springschema voor pony die net terug spring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

springschema voor pony die net terug spring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 18:03

hey,
ik heb vandaag mn eerste sprong met mirco genomen en het ging heel vlot, het was nl een tijdje geleden dat hij gesprongen had. hij weigerde niet en liep niet weg ofzo, hij bleef rustig zoals anders.
maar ik wil dus graag met wedstrijden rijden in juli, dus ik heb nog een maand om hem klaar te stomen. en ik weet zeker dat hij het zou kunnen. alleen aan de hoogte moet nog gewerkt worden maar dat komt vanzelf wel...
maar mn instructeur wil dat ik het zelfde trainingschema gebruik als ik vroeger bij spikkel gebruikte, maar spikkel had vroeger veel meer uithuidingsvermogen en kracht dan mirco nu, die uithouding en kracht zijn bij spikkel ook al weg door 3 weken op de weide te staan niksen.

trainingschema;
maandag: springles
dindsdag: dressuurles
woensdag: wandeling
donderdag: springles
vrijdag: rust of hele korte springles
zaterdag: hele korte springles of wedstrijd
zondag: wedstrijd of rust

nu gebruik ik volgend trainingshema voor mirco;
maandag: dressuurles
dinsdag: longeren
woensdag: wandeling of dressuur
donderdag: rust
vrijdag: dressuur
zaterdag: springles
zondag: rust

ik denk dat die 3 springlessen ipv 1 mirco echt wel gaan uitputten en dus ook een negatief effect gaan hebben op zijn prestaties.
zou ik het trainingshema van spikkel overnemen, het oude houden, of een nieuw opstellen, als ik een nieuw opstel, hoevel springlessen zou ik dan nemen?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:23

zo haha, dat heb je mooi opgesteld.
zo wil ik het ook aanpakken!

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 19:27

was dat sarcastisch bedoeld?

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:39

misschien eerste paar weekjes rustig aan maar daarna kan je best wel weer gaan opbouwen paarden krijgen snel conditie hoor Lachen en anders zou ik in ieder geval 2 springlessen in de week nemen, veel succes met je paardje!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:53

Ik denk niet dat het goed is om je paard zpveel te laten springen!
Houd het leuk *LOL*

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:47

afwissling is altijd goed natuurlijk

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:56

1x per week springen is meer dan zat. Als je dan nog wedstrijd heb in het weekend zit je al aan 2x.

Ik doe nog weleens tussendoor een keertje een paar balken op de grond en daartussen gaan schakelen met het aantal galopsprongen. Maar da's geen springen, da's toch een beetje springtraining. (ook handig voor een dressuurpaard)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 01:21

3 a 4 keer in de week springles vind ik ook iets teveel van het goede, zelfs voor een pony met conditie, het moet wel leuk blijven.

Verder weet ik niet wat je met springles bedoeld, dit kan varieren van echt de hoogte in tot meerdere cavaletties achter elkaar oefenen.

Zoals Inkie al zegt hou het leuk.
ZOu iig een ander trainingsschema opstellen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:14

ik ben het helemaal eens met annegti. 1 keer in de week springen is zat en als je dan in je dressuurtraining nog eens wat galopwerk over balkjes of een klein kruisje doet, heb je daar veel meer aan.

Schema Pablo (M1 dressuur startgerechtigd, L springen, L sgw startgerechtigd)
maandag: dressuurles
dinsdag: dressuurtraining/longeren
woensdag: vrij
donderdag: dressuurtraining/longeren
vrijdag: dressuurles
zaterdag: spring- of sgw les
zondag: wedstrijd/buitenrit/vrij

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:45

Met mijn pony sprong ik (toen ik nog wedstrijden mocht springen) 2 keer per week springen, 2 keer dressuur, 1 keer buitenrit of longeren, 1 keer wedstrijd. En een dag rust. Nu hij een kwart jaar stil heeft gestaan (alleen longeren) ben ik begonnen met 3 keer per week dressuur, en 1 keer in de week aan het eind van dressuur een paar keer kruisjes gesprongen, verder heb ik hem 2 week per week gelongeerd. Nu ben ik langzamerhand(naar 3 maanden rijden) weer naar zijn oude rooster aan het toe werken, over een maand mag ik waarschijnlijk weer wedstrijden springen. Ik vindt persoonlijk 4 keer springen in de week erg veel(ik neem aan dat je springwedstrijden rijd), zelf rij ik dus inc wedstrijd 3 keer springen, en de dag voor de wedstrijd zorg ik dat ik niet spring en hem niet aan het werk zet maar een rustig buitenritje maak.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:47

ik denk dat de hoogte het probleem niet zo is, mits jij er vertrouwen in hebt. het zijn imo meer de bochten en de manier van af rijden zeg maar. ik spring zelf 1a 2x per week en dat vind ik meer dan genoeg Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:00

Ik spring zelf ook meer kruisjes dan echt hoog, alleen op les(ik had 1 keer in de 2 weken springles) sprong ik op wedstrijdhoogte. Je kunt beter in-uitjes en lijntjes en zo rijden.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:00

dressuur is toch de basis zeg maar

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:04

Tuurlijk, iemand heeft ooit eens tegen mij gezegd: springen is niet moeilijk maar het rijden tussen de hindernissen wel. En het rijden tussen de hindernissen doe je door dressuur.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:10

mee eens