Arthrose door verkeerd rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Arthrose door verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 23:03

Ik heb horen vertellen door iemand dat als je een paard verkeerd rijdt,het paard arthrose kan krijgen
Eerlijk gezegt wil ik wel eens weten wat hier van waar is
Klopt deze uitspraak?


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:29

Ja, (jonge) paarden teveel longeren (kleine voltes), overvragen qua oefeningen, in de krul trekken (voorhand teveel belasten) te weinig warming-up, ondeskundig gebruik slofteugel. Natuurlijk heb je ook te maken met de mate van erfelijke aanleg, waardoor je met bovengenoemde dingen de zaken kunt versnellen.

Ik wist (gelukkig) al voor dat ik mijn paard inreed op 4 jarige leeftijd, dat ze arthrose had (toen alleen nog lage overhoef) Door daar rekening mee te houden + altijd een goede hoefsmid te hebben, is ze nu op 17 jarige leeftijd nog steeds rad. Pas 4 jaar geleden kreeg ze aangepast beslag (toen ging ze pas kreupel !) sindsdien geen last meer gehad. Toch heb ik 2 mnd geleden rontgenfotos laten nemen...en wat blijkt tot ieders verbazing (3 DA's + hoefsmid) ...ze is in die 4 jaar NIET achteruit gegaan, wat een klein wonder is...aangezien menig DA haar al af had willen laten maken nog voordat ze ingereden was.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:39

Je kan het inderdaad wel versnellen maar het blijft erfelijk


oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:29

Er zijn twee vormen van artrose: de infectieuze en de niet-infectieuze. Niet infectieuze artrose ontstaat oa door herhaalde overbelasting. Dat betekent inderdaad dat een slecht of overhaast getraind paard artrose kan ontwikkelen.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:18

Het ene paard heeft meer aanleg dan het andere maar de meeste gevallen van artrose ontstaan helaas nog steeds door verkeerde training.
Er zijn dan veel factoren zoals bodem, hoefbeslag opbouw enz.
Heb er een interressant boek over een kijken of ik dat terug kan vinden.

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:03

Maar wat heeft een slofteugel hiemee te maken? als je een slofteugel verkeerd gebruikt heeft dat effect op zijn rug en niet op zijn benen.

Sjeanine.Elite • Jazz x Haarlem. ZZ Zwaar IICH Groningen gewonnen . Lichte tour
Faith Hill • ZiziTop x Janiro. M2
Geranine • United x Jazz. L2
Nobility • Janiro x Fresco Z2+25 L springen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:20

als je een slof verkeerd gebruikt (dus om in de krul te trekken) loopt het paard te veel op de voorhand.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:50

Zo hoorde ik laatst van een paard die op 11 jarige leeftijd verkocht was: eentjes op de röntgenfoto's. Paard liep Z-dressuur en altijd fijn getraind. Ditzelfde paard was in 2 jaar tijd bij de nieuwe eigenaar ernstig achteruit gegaan (allemaal 2-en en een 3!). Verkeerd trainen/rijden (zoals hierboven staat) kan vergaande gevolgen hebben. Soms hoor/merk je dat bepaalde ruiters echt vaak paarden met artrose hebben (die bij aankoop goed waren). Dat zet je dan wel aan het denken.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:25

Kyona schreef:
Zo hoorde ik laatst van een paard die op 11 jarige leeftijd verkocht was: eentjes op de röntgenfoto's. Paard liep Z-dressuur en altijd fijn getraind. Ditzelfde paard was in 2 jaar tijd bij de nieuwe eigenaar ernstig achteruit gegaan (allemaal 2-en en een 3!). Verkeerd trainen/rijden (zoals hierboven staat) kan vergaande gevolgen hebben. Soms hoor/merk je dat bepaalde ruiters echt vaak paarden met artrose hebben (die bij aankoop goed waren). Dat zet je dan wel aan het denken.


Dat vind ik ook idd frappant ! dat hoor je ook vaak bij HKO...maar waar ligt het aan ? Hebben sommige mensen echt die pech of is er meer aan de hand ? Het ligt er natuurlijk ook aan welke ambities een ruiter met het paard heeft, zo kan ik me voorstellen dat een springpaard toch eerder last zal krijgen dan een dressuurpaard. En dan heb je nog de puur subjectieve beoordeling van (je vaste) DA bij foto's, de een is "strenger" dan de ander en zal een paard sneller afkeuren...moeilijke maar interessante discussie !

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:31

Hierover heeft een tijdje geleden toch eens iets op datahorse gestaan, misschien moet je het daar nog eens navragen.

natuurlijk
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:45

KLopt,als je het paard verkeerd belast krijg je blokkades in de ruggewervels.maar ik ken een holistisch genezer die daar alles vanaf weet en al paarden van hun 'artrose' hebben geholpen en weer in de wedstrijdsport lopen.

shanty
Berichten: 59
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:18

dat is wel de dikste onzin die k heb gehoord elk paard heeft een vorm vana atrhose en wat jij heb gehoord was waarschijnlijk hoefkatrol dat lijkt heel vaak zo dat ze dat hebben maar hebben het in werkelijkheid niet worden gewoon scheef gereden xx

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:26

mijn paard heeft lichte atrose voorbenen kogels, wat denken jullie kan ik daar nog mee springen??? (dieren arts in emmeloord zegt van wel, paard is 8 jaar, L springen L1 dressuur en springt erg graag, in t weiland springt ze over de slootjes heen) iemand?????

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 01:13

shanty schreef:
dat is wel de dikste onzin die k heb gehoord elk paard heeft een vorm vana atrhose en wat jij heb gehoord was waarschijnlijk hoefkatrol dat lijkt heel vaak zo dat ze dat hebben maar hebben het in werkelijkheid niet worden gewoon scheef gereden xx


Dikke onzin dit he Boos!
Er zijn ook paarden die al hoefkatrolontsteking hebben als ze 3 jaar zijn en dus nog onbereden.
Je moet niet meteen alle paarden met hoefkatrolontsteking met elkaar vergelijken. Er is ook nog een verschil tussen klinische en rontgolische hoefkatrolontsteking he Frusty

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:27

shanty schreef:
dat is wel de dikste onzin die k heb gehoord elk paard heeft een vorm vana atrhose en wat jij heb gehoord was waarschijnlijk hoefkatrol dat lijkt heel vaak zo dat ze dat hebben maar hebben het in werkelijkheid niet worden gewoon scheef gereden xx



ik denk dat jij ook niet alles van paarden af weet want ( niet dat ik dat wel weet maar...)..... elk paard heeft hoefkatrol!! wat jij bedoelt is een hoefkatrol ontsteking dus ik zal als ik jou was eerst maar is na denken voordat ik wat opschrijf!! Frusty

It`s an endless fantasy, which will never be real.

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:28

marlon7 schreef:
Dikke onzin dit he Boos!
Er zijn ook paarden die al hoefkatrolontsteking hebben als ze 3 jaar zijn en dus nog onbereden.
Je moet niet meteen alle paarden met hoefkatrolontsteking met elkaar vergelijken. Er is ook nog een verschil tussen klinische en rontgolische hoefkatrolontsteking he Frusty


OK dan!

It`s an endless fantasy, which will never be real.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Pluksjaanvu en 106 bezoekers