Montgolfiere (oftewel heteluchtballon)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Montgolfiere (oftewel heteluchtballon)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 11:27

We zien ze hier in Noord Holland bijna nooit, heteluchtballonnen die over komen. Maar gisterenavond was ik op stal, en stond met mijn 9 jarige merrie op een stukje berm bij een paddock aan de hand te grazen , en zag in de verte een heteluchtballon aankomen. Groot en blauw, en hij kwam zoetjes aan mijn kant uit. In de eerste instantie dacht ik dat hij ver genoeg langs zou drijven, maar dat was dus niet zo. Het zag er naar uit dat hij recht over zou komen.

Mijn merrie had niets in de gaten, stond gewoon rustig door te eten, maar de ballon zakte wel heel erg snel. Dus iedere keer moesten ze weer gas geven om wat hoger uit te komen, dat ze recht boven ons zaten hoorde je dat heel goed. Bij ons achter de stal staan een paar hoogspanningsmasten en ik was erg bang dat ze daarvoor (of erin) terecht zouden komen. Of stel je voor, midden in de rijbak waar op dat moment een les gaande was, of het weiland achter de stal waar de merries met de veulens lopen.

Op een weiland naast de dijk staan nog wat jaarlingen op een weiland. waar ze eerst overheen moesten. De jaarlingen begonnen rondjes te rennen, maar echte paniek was er niet. Mijn merrie had de ballon pas door dat hij ongeveer recht boven ons was en nog eens extra gas moest geven. Ineens stond ze stokstijf, ogen op steeltjes, werd ineens een meter groter. God wat was ze mooi, nek in een boog, hard snurken, oortjes naar voren en stokstijf blijven staan. De ballon dreef zachtjes aan over, ze bleef hem volgen, nog steeds oortjes naar voren, en ineens wilde ze er achteraan. Ik heb haar wat rondjes om me heen laten lopen, maar ze wilde perse die kant uit, dus ik ben de kant van de ballon uit gelopen, maar kon mijn merrie goed bij me houden. Oortjes naar voren, nek in een boog, en er maar op af willen. Dat de ballon dreigde uit het zicht te verdwijnen, ben ik een stukje de drafbaan opgelopen die achter de stal ligt. De ballon was goed en veilig over de hoogspanningsmasten gekomen, over het weiland heen van de merries met veulens (die wel waren wezen rennen, maar verder geen onhoudbare paniek, ook geen veulens in de sloot (gelukkig maar) en ging neer op een weiland bij de Woude.

Ik heb me heel erg verbaasd over de reactie van mijn merrie, ik had nooit gedacht dat ze er achteraan zou willen gaan, had in mijn hoofd eerder scenario's gehad dat ze onhoudbaar de benen zou nemen. Nu is het best een dominant character, maar dit had ik nooit verwacht. Ik had een half uur daarvoor op dezelfde plek met mijn tweejarige merrie staan grazen, ben erg blij dat die weer op stal stond.

Je suis Charlie.


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:18

Mooi verhaal Haha! Ja je weet het nooit hoe ze reageren op nieuwe dingen. Hier komen die balonnen regelmatig over. Er zijn er zelfs eens 4 geland in de wei waar de paarden nog in stonden. Geen paniek, gelukkig, wel nieuwsgierig maar op afstand.
Zo van dichtbij zijn het idd hele grote dingen, die knap lawaai maken als ze 'gas' geven.

Normale balonnen is ook geen probleem, maar laatst was er een wedstijd met 'vreemde' balonnen. Dat was toch wel meer 'snuivenswaardig' toen er hele grote kikkers en hanen overvlogen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 21:59

Ik weet ook niet hoe haar reactie was geweest als ik er op had gezeten. Ben erg blij dat ze hier niet zo heel erg vaak overkomen.

Je suis Charlie.

azrael

Berichten: 66
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 08:49

Leuk verhaal, ik zie bij ons vaak luchtbalonnen in de verte overgaan, en vraag me dan ook af wat er met de paarden gaat gebeuren wanneer ze over het land vliegen en extra gas geven. Ik had al verschillende rampscenario´s bedacht. Maar het kan dus ook gewoon goed gaan............

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:41

vind haar reactie wel erg stoer Cool
Gewoon even dat grote rare wezen uit haar territorium jagen Haha!

Maar gelukkig dat het zo goed is gegaan

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 11:49

Nou, ik weet niet hoe ze had gereageerd als hij echt in het weiland ernaast had geland.
Maar het is een koele kikker, (Quarter) en ze staat zo snel nergens van te kijken. Me is in luv. Lovers

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mooney, Sky_As en 134 bezoekers