Cavia alweer ziek... (met update !)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Cavia alweer ziek... (met update !)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 15:45

2 weken geleden had mijn cavia een abces. Ik heb er toen naar de DA gebracht en die heeft het opengesneden.
Ze is een nachtje gebleven en de volgende dag kon ik haar ophalen.
Ik moest een week lang antibioticazalf in de wond spuiten en een drankje in haar mond. Na een week was de wond helemaal dicht en het zag er super uit. Ze was weer helemaal opgebloeid. Lachen

Gisteren ontsekte ik ineens achter haar oortje weer een abces. Dus ik gelijk de DA weer gebeld. Vanmiddag ben ik langs geweest en weer heb ik haar achter gelaten. Hij had nog een abces gevonden, achter haar kaak. Ze gaat vanmiddag onder het mes en vanavond kan ik bellen. Hij geeft haar 30% kans, maar dat was voor mij genoeg. Al heb ik wel besloten dat als het nog een keer gebeurt, ik haar in laat slapen. Verdrietig

Het doet heel zeer, want ze was heel blij en vrolijk sinds de operatie. Zo'n mooi en blij diertje.... Verdrietig

Ik ben er echt een beetje kapot van. Ik ken haar al vanaf dat ze een dag oud was. Met 4 weken is ze bij me gekomen omdat de moeder er niet meer voor kon zorgen. Ik heb haar een week bij moeten voeren met pipet.
We hebben zo'n band, dat is geweldig...
Ik hoop dat ze het gaat redden...

Dit is ze....mijn Rumba...Lovers
Afbeelding

[edit] Titel aangepast op verzoek TS
Oscar [/edit]
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 28-05-04 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 15:57

Het komt echt wel goed met haar Amanda!
Ben nog steeds voor je aan het duimen Lachen

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:00

Arme Rumba Verdrietig Ik vind het echt naar dat dit moet gebeuren joh.. Hoe oud is ze nu?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 16:01

Ze is nu 3,5. Nog niet zo heel oud dus...

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:02

Ik blijf voor je duimen hoor Lachen

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 16:03

Bedankt! Ik duim zelf ook flink mee!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:04

Hebben ze enig idee hoe ze aan die abcessen komt?

Ik duim ook even met je mee, ik weet helaas hoe het is om zo'n beestje ziek te zien en achter te moeten laten Scheve mond
Sterkte Ach gut

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 16:09

Nee, geen idee. Volgens de DA is er geen ziekte die dat veroorzaakt. Het kan een knoop in een lymfeklier zijn, of een infectie. Bij allebei is het grote kans dat het terug komt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:19

OOooooooowwwwwwwhhhh wat een mooie rus!!!
Sterkte

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:30

Mooie cavia zeg ik heb er ook 2.Maar sterkte hoor

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:55

Even oud als mijn cavia ongeveer.
Heel veel sterkte Amanda hopenlijk komt ze er weer goed bovenop.
Ik duim nog steeds! Het is ook z'n mooie knaaf!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:06

Ik duim!!!!

:D


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:07

Wat rot voor je Ach gut

Heeft de tandarts ook de tandjes nagekeken?
Mijn ratjes hadden nog weleens abcessen op die plekken omdat de tandjes dan niet goed groeiden.
Misschien heb je er niets aan, maar denk zeg het toch even.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:31

Heel veel sterkte en succes gewenst.
Extra vitamine C (in de vorm van vit-C tabletjes) wil in dit geval nog wel eens een beetje helpen

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:42

Amanda schreef:
2 weken geleden had mijn cavia een abces. Ik heb er toen naar de DA gebracht en die heeft het opengesneden.
Ze is een nachtje gebleven en de volgende dag kon ik haar ophalen.
Ik moest een week lang antibioticazalf in de wond spuiten en een drankje in haar mond. Na een week was de wond helemaal dicht en het zag er super uit. Ze was weer helemaal opgebloeid. Lachen

Gisteren ontsekte ik ineens achter haar oortje weer een abces. Dus ik gelijk de DA weer gebeld. Vanmiddag ben ik langs geweest en weer heb ik haar achter gelaten. Hij had nog een abces gevonden, achter haar kaak. Ze gaat vanmiddag onder het mes en vanavond kan ik bellen. Hij geeft haar 30% kans, maar dat was voor mij genoeg. Al heb ik wel besloten dat als het nog een keer gebeurt, ik haar in laat slapen. Verdrietig

Het doet heel zeer, want ze was heel blij en vrolijk sinds de operatie. Zo'n mooi en blij diertje.... Verdrietig

Ik ben er echt een beetje kapot van. Ik ken haar al vanaf dat ze een dag oud was. Met 4 weken is ze bij me gekomen omdat de moeder er niet meer voor kon zorgen. Ik heb haar een week bij moeten voeren met pipet.
We hebben zo'n band, dat is geweldig...
Ik hoop dat ze het gaat redden...

Dit is ze....mijn Rumba...Lovers
Afbeelding




Even een tip.
Laat haar gebit nakijken. 90% van de abcessen bij cavia's en konijnen worden veroorzaakt door rommelende kieswortels en tanden. Je DA zou dat moeten weten. Scheve mond

Helaas moeilijk te behandelen, behalve dat de kies of tand in kwestie in zijn geheel verwijderd moet worden, moet het abces ook nog in zijn geheel weggehaald worden. Soms lukt dat niet en komt het abces gezwind weer terug.
Antbiotica alleen zal niet helpen, omdat de kieswortel de oorzaak van het probleem is.

Succes Ach gut

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:58

Ooooh, wat erg!!! heel erg veel sterkte met haar, het is echt een prachtige caaf!!! ziet er zo lief uit!!! Ach gut Ach gut

Liefs Ilse

Live your dreams

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 23:32

De tanden en kiezen zijn gelijk nagekeken, de eerste keer al. Omdat hij ze een aantal weken daarvoor had geknipt. Dus dat was het niet.

Inmiddels is ze onder het mes geweest en is ze alweer thuis. Het is opengesneden en schoongemaakt.
De DA denkt dat het iets is wat er onder in is gekomen (waar het eerste abces zat) en wat door is geschoten naar boven.

Toen ze thuis kwam is ze gelijk gaan eten en drinken dus dat gaat goed. Ze zit helemaal onder het bloed, het is geen gezicht. Nu wordt het afwachten of het goed geneest en of dat het niet terugkomt.
Als het terugkomt is het einde verhaal Verdrietig

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 09:31

Even een update van vanochtend:
De wond ziet er goed uit. Ik heb er betadine opgedaan. Ze piepte en krijste weer blij dat ik eraan kwam. Geweldig.
Dus voorlopig gaat het heel goed!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:02

antwoord geplaatst bij algemeen.

Kimble

Berichten: 5604
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:16

Geluukig dat het al weer beter gaat!
Ik zie je vanavond!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:55

Arm beestje Verdrietig Maar fijn dat het weer wat beter gaat!
Ik duim voor je! Ik hoop dat het weer helemaal gezond wordt!
Sterkte ermee in elk geval.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 13:45

Hier 2 foto's van de wond. Ze zijn wat onduidelijk, maar ik kreeg ze niet helemaal scherp.

Afbeelding

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:45

Ik hoop dat het nog steeds goed gaat met je lieve caafje.
Geef haar maar een knuffel van mij! Ach gut

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:35

Goh Amanda! wat een verhaal hee!
Echt sneu voor je lieve knaafje! Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent!
Gelukkig gaat het nu alweer ietsje beter. Heel veel sterkte ermee! en geef Rumba maar een lieve aai!

.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:05

Tjee dat is niet leuk,
gelukkig gaat t nu beter.. sterkte..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, amandananana, aniek_joefy, Esther_r20, FenrisLoki, fokfanaat, Gigixponys, Hanjan, mamabird, Padoertje, Renkle, stefanie33, Syb_sem, vilheide en 211 bezoekers