welk stamboek voor mijn tinker?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

welk stamboek voor mijn tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 20:09

ik zit met een klein dilema.... Schijnheilig

zal ik sylke inschrijven bij het ICT of bij het of het nederlands stamboek voor tinkers...

mij maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit, maar wat zijn de voor en nadelen?
volgens mij is het nederlands stamboek namelijk goedkoper... Verward

wat hebben/zouden jullie doen/gedaan en waarom?

alvast bedankt ! groetjes maartje

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi


xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:12

Doris zit bij het ICS omdat het nst zo vreselijk duur was met alles Scheve mond
Ik weet natuurlijk niet of dat voor merries net zo is hoor, maar een hengst werd bij het nst helemaal uitgeplozen op ziektes en afwijkingen.

Succes met het kiezen!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 18:27

ok.
volgens mij is het voor een merrie goed koper, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

maar weet je mischien wat de andere verschillen zijn, of zijn die er niet echt?

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:42

Ik weet verder geen verschillen, behalve dat ik de indruk kreeg (mede door dat gedoe met doris) dat het nst veel beter georganiseerd was, serieuzer. Maar ja, ik heb 1 paard gezien.. En weet ook verder niks van het tinker stamboek.

Tja dat ie bij de ene een tinker is en bij de andere een irish cob Clown

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 19:26

ok, bedankt, ik wacht gewoon op wat meer informatie want ik heb er zelf geen haast bij.
en ik hoop dat er iemand is die hier bijv. ook mee bezich is, en mischien de voor en nadelen voor mij op een rijtje wil zeten Knipoog

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:39

Van PP naar RP Lachen

[Edit] Van VMR naar RP Bloos [/edit]

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:42

Het ICT is in moederland Ierland niet meer erkend dus ik weet niet wat de gevolgen nu hier in Nederland zijn. Ik zou zelf kiezen voor het NST.

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:13

Soxje schreef:
Het ICT is in moederland Ierland niet meer erkend dus ik weet niet wat de gevolgen nu hier in Nederland zijn. Ik zou zelf kiezen voor het NST.

Euuhh je loopt denk ik een beetje achter.. Ierse ministerie heeft de zaak weer rechtgezet en ICS Ierland is gewoon weer actief. Beetje op blijven letten he!! Tong uitsteken Haha!

Ikzelf laat mijn paarden dit jaar keuren bij de ICS. Ik vind namelijk dat het stamboek in het land van herkomst het enige stamboek is dat echt moederstamboek mag heten.. Dat er hier een paar hengstenhouders/fokkers een eigen stamboek opgericht hebben vind ik best, maar heeft voor mij niets met het ierse ras te maken..

Ik heb nog even gekeken naar de tarieven:
ICS:
-Opname inclusief paspoort (met schets): 55 euro
- Contributie: 27.50 euro
- Inschrijfgeld: 10 euro
- chippen op keuring: 15 euro
Je paard op laten nemen bij de ICS zonder lid te worden kost dus 55 euro.

NTS:
Op de site staan 2 verschillende tarieven:
bij de tarievenlijst staat dit:
-Opname : 20.42 euro
- Contributie: 38.57 euro
- Inschrijfgeld: 11.34 euro

Maar op het inschrijfformulier (http://www.tinkerstamboek.nl/download/inschrijfformulier_keuringen_2004.doc) staat:
- kosten 45 euro voor 3 jaar en oudere paarden,
en verderop staat:
- Paspoort 25 euro
- Chippen op keuring: 22.65
(maar tegelijk chippen en paspoort gaf dan weer 10 euro korting)

Ik heb dus eigenlijk geen idee wat een stamboekopname met paspoort kost bij het NTS.. Maar andere hier vast wel..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:55

Het klopt dat het NST goedkoper is bij de keuring. Maar ja dat moet niet echt een criterium zijn, behalve als je alleen voor het paspoort gaat.

Het verschil tussen de stamboeken zit 'm vooral in de organisatie er omheen. Qua paarden is er niet tot nauwelijks verschil

Als ik jou was zou ik van beiden stamboeken een keuring bezoeken en dan een keuze maken

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 07:15

Een erg groot verschil tussen de 2 stamboeken krijg je bij het keuren. Het NTS wil naar een slanker, langer paard met mooie gangen toe, wat helaas vaak ten koste gaat van het behang. Het ICS gaat terug naar de echt brede tinkerpaarden maar let weer minder op de gangen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:22

Wij zelf zijn met Flanna van het NST overgestapt naar het ICS.
En daar zijn we wel heel tevreden over maar ik denk dat je dat ook voor jezelf uit moet maken.

Het ICS komt ook thuiskeuren en dat is wel prettig. Het paspoort hadden wij ook zo binnen.

Ik zou gewoon op de website's van de stamboeken kijken en je eigen beeld proberen te vormen over welk stamboek beter bij jou past.
Op evenementen staan de stamboeken ook wel eens met stands, daar kan je ook goede info in winnen.

Succes iig!

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:35

Even ter illustratie:
NTS hengst
Afbeelding

ICS :

Afbeelding

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:21

Dat is wel erg plat uitgedrukt Lonneke. Je zet er van het ICS nu een hele mooie zware Cob voor en van het NST een wat lichtere (oudere foto ook nog volgens mij).
Het ICS heeft ook wel middelzware hengsten als Cob zoals Yenkins, Ryon, John Boy, Bradley, Mc. Brynmore, Patriot, King Rocky etc. en die zijn ook niet echt zwaar te noemen. Daarbij komt ook nog dat 3/4 van de hengsten ook bij het NST zijn. Dus wat dit betreft niet echt een goed voorbeeld van verschil.

Het NST stelt andere prioriteiten. Het is volgens mij niet zo dat ze naar de wat slankere rijpaardtypes toe willen. Kijk maar naar de kampioenen van afgelopen jaren zij staan als boegbeeld voor het ideaalbeeld type Tinker gezien door de ogen van het NST. Net zoals wellicht Thunder of Raven voor het ICS.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:26

Hmm... ik ben dit topic aan het volgen, en ik heb zelf een tinkertje dat geen papieren heeft. Kan ik hem "zomaar" inschrijven bij een stamboek, dattie dan daarna wel papieren heeft? En wat heeft dat voor gevolgen? (Het is een 4 jarige ruin, geimporteerd uit Engeland waar hij is opgegroeid in een kudde, vandaar dattie geen papieren heeft.)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen Lachen

Ingeborg67

Berichten: 94
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Lommel (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:50

Wat een onderwerp!! Ik zit namelijk met hetzelfde "probleem". Ik ben in het bezit van 3 Tinkers (merrie van 5 jaar met een merrie veulen van 1 maand en een jaarling merrie) die alle 3 geen papieren hebben. Ik wil ze wel graag in een stamboek inschrijven en weet dus ook nog niet in welk, al gaat de voorkeur wel uit naar het thuiskeuren. Misschien laat ik ze wel in allebei de stamboeken inschrijven, want ik zie bij allbei wel echt mooie paarden ingeschreven staan. Jammer alleen dat wij als beginnende Tinker liefhebbers voor deze keuze moeten staan. Het zou veel duidelijker zijn als de 2 stamboeken samengaan en 1 mooi groot stamboek vertegenwoordigen. (of ben ik nu al te idealistisch??) Ik ben er van overtuigt dat dit het ras en de Tinkerliefhebbers ten goede komt. ik kan je dus nog niet echt van raad voorzien en dus succes met je keuze.
Groetjes Ingeborg Charmant
Afbeelding

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:55

irish_lady schreef:
Het NTS wil naar een slanker, langer paard met mooie gangen toe, wat helaas vaak ten koste gaat van het behang. Het ICS gaat terug naar de echt brede tinkerpaarden maar let weer minder op de gangen.

Ten koste van het behang? Hahahahahaaa
Werkelijk goed onderbouwd. Verward

O ja, het ICS gaat niet naar de tinkerpaarden, maar naar de irish cobs, foutje!

Ik meen me te herinneren dat jij niet te spreken was over jouw ICS keuring (heb er nog verschillende mailtjes van je van overgehouden)
Maar ja.


Mijn advies: (is al eerder genoemd) ga bij keuringen van allebei de stamboeken kijken, en beslis daarna! Veel succes, maar vooral: Veel plezier, want het is natuurlijk ook wel erg leuk als je paardje door anderen wordt bekeken!
Mocht je overigens geen vervoer ofzo hebben, bij het ICS doen ze ook aan thuiskeuringen.


flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:21

Misschien ben ik niet helemaal op de hoogte maar dat komt ook door de schimmige informatie op beide stamboeksites. Volgens mij is het NST erkend door ons Ministerie van Landbouw en de ICS Nederland niet. Ik weet niet of dat nou zo belangrijk is hoor. Wat ik wel weet is dat veel hengstenhouders van beide stamboeken lid zijn. Bij het ICS mag je paard geen tinker heten maar Ierse Cob en bij het NST is het dus wel een tinker, helaas onderverdeeld in tig types. Ik vind zelf dat de tinker een cob moet zijn, maar dit is persoonlijk. Als mensen aan mij vragen wat heb je voor paard zeg ik altijd een tinker omdat Ierse Cob volgens mij een verzamelnaam is voor alle cobachtigen uit Ierland.
Ik weet ook nog steeds niet wat ik nu wil, mijn merrie is een tijd geleden door de DA gechipt dus ik zou ook eens een paardenpaspoort moeten aanvragen, ergens....

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:30

Irish Cob Society Nederland (ICS Nederland) is erkend door de Nederlandse autoriteit (het Productschap voor Vlees, Vee en Eieren) op 31 oktober 2002 en vertegenwoordigt de Ierse Irish Cob Society in Nederland.
Keuringen en registratie worden uitgevoerd volgens de rasstandaard en principes van het Ierse moederstamboek
etc...

Dit is te vinden op de site van het ICS in het linkermenu bij vereniging en dan erkenning [/i]

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:36

Bambi volgens mij kan dat niet in 2 stamboeken.

Ik zou ook zeggen ga eens kijken bij de keuringen en maak dan je keuze.

En volgens mij kan je bij het NST ook thuis keuren

21-5-2010 Luc geboren!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:40

Een hengst mag wel in allebei de stamboeken ingeschreven worden maar een merrie niet.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 18:19

hoi hoi!
bedankt voor de informatie!

ik heb syl bij gadedijk gekocht, en daar kreeg ik een blauw papier mee dat ze een paspoort bij het NST zou kunnen krijgen (die hoef ik dan alleen op te sturen)
maar is ze dan niet in het stamboek op geschreven ( Verward )

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:54

Als je niet op de keuring verschijnt is ze niet ingeschreven in het stamboek. Maar je kan wel een paspoort hebben zonder gekeurd te zijn Haha!

Ik vind dat jij het ook wel erg plat uitdrukt hoor Lonneke, je pikt je foto's er wel op uit Haha! dat grapje kan ik ook andersom maken dus dat is een discussie om niks denk ik. Ik blijf erbij; het zijn dezelfde paarden maar andere organisaties. Als het je alleen gaat om een paspoort dan moet je gewoon naar de dichtstbijzijnde keuring gaan.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 18:58

ok, bedankt allemaal!!!

als ik voor de echte ""tinker" in MIJN ogen zou gaan dan zou ik denk ik voor het ICT gaan.
maar alles is al in hevult voor het NST dus mischien dat ik dat wel doen (en dat is net iets goed koper...)

maar ik wacht nog heel even voor dat ik de beslissing definitief neem.
(eerst nog eens wat meer over het NST te weten komen, want naar een hengsten keuring van het ICT ben ik al eens geweest.

groetjes maartje

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:01

Het is ICS draaakje Haha!

Bezoek de keuringen eens, daar zie je namelijk ook een erg groot verschil in.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:16

Kiara schreef:
Ik meen me te herinneren dat jij niet te spreken was over jouw ICS keuring (heb er nog verschillende mailtjes van je van overgehouden)Maar ja.


Mmm, dat meen ik mij ook te herinneren en ik heb hierover ook verschillende mailtjes aan overgehouden. Ik blijf deze ommezwaai van het een naar het ander zeer opmerkelijk vinden gezien wat er gebeurd daarvoor allemaal gezegd is. Maar ja.

Ik kan je niet zeggen bij welk stamboek je je paardje moet laten keuren. Beide stamboeken hebben zo hun voor- en nadelen. Zoals er al meer wordt aangeraden: ga bij eens bij de verschillende keuringen kijken. Proef de sfeer, ontmoet de verschillende mensen en kijk hoe beide stamboeken keuren. Daarna kun je je keuze maken.

Ik zal eerlijk zijn: ik zit bij het NTS. Het bevalt mij daar uitstekend. Waarom ik bij het NTS zit? Dat was vrij makkelijk: mijn Tinkertje is in Nederland geboren en dus IMO een Nederlandse Tinker Haha! Daarbij was er bij het ICS in die tijd nog niet de mogelijkheid om het slankere type Tinker op te laten nemen. Voor mij bleef er dus 1 stamboek over en ik daar heb ik absoluut geen spijt van.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers