Staart wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Staart wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 21:00

Chess is dus een paar keer los geweest en nu in zijn staart zwart inplaats van wit-zwart.
Kunnen we nu met deze temperatuur (ongeveer 10 C ) zijn staart alweer wassen?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 21:02

als je de staartwortel niet te nat maakt kun je wel met wat warmer water wassen.
als je koud water hebt zou ik toch nog even wachten of alleen echt de staart en zorgen dat de staartwortel niet nat word.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 21:23

De staartwortel was ik sowieso nooit.
En we hebben meestal lauw water.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 21:30

Is het binnen of buiten?
Ik denk wel dat het kan, zeker als je de staartwortel niet wast.
Wel goed droogmaken en uitwassen.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 21:31

We wassen binnen.
En zeker drogen we de straart goed.

Chess morgen krijg je weer een lekkere schone staart! Haha!

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 08:10

als je hem met een slang nat maakt, kan dat gewoon. (je kunt dan goed mikken) Als je dat nu nog te koud vindt, moet je hem ook bij slecht weer binnen houden, want dat is meestal nog kouder! Je paard helemaal wassen kan natuurlijk nog niet, behalve als je warm water en een solarium hebt. Maar de staart kan als het niet vriest altijd. Je hoeft de benen en billen tenslotte niet te raken als je het goed doet. Dan kun je altijd nog warm water in een emmer doen en daar de staart in hangen.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 18:53

We wassen sowieso altijd met een emmer er onder.
Alleen gister is het er niet van gekomen omdat we niet genoeg tijd hadden dus doen we het zaterdag.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:16

Tos zijn staart was ik ook om de 2 weken....
Gewoon met een emmer lauw/warm water...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 09:07

kian schreef:
Je paard helemaal wassen kan natuurlijk nog niet, behalve als je warm water en een solarium hebt.


Wat ben ik dan een paardenmishandelaar zeg. Ik heb dr vandeweek (toen het idd 10 graden was) gewoon gewassen, helemaal, met koud water (op een binnenspuitplaats, we hebben geen warm water) en daarna een lekker dik wollen zweetdekentje opgelegd met hals.
Ze leeft nog steeds en heeft nergens last van gehad. Nou is ze geschoren dus wel snel droog, dat moet ik er wel even bijzeggen.
Ze vond het heerlijk!
Staart ook gewoon lekker in een soppie gezet (was binnen notime groen schuim ipv wit, hihi). Dus ze kan er weer even tegenaan.

Tuurlijk ik was ook liever met warm water en zet dr ook liever onder het zonnetje, maarja dat hebben we niet en als je paard eruit ziet als een levende mestbal, tsja......
Als ze een dikke wintervacht had gehad had ik het waarsch. niet gedaan hoor, vooral omdat ze dan zo lang nat blijven.
Tis in ieder geval niet aan te bevelen met dit weer, maarja soms kun je niet anders.

Tipje voor de genen die wel de staart wassen en dit niet iedere week willen doen: Spuit na het wassen equistar in de staart, goed doorborstelen.
Alssie droog is kun je er een losse vlecht in maken, dit scheelt iedere dag klitten eruit halen en je staart blijft mooi zacht en schoner.
Er bestaat ook Equilux, dit is equistar wat schoonmaakt, erg handig voor mestvlekken, dan hoef je niet je hele paard te wassen.

Viv

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 11:00

Citaat:
kian schreef:

Je paard helemaal wassen kan natuurlijk nog niet, behalve als je warm water en een solarium hebt.


Wat ben ik dan een paardenmishandelaar zeg. Ik heb dr vandeweek (toen het idd 10 graden was) gewoon gewassen, helemaal, met koud water (op een binnenspuitplaats, we hebben geen warm water) en daarna een lekker dik wollen zweetdekentje opgelegd met hals.


Mee eens! Het blijft een paard hoor! Ik was de staart van mijn paard gewoon wanneer het uit komt met een emmer sop. Daarna droogslingeren en klaar! Als je alleen zijn staartharen nat maakt, heeft ie daar toch zeker geen last van. Die haren hebben nergens contact met zijn lijf, dus daar kan hij geen kou van vatten. (ik doe de staartwortel niet)

Mijn schimmel wastte ik in de winter ook regelmatig helemaal, voor de wedstrijden. Ze had gewoon winterhaar, dus was ook niet snel droog, maar is nooit ziek geworden! Gewoon zorgen dat ze goed warm is ingepakt en als de dekens te nat zijn, een droge eronder doen! Geen probleem.

Ps. rollen jullie paarden niet meteen in de modder en plassen wanneer ze naar buiten mogen? Dan liggen ze ook in het koude water en blijven, lekker nat, ook nog een tijdje buiten staan. Blijkbaar hebben ze er niet zoveel last van, anders zouden ze toch wel een droog plekje zoeken? (Lizzy zoekt wel een droog plekje, Nozem gaat altijd op de 'vieste' plek in de bak liggen Frusty )

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:27

Citaat:
Ps. rollen jullie paarden niet meteen in de modder en plassen wanneer ze naar buiten mogen? Dan liggen ze ook in het koude water en blijven, lekker nat, ook nog een tijdje buiten staan. Blijkbaar hebben ze er niet zoveel last van, anders zouden ze toch wel een droog plekje zoeken? (Lizzy zoekt wel een droog plekje, Nozem gaat altijd op de 'vieste' plek in de bak liggen Frusty )


Ik laat Tjo in de zomer express in het zand rollen als ze gewassen is. Klinkt stom maar door het zand op de natte haren blijft er minder vuil aan kleven als ik de volgende dag bv naar de keuring moet.
Verder is het denk ik de schoonste fjord van NL, want ze rolt altijd op droge stukjes en nooit in de bagger. Ze is altijd superschoon ook als ze hele dagen op het land staat in de zomer, of overdag in de paddock in de winter.

Viv

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 17:17

even ter verdediging van mezelf (ahum) er werd toch gevraagd als het hard vroor... Ik heb zelf mijn schimmel deze week ook gewoon gewassen hoor. Maar als het streng vriest doe ik het niet.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 17:59

Brrr, ik ben blij dat wij een binnenwasplaats hebben met warm water. Ik moet er nu niet aan denken om met koud water te gaan lopen kloten. *KOUOUOUOUOUD!* Ik denk dat je de staart wel gewoon kunt wassen, alleen uitkijken dat je de wintervacht dus niet zeiknat maakt dat het dus lang duurt voordat dat weer droog is.

Enne, staart wassen zonder dat je de staarwortel wast heeft weinig zin hoor behalve dat het er netjes uitziet, als je de staartwortel goed wast dan haal je nl. alle schilfertjes en vuil daar weg zodat et neit meer jeukt en ze dus ook niet gaan schuren.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 19:27

We hebben geen solarium , maar wel warm water, dus zodra het normaal weer is was ik haar helemaal, met wintervacht ja! Vervolgens supersnel en goed afdrogen, paar dekens op en stappen maar! Ben je wel ff bezig maar t kan wel. De staart was ik iedere zaterdag.. (witte staart he?!)
Ik was haar trouwens normaal ook niet 's winters maar ik had toevallig een wedstrijd en madam had in de str*nt gelegen... zo wil je dus niet op een wedstrijd verschijnen.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

staart wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 14:59

Ninja gaat zaterdag naar een wedstrijd, dus moeten we nu al beginnen haar staart te wassen. ( Ninja is een Haflinger )
We wassen haar binnen bij de wasplaats, daarna zwaai ik haar staart in het rond, dan is ie bijna droog. Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 16:27

We hebben Barb afgelopen zondag gewassen. Alleen buikje benen staart en manen. Manen is de 1e keer sinds 3 maanden dus was wel nodig gelukkig hebben we warm water. Gisteren was hij nog schoon maar vandaag...... het is zo'n goed weer en als de stallen uit gedaan worden gaan ze meestal wel naar buiten. Zal er wel weer zo;n moddermonster op stal staan. Altijd errug grappig en je hebt in ieder geval eer van je poetswerk.