Is het slecht voor d'r benen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Is het slecht voor d'r benen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 12:52

Hallo!
Ik rijd nu met mijn 10 jarige schimmelmerrie steeds overgangen.
Dus van stilstand inneens in galop aanspringen ook achteruit en dan in galop.
Is dit slecht voor haar benen?
Ze krijgt wel steeds sterkere benen en meer spieren maar nou hoorde ik van iemand die zei dat haar benen of heupen (geen idee) zo sneller zouden slijten. Ik weet niet of ik dit moet geloven.
Weten jullie 't??

PS ze is ongeveer 1.42 kruissing arabier/welsh en ik weeg 55 kilo. Is dat ook niet wat te zwaar? Ze heeft er geen moeite mee (geloof ik) Haha!


gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:58

ik heb geen idee of het niet goed is voor het beestje, maar volgens mij ben je zeker niet te zwaar! Ik rij op een new forest van ongeveer 1.48M en ben wel wat zwaarder!

Iwalesta M1 + 7

















Euforie, Scandic x Stedinger x Gribaldi
Euforie L1 + 6

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:28

Ik denk dat het er aan ligt hoe je verder je pony rijdt... Als ze het gewend is en je doet het pas als ze al losgereden is, lijkt het me niet zoveel kwaad kunnen. Bij hoge dressuurwedstrijden moeten paarden ook van halt of stap aan kunnen galoperen. Lijkt me niet dat het een onderdeel zou zijn als ze wisten dat je paard er heel snel van verslijt. Denk wel dat je het aantal keer dat je zoiets doet wel in de hand moet houden. Dus niet te vaak achter elkaar en elke dag is misschien ook niet nodig...


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:31

Het ligt eraan hoe je dat doet. Als je met het rijden niets anders doet is het inderdaad niet zo heel goed. Maar als je het een keer of 5 doet per keer dat je rijdt is het niet zo erg hoor.

Don't dream your life, live your dreams!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:01

Het ligt inderdaad aan jou rijstijl. Zodra jij én je paard eraan toe zijn is het geen probleem. Maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat dat het geval niet is. Bloos!

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:02

Als je paard lekker is losgereden en jullie zijn er allebei aan toe is er niks ana de hand.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:06

Zolang je het niet overbelast. De spieren moeten daarvoor veel zuren aanmaken, bij een teveel daarvan krijgt hij problemen, spierpijn/overbelasting.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:20

Waar te voor staat is nooit goed.
Dus niet te vaak, te lang en te snel.

Heb jij een lekker lopende pony, die de basis er goed in heeft zitten, en goed losgereden wordt voordta je begint is het geen probleem, zoals gezegt moeten ze dat in de dressuursport ook kunnen.

Maar als je dit elke dag oefent en dan lang achter elkaar lijkt het me idd niet goed.
Maar speelt misschien wel mee dat ik sowieso vind dat afwisseling een pre is Knipoog

Oefen jij 1 keer per week na goed losrijden dit soort dingen, en dan niet achter elkaar hetzelfde vragen maar goed verdeeld zal het geen kwaad kunnen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:56

hoezo zou dat slecht zijn?krijgt ie juist sterke benen van en hij reageert goed voor je been ik zie er het nadeel niet aan.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:59

Idd zo als iedereen het al zecht, niet te vaak en te veel.
Maar je moet wel goed je paard los rijden, en gewone overgangen maken is ook goed, dan krijg je geen verzet.
succes hihi

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 21:36

Ja oké ik stap elke dag goed m'n pony in, en ik doe het niet elke dag. Ik maak soms een buitenritje langs de weg of in het bos. Ik stap lang en goed in en ook uit. Maar ik maak die overgangen nu wel elke dag..ze is na het rijden ook helemaal niet uitgeput ofzo, wel bezweet maar helemaal niet moe. Ik maak wel meer als 5 hoor.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 21:38

En ohja Roos, gefeliciteert met je 1000e berichtje hahaha Knipoog


Jo_Moppie
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Vuilnisbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:39

Volgens mij wel!

Joke me moppie!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:50

Marloez schreef:
Maar ik maak die overgangen nu wel elke dag..ze is na het rijden ook helemaal niet uitgeput ofzo, wel bezweet .


Dat zegt helemaal niks over het feit of haar benen het aankunnen. Bovendien; losrijden is meer dan een beetje stappen.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

robinbeekink

Berichten: 191
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Vinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:02

Hey,
Je zou ook wat kleinere overgangen kunnen maken bijvoorbeeld iets zachter draven en weer weg. Gewoon in een gang , deze kleine overgangen kun je vaker maken, maken je pony's achterbenen sterk en maken je pony ook flitsend voor het been. Het hoeven helemaal geen grote overgangen te zijn zoals van achterwaarts naar galop. Later kun je ook de grotere overgangen proberen DUS niet meteen al in het begin!

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:04

Marloez schreef:
Hallo!
Ik rijd nu met mijn 10 jarige schimmelmerrie steeds overgangen.
Dus van stilstand inneens in galop aanspringen ook achteruit en dan in galop.
Is dit slecht voor haar benen?
Ze krijgt wel steeds sterkere benen en meer spieren maar nou hoorde ik van iemand die zei dat haar benen of heupen (geen idee) zo sneller zouden slijten. Ik weet niet of ik dit moet geloven.
Weten jullie 't??

PS ze is ongeveer 1.42 kruissing arabier/welsh en ik weeg 55 kilo. Is dat ook niet wat te zwaar? Ze heeft er geen moeite mee (geloof ik) Haha!


Ik reed op een arabier/wels van 1.41 en ik ben wel iets zwaarder dan jou haha

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 22:27

robinbeekink schreef:
Hey,
Je zou ook wat kleinere overgangen kunnen maken bijvoorbeeld iets zachter draven en weer weg. Gewoon in een gang , deze kleine overgangen kun je vaker maken, maken je pony's achterbenen sterk en maken je pony ook flitsend voor het been. Het hoeven helemaal geen grote overgangen te zijn zoals van achterwaarts naar galop. Later kun je ook de grotere overgangen proberen DUS niet meteen al in het begin!


Ja dat doe ik ook. Ik ga ook van stilstand in draf. Ik bouw het allemaal langzaam op. Ik ben altijd heel erg lang bezig met inrijden.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:27

idd ik ben het met robinbeekink eens, je moet veel overgangen rijden, maar je moet niet telkens het zelfde doen.

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 22:29

Misser"]
[quote="Marloez schreef:
Maar ik maak die overgangen nu wel elke dag..ze is na het rijden ook helemaal niet uitgeput ofzo, wel bezweet .


Dat zegt helemaal niks over het feit of haar benen het aankunnen. Bovendien; losrijden is meer dan een beetje stappen.
[/quote]

Met het losrijden bedoel ik veel voltes stappen en draven en ook galopperen. enzv.

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:52

ik dek nniet dat het kwaad kan als je maar eerst goed losrijdt. en goed oefent! of bandages???

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 22:54

bonnielove schreef:
ik dek nniet dat het kwaad kan als je maar eerst goed losrijdt. en goed oefent! of bandages???


Ik denk niet dat bandages er iets mee te maken heeft. Ze schuurt niet met haar benen langs elkaar hoor. Ze heeft geen wondjes.
Het gaat over slijttage of overbelasting snappie

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:55

ja maar dat is tog iets steviger voor de benen

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 23:08

hm ja ik gebruik meestal peesbeschermers en strijklappen.

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:57

ja kan ook

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 21:02

ja okey zou dat echt helpen!?
Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers