hulp gezocht, pony hoest binnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stoere

Berichten: 664
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Akersloot

hulp gezocht, pony hoest binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 09:43

haaay,
ik heb even een vraagje over mijn pony.
ik heb hem nu ongeveer 4 maanden.
waar ik hem vandaan heb stond hij altijd in een soort paddock. bij mij kan dat niet. Huilen ik had hem toen in een binnen box gedaan en hij is toen erg gaan hoesten. nu hij weer buiten staat is er niets meer aan de hand. maar als de zomer weer over is gaat hij weer op stal. ik heb nu wel een buitenbox gekregen dat helpt al denk ik. maar hij moet al hoesten als hij stro eet. Verward dus ik denk dat hij dan gewoon niet tegen stro kan. misschien kan ik rab gaan proberen. en anders kasn hij op een klein landje. maar ik heb hem toch graag binnnen. heb jij ook een pony die hier last van heeft of heb je een tip voor me?? alles is welkom. alvast bedankt voor het lezen. OK dan!
groetjes nicole

[edit ellende: titel verduidelijkt]

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:09

Gebruik de zoekfunctie eens (hoesten). Hier zijn al veel topics over. O.a. voordroog of nat hooi geven. Geen stro, maar zaagsel of vlas (stofvrije variant) enz enz.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:12

Uhm, inderdaad op rapsodie zetten, of dat andere spul, weet de naam even niet meer zo gauw, dat kan /moet je nat spuiten als je hebt opgestrooid, zodat alle stofjes weg zijn. Voor de rest het hooi goed nat maken en laten uitlekken, dat wil altijd ook wel helpen. Mijn paard kreeg Groene Fiek elke avond in de winter, dat hielp hem altijd erg goed.
Wat vervelend dat je paardje er zo last van heeft, voor de rest heb ik ook geen tips voor je. Suuces, groetjes.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:29

Buitenlucht is altijd het beste voor hoesters!
Ik zou een nieuwe stal zoeken, evt met schuilhut op het land.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:00

Antheman schreef:
Buitenlucht is altijd het beste voor hoesters!
Ik zou een nieuwe stal zoeken, evt met schuilhut op het land.


Hier ga ik in mee.
Je zegt dat je je pony het liefst binnen hebt. Als er iets SLECHT is voor een paard wat last heeft van de luchtwegen dan is het binnen staan.
Hij moet dus het hele jaar door naar buiten kunnen, het liefst dag en nacht. Als hij 's nachts op stal gaat; een buitenstal is goed, mot ipv stro, en nat hooi geven. En heeft de VA er al naar gekeken? Met dit soort dingen moet je heel voorzichtig zijn, voor je het weet zit je met een paard
dat dampig is!

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:30

Zo te horen heb jij een paardje gekocht met een (stof)allergie. het beste is inderdaad zo veel mogelijk buiten ,maar als jij hem ,s winters toch graag in een buitenbox heb kan dat ook hoor ,maar dan moet je wel op een aantal dingen goed letten. B.v gebruik zaagsel ipv stro , geen hooi maar geweekt hooi (minstens 4 uur van te voren onder water zetten) , of kuilvoer geven ,niet opstrooien als je paard in zijn box staat ,niet vegen .

stoere

Berichten: 664
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 09:54

hoi,

bedankt voor jullie reacties. ik ben al een hoop verder gekomen. maar ik wou nog even zeggen dat ik met binnen op stal bedoel. ik heb voor hem natuurlijk wel een buitenstal. groetjes nicole

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:49

mijn pony had dat ook en toen heb ik pepermuntspray gekocht moet je over het stro spuiten!
wat je ook kan doen is niet opstrooien als je paard in de stal of vlakbij de stal is! als je opgestrooid hebt ongveer 5 minuten wachten tot de stof gezakt is!weg is!
sterkte

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:05

zet hem op zaagsel..
mijn oude pony deed het ook die stond op zaagsel en kreeg nat hooi..
hij kreeg ook bruine suiker met spliterwten het klink raar maar dat heb ik ooit van iemand gehoord en het hielp wel.
verder zijn stal goed stof vrij houden en spinnenwebben zo veel mogelijk weghouden..