Kinketting bij neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Kinketting bij neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 13:15

Ik heb nu een neusriem bij mijn westernhoofdstel maar moet ik daar dan nog een kinketting gebruiken??

Alvast heel erg bedankt Haha!

21-5-2010 Luc geboren!


DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:18

Uhm... Nee, is niet nodig... Kort maar krachtig Tong uitsteken

Ze zijn beide om het mondje dicht te houden, of zo goed als dicht zodat het paard z'n tong er niet overheen kan gooien. Mijn voorkeur gaat uit naar een neusriem maar ja dat staat zo raar op shows...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:59

En het is niet toegestaan.
Overigens heeft de kinriem bij een trens een andere werking/bedoeling dan een kinketting bij een schaar. En beide zijn er niet voor om de mond dicht te houden.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:16

Sugarmiss schreef:
En beide zijn er niet voor om de mond dicht te houden.


Oeps... Lips are sealed (Ikke? Leek?)...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:16

Waar is zo'n kin geval wel voor dan?

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:22

Voor extra druk onder de kin in kombinatie met druk achter de oren (bij shank-gebruik) en bij een trens om in een noodgeval het bit niet door de mond te trekken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:23

Met neusriem zou ik evengoed nog een curb strap gebruiken, ik heb hem standaard aan mijn hoofdstel zitten (dit om te voorkomen dat het bit door de mond word getrokken als ik de neusriem niet om heb. Maar het moet dan officieel wel een curb strap zijn (dus van leer, en dan ook met een bepaalde maat) en geen ketting.

De curb strap gebruik je dan op een trens, de curb chain mag in dat geval niet.
Met een scharenbit moet er dan een chain worden gebruikt.

Je suis Charlie.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:26

Sugarmiss schreef:
Voor extra druk onder de kin in kombinatie met druk achter de oren (bij shank-gebruik)


Ja dit wist ik wel maar dit;

Citaat:
en bij een trens om in een noodgeval het bit niet door de mond te trekken.


Als het zo is dan is het zo maar mijn beredenering vond ik wat logischer... Ach wat maakt het uit. C'est la vie...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:30

DJQuarter schreef:
Citaat:
en bij een trens om in een noodgeval het bit niet door de mond te trekken.


Als het zo is dan is het zo maar mijn beredenering vond ik wat logischer... Ach wat maakt het uit. C'est la vie...


De curb strap word onder de kin door aan beide ringen van de trens vast gemaakt, en komt dus nooit over de neus te liggen.
Ik ben al wezen zoeken naar een foto om het uit te leggen, maar kan zo snel niets vinden.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:32


Je suis Charlie.


DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:41

Ja ik weet wel dat hij onder de kin doorgaat maar nou ik dat zo zie heb ik zoiets van; hoe kon ik denken dat het was om de mond dicht te houden. Wat een ei ben ik ook zeg!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:43

DJQuarter schreef:
Wat een ei ben ik ook zeg!


*LOL*...geeft niet, heb ik ook weleens. Dan ben je er heilig van overtuigd dat je gelijk hebt terwijl het niet zo is. Haha!

Je suis Charlie.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 17:35

ok bedankt voor de uitleg maar ik rijd niet met een trens maar een scharen bit. Volgens de uitleg hoeft de kinketting er nu niet meer aan. Ik heb een neusriem gekocht omdat ze tijdens het rijden en dan vooral als ik een ophouding maak haar mond los en dan loopt ze gewoon door.
De kinketting kan dus in de kast Haha!

21-5-2010 Luc geboren!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:19

Nee Tinkiebel, de ketting kan niet de kast in. De kinketting MOET bij een scharenbit zorgt namelijk voor extra druk op de kaak als je de teugels aantrekt. Zonder kinketting werkt het scharenbit niet zoals het behoort te werken.

Trouwens: als je paard een scharenbit heeft en haar mond open doet bij een ophouding ben jij te hard met je handen, of je paard is er nog niet aan toe. In dit geval denk ik dat beide dingen toetreffen.

Je suis Charlie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:31

Daarnaast mag je op de wedstrijd géén neusriem gebruiken, maar móet je bij een scharenbit een kin ketting (of chinstrap = kinriem van leer) gebruiken.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 18:54

ow, maar als ik een trens gebruik luisterd ze helemaal niet. Als ik met mijn engels hoofdstel rijd met neusriem en dubbelgebroken bit kan ik haar aan de pink wel sturen. Ik rijd vaak buiten dus kan dan niet hebben dat ze er steeds vandoor gaat of niet naar mij luisterd.

21-5-2010 Luc geboren!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:06

Zolang je geen wedstrijden rijdt kun je rijden met wat je zelf wilt en wat voor jou en je paard werkt.
Alleen zul je, als je wél wedstrijden wilt gaan rijden, je paard uiteindelijk toch moeten leren lopen op wat toegestaan is.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 21:30

Ok dus wel een kinketting of band. Ik ben niet van plan om wedstrijden te gaan rijden

21-5-2010 Luc geboren!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:33

Steeds verder doorgaan op een sterker inwerkend bit is niet de oplossing voor het probleem dat je paard er vandoor gaat. Op een gegeven moment kun je er dan een twisted wire in gaan hangen zonder dat ze nog reageerd. Verkeerd gebruik van de kinketting kan er ook voor zorgen dat je de kaak van je paard breekt. Ik weet niet of je les hebt en als van wie., maar bespreek dit met je instructeur. Een scharenbit is NIET de oplossing voor jouw probleem.

Je suis Charlie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:15

Het ging er dacht ik niet om dat ze er een kinketting aan wilde hangen, maar dat ze'm juist níet wil gebruiken, en daar zie ik geen gevaar in.
Waarom iemand wel of niet met een scharen bit rijdt is een ander verhaal en daar ging het hier dacht ik niet om. Het wordt een ander verhaal als je er van alles aan moet hangen en steeds scherpere bitten gaat bebruiken omdat je anders je paard niet kan houden.
Maar als zij vraagt móet ik een kinketting gebruiken als ik een scharenbit gebruik, dan zeg ik dus 'zolang je geen wedstrijd rijdt niet'... Ook zonder kinketting 'werkt' een scharenbit en als dat voldoende is voor haar, hoeft er dus geen kinketting/riem aan...

Ik heb met Fly ook eerst heel lang zonder kinketting gereden. Ik stapte over naar een scharenbit omdat ik nou eenmaal wedstrijden met haar wilde rijden en gezien haar leeftijd dus wel moest. Maar Fly had die hele inwerking op haar kin niet nodig (werd ze zelfs érg onrustig van) dus voor de shows heb ik er uiteindelijk een leren kinriem aangehangen die dusdanig los zat dat'ie niks deed... Prima toch...

Wat ik dan alleen niet snap is waarom je met een scharenbit gaat rijden als je je paard met een dubbel gebroken bitje en neusriem met je pink kan sturen, zoals je zelf zegt. Als je dus toch geen wedstrijden wilt rijden en er dus geen rede is om over te stappen naar shanks, dan zou ik em dus lekker op dat dubbel gebroken bitje blijven rijden.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers