[NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

[NH] boerenverstand of NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 10:15

Ik heb eens een poosje zitten lezen op dit forum en vraag me steeds meer af hoe dat nu zit met NH. Wat ik uit dat hele gedoe van NH opmaak is dat het gewoon logisch nuchter boerenverstand is en dat NH is voor mensen met paarden (ipv paardenmensen) die weinig of geen omgang hebben gehad en weinig ervaren zijn.

Misschien schop ik nu een deel mensen tegen de benen, dat is echt niet mijn bedoeling, maar wat jullie beschrijven doe ik al jaren zonder er erg in te hebben of er een naam of methode aan te hangen. Ik ben met paarden opgegroeid van kinds af aan, dat scheelt misschien heel veel. Mijn relatie met mijn paarden is gebaseerd op leiderschap en respect. Als ik in de bak loop lopen ze achter me aan, ik kan ze parkeren en zorgen dat ze daar blijven staan en als ik ze roep komen ze naar me toe. Dat hier een hele methode achter zat…………. Ook met opzadelen plant ik ze in stal neer waar ik wil en moeten ze blijven staan totdat ik zegt dat we weg gaan of ze weg mogen. Met mijn jonge 4 jarige lukt dit nog niet altijd en moet nog gecorrigeerd worden maar dit is gewoon een kwestie van opvoeding en tijd. En een kind probeert zijn grenzen ook uit. Gewoon geduld en logisch verstand, mag het niet een tik of bestraffend toespreken (ze weten wat dat betekend, ze associeren dat ook met een tik doordat ik boos toesprak en tegelijk een tik kregen, dus associatie,nu is boos toespreken vaak voldoende, het maakt niet uit wat je zegt als je het maar op boze toon zegt of op de toon die je daarvoor gebruikt). Zo kan ik nog meer voorbeelden noemen.

Als je het idd over rijden zonder zadel gaat hebben dat heb ik nooit uitgeprobeerd eigelijk maar het gaat vooral over de baisi pricipes van te weinig respect hebben en luisteren. Dat is toch gewoon normale omgang met paarden of ben ik naief? Als ze niet luisteren of over me heen lopen wordt dat afgestraft, net als ze met elkaar doen, daar zit geen specifieke methode achter. Wat is nou anders dan met die methode? Wat is daarvan de toegevoegde waarde? Wat is daarvan nieuw? Of is het een snelcurus respect van je paard voor jou? Kan iemand mij dit uitleggen? Want misschien ben ik wel te bevooroordeeld of zie ik dit totaal verkeerd.

Dit is dus niet bedoeld om de methodes af te kraken maar om te weten te komen wat er nou zo speciaal er aan is en wat jullie doen wat ik niet doe ? (heb ik het dus niet over zonder zadel en zonder hoofdstel rijden , maar gewoon de basis principes)


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:36

Ik vind NH ook behoorlijk over het paard getild. Met een gezonde dosis verstand kom je ook al een heel eind en daar heb ik geen commerciele zooi voor nodig.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:44

Ik doe niet aan NH (geloof ik Verward ), maar zit ook niet vasgeroest aan de engelse rijstijl.

Ik doe van alles wat maar ik doe vooral 'gewoon'. Tong uitsteken

Wat is gewoon, imo is dat rust uitstralen/geduldig/duidelijk/consequent/flexibel zijn en vooral EERLIJK zijn op zichte van je paard en je in hem kunnen verplaatsen, dingen vanuit zijn het paard kunnen/willen zien en daar op springen.

NH is leuk en vooral NIEUW tenminste zo wil men over laten komen (want nieuw is het natuurlijk niet, ja voor het groote publiek) en de commercie speelt daar slim op in.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:44

De basisprincipes van de NH is idd gewoon een normale opgang met paarden. Of in ieder geval hoe het zou moeten zijn.
NH is niet alleen maar voor mensen die nog weinig met paarden omgegaan zijn, ik verzorgde mijn paard al 4 jaar voordat ik de overstap maakte, omdat mijn paard geen lol meer had in het engelse rijden. Ik word er gellukkig van als ik met zijn touwhalstertje aan kom lopen en hij komt meteen van buiten naar me toe.
Heel veel mensen hebben jammer genoeg niet de kans gehad om zoals jij je hele leven al tussen de paarden heb gelopen.
Nh gaat dus verder dan alleen de basisprincipes van respect ed.
Ik kan alleen maar zeggen dat de relatie met mijn paard er stukken op vooruit is gegaan, en ik deze manier van omgang top vind!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:53

Ik ben eigenlijk al een tijdje met NH gestopt... doe wat mn gevoel mij zegt en dat werkt momenteel perfect!
Sommige oefeningen die ik doe vallen onder NH, maarja vallen die onder NH omdat die ze beschrijft? Want voor ik ooit van NH had gehoord bleek ik bepaalde oefeningen al te doen....

Als ik nu al lees over bepaalde mensen die eerst de "god" in NH waren ... nu grootte leugenaars zijn... druppelt mijn geloof in dat hele gedoe langzaam af.
Een band met een paard opbouwen is zowiezo belangerijk en dat doe je net zo goed zonder NH !!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:00

Ik ben het helemaal met je eens
Als je lang genoeg, met je oogjes en oortjes open meedraait in de paardenwereld, met niet de houding ik weet het beter
Als je eens aan de kant van de wei, waar een groep paarden in staat gaat zitten.

dan leer je alles zonder NH
En idd veel dingen is gewoon normaal nuchter verstand, maar sommige zijn dat kwijt geloof ik.
gooien alles op zielig, vroeger mishandeld enz enz.
gewoon eerlijk en consequent zijn naar je paard toe en hij is dat ook naar jou

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:18

Idd, ik geloof meer in gezond verstand dan in NH. Natuurlijk doe ik ook dingen die door een een of andere NH goeroe beschreven zijn. Maar een paard kan van mij net zo goed een kledder voor z'n kop krijgen als hij echt stout is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:20

Nh houdt voor mij niks meer in als een methode voor communiceren met paarden op een manier die zij kennen en die in de kudde word gebruikt. voor veel mensen is het vanzelfsprekend om consuquent en goed voor je paard te zijn. Maar vergis je niet er zijn een heleboel mensen waar dat niet vanzelfsprekend voor is. ik denk ook dat veel mensen niet door hebben dat zij het fout doen en niet hun paard. Blindelings de commerciele paardenmensen volgen zal voor niemand lang werken. Maar zonder die mensen zouden er nu nog wel een helehoop paarden heel erg verkeerd behandelt zijn, deze mensen hebben wel de wereld wakker geschud dat het ook anders kan met paarden vergeet dat niet.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:44

hai,
je hebt vast ook wat van mij gelezen, ik, de idealistische NH'r Cool Schijnheilig Ik denk toc dat het boerenverstand is, met een aantal aanpassingen. Ik vind dat je niet mag slaan (oneerlijk, we hebben al zoveel macht, verzinnen we nog extra geweldmiddelen), mar dat vind ik en ga ik dus niet nog eens uitleggen Tong uitsteken . Ook vind ik dat je paard zelf initiatief mag tnen en dat je daar met respect mee om moet gaan, Je paard respect voor jou, maar ook respect voor je paard! Zo ook met vertrouwen (jij moet je paard vertrouwen, je paard moet jou vertrouwen) maar NIET met leiderschap (is ongeveer het enige wat niet van bijde kanten KAN komen)(Ik leid, het paard volgd (is geen onderdaan, slaaf of iets dergelijks, maar een soort volgeling, uit vrije wil!). Duidelijk Verward Haha!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:19

Skipper schreef:
Ik heb eens een poosje zitten lezen op dit forum en vraag me steeds meer af hoe dat nu zit met NH. Wat ik uit dat hele gedoe van NH opmaak is dat het gewoon logisch nuchter boerenverstand is en dat NH is voor mensen met paarden (ipv paardenmensen) die weinig of geen omgang hebben gehad en weinig ervaren zijn.

Misschien schop ik nu een deel mensen tegen de benen, dat is echt niet mijn bedoeling, maar wat jullie beschrijven doe ik al jaren zonder er erg in te hebben of er een naam of methode aan te hangen. Ik ben met paarden opgegroeid van kinds af aan, dat scheelt misschien heel veel. Mijn relatie met mijn paarden is gebaseerd op leiderschap en respect. Als ik in de bak loop lopen ze achter me aan, ik kan ze parkeren en zorgen dat ze daar blijven staan en als ik ze roep komen ze naar me toe. Dat hier een hele methode achter zat…………. Ook met opzadelen plant ik ze in stal neer waar ik wil en moeten ze blijven staan totdat ik zegt dat we weg gaan of ze weg mogen. Met mijn jonge 4 jarige lukt dit nog niet altijd en moet nog gecorrigeerd worden maar dit is gewoon een kwestie van opvoeding en tijd. En een kind probeert zijn grenzen ook uit. Gewoon geduld en logisch verstand, mag het niet een tik of bestraffend toespreken (ze weten wat dat betekend, ze associeren dat ook met een tik doordat ik boos toesprak en tegelijk een tik kregen, dus associatie,nu is boos toespreken vaak voldoende, het maakt niet uit wat je zegt als je het maar op boze toon zegt of op de toon die je daarvoor gebruikt). Zo kan ik nog meer voorbeelden noemen.

Als je het idd over rijden zonder zadel gaat hebben dat heb ik nooit uitgeprobeerd eigelijk maar het gaat vooral over de baisi pricipes van te weinig respect hebben en luisteren. Dat is toch gewoon normale omgang met paarden of ben ik naief? Als ze niet luisteren of over me heen lopen wordt dat afgestraft, net als ze met elkaar doen, daar zit geen specifieke methode achter. Wat is nou anders dan met die methode? Wat is daarvan de toegevoegde waarde? Wat is daarvan nieuw? Of is het een snelcurus respect van je paard voor jou? Kan iemand mij dit uitleggen? Want misschien ben ik wel te bevooroordeeld of zie ik dit totaal verkeerd.

Dit is dus niet bedoeld om de methodes af te kraken maar om te weten te komen wat er nou zo speciaal er aan is en wat jullie doen wat ik niet doe ? (heb ik het dus niet over zonder zadel en zonder hoofdstel rijden , maar gewoon de basis principes)


Wat voor jou heel vanzelfsprekend is, is voor veel mensen niet zo vanzelfsprekend. Jij gaat natuurlijk al van jongsaf aan met paarden om.
Voor al die mensen voor wie de omgang en training niet zo heel vanzelfsprekend is kan NH een hulp zijn. Vergelijk het maar met paardrijden, dat moet je ook eerst van iemand geleerd hebben voor je het zelfstandig kunt. Ik denk dat je verder wel gelijk hebt dat NH gewoon boerenverstand is.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:04

Het is ook niet meer dan dat! Da's het enige! Het heet niet voor niets horsemanship; paarden(vak)manschap. Iemand met veel ervaring/vakmanschap met paarden. En = ook niks nieuws, wordt al meer dan duizend jaar zo gedaan. Dat "natural" slaat volgens mij op de manier van communiceren met paarden. Een manier die paarden begrijpen omdat ze zelf ook zo communiceren. Natuurlijk/vanzelfsprekend dus. En al die clinics, cursussen en instructievideo's zijn er idd voor die mensen waarvoor het niet zo vanzelfsprekend is en de ervaring niet of minder hebben. (zoals ik) Dus is het inderdaad hetzelfde: (natural) horsemanship en boerenverstand! Niet meer en niet minder!


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:29

OK dan! ik had het net ergens in een topic gezet. Gezond verstand: rust, duidelijkheid, zelfvertrouwen en consequentie : (N)H in a nutshell.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:36

NH is gezond verstand. Ik heb een aantal boeken gelezen over NH, maar het zijn eigenlijk vooral logische dingen waarbij je denkt "oh ja, natuurlijk"
Bij gebrek aan ervaren leermeesters in praktijk haal ik daar een hoop info uit. De rest leer ik door met veel verschillende paarden om te gaan.

Sommige mensen kunnen echter te ver doordraven. je mag je paard niet slaan, dat is zielig. Je mag niet met een zweep rijden, dat is zielig. Enz.
Als een paard mij bijt of slaat dan bijt (mep) of schop ik gewoon terug. Ik ben altijd geduldig en aardig maar er zijn grenzen. Dan mag je vind ik even duidelijk laten weten waar die grens ligt. Daarna zijn we gelijk weer allemaal blij.


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:33

Saar4 schreef:
NH is gezond verstand. Ik heb een aantal boeken gelezen over NH, maar het zijn eigenlijk vooral logische dingen waarbij je denkt "oh ja, natuurlijk"
Bij gebrek aan ervaren leermeesters in praktijk haal ik daar een hoop info uit. De rest leer ik door met veel verschillende paarden om te gaan.

Sommige mensen kunnen echter te ver doordraven. je mag je paard niet slaan, dat is zielig. Je mag niet met een zweep rijden, dat is zielig. Enz.
Als een paard mij bijt of slaat dan bijt (mep) of schop ik gewoon terug. Ik ben altijd geduldig en aardig maar er zijn grenzen. Dan mag je vind ik even duidelijk laten weten waar die grens ligt. Daarna zijn we gelijk weer allemaal blij.


Aan de andere kant; NH staat niet automatisch altijd synoniem voor paardvriendelijk. Ik heb wel dingen gezien en gehoord van NH die echt niet zo paardvriendelijk waren. En wat ik niet helemaal begrijp is dat als je met NH bezig gaat je dan ineens zonder zadel en met een touwhalster moet gaan rijden. Dan vind ik het meteen weer zo superalternatief worden.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:03

Skipper, wat jij beschrijft is gewoon opvoeden, dat vind ik niet speciaal NH. Waarom ik na een jaar of 23 "gewoon" met paarden te zijn omgegaan toch overgestapt ben naar (in mijn geval) Parelli? Ik wilde meer lol met mijn paarden, méér dan rijden en verzorgen alleen.

Ik heb nu een ouwe merrie die rijden prima vindt, maar de PNH-spelletjes pas echt geweldig... van een angstig eenkennig diertje is het een veel moediger, zelfbewuster paard geworden. We spelen echt samen, en dat is voor beiden een stuk leuker *LOL*.

Ik had NH niet nodig om normaal met een paard om te kunnen gaan, maar voor mij is het net dat beetje meer dat de omgang met het paard tot iets nog specialers maakt - en dat miste ik bij de "traditionele boerenverstandmethode" Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:24

Rust, Regelmaat, Respect en Rangorde De 4 rrren waar ik mijn omgang met paarden op baseer. Ik heb alles geleerd (en leer nog dagelijks) van kijken, kijken en kijken........ luisteren, luisteren en luisteren........ aanvoelen, aanvoelen en proberen aan te voelen. Ieder paard is een individu, met eigen eigenschappen en een eigen karakter. Het paard van prom, is idd erg eenkennig, deed laatst SUPER haar best maar ik maak dat paard echt niet blij met een aai over dr bol Haha! Haha!, dus op gepaste afstand zeg je dan met je aller rustigste klank dat ze braaf is......... komt echt best door bij het dier. Parretje van Sily vlieg ik om dr hals....... bij wijze van spreken. Das anticiperen op het karakter van een paard, dwing ook geen dingen af die niet nodig zijn. Als een merrie waar je niet mee dekt het nou helemaal vreselijk vind als je aan haar uiers zit, waarom zou je er dan aanzitten......... heb genoeg respect voor het paard.

De basis van NH is gezond boeren verstand, NH uitgebouwd kan heel leuk zijn voor paard en mens......... maarrrrrrr het is niet zaligmakend, je paard moet er ook wel enigsinds geschikt voor zijn.

NH heeft imo wel dezelfde basisprincipes en het is heel leuk, als je een paard hebt waar je alle tijd voor hebt....... die van jou is en nooooooit meer weggaat. Maar als je net zoals ik, rk en anderen een paard binnen een bepaald tijdsbestek goed af moet leveren dan heb je daar gewoon weg niet te tijd voor en zal je het op de boerenverstandmethode moeten doen. Ik zie een paard 1 of 2 keer een half uur in de week en elk paard weet vanaf moment 1 wat ze aan me hebben. Arti van ineke2 gaat met dr koppie in de krul op het moment dat ik minder dan een meter afstand van haar heb, Parretje zie je denken......... als ze maar niet op me gaat zitten Haha! Haha!, Paard van Tessebes kijkt me altijd met een oog aan Haha! Haha!, Vlieg van DanienVlieg, gaat voor mij opzij (en echt niet voor iemand anders Haha!) Dat gewoon door eerlijk, openhartig en consequent te zijn. Uitstralen dat IK hier ben en zolang IK hier ben wordt er gewerkt volgens mijn regels.

Heel zelden gaat een paard toch kijken of mijn grenzen flexibel zijn............ maar dan is die muur hard, heel hard.... maar dan heb ik het wel eerst gevraagd, toen geeist....... en dan pas afgedwongen.

Rust, Regelmaat, Respect en Rangorde

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:55

Ja Kim, daar heb je gelijk in, voor een paard waar je (zoals ik) alle tijd in kan stoppen, is NH een extraatje, voor de dravers die we vroeger in training hadden zou het ook leuk geweest zijn, maar dat kon niet, want die eigenaren willen dat je dat dier uitbrengt, niet dat je er een soort speelhond van maakt... en met 14 paarden trainen op een dag móet je wel gehoorzaamheid eisen en niks anders, omdat je anders het werk domweg niet afkrijgt...

Maar gelukkig kan ik mijn tijd nu volkomen aan mijn eigen paarden spenderen, en die hebben daar zo te zien geen hekel aan Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:48

Citaat:
Rust, Regelmaat, Respect en Rangorde


daar ben ik het helemaal mee eens OK dan!

Mijn paard staat bij een boer in pension die nog nooit van NH gehoord heeft, maar als je hem met paarden ziet lopen en omgaan, zou ie zo NH-clinics kunnen geven en het is een koeienboer Haha!

Sommige mensen hebben dan, dat zijn paardenmensen, ik ben een mens met een paard en ben volkomen op m'n muil gegaan met NH bij mijn paard, heb bijna een jaar de lik-op-stuk-methode toegepast en pas nu merk ik daar resultaat van: Morrie komt naar me toe als ie me opmerkt (hij staat met 10 andere ruinen achter in de polder op de wei), ik hoef hem nooit te "vangen" , hij gedraagt zich tegenwoordig, walst me niet meer plat en doet vanalles voor me (vrijheidsdressuur), nu nog een beetje minder schrikachtig worden en ik ben helemaal tevreden Schijnheilig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:59

Boerenverstand is goed, maar NH gaat soms toch nog dat beetje verder.

Voorbeeld: geef jij je paard wel eens een belonend klopje op de hals? Moet je niet doen, geef hem een aai, vind hij veel lekkerder.
Een gewone boer weet dan misschien wel hoe een paard in elkaar steekt, maar heeft van paardepsychologie en hoe een paard denkt toch weinig kaas gegeten. Idd die rust die je paard uitstraalt na gebruik van NH krijg je niet altijd voor elkaar met je simpele boerenverstand.

Ik lees ook zo vaak: het is niet nodig dat NH. Ik heb weliswaar niet mijn hele leven tussen de paarden gezeten, maar dat ik mocht ruiken aan NH (niet dat ik het ooit echt slaafs heb gevolgd) ging er een wereld voor me open.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:03

En ik heb juist het idee dat die boer, of paardenman juist veel van paardepsychologie weet.
maar dan puur door ervaring, instinct, hoe je het ook noemen wilt.

verder zou ik niet weten wat voor extra verrijking ik zou moeten tegenkomen bij mijn paard?
Zonder hoofdstel springen ken ik al Tong uitsteken Clown

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 15:05

cassidy"]
geef jij je paard wel eens een belonend klopje op de hals? Moet je niet doen, geef hem een aai, vind hij veel lekkerder.
[/quote]

Wie zegt dat hij liever helemaal geen aai heeft maar een braaf toespreken, wat dat betreft ben ik het met gijs en kim
[quote="gijsenkim schreef:
Het paard van prom, is idd erg eenkennig, deed laatst SUPER haar best maar ik maak dat paard echt niet blij met een aai over dr bol , dus op gepaste afstand zeg je dan met je aller rustigste klank dat ze braaf is.........


En hij weet wel hoe een paard in elkaar steekt maar weet niks van zijn psychologie??!?! Verward Dat is een beetje tegenstrijdig, als ik weet hoe mijn paard in elkaar steekt qua doen en laten en wat het beste qua aanpak bij hem werkt weet ik toch ook hoe zijn psycologie in elkaar steekt?!

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:16

Skipper"]
[quote="gijsenkim schreef:
Het paard van prom, is idd erg eenkennig, deed laatst SUPER haar best maar ik maak dat paard echt niet blij met een aai over dr bol , dus op gepaste afstand zeg je dan met je aller rustigste klank dat ze braaf is.........


En hij weet wel hoe een paard in elkaar steekt maar weet niks van zijn psychologie??!?! Verward Dat is een beetje tegenstrijdig, als ik weet hoe mijn paard in elkaar steekt qua doen en laten en wat het beste qua aanpak bij hem werkt weet ik toch ook hoe zijn psycologie in elkaar steekt?!
[/quote]

Skipper, wat heeft de quote van Kim over mijn paard en jouw zin daarna met elkaar te maken Verward Sorry, ik snap het echt niet (en ja, ik ben blond Haha!)

Extremely rare and Beyond Compare

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:21

Saar4 schreef:
Als een paard mij bijt of slaat dan bijt (mep) of schop ik gewoon terug. Ik ben altijd geduldig en aardig maar er zijn grenzen. Dan mag je vind ik even duidelijk laten weten waar die grens ligt. Daarna zijn we gelijk weer allemaal blij.


De eerste stappen van Nh zijn duidelijk maken dat jij een rangorde hoger staat dan je paard op een vriendelijke manier dmv van de join up. Als je het niet weet; dit is het paard uit jouw kudde wegjagen tot het iwl onderhandelen over het leiderschap. Jij wordt de leider!!!!

Er is in een kudde geen een paard die het in zjn hoofd haalt zijn leider te bijten of te schoppen
hem terugmeppen of schoppen heeft geen zin op de lange termijn. Want de rangorde is nog steeds hetzelfde.

Nh is meer het is je hele benadering naar paarden veranderen. Bjivoorbeeld in de wei, de meeste zullen naar het paard toelopen en hem pakken. Nee, het is de bedoeling dat het paard naar jou komt, zijn leider. Loop jij in een rechte lijn naar hem dan verpest je zelf de rangorde.

Dat jij de leider bent heeft zeker met zin bij hete/schrikkerige paarden. maak een buitenrit en hij schrikt. Een paard dat vertrouwen in zijn leider heeft zal waarschijnlijk stoppen en wachten op commando's van zijn leider. maak jij duidelijk dat het ok is dan moet hij je eigenlijk blindelings volgen.
Je hebt ook paarden die kijkerig zijn en telkens om de zogenaamde "spoken in de bosjes" schrikken. Dit doet een paard om te testen of jij nog wel geschikt bent als zijn leider.

NH is dus niet zweverig maar er is nagedacht over waarom je dingen doet, dat zouden meer mensen moeten doen.
Je gevoel kán een hoop zeggen maar denk eens na als je iets doet. En vraag je af waarom paarden iets doen.
Met of zonder NH

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 15:23

Citaat:
Sorry, ik snap het echt niet (en ja, ik ben blond )


begrijpelijk met mijn didactische vaardigheden Haha! (en ja ik ben een academische scriptie aan het schrijven dus dat woord leuhuk!)

Maar dat hoorde bij dat stukje daarboven over dat je beter aai over de hals kan geven volgens Cassidy / NH omdat ze dat lekkerder vinden en toen gebruikte in de quote van gijs en kim dat jou paard dat dus ook niet lekker vind maar liever toe gesproken wordt. Dus dat dat me meer aanspreekt, dat flexibel kijken wat bij welk paard hoort.
En dat stukje daaronder hoorde er niet bij was een apart stukje

Snappie of moet ik een ernstige bijscholingscursus duidelijk schrijven gaan volgen? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:26

Citaat:
Er is in een kudde geen een paard die het in zjn hoofd haalt zijn leider te bijten of te schoppen hem terugmeppen

jawel hoor
1 die er net onder zit, dit om te kijken of de grenzen niet verlegt kunnen worden.
En dan is hij weer maanden zoet.

Citaat:
Dit doet een paard om te testen of jij nog wel geschikt bent als zijn leider.

Zeker een dominant paard zal je eens testen, om dan ook weer maanden braaf te zijn.
idem als boven dus

verder bestaan er ook nog paarden die eerst echt schrikken.
Om daarna door te gaan op commando, maar dan wel eerst een echt gat in de lucht gesprongen hebben Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 8 bezoekers