en nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 20:21

dit is eigenlijk van gisteren maar toen was ik nog niet lid dus nu nu:

ik heb een verzorgmerrie van 6 jaar een grote shetlander nou daar rij ik dus op en altijd al is ze niet goed luisterend geweest nu de laatste tijd is ze erg druk en slaat ze steedst op hol ze heeft me er al 2x afgegooit gisteren de 3e keer het ging zo
we gingen rustig draven op een zandpad ze ging ineens zonder aanleiding in rengalop ik probeerde haar in te houden en bleef een tijdje zitten het zandpad ging over in steentjespad en daar viel ik eraf toen we door de bocht gingen mijn moeder was toevallig een keer op de fiets meegegaan dus zei ik meteen vang vlekkie ik hinktje dus ook achter hun aan wat niet moeilijk te volgen was want alle mensen wezen en keken in die richting nou ze was dus de drukke weg overgerend tot ze thuis was mijn armen en knieen zijn geschaaft en mijn linkerheup ook wat een rottige plek ik durf niet meer op vlek te galoperen ofzo echt als rijpony is ze onbetrouwbaar wat nu?

ik zoek een niet te dure E-pony tussen de 5 en 15 jaar oud dat kan dressuuren en niet te wild is


mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:32

Het leest makkelijker als je gewoon punten en komma's gebruikt.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:34

Voorlopig niet buiten rijden maar in een afgezet stuk land of bak. Maak hem gehoorzaam, ga op LES!!!

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 20:36

tja er is daar geen bak en in de wei gaat ze eten. en op les tja ik kan het niet meer betalen naast mijn eigen lessen op de manege en die man waarvan ze is geeft geen cent aan haar uit.

ik zoek een niet te dure E-pony tussen de 5 en 15 jaar oud dat kan dressuuren en niet te wild is

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:52

aanpakken denjk ik als ze gaat eten in de wei een tik geven en aan het werk zetten ze speelt zo d ebaas over je.

Icelandics
They grow when you get on

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:58

aan je zit werken
want met je zit moet je haar (een groot deel) terug kunnen nemen, als jij je lang maakt *probeer maar eens met je hakken de grond te raken zonder je beugels uit te doen Haha! * voel jij zwaarder aan voor je pony en zal ze in tempo terug komen
en vooral niet aan je teugels trekken (Weet niet of je het deed hoor) maar ophoudingen geven
ga jij trekken, trekt je pony alleen maar terug. (en ik zal je wat verklappen, je pony wint het )
en toch les zoeken
dat hoeft niet gelijk op een dure manege. er is vast wel iemand in de buurt die jou 1x per week wil helpen voor een leuk bedrag

LadyDi
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Heusden gem Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:27

Waar sta je ergens met die shet dan?
Als ik het zo hoor denk ik dat ze haar bit vast pakt, maar het kan ook wat anders zijn.
Ze zal er echt wel een reden voor hebben om er zo vandoor te gaan, probeer daar achter te komen.
Ik zou toch op de wei een stukje afzetten en daar eerst in rijden en haar gewoon wat harder aan pakken als ze wil gaan eten.

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 08:52

het moeilijke is dat we geen zadel hebben nou oke we hebben wel een zadel maar dat is een lapje leer met beugels en een singen die zo los zit dat je zo onder haar buik hangt. en ik trek ook niet aan de teugels maar het kan ook zo zijn dat ze denkt thuis kan ik in de wei en dat is eten ze heeft n.l. geen stal ja een schuilstal maar geen die dicht kan.

ik zoek een niet te dure E-pony tussen de 5 en 15 jaar oud dat kan dressuuren en niet te wild is

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 09:29

IK heb geen zadel, ik kan haar niet bij het gras rijden want dan gaat ze eten, de singel kan niet vast, ik kan niks met de teugels, en luisteren doet ze ook al niet????? Ik kan geen les krijgen met haar dus leer ik ook niks over haar. En toch ga je buitenrijden????? denk toch na, het is geen fiets

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 09:40

ze moet toch beweging krijgen er is geen geschikte longeerplek in de buurt en k ga ook vaak met haar wandelen maar behalve wandelen en rijden is er geen andere mogelijkheid om haar beweging te geven.

ik zoek een niet te dure E-pony tussen de 5 en 15 jaar oud dat kan dressuuren en niet te wild is

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:16

streng aanpakkenen gewoon in dew ei rijden, net zolang tot je haar goed onder controle hebt. en les nemen

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:23

Mijn vorige verzorgpony kreeg dat ook zo ineens.
Gewoon even hard aanpakken (nu ook nie tgaan beulen, maar een ferme tik kan geen kwaad)
En probeer toch een keer in de wei te rijden.
Ik snap ook best dat niet iedereen geld heeft om les te nemen, had ik toen ook niet.
Wat ik deed om weer terug vertrouwen te krijgen emt buitenrijden is in een doodlopend landweggetje, of rustig weggetje op en neer rijden en stappen, draven veel overgangen maken zodat ze goed luistert en dan eens proberen te galoperen, maar niet overhaasten.
Het is natuurlijk niet de beste manier, maar je moet roeien met de riemen die je hebt Knipoog.
Veel succes.

SB Horsemanship

    Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...


Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:57

mightymuts2 schreef:
Het leest makkelijker als je gewoon punten en komma's gebruikt.

idd, dat zal voor ons dan veel beter te lezen zijn.

Maar je moet haar echt heel streng aan gaan pakken, ze neemt gewoon een loopje met je! Daarbij vind ik het best wel onverantwoordelijk dat je met een paard (ook al is het een shet) zonder zadel naar buiten gaat. Ga in de wei rijden totdat je zeker weet dat je haar beter aan kan.
ik zou zeggen: idd net zoals die andere, neem les! Des noods van iemand die in de buurt woont en je zou willen helpen. Knipoog

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!


Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:05

Ik zou eerst eens een hoop grondwerk gaan doen. Zodat je haar laat zien dat jij de baas ben.
En daarna weer gaan rijden, misschien kun je met lint een stukje weiland afzetten. En zonder zadel buiten rijden.....ja misschien in dromenland. Ik vind dat persoonlijk echt link. Verward
Laat je eigen niet in de luren leggen,hoor,door die pony.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:31

Zet anders een vraagje op bokt of er iemand is in jouw buurt die je tegen
het poetsen van hun tuig een halfuurtje les per week wil geven ofzo
Er is vast wel iemand , bij jou in de buurt die je wil helpen...

Een ding . Je draagt toch wel een cap??en schoeisel met vaste hak?

Kijk niet iedereen zit ruim in de financieen maar......
Zie aan je onderschrift dat je een niet te dure E pony tussen de 5 en 10 jr
(waarom niet vanaf 12 jaar ?)zoekt waar je mee kan dressuren?????? Wel geld voor een ponny geen geld voor les met je verzorg shet???? T kan aan mij liggen maar dat snap ik dus niet helemaal.

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:16

Ja ik snap het ook even net meer.
Maar euh, even over het buitenrijden zonder zadel:
als je je paard goed kent en vertrouwt e.d., is dat het leukste wat er is! Moet je natuurlijk niet doen met een paard dat weg schiet, maar ik heb dat ook vaak genoeg gedaan en ik denk niet dat het gevaarlijker of veiliger is dan met. Begin me nu niet af te schieten Lachen, maar persoonlijk vind ik er neits zaliger dan zonder zadel lekker rustig in de natuur rond te hobbelen.

SB Horsemanship

    Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...


eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 23:02

ow srry foutje heb miss gezecht dat ik geen geld heb voor les maar het is dat ik niet op die les kan komen we hebben geen trailer normaal zouden we trailer kunnen lenen van manege voor naar wedstrijden enzo (die rijd ik niet met vlek overigens) en de manege is een eind uit de buurt maar ik zoek een oplossing die mensen weten helemaal niks van vlek ze wisten ook niet of ze zadelmak was enzo heb ik dus ook zelf moeten doen dus onbekend of ze trailermak is. en dat zadel heb ik ook naar gezocht shetlandzadels schijnen altijd zo'n lapje leer te zijn waar je erg weinig aan hebt. anders kom je op een te groot ponyzadel uit.

ik zoek een niet te dure E-pony tussen de 5 en 15 jaar oud dat kan dressuuren en niet te wild is

ephany

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:21

Ik zou er gewoon mee ophouden, klinkt hard maar zo te horen is die pony op alle fronten niet te genieten. Je bent toch zuinig op jezelf?? Als de man voor wie je die pony rijdt geen geld ervoor wil uittrekken dat jij veilig kunt rijden is dat in mijn ogen slechte zaak.
En hij krijgt zat beweging, je zegt immers zelf dat er geen stal is alleen een weiland met schuilstalletje.

Klinkt hard ik weet het, maar kies voor je eigen gezondheid daar heb je veel langer wat aan. Helemaal als je zelf een pony wilt gaan kopen.

Horses are a way of life

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:09

Onze shetlanders( en alle shetlanders eigenlijk die regelmatig bereden worden) hadden altijd gewoon een zadel, kunstof of leer in alle soorten en maten vanaf €50,00 of zo iets. Als ik het zo lees zegt bijna iedereen: ga les nemen! dat is niet om je pesten maar om je voor ongelukken te behoeden. Je bent er nog lang niet aan toe om alleen buitenritten te maken. Telkens geef jij als antwoord: JA MAAR,...... "Ja maar" is bijna altijd een fout antwoord, het probleem ligt 99 van de 100 keer bij de ruiter( jij dus). Natuurlijk wil iedereen bij een probleem met zijn paard of pony horen: "doe voortaan een groene trui aan en je hebt als bij toverslag een gehoorzaam paard", maar dat is dus niet zo.
Dat die pony wegsprint geeft niets meer of minder aan dan dat jij hem niet baas bent. Kun je zijn hoeven uitkrabben?, kun je hem te pakken krijgen in het land? Als je zegt: sta stil, doet hij dat dan ook? En juist als hij wil gaan eten in het land als jij erop zit kun je hem leren dat dat niet mag. En ja: zorg dat er iemand bij is. Dat hoeft toch niet met een trailer????
Als de eigenaar geen verstand heeft van rijden is er vast wel ergens een wedstrijdruiter of iets dergelijks in jouw omgeving die eens mee wil gaan te kijken. Misschien wil je moeder wel met jou door het land lopen en je shet met stemhulp of eventueel een tikje vooruit laten gaan als hij naar beneden duikt. Het veiligste blijft dan trouwens een halstertouw aan het hoofdstel te bevestigen zodat ze niet weg kan. Als dat goed gaat dan kun eens een keertje los op het land en misschien kun je dan over een half jaar wel gewoon naar buiten. een paard of pony africhten kost tijd en moeite, maar de beloning kan fantastisch zijn.

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 14:52

ze laat zich zo pakken en goed haar hoeven uitkrabben en zich gewoon poetsen er is niks aan de hand tot je haar beweging gaat geven en met name rijden. eigenlijk snap ik die man ook niet hij koopt een pony voor zijn dochtertje van 5 liza die er over 2 jaar op moet gaan rijden nou dan zou hij toch teminste er een beetje geld voor moeten uitgeven. en ik heb echt in alle winkels naar een goed zadel gezocht maar nergens te vinden.

ik zoek een niet te dure E-pony tussen de 5 en 15 jaar oud dat kan dressuuren en niet te wild is

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:47

divoza heteren, pinokkio zelfs al in maat 10!! voor hele kleine kinderen, anders een 14 of 15 inch zadeltje nooit problemen mee gehad, hoogstens een staartriem nodig. IEDERE ruitersportzaak zal je kunnen adviseren tenzij het een appaloosa(minishet) is en zelfs daarvoor schijnen nog zadels te koop voor te zijn. Verder is volgens mij er al genoeg advies gegeven die zou ik als ik jou was eerst uit proberen voordat je de eigenaar afzijkt

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:59

Shettiefan schreef:
Ik zou eerst eens een hoop grondwerk gaan doen. Zodat je haar laat zien dat jij de baas ben.
En daarna weer gaan rijden, misschien kun je met lint een stukje weiland afzetten. En zonder zadel buiten rijden.....ja misschien in dromenland. Ik vind dat persoonlijk echt link. Verward
Laat je eigen niet in de luren leggen,hoor,door die pony.



nou ik denk niet dat het komt omdat je zonder zadel rijd.
ik rij zelf ook altijd zonder zadel, ook buiten enzo.
want waar mijn shetjes staan is ook geen bak dus moet ook altijd buiten rijden, vind het hardstike leuk, leuker als in een bak zelfs.
ook rij ik op me andere pony,s ook zonder zadel( heb shetjes en een welsje en een dartmoor)

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 17:27

probeer in winkels maar eens een goed zadel te vinden op internet is het gemakkelijker en zadels zonder voorboom of achterboom enzo heb ik ook wel gezien maar als we een zadel kopen kopen we toch wel meteen een goed zadel. en ik denk ook dat het behalve dat je beter kan blijven zitten weinig verandert dat je met zadel rijd.

ik zoek een niet te dure E-pony tussen de 5 en 15 jaar oud dat kan dressuuren en niet te wild is

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:38

misschien is het verhaal ook iets duidelijker als je punten en komma's zet

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:40

Aanpakken die hap! Mijn pony probeerde ook altijd te eten als ik op haar zat (zonder zadel kan het op zich wel vind ik mits je goed kan blijven zitten) en elke keer gewoon aansporen, en als dat niet helpt gewoon een tik, klinkt misschien hard maar het werkt wel....

En er zijn heus wel goede Shetlandzadels te vinden (Wintec of Thorowgood) wel even wat duurder misschien maar je hebt er veel aan.
En anders kan je misschien ergens een 2de-hands Pinokkiozadeltje kopen (nieuw zijn ze rond de 70 euro)......succes.....maar ik zal als ik jou was eerst eens je pony duidelijk laten merken dat jij de baas bent en dat hoe jij het wil dat dat gebeurt...en consequent zijn....dus niet de ene keer wel eten en de andere keer niet....

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Happy16, Heide83, Katootje7791, Lanoca, Marjo84, Mo_Noah, NailB, SunnyHorse, Vagabondo, vicky en 77 bezoekers