pony met 1 blind oog.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

pony met 1 blind oog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 15:42

WIE heeft er ervaring met een paard of pony met 1 blind oog zelf heb ik een welshcop met een blind oog hier door is zei moelijker te longeren en schrikt hier door wat vaker ook met springen heeft zy moeite neemt reuze sprongen ook op 20cm veder is zy echt onwys lief ,ze krijgt in mei een veulen ben erg benieuwd hoe ze daar meeom gaat kan hem of haar alleen links zien . groetjes van bol


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 15:45

Primavera is ook blind aan 1 oog. Ze kan er prima mee omgaan, is niet extra schrikkerig maar moet vaak wel haar hele hoofd draaien om bepaalde dingen te zien. Daar moet je dus rekening mee houden. Ook als er een eng geluid was lieten we haar altijd kijken met het andere oog.
Ook moesten we dus rekening houden met paaltjes oid die ze met links niet kon zien, wij moesten soms een beetje voor haar kijken.
Maar ik heb ook wel eens op haar buitengereden en dat ging prima hoor.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 16:57

balou kan er ook goed mee omgaan alleen merk je het wel b.v. met longeren springen of van een onverwachts geluid aan haar linkerkant zy draait ook met haar hele hoofd naar allerlei dingen maar schrikt soms toch vooral als er iets achter haar gebeurt omdat ze toch niet alles in kan schatten ik weet dat ieder paard wel eens schrikt dat doet onze andere merrie ook maar dit voelt toch anders ik ry altyd buiten met haar maar is toch onzekerder ze reageer onwys goed op MYN stem en ik merk dat ze myn echt vertrouwd we hebben een hele goede band samen maar ondanks dat merk ik wel verschil met haar of de andere merrie.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 18:01

Een arabier die ik verzorg is ook blind maar dat is ie vanaf zijn veulentijd al. Je merkt er niks aan. Dressuur springen hij doet alles

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 18:39

Nee niet 1 oog wel 2 ogen..... een fjordenhengst bij mij op stal die ik ook vaak doe is aan 2 ogen blind, heeft een oogziekte waardoor hij blind is geworden, hij kan wel los en gereden worden, western, dresuur en recreatief. Hij heeft ontzettend goeie oren en is absoluut niet gek! Als ik in de binnenbak rijd en en rijd een traktor langs de muur (buitenaknt) dan glipt hij wel van de hoefslag af, hij zal niet weg rennen want dan gaat het fout, ik rij ook vaak op de binnenhoefslag zodat als hij een x uitzwaait neit tegen het schot aan zit! Maar hij reageert ontzettend goed op je stem! Je kan hem zonder handen rijden! Je leert er ontzettend veel van en hij is onwijs gaaf! Cool

....

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 19:36

balou is zeker niet gek en ook onwys gaaf maar heeft toch met sommige dingen moeite misschien omdat zy niet haar leven aan 1 oog blind is geweest maar blind is geslagen door een ander paard op 4 jarige leeftyd dus vinden wy het echt bezonder dat ze vol vertrouwen is ook naar andere paarden ik kan ook niet onder woorden brengen hoe veel ik van haar hou en wat ze voor ons betekent toen wy haar kochten 2,5 jaar geleden is het er niet by verteld ik ben opzoek gegaan naar haar eerste eigenaar en die vertelde wat er gebeurt was en vond het heel erg dat het was verzwegen omdat ze er op gestaan had als zy verkocht zou worden ze het zouden vertellen omdat ze het verdiende om een kans te krygen by iemand anders want niet iedereen koop een paard met een blind oog en wat gebeurt er als ze er nader hand toch achter komen misschien verdwynt zo,n lieverd dan in de handel en dat gun ik geen 1 paard.toen ik er achter kwam voelde ik me wel belazert omdat ik ongeveer 5000gld heb betaald als ze het gezegd zouden hebben had ik haar ook gekocht want het was liefde op het eerste gezicht alleen minder betaald maar eigen schuld dikke bult had ik haar maar moeten laten keuren ze is trouwens voor geen miljoen euro,s te koop.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:06

mijn vroegere verzorgshet had 1 blind oog daar ging ze heel goed mee om, en was ook niet echt schikachtig, bij haar was het niet aangeboren maar ze was vroeger mishandeld geweest en toen heeft die eigenaar een oog uitgeprikt echt zielig nu heeft ze een goed leven met een leuke verzorgster.

op de manege hadden we een lespony en die was wel blind geboren aan 1 kant hij kon moeilijk de hindernissen inschaten[/i]

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 22:18

Ik wil toch ook wel even vermelden dat het niet altijd zo geweldig is om op een half blind paard te zitten. Het lijkt me toch dat het risico op ongelukken wel wat groter is.
Vroeger zat er bij mij op de ponyclub een meisje met een paard dat aan de linkerkant blind was. Ze reed wedstrijden springen en dressur en dat ging aardig goed qua prestaties. Ze kwam ook langs de weg naar de club gereden ondanks dat het paard wel wat schrikachtiger was dan de meeste anderen. Tijdens een van die ritjes naar de club toe is het paard geschrokken omdat er links naast hem een onverwacht geluid was en het dier niet zo snel zijn hele hoofd omgedraaid kreeg en uit schrik dus maar opzij schoot en vierkant tegen een lantaarnpaal omhoog sprong. Paard gewond en meisje plat met zware hersenschudding.
Ik geloof niet dat ik zelf erg rustig zou zitten, en altijd extra alert zou zijn, en dat is denk ik ook wel nodig.

hobbelheks

Berichten: 8842
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 01:47

Op de manege waar ik vroeger gereden heb stond een pony met maar een oog, aan de linker kant was het oog eruit gebeten door een ander paard! De eigenaresse is hiermee Z springen geweest en later heeft ze nog heel wat beginnertjes leren rijden (incl. mijzelf) het is echt een schat van een dier en heeft nergens last van, het kan dus goed gaan!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 01:50

Ik reed vroeger op de manege ook vaak op een paardje met 1 blind oog (de Primavera waar Cody het al over had).
Je merkte er inderdaad weinig van, behalve dat ze soms met rijden haar hoofd kantelde, en dat ze soms te dicht langs de muur liep. Ook vond ze springen/balkjes lopen eng, aangezien ze de afstand minder goed in kon schatten.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:19

Dennis zijn moeder heeft maar 1 oog. Als je aan die kan aan kom er er 'ineens' ben schrikt ze wel eens maar als je wat tegen haar zeg is er niets aan de hand. Als ze iets wil zien aan die kant draait ze haar hoofd meer dan een ander paard maar dat is ook begrijpelijk. Je heb er dus eigenlijk geen last van. Je moet er wat rekening mee houden. Als je buiten met haar loop wil ze het liefst dat jij aan de linkerkant van haar loop(waar ze geen oog heeft). Dan kan ze met haar rechter oog de rechterkant zien en maak jij geen 'dooie hoek' voor haar. En als ze je kent en vertrouwt zal ze ook niet schrikken van iets wat van links komt(war jij loop en zij niets kan zien).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

pony met 1 blind oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-02 13:41

bedankt bokkers voor jullie reactie gelukkig weet jij karin dat het niet altyd makkelyk is endat je altyd op je hoede moet blyven bedankt hiervoor.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:50

Ik ken een shetlandpony: Bassie. Die is ook aan 1 oog blind, ik wist het eerst niet eens. Het is bij die pony ook verder geen probleem.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mattice, su72 en 96 bezoekers