wedstrijd, hoe losrijden en doe ik het wel goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

wedstrijd, hoe losrijden en doe ik het wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 17:36

hoi, ik heb morgen (voor het eerst) een officiele wedstrijd op het land, er is dus geen hoefslag enz. alleen bordjes.

ik was van plan om een uur van tervoren in te gaan rijden, want de laatste tijd is hij erg moeilijk, en dan wil ik wel lang genoeg de tijd hebben, zodat ik me vooral niet ga haasten, waardoor mijn pony zenuwachtig gaat doen.

hier mijn vraag:
wat kan ik nou het beste doen bij het losrijden waardoor hij los word?
(ze moeten wel echt werken want mijn pony word niet makkelijk los)

en verder, ik start dus in de B, ik rijd hem niet aan de teugel, alleen nageeflijk, dus dat zal wel goed zitten.
verder rijd ik de hoeken diep door, maar hoe diep moet het nou eigenlijk?

verder is mijn pony in draf moeilijk aan de teugel te rijden, en omdat we op het weiland rijden zal hij vaak naar auto's enz. gaan kijken, hoe kan ik dit voorkomen, zonder dat de jury vind dat ik te hardhandig ben??

oja, met halthouden kan hij niet aan de teugel staan, daar heeft hij zijn spieren nog niet ver genoeg voor ontwikkeld.... is dit wel noodzakelijk??


(jullie hoeven niet te denken; waarom start je als je dit allemaal nog niet weet, want ooit moet je ergens beginnen toch? en ik zet dit neer om het van jullie te leren, dus aan zo'n antwoord heb ik toch niet veel.)

ik krijg ook goed les, alleen in mijn proeven rijd ik hem nooit echt super aan de teugel, dan focus is me daar veelste veel op, en let ik niet meer op de andere onderdelen.


IK hoop dat iemand me kan helpen, want ik begin al aardig zenuwachtig te worden Tong uitsteken:P

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:38

gewoon zelf ontspannen in je proef een lekker rijden, dat is het belangrijkste. Met los rijden doe ik altijd veel overgangen (om Azra goed aan mijn been te krijgen) en de linkergalop aanspringen oefenen (maakt ze nog weleens een foutje mee) voor de rest een beetje warm rijden

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:40

inderdaad gewoon lekker warm draaien tot ie lekker soepel is en goed reageerd op je hulpen!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:47

Probeer tijdens het losrijden niet anders te gaan rijden dan thuis. Je pony heeft dat meteen in de gaten.
Bij een B proefje is het het belangrijkst dat je netjes op de letters rijdt, goed de hoeken inrijden en dat je zelf niet te gespannen gaat rijden.
Die hoeken hoef je echt niet overdreven ver in te rijden, gewoon proberen vloeiend erin te rijden en niet te ver afsnijden.
Ga zelf ruim van te voren kijken waar je moet rijden en hoe alles geregelt is. Zo voorkom je ook een hoop stress. En als jij rustig bent is je pony ook rustiger.
Probeer je pony tijdens de proef lekker voorwaarts te houden. Een hoop mensen gaan heel voorzichtig rijden, waardoor je pony steeds gestressder wordt en hij heeft dan ook weer meer tijd om ongein uit te gaan halen en afgeleid te zijn.

Heel veel succes morgen met je wedstrijd en probeer niet zenuwachtig te zijn, het is immers niet het einde van de wereld OK dan!

Oh ja, lief lachen naar de jury tijdens het groeten wil ook nog wel eens helpen Knipoog

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 17:52

haha ja dat doe ik standaard Knipoog (dat laatste) maar het is ook gewoon een thuis wedstrijd hoor, k heb met hem het weiland al verkent, want er hangen super veel vlaggen, er is braderi, mr. ed enz. komen dus het word wel gezellig....

ik zal gewoon ontspannen inderdaad... dan heb ik nog het meeste kans... dankjullie wel hoor Lachen

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:54

ik denk dat je dat aan de teugel niet te veel moet gaan overhaasten enz. mijn pony loopt nu pas echt rond en begint oprichting te krijgen enz. ik zit nu ook in de b en amber liep altijd vrij laag zonder echt rond te lopen, maar het plaatje zag er ontspannen uit. andere liepen wel rond, maar toonde meer spanning en daardoor won ik best wel wat prijsjes.

zorg dat je ontspannen bent en zelfverzekert op je pony zit. ditt doet het plaatje ook goed. owja en probeer binnen de hekjes te blijven Haha!

veel succes

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 17:57

haha dat is het probleem nou juist capopjekop Tong uitsteken er zijn geen hekjes!!! maarja ik snap wel wat je bedoeld Knipoog en hij loopt zowiezo altijd wel ontspannen naar beneden, niet echt rond, vind ik opzich niet zo belangrijk, maar in de galop rijd ik hem wel rond, anders gaat hij sterrenkijken want hij kan niet ontspannen in de galop, vooral niet met rijden, aan de longe wel...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:00

Denk vooral aan je stelling en buiging in de wendingen. Dat is wat ik een heleboel mensen nog wel eens zie vergeten in de B Knipoog
Ik zie liever iemand die de hoek iets meer afsnijdt maar wel met stelling en buiging rijdt dan iemand die zijn paard de hoeken doorsleurt als het ware.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 18:02

oja dat is waar, op mijn onderlinge wedstrijd had ik daar idd commentaar op, ik ben er veel meer op gaan trainen met mijn intructrice, het gaat een stuk beter, alleen hij loopt wel nog vaak in de volte door mijn been heen, vooral bij B-E-B enz. dan maakt hij hem te groot of te klein, doordat hij door mijn been heen valt en ik hem weer corriegeer

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:54

Van VMR naar RT (WD had ook nog gekunt) aangezien hier toch iets meer RT tips gevraagd worden Lachen

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:02

Gewoon relaxt blijven, dan blijft je pony dat ook.. Tong uitsteken Je moet bij het losrijden niet alleen op de punten letten die je pony niet goed kent (bijv. in de verkeerde galllp aanspringen ofzow.. ) nog tijdens het losrijden 100x gaan oefenen.. Je pony wordt er alleen maar zenuwachtiger van en zelf heb je ook minder zelfvertrouwen omdat je de hele tijd op dat punt zit te stressen.. Je kunt het beste veel overgangen rijden.

ZET UM OP!!!!!!!!!!!!!!! OK dan!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:58

Niet gaan wringen als iets niet lukt.
Zorg dat je goed de tijd neemt om los te rijden, lekker stukje draven, galoperen, figuurtjes rijden, overgangen, eigenlijk op dezelfde manier rijden als je normaal rijd.
Als hij naar dingen gaat kijken niet een te groot probleem van maken, geef hem meer been en rij rustig door, ervaring komt vanzelf.
Halthouden ook, geen dingen verwachten die hij nog niet kan, laat hem maar halthouden met zijn koppie in de lucht, maar zorg wel gewoon dat hij goed stilstaat.
Je zult vanzelf merken dat jij en je pony vooruit gaan, maar blijf altijd rustig en hou in je hoofd dat je het voor je plezier doet, en geef je pony de tijd om eraan te wennen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:11

ik vind het een beetje een domme vraag, om te vragen hoe je moet losrijden op wedstrijd, je moet gewoon het zelfde rijden als thuis in de training, je kan toch niet zomaar ineens over stappen op een ander systeem Knipoog maar goed, als ik jou was zou ik als je pony niet erg makkelijk aan de teugel te rijden is, dan nou juist de proef heel netjes rijden, zodat je precies bij de letter af wend, en nette rechte lijnen rijd, dan kan je die punten niet laten liggen,

succes in ieder geval OK dan!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:11

Gewoon relaxed rijden zoals thuis, en niet teveel hameren op aan de teugel, of je paard heel moe maken door te lang in te rijden. Als ie los en ontspannen is is dat al genoeg voor de B.

-* Nightwish here I come... *-

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:13

Zoals hierboven al gezegt:
Ontspannen rijden, nageefelijk is al genoeg, je pony hoeft niet in de krul te lopen.
Lekker losrijden zoals je thuis gewend bent, neem er de tijd voor.

Netjes op de letter rijden, ontspannen rijden met ene ontspannen paard, netjes de hoeken door *niet afsnijden maar ook niet op zo'n manier dat je zo'n haak in je paard krijgt, zo'n sjips het hek en nu draaien reactie*
Gewoon een mooie vloeiende hoek.

Niets afrafelen Haha! Veel mensen gaan *vooral de eerste paar keren* maar wat sneller rijden *zijn ze er snel van af* en dan wordt je proef ook slordiger, neem er gewoon je tijd voor.

Succes en laat je weten hoe het gegaan is? *foto's Haha! Tong uitsteken *

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:21

rockey"]
ik vind het een beetje een domme vraag
[/quote]

Domme vragen bestaan niet, het is veel dommer om met een vraag rond te blijven lopen.

[quote="rockey schreef:
je moet gewoon het zelfde rijden als thuis in de training


Daar ben ik het dan wel weer mee eens

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 18:38

nou mensen, ik ben blij met jullie tips en het ging super. Kwart voor 10 ben ik langzamerhand in gaan rijden, in de binnenbak.

gewoon lekker rustig aan gedaan enz hij was lekker ontspannen.
daarna naar buiten gegaan en gereden op het veld (kwam de wei nog niet in Tong uitsteken) toen ging hij 1 keertje steigeren omdat hij het allemaal iets teveel vond worden, dus ben ik afgestapt en ernaast blijven lopen vor 2 rondjes. Daarna rustig opgestapt en daar verder ingaanrijden.

toen kwam mijn eerste proef;

dat was proef 11, het ging heel goed, (uitslag; 4e met 162 punten)

toen kwam proef 12 (ging heel snel achter elkaar)= 5e met 160 punten.


zoals jullie zien 2 winstpunten Knipoog wat k erg goed vind, want het was mijn allereerste wedstrijd met startkaart.

er werd laag gejureerd, na mij waren veel mensen met punten lager als de 150, en mijn vriendin was 8e met 149 punten.
dus ik vind het toch wel goed Knipoog!!



nou morgen dus weer een dag(2 daagse)
dus als ik hard mijn best doe en let op de punten waar ik nu minpuntjes voor heb kan ik misschien weer 2 winstpunten rijden Knipoog

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:43

Gefeliciteerd! En nu gelijk weer, gaat hard! Een uur inrijden vind ik trouwens wel erg lang. Tussen de proefjes zit meestal ook wel een half uur en dan ben je in totaal meer dan anderhalf uur aan het rijden! Ik zou zo lang inrijden als je normaal nodig hebt haar redelijk te laten lopen. Rijd je altijd een uur, en heb je haar na 40 minuten fijn aan het lopen? Rijd dan 40 min in.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:41

gefeliciteerdf~!! erg goed joh en zeker voor de eerste keer
wat ook helpt : ik heb iets gekocht een vloeistof,
waar je voor een proefwerk of een wedstrijd ect. 4 druppels in moe nemen
(10 min. van te voren) daarna ben je hardstikke relaxt
en dat helpt ook erg op wedstrijden, dar is je pony ook meteen een stuk
rustiger, ik heb het zelf 1x geprobeerd nu ook al was mijn uitslag maar laag,
we reden super relaxt Haha! tip, als je nog een keertje zenuwachtig bent

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 14:31

Kieffertje schreef:
Gefeliciteerd! En nu gelijk weer, gaat hard! Een uur inrijden vind ik trouwens wel erg lang. Tussen de proefjes zit meestal ook wel een half uur en dan ben je in totaal meer dan anderhalf uur aan het rijden! Ik zou zo lang inrijden als je normaal nodig hebt haar redelijk te laten lopen. Rijd je altijd een uur, en heb je haar na 40 minuten fijn aan het lopen? Rijd dan 40 min in.


met een uur inrijden bedoel ik ook instappen enz.
het meesta van die tijd besteed ik aan stelling/buigingen en overgangen.

ik stap heel erg veel, dus moe zal hij niet zijn voor de proef.
bij ons zat er dit keer ook een half uur tussen, maar doordat we waren ingelopen minder, ik kon bijna meteen overstappen naar de volgende ring.

ik kijk in ieder geval wel naar de tijd dat er tussen de proeven zit, en tussen de proeven door stap ik bijna alleen maar met zijn hals gestrekt, dus dat hij zijn rug netjes ontspant.



@ Renee_vd; wat voor vloeistof was dat dan? Ik was opzich wel ontspannen, ik had een asperientje ingenomen wat erg goed holp.
het lijkt me met die druppels wel handig Knipoog of in ieder geval het proberen waard Haha!

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 14:40

oja was et bijna vergeten Tong uitsteken:P

UITSLAG DAG 2!!!!!!!!!!!:

1e proef (proef 11) 139 punten, hij had 4 keer het bit beet en rende 3 keer de ring uit, wat ik helemaal niet gek vind, ik zou ook geen 2 dagen achter elkaar mijn best willen doen Tong uitsteken

daarna had ik hem tussen de proeven (2o min.) lekker ontspannen gereden, zonder stress enz.

daarna opgepakt en goed nageeflijk gereden (LDR) en daarna ontspannen met lange hals overgangen gereden.

blijkbaar werkte dat uitermate goed, want ik ws 1e!!!!!!!!!

met nog maar liefst 165 punten, en ik had daarmee gewonnen van onderandere een meisje die in de M@ rijd met haar eigen paard, met haar andere paard L1 en met een pony van een vriendin nu B.

ik vind het zo leuk dat ik hogere punten had omdat ze altijd doet alsof ze het beter weet, dus vandaar Haha! ze scheld me altijd uit alsof ik mijn pony pijn doe ofzo, wat ik nog nooit gedaan heb!

ik heb nu dus in 1 weekend 3 winstpunten gereden, en ik kan niet wachten op mijn volgende wedstrijd Haha!

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:05

Weet je wat slim is om te gaan doen:

Als je thuis gaat losrijden doe je dit volgens een bepaald patroon. Ik doe bijvoorbeeld:
Rondje linksom
Rondje rechtsom
3 volte's linksom
3 volte's rechtom
Gebroken lijn, kleine volte linksom
Door S van hand veranderen
Gebroken lijn, kline volte rechtsom

Als je dit iedere keer doet, gaat je pony dit normaal vinden en weet hij wat er van hem verwacht word als hij hiermee begint.


Als je nu op een wedstrijd bent. Maak je voor jezelf denkbeeldig een dressuurbaantje. Daar ga je precies hetzelfde doen als dat je normaal ook doet. Dus weer die rondjes, volte's etc.
Als je dan bezig bent denkt je pony ineens: Oh, gaan we dit doen! Dat is ook stom, maar okay.
En dan ontspant hij helemaal en gaat hij gewoon zijn rondjes lopen. Bij mijn pony's werkt het echt super!!


Wij hadden vorige winter een clinic dressuur in een binnenbak waar ik normaal een marathon hebt. Dus die pony komt daar binnen met het idee: Kom we gaan crossen. Niet dus.
Ik ging beginnen met het patroontje en bij de 1e volte rechtsom ontspande hij helemaal en ging hij netjes zijn rondjes lopen!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 18:07

sjonniej; ja dat zei je vader verlede keer ook al.
Ik had het de dag erna ook al voorgesteld aan mijn zus, k bedoel proberen kan geen kwaad, maar mijn zus wou het niet... ze zei dat ze hem elke keer anders rijd, en dus ook anders inrijd.

dat is dus 1 ding wat tegenzit... verder doe ik het nu al een tijdje zo, niet precies hetzelfde als jij en je vader en moeder, ik bedoel ik ben niet zo'n na-aperd Haha!:P haha (geloof je vast niet;)) maar goed ik rijd wel veel voltes, in stap wijken naar rechts, in stap wijken naar links, volte in stap van 5 meter en daarna ga ik aandraven en rijd ik veel voltes en gebrokenlijnene.....

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers