Nederland betaalde 1 miljoen voor Arjan Erkel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Nederland betaalde 1 miljoen voor Arjan Erkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 17:06


nu.nl
schreef:
'Nederland betaalde miljoen losgeld voor Arjan Erkel'

Uitgegeven: 28 mei 2004 16:00
Laatst gewijzigd: 28 mei 2004 16:43

MOSKOU - De Nederlandse regering heeft volgens de Franse krant Le Monde 1 miljoen euro losgeld betaald aan de ontvoerders van Arjan Erkel, die in april vrijkwam na twintig maanden ontvoerd te zijn geweest in de Kaukasus. Volgens Le Monde probeert Den Haag het geld te verhalen op Artsen zonder Grenzen, de hulporganisatie waavoor Erkel werkte. Ook NRC Handelsblad meldt dit.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft vrijdagmiddag om 17.00 uur een persconferentie, waarin het departement zegt 'een belangrijke mededeling' te doen over de ontvoeringszaak.

Gedreigd

Volgens de bronnen waarop Le Monde zich beroept heeft de Nederlandse regering gedreigd om, indien AzG niet over de brug komt, diplomatieke druk uit te oefenen op andere Europese regeringen en de Europese Commissie om te snijden in de subsidies die de liefdadigheidsorganisatie ontvangt voor haar werk in het zuiden van Rusland. De directie van AzG vindt dat chantage. Twee hoge functionarissen van de organisatie overwegen volgens het Franse dagblad hun functie neer te leggen.

Volgens directeur Austen Davis van AzG Nederland vrijdag zet de Nederlandse regering de organisatie al sinds de vrijlating van Arjan Erkel onder druk om het betaalde losgeld terug te krijgen. De organisatie wil evenwel eerst informatie over wat er is gebeurd, voordat het over teruggeven van geld gaat nadenken. "Ik kan niet bevestigen dat er losgeld is betaald, ik weet alleen dat de Nederlandse regering geld van ons wil omdat er losgeld is betaald," zegt Davis.

Deal

AzG kreeg op 8 april, enkele dagen voor Erkels vrijlating, al te horen dat er een deal was met de ontvoerders. "We wisten al die tijd al dat de Nederlandse regering het geld van ons terug zou willen hebben, mocht er losgeld worden betaald", zegt hij. "Wij willen nu eerst weten wat er is betaald en hoe. Verder gaat het in dit geval toch ook om een Nederlands staatsburger. Het gaat om geld van donateurs en wij willen dat liever in crisisgebieden besteden."

Erkel werd op 12 augustus 2002 ontvoerd in Dagestan, waar hij medische hulp verleende aan vluchtelingen aan de nabijgelegen opstandige Russsche deelrepubliek Tsjetsjenië. Tot dusver hebben alle instanties die betrokken waren bij de inspanningen om hem vrij te krijgen, waaronder het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Russische autoriteiten en AzG, steeds tegengesproken dat er losgeld zou zijn betaald.


Wat is jullie mening hierover?

Ik vind echter dat de nederlandse regering niet zo moet zeuren. Ze geven bergen geld uit aan onzinnige projecten, meubilair voor de regeringsgebouwen en een vermogen aan het 'huis' van Balkenende waar hij nooit woont, maar een nederlander in nood helpen??? Boos!

Dat mijn belastinggeld gebruikt zou worden voor het vrijkopen van Arjan Erkel zou ik helemaal geen slechte uitgave gevonden hebben.
Laatst bijgewerkt door Menno op 28-05-04 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

V: Is Tommie een hond of een beer?
A: Tommie is een fantasiebeest, waar er maar één van is.
Bron: Sesamstraat FAQ


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:08

ik vind dat geld zeer goed besteed!
toen het programma over de balk er nog op was heb ik me wel eens zitten verbazen over onzinnige en overbodige dingen.
dit is tenminste een goed doel geweest

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:08

Inderdaad. Ze kunnen beter levens redden OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:08

Dan moet AzG maar om het bonnetje vragen, dat ze dat geld ook daadwerkelijk aan die ontvoerders hebben gegeven... Vind het verder maar ook een hele vage situatie eerlijk gezegd...

Het is veel geld voor "maar 1 mens" maar aan de andere kant, ik heb liever dat ze dit geld aan een mens uitgeven, dan aan het "verfraaien" van het uitzicht en het landschap, door overal van die vreselijk afschuwelijke mega kunstvoorwerpen neer te zetten. Dat vind ik pas serieus geld verspilling...

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:14

En je moet ook niet vergeten dat die man daarheen is gegaan om zelf mensen te helpen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:20

Heel vaag... Buiten het feit dat de regering overal op bezuinigd maar wel 1 miljoen euro losgeld betaald... Er zijn meer ontvoeringszaken geweest waarbij de hulp ingeroepen is van de regering, die de zaak sloten met de mededeling 'niet aan losgeld' te doen of het 'niet kunnen betalen'.

Buiten dat: Arjen is er vrijwillig naar toe gegaan, weliswaar om anderen te helpen, maar toch. De regering maakt zich ook niet bepaald druk over het welzijn van soldaten in Irak, of over de Nederlanders die (onterecht) in Thailand in de cel zitten.

Vind het alleen dieptriest dat ze AzG gaan korten in de subsidies als ze hun zin niet krijgen, sterk staalte machtsmisbruik...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:23

Linardsje23 schreef:
En je moet ook niet vergeten dat die man daarheen is gegaan om zelf mensen te helpen


Wees blij dat er mensen zijn die dat vrijwillig doen, Pervinco!
Ik vind het prima besteed, hoor.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:28

Ho ff, je hoort me niet zeggen dat hij er vrijwillig heen is gegaan en dat hij daarom maar lekker had moeten kreperen oid! Het gaat mij erom dat de regering zich ook niet bijster veel zorgen maakt over bv de militairen in Irak (die voor onze veiligheid zorgen), en de tientallen, zo niet honderden landgenoten die in Thaise gevangenissen zitten. En dat de regering betaald omdat Arjen zelf mensen hielp? Ga eens kijken wat er in Nederland aan vrijwilligersorganisaties zit, en hoeveel die gekort worden op subsidies ed...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:31

De Nederlandse Regering had niet hoeven te betalen, maar heeft het toch gedaan. Schrijf het dan af als kostenpost, en ga niet achteraf proberen om geld terug te halen van AzG. Als ik iets aan AzG doneer wil ik dat het wordt ingezet voor de projecten van AzG. Als de Nederlandse Overheid Miljoenen uitgeeft aan wachtgelden voor ambtenaars, dan kan die ene miljoen voor Arjan Erkel er ook wel vanaf.

Je suis Charlie.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:35

Menno schreef:
Wat is jullie mening hierover?

Ik vind echter dat de nederlandse regering niet zo moet zeuren. Ze geven bergen geld uit aan onzinnige projecten, meubilair voor de regeringsgebouwen en een vermogen aan het 'huis' van Balkenende waar hij nooit woont, maar een nederlander in nood helpen??? Boos!

Dat mijn belastinggeld gebruikt zou worden voor het vrijkopen van Arjan Erkel zou ik helemaal geen slechte uitgave gevonden hebben.


Helemaal mee eens....

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:38

Ik vind het goed dat ze er alles aan gedaan hebben om hem daar weg te krijgen. MAAR... iedereen die voor AzG werkt tekent een contract dat je naar het buitenland vertrekt op EIGEN risico dus AzG valt niets te verwijten.
Arjan is daar zelf naartoe gegaan, allemaal heel erg goed wat hij doet, maar hij wist van de risico's af. Hij is toch gegaan. Petje af daarvoor.
Ik vind dat de overheid hem of in dit geval zijn vrouw/familie hadden moeten laten weten zoveel geld neer te leggen voor zijn vrijheid. Ik vind ook dat ze het geld op hem moeten verhalen en niet op AzG. Hij heeft immers een contract en is er in wetendheid van de risico's zelf naartoe gegaan.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:21

Op hem verhalen? Dan kunnen ze het nog beter op AzG doen! Hij heeft er niet om gevraagd ontvoerd te worden. Lekker l*llig, zit je 20 maanden in een of ander hok zonder eten of iets, en mag je vervolgens een miljoen op gaan hoesten...

De overheid moet gewoon niet zo lopen mekkeren. Een miljoen is echt helemaal niets daar in Den Haag!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 19:24

Als de regering echt zo graag wilt dat AzG dat miljoentje ophoest, mag AzG van mij best weer met de collecte komen, van mij kunnen ze in ieder geval een donatie verwachten!

V: Is Tommie een hond of een beer?
A: Tommie is een fantasiebeest, waar er maar één van is.
Bron: Sesamstraat FAQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:31

Pervinco schreef:
Op hem verhalen? Dan kunnen ze het nog beter op AzG doen! Hij heeft er niet om gevraagd ontvoerd te worden. Lekker l*llig, zit je 20 maanden in een of ander hok zonder eten of iets, en mag je vervolgens een miljoen op gaan hoesten...

De overheid moet gewoon niet zo lopen mekkeren. Een miljoen is echt helemaal niets daar in Den Haag!


Hij heeft niet gevraagd ontvoert te worden, dat is waar. Maar hij is daar vrijwillig naartoe gegaan terwijl hij wist dat de kans erin zat dat het fout zou gaan. AzG kan daar niets aan doen. Het was zijn verantwoorlijkheid, niet dat van AzG. Dan vind ik dat je je verantwoordelijkheid moet nemen ook.

En AzG krijgt van mij ALTIJD een donatie.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:39

Ik vind het een goede zaak dat ze dat geld op die manier besteed hebben. Het lijkt heel veel geld, maar het is nuttig besteed en er gaat volgens mij zo verschrikkelijk veel geld over de balk in Nederland; daar is die miljoen echt helemaal niks bij.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:40

Pervinco schreef:
Op hem verhalen? Dan kunnen ze het nog beter op AzG doen! Hij heeft er niet om gevraagd ontvoerd te worden. Lekker l*llig, zit je 20 maanden in een of ander hok zonder eten of iets, en mag je vervolgens een miljoen op gaan hoesten...

Mee eens!! Lekker motiverend om dan nog wat te doen voor je medemens!! Als je wat overkomt is er niemand die voor je opkomt en als het wel gebeurt mag je er voor dokken!!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:21

Technisch gezien is het ook wel moeilijk om Arjan zelf te laten betalen.
Je kunt niet iemand loskopen en vervolgens zeggen: Oh ja, we krijgen nog een miljoen...
Dan zou je het moeten vragen (hoe?) en dan zegt hij natuurlijk sorry, dat heb ik niet, ik blijf wel bij de ontvoerders Verward
De regering had zich er beter niet mee kunnen bemoeien (wat betreft geld he), het was zijn risico (bewonderenswaardig trouwens) en hij, familie en azg moeten het dan oplossen.
Anders moet de regering straks iedereen loskopen en dan krijg je dat gezeur met toegeven aan terroristen ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:25

Ze kunnen het nu ook niet bij hem claimen. Daar hadden ze eerder aan moeten denken. Ze hadden op zijn minst zijn familie daarvan op de hoogte moeten stellen. Nu lijkt het gewoon een goede daad van de overheid. Als ze dat zo willen laten overkomen moeten ze het betalen ook. Maar ik zou er wel mee in kunnen komen als ze gezegt zouden hebben. Betaal het zelf maar. Hij wist immers van de risico's af.
Maar dat is allemaal achteraf gelul. Hij is terug en in goede conditie en daar gaat het om toch?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:29

Pervinco schreef:
zit je 20 maanden in een of ander hok zonder eten of iets,

Wow! Dan is ie wel héél mager...

- Offline -

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:35

op de eerste plaats is het prachtig dat hij terug is.

als iemand in opdracht van de regering is gestuurd vind ik het geld wel te verantwoorden. als hij op zijn eigen houtje is gegaan vind ik het een vreemde zaak.

het feit dat geld op meer onverantwoorde manieren zijn uitgegeven zegt mij verder niets over deze kwestie en staat er los van. kan dus niet als argument gebruikt worden (drogredenatie).

Amor Vincit Omnia

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:39

AzG handelt niet in opdracht van de regering. Die zoeken hun eigen projecten uit. Dus Arjan zat daar niet in opdracht van onze regering.
Maar het blijft een vraag wie nu eigenlijk dat losgeld zou moeten betalen?

Stel dat bv. die ontvoerder van Wei Wei geld had geeist, dan gaat de regering ook echt niet betalen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:40

Ik vind het geld niet zo nuttig besteed aangezien er nu een stel terroristen een miljoen rijker is. Ok een leven is gered en dat is fantastisch, maar Nederland betaald dus losgeld; reden te meer om er nog meer te ontvoeren.

Wel vind ik dat als de regering betaald, zij dit geld niet kunnen verhalen op AzG, behalve als dit vantevoren is afgesproken. Je kan moeilijk in naam van een ander geld uitgeven en het terug verwachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:44

Esme_27"]
Ik vind het geld niet zo nuttig besteed aangezien er nu een stel terroristen een miljoen rijker is. Ok een leven is gered en dat is fantastisch, maar Nederland betaald dus losgeld; reden te meer om er nog meer te ontvoeren.
[/quote]
Aan de ene kant is dat wel zo, maar aan de andere kant als de regering dit niet gedaan had was hij waarschijnlijk nu dood of hij kwam nooit meer thuis.

[quote="Esme_27 schreef:
Wel vind ik dat als de regering betaald, zij dit geld niet kunnen verhalen op AzG, behalve als dit vantevoren is afgesproken. Je kan moeilijk in naam van een ander geld uitgeven en het terug verwachten

Dat probeerde ik dus ook te zeggen Lachen

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:48

Tis wel mooi dat Arjan terug is natuurlijk, maar ik vind niet dat de regering moet betalen voor mensen die niet door hen gestuurd zijn.
Dit om een hoop moeilijkheden te voorkomen. Heeft Dagestan overigens niet een negatief reisadvies?
Uiteindelijk had Arjan's fam. samen met AzG moeten betalen. Misschien hadden ze nog wel wat in de prijs kunnen zakken. Dood is hij niks waard, dus ze zouden hem wel niet zo snel vermoorden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:52

DeesDeBest"]
[quote="Pervinco"] zit je 20 maanden in een of ander hok zonder eten of iets,
[/quote]
Wow! Dan is ie wel héél mager...
[/quote]

Okay, lichtelijk overdreven Bloos Maar vergeleken bij wat bepaalde mensen hiero naar binnen werken op een dag zat hij zonder eten...

[quote="Esme_27 schreef:
Ik vind het geld niet zo nuttig besteed aangezien er nu een stel terroristen een miljoen rijker is. Ok een leven is gered en dat is fantastisch, maar Nederland betaald dus losgeld; reden te meer om er nog meer te ontvoeren.


Dit is ook precies de reden dat Nederland zich nooit eerder - in financieel opzicht - in dergelijke zaken mengde. Die gevangen in Thailand waar ik het al eerder over had, daar wordt onder geen enkele voorwaarde borg voor betaald. "Dat lossen ze wel eventjes diplomatiek op."

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, haffiefreak, Josien_, Kirrietje, Lestria, mika11, Roosch, Saartjuh_b, Westhof, wiifke, Zilfstar en 173 bezoekers