revalidatie pees, dikte geen probleem???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

revalidatie pees, dikte geen probleem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 18:06

Als een paard een peesbeschadiging heeft en aan het revalideren is, is het dan een goed of slecht teken als de pees dik blijft??Of zegt dat niet zoveel over de revalidatie. En warmte?/(is denk ik niet goed)


Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:09

Zwelling en warmte duidt op ontsteking. Dit moet wegtrekken als de peesblessure overgaat. In sommige gevallen blijft de pees dik, doordat het gaat verbindweefselen. Maar dan is hij niet meer warm. Ik neem aan dat je op een harde ondergrond moet stappen met je paard?

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 19:21

ja harde ondergrond. De ene dag is het wel dik de andere dag niet (mischien toch iets van stalbenen??Ik vroeg me alleen af als de pees na 3 maanden revalideren nog dik was of dat dan ook negatief is. Kan bv de pees wel verbeterd zijn ook al is de pees van de buitenkant nog dik. Of heeft de dikte niet zo heel veel te betekenen?? Ik moet dinsdag weer naar de Uithof, dan weet ik het zeker, maar ik probeer me er een voorstelling van te maken of het slecht of goed verbeterd is.Alvast bedankt voor de reactie

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:05

Ik ben blij dat je dit topic gestart bent; ik vroeg me eigenlijk precies hetzelfde af. De blessure die mijn paard heeft is al bijna een jaar geleden ontstaan (op 7 juni om precies te zijn) en pas sinds anderhalvemaand ben ik weer 'begonnen'. Bij mijn paard is de pees ook weer dik geworden, in eerste instantie niet trouwens, het bleef een paar weken gewoon helemaal OK. Plotseling van de ene op de andere dag toch weer enigzins gezwollen maar het trekt nu ook snel weer weg als hij op de harde bodem gestapt heeft. Bovendien is het niet warm. Alleen die verdikking van de pees zelf blijft, dat is in feite het littekenweefsel (bindweefsel) maar dit is dus stug weefsel dat niet dezelfde elasticiteit heeft als het 'originele' peesweefsel. Ik blijf het nu na het rijden koud afspuiten en inmasseren met een cooling gel, om de doorbloeding te blijven stimuleren. Zo is de kans op verklevingen het kleinst. Het bindweefsel heeft ook tijd nodig om dezelfde structuur te ontwikkelen als het peesweefsel, de 'trekkracht' moet opgebouwd worden. En dat moet echt heel geleidelijk aan gebeuren. Het grote gevaar is dat je teveel belast en dan dus weer een terugval kunt krijgen. Helaas weet je dit pas als het te laat is. Men denkt vaak dat de ruiter zo snel mogelijk weer aan de slag wil, wat natuurlijk ook zo is. Maar, en dat is in mijn geval het grote probleem geweest, er zijn ook paarden die niet rustig kunnen opbouwen. Alleen maar lopen te drammen om lekker rond te rennen. Dus ogenschijnlijk lijkt het alsof ze het makkelijk aan kunnen. Dat enthousiasme is erg lastig in te dammen. De DA adviseert meestal niet je paard los te gooien of weidegang te geven, maar als je paard zich daarmee rustig gedragen kan, en dus niet als hij wel n keer z'n box uit kan meteen gaat Rock-on, dudes! is dat wat mij betreft toch de beste keuze. Dan gaat het geleidelijk aan opbouwen ook een stuk makkelijker Knipoog

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:58

Mijn vorige paard had een gat in de pees, in de rechter achter tussenpees wel te verstaan. We zijn een jaar bezig geweest met revalideren. De pees is helemaal hersteld, echter was hij wel ,op de scan te zien, een stuk dikker geworden van bindweefsel. Dat is heel normaal. Omdat het de tussenpees was, is het been nooit echt dik geweest.
Let er wel op dat je je paard goed beweging geeft tijdens het revalideren. Die van mij heeft er ernstige rugproblemen aan over gehouden, doordat hij in dat jaar heel erg gegroeid is en dat hij dus helemaal niks mocht doen. (behalve stappen dan)
Succes.


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:54

Mijn merrie heeft een zware peesblessure gehad, 8 jaar geleden, de pees is altijd "overvuld"gebleven, maar de scan was destijds goed, en ze heeft er nooit meer last van gehad.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:32

Oh, wat een geruststelling! Mist en Pascha, dat was precies wat ik nou nodig had om te horen.......ik hoop dat het bij mijn paard (en bij die van mightymuts2 natuurlijk) ook de reden van de uiteindelijke verdikking blijkt te zijn *LOL*

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:48

ja inderdaad, ik hoop het ook.
sterkte verder!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:54

mightymuts, laat je nog even weten hoe het in de uithof is gegaan vandaag??

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 16:43

ja wennepen ik ga zo een verslagje schrijven(komt onder het topic wat je vandaag hebt meegemaakt

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:52

Ik snap iets niet !

Een pees koelen doe je toch niet om de doorbloeding te bevorderen ??? Verward Ik dacht dat je moet koelen om de ontsteking te remmen.
Doorbloeding verbeteren doe je toch juist door te verwarmen, b.v. door massage ?

Ik bedoel, als je vingers in de winter ijskoud zijn stopt toch juist de doorbloeding ? En als je ze dan verwarmt komt de doorbloeding weer op gang.

Groetjes,

Maris

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:36

Mij is destijds geleerd dat koelen met water bijv. geen enkele zin heeft. Helpt helemaal niet. Heb ik toen ook nooit gedaan, op advies van de DA, die zei dat het toch niet zou helpen.Wel is mijn paard behandeld met magneetveldtherapie en met druk. (speciale behandelingen zijn dat voor peesblessures)

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:36

Maris schreef:
Ik snap iets niet !

Een pees koelen doe je toch niet om de doorbloeding te bevorderen ??? Verward Ik dacht dat je moet koelen om de ontsteking te remmen.
Doorbloeding verbeteren doe je toch juist door te verwarmen, b.v. door massage ?

Ik bedoel, als je vingers in de winter ijskoud zijn stopt toch juist de doorbloeding ? En als je ze dan verwarmt komt de doorbloeding weer op gang.

Groetjes,

Maris



Nooit in de winter last gehad van ijskoude tenen/vingers??? Die daarna gingen steken (erg pijnlijk) en weer helemaal warm werden doordat de doorbloeding daardoor weer extra werd geactiveerd?

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:41

vivian001 schreef:
Nooit in de winter last gehad van ijskoude tenen/vingers??? Die daarna gingen steken (erg pijnlijk) en weer helemaal warm werden doordat de doorbloeding daardoor weer extra werd geactiveerd?



Ja, tuurlijk. Maar is het niet zo dat je vingers gaan steken omdat de doorbloeding stil komt te liggen !?!?!! Want als je een tijdje rond loopt met van die koude handen voel je na een tijdje niets meer, want geen doorbloeding meer.
Tis geloof ik gewoon een moeilijk verhaal warmte of koude toepassen.
Zo zeggen ze ook vaak als je koude handen hebt je ze onder de koude kraan moet houden om ze weer op temperatuur te laten komen.
Maar als je met je paard bent wezen stappen dan zijn zijn pezen juist lekker warm. Om ze dan daarna weer te koelen snap ik niet.
Die warmte ontstaan door het stappen zorgt voor betere doorbloeding, en dan moet je ze daarna weer koelen Verward


Groetjes,

Maris

Groetjes,

Maris

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:03

Wat ben ik blij met dit topic Haha! ! Ik loop al een paar dagen met kopzorgen rond hoe het nou kan dat mijn paard weer een verdikking net boven de kogel heeft (dat is voor het rijden) en na het stappen/draven is het weer weggetrokken... Verward Ik ben nu sinds een paar weken weer aan het opbouwen na 8,5 maand gestapt te hebben. Zit nu op 15 min draven per dag. En toen zag ik dus die verdikking opeens (daarvoor bleef het been mooi strak). Mijn verstand zei dat het van het opbouwen komt, meer bewegen, meer belasting etc. Mijn gevoel zei dat het niet goed was, maar ergens vond ik dat ik het nog even moest aankijken. Nu lees ik dus jullie ervaringen en kan me er geheel in vinden dat het bindweefsel is. Het been is ook niet warmer en zoals gezegd is het na het rijden weer dun.
Bedankt OK dan!, net wat ik nodig had.

Bessy, Neala, Hazel

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:00

Pascha schreef:
Mijn vorige paard had een gat in de pees, in de rechter achter tussenpees wel te verstaan. We zijn een jaar bezig geweest met revalideren. De pees is helemaal hersteld, echter was hij wel ,op de scan te zien, een stuk dikker geworden van bindweefsel. Dat is heel normaal. Omdat het de tussenpees was, is het been nooit echt dik geweest.
Let er wel op dat je je paard goed beweging geeft tijdens het revalideren. Die van mij heeft er ernstige rugproblemen aan over gehouden, doordat hij in dat jaar heel erg gegroeid is en dat hij dus helemaal niks mocht doen. (behalve stappen dan)
Succes.


Is het normaal dat ze wat dik blijft? Haha! oef want mijn paard heeft ook gaten of één gat in haar tussenpees... En deze blijft ook een beetje dik staan maar is niet warm of dergelijke..
Ik maakte me ongerust omdat ik dacht dat ik al 5 maanden voor niks aan het stappen was en elke dag afspuiten met water Haha!
hihi bedankt voor je antwoord op mijn "innerlijke vraag" Haha!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:58

Er vormt zich een soort litteken op de pees, daardoor is hij dus ook dikker. Maar het blijft natuurlijk een zwakke plek. Peesweefsel wordt vervangen door bindweefsel. Bindweefsel is lang niet zo rekbaar en elastisch al peesweefsel. Daarom moet je goed uitkijken wat je met je paard na de revalidatie doet.
Bij mensen is een litteken toch ook een soort verdikking? zo moet je het ook bij paarden zien, maar dan op de pees.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:15

Ik heb ook een pony gehad met een peesafwijking!

En dit is niet altijd een plezier!

1 je weet niet of het goedkomt
2 Je moet niet teveel en hard werken!
3 Hij kan om de raarste dingen weer kreupel gaan lopen!

Bindweefsel is niet zo sterk als Peesweefsel en kan daarom snel kapot gaan
Om verdikkingen tegen te gaan elke dag ice gel derop smeren!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:09

Ice gel heeft weinig zin, blessure zit IN het been, niet EROP, smurfie....

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:11

Dat maakt niet uit =) Het koelt wel =)

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:50

Nandoman schreef:
Wat ben ik blij met dit topic Haha! ! Ik loop al een paar dagen met kopzorgen rond hoe het nou kan dat mijn paard weer een verdikking net boven de kogel heeft (dat is voor het rijden) en na het stappen/draven is het weer weggetrokken... Verward Ik ben nu sinds een paar weken weer aan het opbouwen na 8,5 maand gestapt te hebben. Zit nu op 15 min draven per dag. En toen zag ik dus die verdikking opeens (daarvoor bleef het been mooi strak). Mijn verstand zei dat het van het opbouwen komt, meer bewegen, meer belasting etc. Mijn gevoel zei dat het niet goed was, maar ergens vond ik dat ik het nog even moest aankijken. Nu lees ik dus jullie ervaringen en kan me er geheel in vinden dat het bindweefsel is. Het been is ook niet warmer en zoals gezegd is het na het rijden weer dun.
Bedankt OK dan!, net wat ik nodig had.


Hai,

Wil je niet ongerust maken hoor. Maar volgens mij kan bindweefsel niet dunner worden na het rijden ! Dus de verdikking die je telkens voor het rijden ziet kan ( volgens mij Verward ) geen bindweefsel zijn.

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:52

Oeps, vergeet ik nog wat. Het feit dat de verdikking na het rijden weg is , is weer wel een goed teken. Meer doorbloeding door het rijden zorgt er kennelijk voor dat het vocht (?)/ afvalstoffen net boven de kogel verwijderd worden.

Groetjes,

Maris

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:39

Hoi Maris, bedankt voor je reactie.
Stom van me, je hebt natuurlijk gelijk, het is geen bindweefsel maar vocht Knipoog . Maar de pees is toch nog wat dikker dan die aan het andere been (ook geconstateerd door de DA, die zegt dat dat nooit meer helemaal wegtrekt). Dus ergens kan ik me erg vinden in dit topic.

Groetjes!!

Bessy, Neala, Hazel

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:00

Pascha schreef:
Er vormt zich een soort litteken op de pees, daardoor is hij dus ook dikker. Maar het blijft natuurlijk een zwakke plek. Peesweefsel wordt vervangen door bindweefsel. Bindweefsel is lang niet zo rekbaar en elastisch al peesweefsel. Daarom moet je goed uitkijken wat je met je paard na de revalidatie doet.
Bij mensen is een litteken toch ook een soort verdikking? zo moet je het ook bij paarden zien, maar dan op de pees.


Ja dus ik moet uitkijken wat ik doe na de revalidatie. Ik begin te rijden in augustus-september..stel: mag ik dan in mei-juni terug doen zoals vroeger? Of mag ik ze totaal niet meer belasten Verward

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:46

Tuurlijk mag je haar wel belasten, als de DA groen licht heeft gegeven, maar alles heel gedoseerd. En niet als je paard al vermoeid is, nog doorgaan met oefeningen enzo. Rijden op een goede, niet te zware bodem. Veel stapwerk in het begin, en dan langzaam opbouwen. Je moet gewoon denken dat je zelf deze blessure hebt gehad, wat zou je ZELF dan allemaal wel of niet doen of kunnen. Met logisch denken kom je een heel eind. Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, Peachy, Rubio, Trendiction en 21 bezoekers