bak om western in te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

bak om western in te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 15:03

ik vraag me wel eens af hoe groot een ideale bak is om western in te rijden. wat denken jullie en hoe groot is jullie bak ongeveer?

groetjes klaas


RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:04

het lijkt me beetje onzin hoe groot t ideale is.. een bak = bak.. * en dan heb ik niet over de zand hoor *

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:15

Die van ons zijns 25m x 50m, en de tweede 20m x 60m

Voor de cirkels rij ik het liefst in de bredere bak dan kun je lekker vaart maken. Voor de stops (ik stop zelf niet) hebben anderen liever in de langere bak.

Ideaal is natuurlijk 30m x 60m maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben. Een nadeel is dan wel dat je aan die maat went, en als je dan op een wedstrijd op 20m x 40m moet spetteren, je even raar staat te kijken.

En bak is zeer zeker niet gelijk aan bak.

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:42

MoonChloe schreef:
het lijkt me beetje onzin hoe groot t ideale is.. een bak = bak..

Dat is zeker niet het geval als je het over reining hebt. Zoals Cassidy al aangeeft moet daar de lengte 2x de breedte zijn, anders kom je niet uit met je cikels. Je kunt natuurlijk wel een stuk afzetten, zodat de maat weer "klopt" . Voor de andere disciplines van de westernsport denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. Alleen vind ik het persoonlijk wel fijn om iig rechte lijnen te kunnen rijden, dus een niet té kleine bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:57

Ik rij het liefst in verschillende bakken, omdat ik overal, klein of groot, netjes m'n circels moet kunnen draaien.
"Thuis" hebben wij 2 bakken van 20x40.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:20

Ik denk dat het eraan ligt wat voor onderdelen je traint,
zowel de bodem als afmetingen.
Voor de barrel racing vind ik het fijn om een grote bak te
hebben met het liefst een inloop of sluis eraan.
De bak waar ik train is 25 x 60 en dat is goed te doen,
een kleinere bak vind ik wel fijn voor basis training
maar niet voor volle snelheid. Ik heb een tijdje getraind
op een stal en daar hadden ze een 35 x 80 bak en dat
was echt super Cool
Groetjes Wendy Lachen

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:49

Is wel grappig trouwens... wat wij een grote bak vinden vinden ze in Amerika maar behelpen... Heb al wel eens een opmerking gehoord van een judge die het maar knap vond dat wij onze paarden konden leren changeren en stoppen in die kleine bakkies... Zij nemen daar blijkbaar meestal 'iets' meer ruimte voor...

Ideaal is natuurlijk een lekker grote bak, maar train je om te showen, dan kun je toch het beste leren werken in een 20X40 bak, want dat is nou eenmaal de 'standaard wedstrijdbak maat' zoals je ze op de meeste maneges zult vinden...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:45

Amerika, dan noem je ook wel iets op Lachen Een kennis van mij heeft daar zijn stage gelopen en mij zijn foto's laten zien..... het eerste dat ik dacht was: wat voelen wij ons als Nederlanders daar arm. Ik vroeg me dan ook meteen af hoe Amerikanen tegen de 3e wereldlanden aankeken. Gek he, maar dat was echt het eerste dat ik dacht. Alles was echt zo onmens groot! Alles! De stallen, de bakken, de auto's, de trailers..... bedenk het maar en het was 6x zo groot als wat we hier hebben. Behalve de paarden dan Knipoog

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 19:54

Majo schreef:
Behalve de paarden dan Knipoog

en de mensen neem ik aan Haha! Clown

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:17

nou die zijn ook behoorlijk uitgezet......... Clown

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:02

ik heb thuis een klein bakje (rond) zo groot als een volte ongeveer, best in te rijden hoor!
(emma)

Im Artfully Maid Dana

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:43

emmelske schreef:
ik heb thuis een klein bakje (rond) zo groot als een volte ongeveer, best in te rijden hoor!
(emma)


Nou dit lijkt mij niet prettig. Maar goed als jij er best in kunt rijden dan is het voor jou goed maar de wedstrijd ruiter moet toch echt wat meer hebben.

Onze bak is 25x50 en echt harststikke super!!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:55

emmelske schreef:
ik heb thuis een klein bakje (rond) zo groot als een volte ongeveer, best in te rijden hoor!
(emma)


Voor nood zou ik me daar ook wel in kunnen behelpen, maar hoe leer je in zo'n klein bakje om zonder enige aanleuning van de fence mooie circels te rijden? En te wisselen van circel?

Train je echt dagelijks in zo'n kleine bak? Heb je dan geen moeite met je rechtrichtoefeningen? Ik vind de binnenhoefslag van een 20*40bak soms al zo klein dat ik liever een lang zandpad opzoek...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:25

Misschien rijdt niet iedereen op de binnenhoefslag? Want als je echt een stuk uit de randen blijft bij een 25m x 50m bak, dan blijft er uiteindelijk ook maar 20m x 40m over.

Je suis Charlie.


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:26

Mijn zus en ik hebben 18 (of 19) bij 40 ongeveer. Snelle galopperen is er niet echt bij. Echt heel snel dan Knipoog
Dat oefen ik in het bos en op les. Stoppen doe ik ook alleen op les, omdat thuis geen slidingbodem ligt.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:31

Ik oefen het stoppen tegenwoordig in het bos. Heb een heel goed glijpad gevonden Haha! Is een stevige bosondergrond, met daarop los zand en gedroogde dennenaalden. Misschien een goed idee voor Reiningbakken *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:40

OW ja, dat doe ik ook idd Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

PimBerendse
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:43

Het is onzin dat je goede reining proef kan afleggen in een 20x40 bak.
Helaas komt het in europa te veel voor,je komt direct in de problemen met een paard wat in amarika getraind is.
Het voordeel van een grote bak is dat je je paard gewoon op z,n eigen benen kan laten lopen,Dit zie in amerika heel veel op de shows,het komt de snelheid en het vloeiend er uit zien van de reining proef ten goede.
In een 20x40 bak ben je verplicht je paard verzameld te rijden en dat geeft dan de nodige problemen.Het wordt rommelig op de cirkels,
geen speedcontrol en kleine cirkels die eigenlijk groot zijn.
De de stop in een 20x40 bak ziet er niet uit ,geen opbouw ,hete paarden die wegvliegen als ze de hoek omkomen.Oorzaak veel trainen in een klein
bakje.
Dus afhankelijk welke western sport je doet zou een bak minimaal 25x50 moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:50

Tja, da's ideaal, maar een flinke bak met geld zou ook ideaal zijn. En meerdere paarden ook. En een vrachtwagen voor 4 stuks met living ook en ehhhh ehhhhh ehhhh....

Welcome to the real world zeggen we dan Haha!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:58

ik wou net zeggen.. das niet voor iedereen weg gelegd..

ik les in een bak van 20x40 en vermaak me prima in die bak.
maar goed... ik heb ook geen wedstrijdambities..

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:14

Cassidy schreef:
Misschien rijdt niet iedereen op de binnenhoefslag? Want als je echt een stuk uit de randen blijft bij een 25m x 50m bak, dan blijft er uiteindelijk ook maar 20m x 40m over.


Beetje raar antwoord... >;)

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 12:39

ik hoor iedereen wel nederland vergelijken met Amerika maar ik dacht dat we het alleen over Nederland hadden!

wij hebben thuis een bak van 20x40 m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 08:27

Tja Klaasjuhhhh, ik zou daar denk ik zelfs wel aan toe durven voegen dat je in een 20*40bak echt geen problemen hoeft te hebben met een in Amerika getraind paard, MITS je wel kunt rijden.
Kijk, als je een paard daar koopt en je kunt er een maand mee rondsturen omdat het nog loopt zoals het getraind is, en het gaat daarna meteen bergafwaarts, tja, dan kun je een bak zo groot als de Veluwe hebben, maar dan gaat het toch wel mis..... Haha!

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 09:36

zag IK dan dat het moeilijk is om met een in Amerika getraind paard in ee bak van 20x40 m te rijden?

Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:08

Cassidy had zeer zeker geen raar antwoord. Wil je echt een nette proef rijden, blijf dan altijd op je binnenhoefslag op je grote cirkel. Dus een grote bak is zeker geen overbodige luxe.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers