter gaat worden. Veel oefenen en knuffelen. De meeste paarden hebben wel even tijd nodig om zich thuis te gaan voelen. Ze moet ook gaan accepteren dat jij de leider bent. Heel er consequent zijn dus.

Zonder zadel rijden zou ik pas gaan proberen als het met zadel voortaan alllemaal goed gaat. Daarvoor moet je elkaar goed kunnen vertrouwen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 12:13

Ja... daar heb je gelijk in...

Maar het stomme is; ik twijfel aan mezelf en misschien merkt zij dat..... als ik streng/consequent ben, ben ik bang dat ze me niet meer 'leuk' vindt..... ik weet het, klinkt heel stom..... Lachen

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:14

Mijn 8 jarige ruin is erg dominant, daar word ik soms ook echt wanhopig van!! Op stal is hij echt een Schijnheilig , maar zodra ik hem de stal uit haal barst het los... Hij begint meteen met gillen en steigeren, maalt dan ook echt met zijn voorbenen .

Zal het aan het weer liggen??? Verward Of zal hij nog steeds denken dat hij een hengst is Scheve mond ?

Gelukkig ben ik niet bang voor het steigeren, maar af en toe krijg ik echt een punt hoofd van hem .

wesly is mijn engeltje

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:24

Cindyt schreef:
Ja... daar heb je gelijk in...

Maar het stomme is; ik twijfel aan mezelf en misschien merkt zij dat..... als ik streng/consequent ben, ben ik bang dat ze me niet meer 'leuk' vindt..... ik weet het, klinkt heel stom..... Lachen


Dat had ik ook in het begin, toch maar doorgezet omdat mijn haf vrij onzeker is, dus gewoon streng en duidelijk.
Mijn instructrice is nog strenger en duidelijker, en Par is helemaal gek op haar
Hoe duidelijker jij bent *op een eerlijke manier* hoe meer je paard weet wat die aan je heeft.
Zolang jij dat niet bent *want onzekerheid voelen ze ook* zal het paard blijven proberen want ze wilt duidelijkheid.

Al met al weten ze vrij snel wie er elke dag naar ze toekomt en met ze bezig is, dus zal me er niet teveel zorgen om maken.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:41

Hmmm, heb de mijne bijna 4 jaar en ben bang dat hij altijd zo zal blijven. Karakter...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:10

Vaak is het hoe strenger je bent voor een paard hoe aardiger hij je vindt. Zoalng je rechtvaardig, duidelijk en consequent bent!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Roosch

Berichten: 36636
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:14

eerst t-touch...! (met je handen rondjes draaien) en probeer dan eens met longeren..(of kan ze dat ook niet??) dan laat je haar los en geef je dezelfde commandos..! :0 enfin lees de serie Heartland maar..Lachen
dan wordt ze vanzelf knuffeliger!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Anneclaire
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:44

ik denk inderdaad dat je haart gewoon bijvoorbeeld (ik weet niet of je ergens een klei bakje hebt ofso waar je haar in los kan gooien) dat zou ik haar los doen en dan een aantal comando's aanleren met je handen of je stem.
dat heb ik ook met mijn ex-haf gedaan en dat ging perfect.
Ik heb zelfs een hele tijd niet meer op hem durfen rijden omdat hij me er iedere keer weer afgooide.
Maar na hij respect voor me krijg met losgooien is het met rijden ook vanzelf gekomen.
en het is gewoon heel erg belangrijk dat je hem eerlijk behandeld en goed beloont als ze iets goeds heb gedaan.

Dan kom je er vanzelf!

Tong uitsteken I LOVE COCO Tong uitsteken

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 19:27

Haha.... dat heb ik al geprobeerd en toen is ze over het hek gesprongen.... uit de longeerring.... dat hek is ongeveer 80 cm hoog (heel laag), maar alle andere (veel grotere) paarden blijven er wel atijd in staan!!!!!!
En longeren kan ik zelf nog niet helemaal (heb wel les) en Sandra snapt dat ook nog niet helemaal.
Maar los laten kan ik dus niet op het moment.
Vandaag heb ik weer oefeningen gedaan, met hulp van iemand van stal en het ging echt geweldig!
Wat blijkt nou???? M'n haflinger Sandra doet vaak zo druk omdat ik onzeker ben... volgens mijn stalgenote doe ik alles goed (ik bereid me goed voor, lees er over, sta open voor alles, geef m'n paard niet de schuld maar mezelf), maar ik ben gewoon te onzeker en dat voelt m'n paardje..... en zodra ik zekerder ging doen, volgde ze me perfect! Ik ben echt blij nu.... heb weer hoop zeg maar Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: femkepien, PowerPoef, Raineri, SannevZ, Vagabondo en 124 bezoekers