Bevallen op stro of op zaagsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Bevallen op stro of op zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-02 10:56

Wie de beelden bekijkt van de twee webcams op het internet die op dit moment op veulenboxen zijn gericht:

http://www.appaloosa.org/livefoal.html
en
http://www.kmkpainthorses.com/foalcam.html

ziet dat één stal op zaagsel laat bevallen en de ander op stro. Ik vroeg me zomaar af waar jullie paarden op gaan of zijn bevallen (als je dat al weet), en wat jullie reden is dat jullie het op stro of respectievelijk op zaagsel laten gebeuren?

Hebben jullie het ook wel eens met andere soorten stalbedekking tijdens de bevalling geprobeert, en wat is jullie ervaring daarmee?

Je suis Charlie.


Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:06

Waar ik heb verzorgt met mijn zus heb je hele grote paarden
van goede afstamming enzo dus best wel duur
en die laat hij altijd bevallen op stro, ik denk omdat
zaagsel wat stoffer is en sneller vies wordt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:45

Ik heb zelf alleen ervaring met stro. Het nadeel van zaagsel lijkt mij dat het erg plakt. Dus ook bij de navel en dat lijkt mij niet echt goed. En veulens zullen al snel in het zaagsel gaan rommelen en opeten.
Ook heb ik graag de stallen goed schoon bij het veulenen en dan is stro makkelijker en goedkoper dan zaagsel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:47

Ik vind het zo smerig als de merrie een met zaagsel beplakt veulen moet schoonlikken..

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:00

Er is veel misverstand over de term 'zaagsel'. Als hiermee houtmot wordt bedoeld dan ben ik er geen voorstander van om een merrie in te laten veulenen. Maar als je houtkrullen bedoeld, dan kan het totaal geen kwaad.

Als ik veulens verwacht.. Knipoog EN ik ben er op tijd bij dan gooi ik de merrie naar buiten. Dan mag ze zelf uitmaken waar ze wil bevallen. Meestal is dat dus buiten. In de paddock of in de wei. Scheelt mij dus weer een hele vieze natte stal ook Haha!

De meeste stallen zijn te klein om in te bevallen (vind ik) en meestal gaan ze dan ook nog zo onhandig in een hoek liggen dat je er niet bij kunt om te helpen.

Ik heb het aan de DA gevraagd en die had geen probleem met houtkrullen zolang het maar niet te fijn van struktuur was.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:02

Vorig jaar heb ik een merrie in haar (brandschone!!) zaagsel- stal laten bevallen en een merrie in een zaagselstal met een dikke laag stro erover heen. Beide veulens waren makkelijk schoon te likken, ook het veulen in de zaagselstal. En na de geboorte heb ik beide merries en veulens een tijdje in een zaagselstal gehad met in de hoek (het favoriete plekje om te slapen) een strobed. Daar lagen de veulens namelijk graag op de eerste twee weken en daarna maakten ze geen gebruik meer van hun bed en sliepen op willenkeurige plekken in de stal. Toch prefereer ik voor de bevalling stro....dus de volgende keer zullen de nieuwgeborenen in een strobed ploffen Haha!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:58

Soms doen ze er ook een beetje hooi bij maar dat wordt
dan ook best wel plakkerig. En meestal eten ze dat toch weer op.
Ik denk dat stro toch het beste is.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 13:11

Ik zou de merrie gewoon op het strooisel laten bevallen waar ze altijd op staat. De merrie moet zich in eerste instantie op haar gemak voelen, anders komt het veulen niet.. Dus gewoon zaagsel-paarden op zaagsel en stro-paarden op stro.

(Wij hebben ze altijd op stro gehad en dat gaat prima!)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:01

de paarden die vroeg in het jaar bevallen staan op stro de andere bevallen gewoon in de wei.
afgelopen jaar hadden we 4 veulen 2 in een strobedje en 2 in een grasbedje

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:28

Misschien dat ze bij de 2e link(weet net hoe ik het anders moet zeggen Haha! ) als ze verw8ten dat ze gaat bevallen stro in de box doen.Dat hebben ze bij Frosty namelijk ook gedaan.
het lijkt mij idd lekkerder als er stro in de boz ligt,anders zit het veulen helemaal onder het zaagsel.

liefs layla d

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-02 21:56

layla d schreef:
Misschien dat ze bij de 2e link(weet net hoe ik het anders moet zeggen Haha! ) als ze verwachten dat ze gaat bevallen stro in de box doen.Dat hebben ze bij Frosty namelijk ook gedaan.
het lijkt mij idd lekkerder als er stro in de box ligt,anders zit het veulen helemaal onder het zaagsel.

liefs layla d


Nee hoor dat doen ze niet. Als je de frequently asked question (FAQ) bij de pagina van de foalcam doorleest ( http://www.kmkpainthorses.com/faq.html ) lees je dat ze de merries op zaagsel laten bevallen.

Er staat:

What are you using for bedding?
Our bedding choice is shavings. They are premium grade and not course but not fine. Pretty much dustless. There are a number of reasons that we use them.
A. Inability to find quality straw that is free from dirt, dust , and mold.
B. In cold weather foaling, the foals dry quicker on shavings. The shavings absorb the liquid from their body very fast.
C. It allows for fast cleanup and great absorbtion of all foaling liquid. So baby has a very clean enviornment right away.

Do you take extra precautions because you foal on shavings?
We attempt to attend every birth. Because the foals are being born on the internet it is highly unlikely that we will miss them. We haven't missed one yet. It is important to get the foals face dry right away to avoid having shavings stick to them.

Als je het niet begrijpt en ik het moet vertalen hoor ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-01-02 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:59

Oke Haha!
Dan zat ik dus fout.

Als ik het zo lees is zaagsel eigenlijk wel lekker voor de veulens,maar op de een of andere manier trekt stro mij meer aan,het oogt 'warmer'.

liefs layla d

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:00

Wij laten de paarden altijd op stro bevallen.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:22

Isolda is bevallen op stro. Niet om een bepaalde reden, meer omdat we geen zaagsel hebben. Heb er eigelijk ook nooit overnagedacht....
Isolda heb ik bewust uit de wei gehaald, omdat onze wei niet dichtbij ligt. Kon er geen toezicht ophouden. Ik vond dat best wel eng, want Isolda ging dus ook precies in een hoek liggen. Gelukkig stond ze nog een keer op om daarna beter te gaan liggen.
En als ik dan aan het moment denk dat dat kleintje kwam... Lovers
Zo mooi! Echt een wonder.....

Wat ik trouwens wel een nadeeltje van stro vind is dat het veulen er lastig in kan gaan staan. Door die lange slierten die om de beentjes blijven hangen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:57

Ieder jaar anders. Toen Marjon van Pinky beviel is ze gewoon in de weide bevallen (ze kon op stal en daar lag stro). Bij mysty is ze in een box bevallen op zaagsel. Bij Rossy is ze op zaagsel bevallen ook opgesloten op stal.
Geen van bijde zijn slecht bevallen Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:51

Mijn paard is in de binnenpiste bevallen omdat de stal te klein was. Ze had het erg naar haar zin want tijdens de weeën kon ze in de ganse piste rondwandelen. Het veulen is op X geboren. In eerste instantie is dat pistezand niet zo handig, door het water krijg je slijk maar ik heb dadelijk een strobedje gelegd en het veulen daarop gelegd.
Moeder en kind konden daarna lekker rondwandelen terwijl ik in de bar vanachter het glas kon kijken en op de nageboorte wachten. Zaaaaalig.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 21:40

Lijkt me inderdaad geweldig als de merrie die ruimte van een overdekte buitenbak ter beschikking heeft. Maar echt steriel of schoon lijkt me die omgeving niet. Lijkt je dat niet erg gevaarlijk om daarin te bevallen?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 21:45

Normaal staat onze merrie op houtkrullen, maar als ze moet veulenen doen we stro in de stal.
Ik heb het idee dat dat niet zo aan het veulen blijft plakken.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 00:04

Hoi Cassidy

Noch de merrie noch het veulen hebben er last van gehad. Misschien is een pas gestrooide stal schoner/sterieler. Men had me een grote box beloofd maar aangezien mijn merrie wat vroeger was en één van de melkerij wat later, was die niet vrij. Veulenen in een stal van 3 bij 3 was uiteraard niet aan de orde. Mijn paard stond een maand voor de geboorte in die privestal om immuumstoffen aan te maken en stond ook elke nacht in de piste omdat ze al heel vroeg begon te kegelen (een maand voor de geboorte al).
Voor de merrie was het echt geweldig, zij kon lekker rondwandelen tijdens de weeën en ik was erbij om haar buikje te masseren. Het veulen is ondertussen al bijna een jaar en kerngezond dus ...
Mocht ik nog fokken ik zou later op het seizoen laten dekken zodat het veulen op de weide kan geboren worden (als er mogelijkheid is tot toezicht en verlichting enzo maar onze weide ligt vlak achter ons huis dus ...). Vorig jaar heeft het begin april 's nachts nog flink gevroren en toen heb ik zelfs nog een dekentje moeten kopen voor het veulen dus een geboorte in mei of juni lijkt me interessanter ook al omdat de merrie dan tijdens de weeën lekker kan rondwandelen op de weide.

groetjes

Oh ja, ik zou voor stro gaan in de stal, mijn paard stond op vlas met het veulen en dat geeft dus absoluut geen warmte ! (ik ben er namelijk zelf een tijdje gaan "opzitten" om het te testen)

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: moonsparkle, TurboDi en 153 bezoekers